Komen gratis mobieltjes de providers duur te staan? 9 naar het geld. De mensen op Sint- Maarten hebben bewezen veer krachtig te zijn, maar desondanks draaien psychiaters overuren. En ze zijn nerveus. Want in juni - over nog maar enkele weken - begint immers het orkaanseizoen weer en veel hui zen zijn nog onbewoonbaar. Ieder een probeert de eindjes aan elkaar te knopen, maar de reserves raken op. Herstel Verschillende instanties, waaronder het Wit-Gele Kruis en het Rode Kruis, zijn actief bij de reparatie van de beschadigde woningen. Frans Nieuwenhoven, die al tien jaar op Sint-Maarten woont, helpt mee. Hij was voorheen manager van een groot hotel op het eiland, maar dat is sinds de orkaan gesloten. Daarom heeft hij zich opgegeven als tech nisch adviseur bij het House Repair Team. De technisch adviseurs kijken wat de mensen nodig hebben om het huis te repareren en geeft de familie een lijst met spullen die ze bij de bouwmarkt kunnen ophalen. Doel is dat de bewoners zelf gaan klussen. Als ze dat niet kunnen, worden ze ge holpen. „Het geeft me veel voldoe ning", zegt Nieuwenhoven. „Mijn werk in het hotel is er nu voorlopig niet en ik ga niet thuiszitten. Ik wil mensen helpen." Hij is niet de enige. Inmiddels zijn er op Sint-Maarten opleidingen waar ex-horecamedewerkers omgeschoold worden tot bouwvakker. Vakmensen zijn slecht te krijgen en voorlopig is er nauwelijks werk in het toerisme, de sec tor waar het eiland economisch op draaide. Omscholing biedt daarom kansen voor de mensen zelf, en voor het eiland. „Eigenlijk vind ik dit werk leuker dan barman zijn", zegt Richard Jansen, een van de cursisten. „Ik maak nu iets met mijn handen en kan helpen de huizen van mijn familie op te bouwen. Dat geeft een kick." Het toerisme op eiland neemt mond jesmaat weer toe. Iedere dag ligt er een cruiseschip in de haven van Philipsburg, maar dat verbleekt bij de zes boten die er voor orkaan Irma lagen. Daarmee kwamen in 2017 nog twee miljoen toe risten naar het eiland. De juweliersza ken in Frontstreet, waar de bezoekers sieraden kochten, zijn grotendeels leeg. Ook de bedjes op het strand zijn amper gevuld. Maar nu het geld van de weder opbouw er komt, hoopt men dat het volgende toeristenseizoen een succes kan zijn. De knalblauwe zee en spier witte stranden zijn er klaar voor. Eigenlijk vind ik dit werk leuker dan barman zijn. Ik kan helpen de huizen van mijn familie op te bouwen. Dat geeft een kick - Richard Jansen, bouwvakker Het was jaren een zekerheidje: de 'gratis' telefoon bij mobiele abonnementen. Sinds de eeuw wisseling zijn er zeker 10 tot 20 miljoen van dergelijke bundels in Nederland verkocht. Uiteraard was de telefoon niet echt gratis: de aanbieders verdienden het geld terug via een hoger maan delijkse abonnementstarief. Omdat consumenten daardoor verleid worden tot hoge uitga ven, met het risico's dat er schul den ontstaan. In een uitspraak van juni 2014 oordeelde de Hoge Raad dat mobiele abonnemen ten inclusief toestel een 'koop op afbe taling' of le ning vormen. Daardoor gel den strenge re gels op het ge bied van con sumentenbe scherming. In februari 2016 besliste de hoogste rechter dat klanten hun abonnement ach teraf (deels) mogen terug draaien. Als ze hun oude mobiel terugsturen, dient de provider de destijds geldende marktprijs te vergoeden. Het betreft een klant die in fe bruari 2013 een tweejarig abon nement met iPhone 5 afsloot voor ruim 65 euro per maand. Hij eist 790 euro terug voor de iPhone. Ook wil hij 340 euro re tour, omdat T-Mobile zijn con tract stilzwijgend verlengde. Terwijl het toestel afbetaald was, bleef de aanbieder zo maande lijks 65 euro afschrijven. De rechtbank Den Haag geeft de klant op vrijwel alle punten ge lijk. T-Mobile moet 1074,29 euro betalen. Ter bescherming van de koper had T-Mobile de prijs van de iPhone duidelijk apart moe ten vermelden. Het is de tweede keer in een maand dat T-Mobile een zaak verliest rond mislei dende bundels. Anderhalve week terug moest de provider bijna 1250 euro terugbetalen aan een ex-klant. Vodafone koos eer- We starten desnoods procedures voor alle 35.000 gedupeerden der eieren voor zijn geld en liet een zaak niet voorkomen. De provider stelt dat de zaak op zichzelf staat en er dus geen alge mene werking bestaat. De klant werd door T-Mobile weggezet als een golddigger die 'opportu nistisch gebruikmaakt' van de uitspraken van de Hoge Raad. Volgens ConsumentenClaim wel. „Alle zaken zijn in de basis hetzelfde", zegt directeur Stef Smit. De stichting vertegen woordigt ruim 35.000 mensen, die bijna 75.000 abonnementen hadden lopen. Bij een gemid delde schade van 400 euro moe ten mobiele aanbieders 30 mil joen euro ophoesten. En dan heeft de Consumentenbond ook nog een claimzaak lopen. Wat nu? ConsumentenClaim wil twee andere proefprocedures starten. Smit denkt die te winnen „Dan start een vol gende fase, waarin we tot honderden procedures te gelijk gaan in dienen. We doen dat des noods bij alle 35.000 gedu peerden, hoe wel we dan moeten opschalen." Smit ver wacht dat providers uiteindelijk om tafel willen gaan zitten om over een schikking te praten. Daar begint het op te lijken. Tot nu toe hebben de mobiele aan bieders vrijwel steeds verloren voor de rechter. Enige licht puntje is dat de Haagse rechter een verjaringstermijn van vijf jaar hanteert. Een deel van de claimers kan daardoor niet mee doen. Zelf vindt Consumenten- Claim dat - als er al zo'n verja ringstermijn is - die pas gaat lo pen na de uitspraak van 2016. Sinds medio 2017 vormen smart- phones een koop op afbetaling zodra ze meer dan 250 euro kos ten. Wie een abonnement met zo'n toestel neemt, krijgt een BKR-registratie. Ook moeten te- lecombedrijven waarschuwen voor de risico's van een duur abonnement. Alle telecombe- drijven voldoen tegenwoordig aan de regels uit de Wet op het Financieel Toezicht. Abonne- ments- en toesteldeel worden netjes apart vermeld. dinsdag 8 mei 2018 GO Op woensdag 6 sep tember 2017 raasde orkaan Irma over Sint-Maarten. Het zou de zwaarste orkaan zijn geweest die het eiland ooit heeft ge troffen. Zowel het Ne derlandse als het Franse deel werd hard geraakt. Het vliegveld en de haven werden verwoest, huizen lagen plat. Aan de Ne derlandse kant viel een dode, aan de Franse kant acht. FOTO ANP De bevolking van Sint-Maarten hoopt dat weer meer toeris ten hun eiland weten te vinden. FOTO'S TIM VAN DIJK Jarenlang verstrekten provi ders 'gratis' mobieltjes bij mil joenen abonnementen. Nu moet T-Mobile een oud-klant bijna 1100 euro terugbetalen, oordeelde de rechtbank Den Haag recent. De implicaties lijken groot. David Bremmer Den Haag Waar draait de zaak om? Waarom mag het niet meer? Nu eist een klant zijn geld daadwerkelijk terug. Hoe oordeelt de rechter? - Stef Smit, directeur ConsumentenClaim Hoe reageert T-Mobile? Heeft de uitspraak gevolgen voor KPN, Vodafone en Tele2? Gaan de providers straks in derdaad tientallen miljoenen euro's dokken? Hoe is de situatie nu?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9