3
Franse minister vreest voor voortbestaan van luchtvaartbedrijf
Wie behoedt Air France-KLM voor ondergang?
Met minister van Financiën Wopke
Hoekstra houdt ze de situatie
nauwlettend in de gaten. 'We de
len de zorgen die bij KLM leven on
der het personeel', schrijft Van
Nieuwenhuizen. 'Het conflict over
de lonen voor het Franse personeel
en het vertrek van de topman Ja-
naillac raakt het hele concern.'
Volgens Van Nieuwenhuizen
moet het bedrijf een grote slag ma
ken om de concurrentiepositie te
verbeteren. 'Voor een gezonde toe
komst is het een absolute voor
waarde dat Air France-KLM con-
currerender wordt. De huidige ont
wikkelingen in Frankrijk zetten dit
onder druk. Het is nu aan de leiding
van Air France-KLM om zo snel
mogelijk een uitweg te vinden.'
Aandeel
Het is de laatste dagen crisis bij de
luchtvaartreus. Het aandeel Air
France-KLM ging gisterochtend
met 13 procent onderuit, het groot
ste koersverlies in negen jaar tijd.
De Franse minister van Financiën
Bruno Le Maire zei gisteren zelfs
dat 'het voortbestaan van het be
drijf op het spel staat'. Oorzaak van
de crisis is het opstappen van top-
Hetisnu aan de
leiding om zo snel
mogelijk een uitweg
te vinden
man fean-Marc Janaillac. Hij ver
bond zijn lot aan een loonvoorstel
aan het Franse personeel. Ruim 55
procent van het personeel wees het
voorstel af. Daarop stapte Janaillac
op. Het Franse deel van het bedrijf
wordt geteisterd door stakingen.
Die hebben tot nu toe 300 miljoen
euro gekost. Vandaag wordt er op
nieuw gestaakt.
De top van Air France-KLM heeft
een grote fout gemaakt door het
loonconflict zo op de spits te drij
ven, stellen de Nederlandse vak
bonden. „Een ontzettend domme
zet", zegt Leen van der List (FNV
Luchtvaart). „Dit zet een enorme
druk op de combinatie."
In het verleden wilde het Neder
landse smaldeel van het bedrijf in
dit soort gevallen nog wel eens de
verantwoordelijkheid bij de Franse
collega's leggen, maar nu zijn de
bonden hier opvallend solidair.
„De personeelskosten zijn in
Frankrijk net zo laag als in Neder
land", zegt Van der List. „Ze hebben
er sinds 2012 geen loon bijgekregen.
Ook de Franse medewerkers heb
ben een behoorlijke bijdrage gele
verd aan het voortbestaan van het
bedrijf."
Joost van Doesburg, woordvoer
der van de Vereniging Nederlandse
Verkeersvliegers, is eveneens mild
over de Franse collega's. „Wij in
Nederland hebben onze proble
men, en in Frankrijk hebben ze die
ook. De fout is dat Janaillac een op
lossing voor een cao-probleem
heeft gezocht zonder de bonden er
bij te betrekken. Dat kan niet: ie
dere oplossing moet in zo'n geval
een oplossing mét de bonden zijn."
Omvang
Van der List voelt niets voor de
'sentimentele' reactie dat KLM zich
moet losweken van Air France. „Als
je de consolidatie in de luchtvaart
ziet, met steeds maar groter wor
dende bedrijven, heb je die omvang
gewoon nodig." Maar er moet wel
wat gebeuren. „Allereerst in de di
rectie, en vooral in de directie van
de Franse tak. Blijkbaar slagen ze er
daar met dezelfde personeelskosten
nog steeds niet in net zo rendabel te
zijn als KLM. Het kan voor hen mis
schien geen kwaad een keer te kij
ken hoe het hier gaat."
Van Doesburg wil niet ingaan op
de vraag of er écht gevreesd moet
worden voor de toekomst van het
bedrijf. „Wat nu moet gebeuren is
dat er snel een oplossing komt voor
het sociale conflict, én daarna zo
snel als mogelijk een nieuwe topbe
stuurder."
Wordt het niet eens tijd dat dat
na vier Fransen op rij een Neder
lander wordt? „Als het maar een
goede is", zegt Van Doesburg. Van
der List noemt de discussie over de
nationaliteit van Janaillacs opvolger
zelfs 'de meest onzinnige discussie
die er is'. „Het is een multinational,
de uitdagingen zijn enorm. Het gaat
echt alleen maar om kwaliteit."
DRIE KANDIDATEN
Pieter Eibers is de baas van
KLM, het Nederlandse onder
deel van de luchtvaartcombina
tie. Hij nam eind 2014 het stokje
over van Camiel Eurlings. De
laatste jaren presteert KLM
structureel beter. Aanmerkelijk
beter ook dan de collega's van
Air France. Dat blijft niet onop
gemerkt, ook niet in Frankrijk.
Zelf houdt Eibers zich, geheel in
lijn met zijn karakter, op de
vlakte als het om ambities gaat.
De vraag is of de Fransen hem
willen, of ze überhaupt een
niet-Fransman willen.
Diverse Franse media noemen
de naam van Anne-Marie Idrac.
Zij vervulde een aantal minis
tersposten voor de Franse rege
ring. Ook stond ze aan de lei
ding van het Parijse openbaar
vervoerbedrijf en de Franse
spoorwegen. Voor de regering-
Macron leidt ze sinds 2017 de
overheidscommissie die zich
bezighoudt met autonoom ver
voer en staat ze aan het hoofd
van de raad van toezicht van het
vliegveld van Toulouse-Blag-
nac. Idrac is 66 jaar oud, en kan
dus zonder aanziens des per-
soons te werk gaan. Een lange
carrière heeft ze immers niet
meer voor de boeg.
De oud-topman van vliegtuig
bouwer Airbus, Fabrice Brégier,
is twee jaar geleden al gevraagd
om Air France-KLM te leiden.
Hij weigerde, omdat hij het sa
laris te laag vond. Janaillac ver
dient een half miljoen euro.
Brégier heeft nu geen baan. Hij
vertrok noodgedwongen bij
Airbus. Brégier is een typische
vertegenwoordiger van het Pa
rijse zakelijke establishment.
Stedentrip
Venetië
Ga naar kras.nl of bei
088-0885 886
dinsdag 8 mei 2018
GO
Groeiende zorgen over
Air France-KLM
- iar
Het kabinet is bezorgd over de
situatie bij Air France-KLM. Mi
nister Cora van Nieuwenhuizen
(VVD, luchtvaart) heeft gister
avond contact gezocht met haar
Franse collega Elisabeth Borne
om te praten over de ontwikke
lingen bij de luchtvaartreus.
Sander van Mersbergen
Den Haag
-Cora van Nieuwenhuizen,
minister
Pieter Eibers (links, KLM) en
Jean-Marc Janaillac. fotoanp
Over een week vertrekt Jean-
Marc Janaillac, topman van
Air France-KLM. Wie moet
hem opvolgen?
Pieter Eibers
Anne-Marie Idrac
Fabrice Brégier
lijzen per persoon o.b.v. 2 personen exclusief reserverinqskosten en Calamiteitenfonds