Marjan Berk
NVWA haalt 200 ton gehakt uit handel
15
Op mijn
85ste
Nintendo
spelen,
ik kan niet
wachten!
Kardinaal vreest crisis door nieuwlichters
Kardinaal Wim Eijk levert in een
Engelstalig opinie-artikel harde kritiek op
het beleid van paus Franciscus.
e worden groot. Dat
opgroeien gaat
steeds sneller. Ik er
vaar de uitspraak van
psycholoog en
schrijver Douwe Draaisma, dat
het leven bij het ouder worden
sneller gaat, aan mijn eigen oude
lijf! Oppassen wordt minder
noodzakelijk, mijn jongste klein
dochters, respectievelijk 9 en 11
jaar, vinden het wel gezellig wan
neer ik kom oppassen, maar de
rollen verwisselen. Pannenkoe
ken bakken ze zelf, rituelen als
tandenpoetsen en badderen vol
trekken zich zonder mijn toe
zicht. En ook in slaap zingen is
overbodig geworden. Ik word bij
afwezigheid van pa en ma steeds
minder te hulp geroepen, waar
door dat hele oppassen nu meer
de smaak heeft van een uitstapje.
ochtend weg", verneem ik, „en
de kinderen hebben vrij, want er
wordt op school vergaderd. Wil
jij dan komen?"
Wat een vraag! Ik zeg alles af en
kom. Onmiddellijk.
„We hebben voor jou een pro
gramma gemaakt", kondigt de
oudste na mijn komst meteen
aan. „En we beginnen met een
minilunch!"
Eloewel ik net mijn ontbijt ach
ter de kiezen heb, schuif ik vro
lijk aan. De minilunch wordt ge
serveerd in een minipoppenser-
vies. „Wil je een Bossche bol? Of
liever een tompouce?"
Ik kies de tompouce. Van een
volwassen taartje wordt een
klein hompje afgesneden. In een
poppentheepot wordt met be
hulp van een theezakje thee ge
trokken. Ik laat bij dit kabouter-
gesmui mijn kauwtempo zakken,
nadrukkelijk traag werk ik de
poppenlunch naar binnen.
„Maar natuurlijk lieve schat! Ik
geniet met volle teugen!"
Het ritueel herhaalt zich, alleen
krijg ik nu een flintertje Bossche
bol op mijn poppenbord geser
veerd. „Zo oma. Even de boel af
spoelen. En dan gaan we Nin
tendo spelen."
Op mijn 85ste Nintendo spe
len. Ik kan niet wachten! We zet
ten ons nu met zijn drieën op de
bank voor de televisie. „Ken je
Nintendo?"
Helaas, dit is voor mij de eerste
keer. „Kijk!" legt de jongste
kleindochter uit. „Jij speelt oma!"
Een oud vrouwtje met een
grijze knot en een brilletje moet
nu twee kleine meisjes achterna
zitten. Ik doe mijn best, jaag de
kinderen voortdurend in de hek
ken en verlies dit spel totaal. Ik
mag het nog één keer proberen,
maar het resultaat is zo slecht dat
de oudste kleindochter zuchtend
beslist dat het zo wel genoeg is.
„Je hebt je best gedaan, oma!"
Zeker. Ze hebben ook hun best
gedaan. Ze hebben mijn oppas-
bezoek serieus genomen en heb
ben bedacht wat hun omaatje
nou eens leuk zou vinden. En
toen een mooi programma ver
zonnen om mij te amuseren.
Ik krijg een knuffel en dan pak
ken beide dames hun telefoontjes
en verzinken ze zwijgend in hun
eigen wereld.
Ik neurie zachtjes een oud
liedje, een van de favorieten uit
de tijd dat ik ze nog in slaap zong.
Maar het is midden op de dag.
Mijn oude Nokia kan alleen bel
len en gebeld worden. De ruimte
in de tijd tussen mijn kleinkin
deren en mij wordt steeds groter.
Maar zolang ze nog een speciaal
oppasprogramma voor mij be
denken, zit het nog wel goed...
Het is ongehoord, stellen Vaticaan-
watchers: een kardinaal die in het
openbaar kritiek levert op de paus
en collega-bisschoppen. „Dit ge
tuigt van moed. De kardinaal zegt
wat hij vindt", stelt Paul van Geest,
hoogleraar kerkgeschiedenis aan de
Universiteit Tilburg. Het moet de
baas van de Rooms-Katholieke
Kerk in Nederland dus hoog zitten.
Afgelopen maandag publiceerde
de Amerikaanse website National
Catholic Register een Engelstalig
opiniestuk van Eijk, waarin hij paus
Franciscus ervan beschuldigt 'de
eenheid van de kerk in gevaar te
brengen' en zelfs op te schuiven
naar 'afvalligheid van de waarheid'.
Eijk refereert aan een catechis
mustekst, waarin staat dat de terug
keer van Christus op aarde vooraf
gegaan zal worden door een laatste
beproeving: 'een religieus bedrog
dat de mens een oplossing voor zijn
problemen lijkt te bieden, met als
prijs afValligheid van het geloof.
Waar het artikel om draait?
Duitse bisschoppen zijn het onder
ling oneens of protestantse echtge
noten van katholieken wel of niet
de eucharistie mogen ontvangen:
de hostie en wijn (als symbool van
het lichaam en bloed van Christus)
tijdens een dienst. Tegenstanders
vroegen om een oordeel van paus
Franciscus, maar die reageerde dat
de Duitse bisschoppen het onder
ling maar eens moeten worden.
„Dat antwoord van de Heilige
Vader is volstrekt onbegrijpelijk",
i Nederlandse
kardinaal kapittelt
paus om zijn losse
omgang met doctrine
schrijft Eijk. Hij schaart zich in het
kamp van de tegenstanders; de ka
tholieke leer verbiedt een dergelijke
eucharistie volgens hem.
Dat geldt ook, schrijft Eijk, voor
het zegenen van homoseksuele re
laties. Sommige kardinalen zouden
daar open voor staan. „Dat staat
recht tegenover de doctrine van de
kerk, gebaseerd op de Heilige
Schrift, dat het huwelijk alleen be
staat tussen man en vrouw." Ook in
die discussie zorgt de paus voor
'verwarring'.
„Kardinaal Eijk is er oprecht van
overtuigd dat de nieuwlichters die
onder deze paus de ruimte krijgen,
voor een crisis in de kerk gaan zor
gen", zegt cultuurtheoloog Frank
Bosman. Eijk staat bekend als een
conservatief. „Hij schaart zich nu
nog meer bij de groep katholieken
die vindt dat de waarheid verde
digd moet worden."
Kamergeleerde
De Tilburgse hoogleraar Van Geest,
die de kardinaal goed kent: „Eijk is
een kamergeleerde, de paus is een
man van de praktijk. Die werelden
botsen hier. Ik vind de woorden die
Eijk kiest zwaar, maar je kunt hem
niet verwijten dat hij een verbor
gen agenda heeft."
De kardinaal grijpt in zijn artikel
terug op heksten van (historische)
katholieke geschriften en stelt dat
afwijken daarvan kan leiden tot af
valligheid. Die denkwijze wordt
bekritiseerd als hij wordt gebruikt
door salafistische imams, die vast
houden aan een letterlijke uitleg
van de Koran. Bosman: „Al het fun
damentalisme heeft een paradox in
zich: uit onvrede met de moderne
tijd teruggrijpen op een geïdeali
seerd verleden, zonder daarbij mo
derne verworvenheden te willen
opgeven." Kardinaal Eijk wil geen
toelichting geven op zijn artikel.
UTRECHT Een aantal
vleesverwerkende be
drijven heeft sulfiet ge
bruikt om vlees een
verse kleur te geven ter
wijl dat niet mag. De
Nederlandse Voedsel-
en Warenautoriteit
(NVWA) ontdekte dat
via een inspectie bij een
producent van diep-
vriesgehakt. Er is 200
ton gehakt uit de han
del gehaald. De NVWA
deed onderzoek na een
melding over vlees dat
sulfiet zou bevatten.
Het onderzoek leidde
daarnaast naar andere
bedrijven. De NVWA
bij dertien van de 21 on
derzochte vleesverwer
kers sulfiet aan in het
vlees. Zij krijgen een
boete. Van de bezochte
bedrijven gaf het me
rendeel direct toe sul
fiet in gehakt en ge-
haktproducten te heb
ben gebruikt. Bij hen
werd het vlees in beslag
genomen en vernietigd.
Bij andere bedrijven ga
ven de in het NVWA-
lab onderzochte mon
sters de doorslag.
woensdag 9 mei 2018
GO
Zoals laatst: „Wij zijn allebei een
„Wil je nog een keer lunchen?"
Eijk tart paus om
hosties en homo's
Cyril Rosman
Utrecht/Vaticaanstad
Kardinaal Wim Eijk: „Het antwoord van de Heilige Vader is volstrekt onbegrijpelijk." fotoanp