3 Franse minister vreest voor voortbestaan van luchtvaartbedrijf Wie behoedt Air France-KLM voor ondergang? Met minister van Financiën Wopke Hoekstra houdt ze de situatie nauwlettend in de gaten. 'We de len de zorgen die bij KLM leven on der het personeel', schrijft Van Nieuwenhuizen. 'Het conflict over de lonen voor het Franse personeel en het vertrek van de topman Ja- naillac raakt het hele concern.' Volgens Van Nieuwenhuizen moet het bedrijf een grote slag ma ken om de concurrentiepositie te verbeteren. 'Voor een gezonde toe komst is het een absolute voor waarde dat Air France-KLM con- currerender wordt. De huidige ont wikkelingen in Frankrijk zetten dit onder druk. Het is nu aan de leiding van Air France-KLM om zo snel mogelijk een uitweg te vinden.' Aandeel Het is de laatste dagen crisis bij de luchtvaartreus. Het aandeel Air France-KLM ging gisterochtend met 13 procent onderuit, het groot ste koersverlies in negen jaar tijd. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire zei gisteren zelfs dat 'het voortbestaan van het be drijf op het spel staat'. Oorzaak van de crisis is het opstappen van top- Hetisnu aan de leiding om zo snel mogelijk een uitweg te vinden man fean-Marc Janaillac. Hij ver bond zijn lot aan een loonvoorstel aan het Franse personeel. Ruim 55 procent van het personeel wees het voorstel af. Daarop stapte Janaillac op. Het Franse deel van het bedrijf wordt geteisterd door stakingen. Die hebben tot nu toe 300 miljoen euro gekost. Vandaag wordt er op nieuw gestaakt. De top van Air France-KLM heeft een grote fout gemaakt door het loonconflict zo op de spits te drij ven, stellen de Nederlandse vak bonden. „Een ontzettend domme zet", zegt Leen van der List (FNV Luchtvaart). „Dit zet een enorme druk op de combinatie." In het verleden wilde het Neder landse smaldeel van het bedrijf in dit soort gevallen nog wel eens de verantwoordelijkheid bij de Franse collega's leggen, maar nu zijn de bonden hier opvallend solidair. „De personeelskosten zijn in Frankrijk net zo laag als in Neder land", zegt Van der List. „Ze hebben er sinds 2012 geen loon bijgekregen. Ook de Franse medewerkers heb ben een behoorlijke bijdrage gele verd aan het voortbestaan van het bedrijf." Joost van Doesburg, woordvoer der van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, is eveneens mild over de Franse collega's. „Wij in Nederland hebben onze proble men, en in Frankrijk hebben ze die ook. De fout is dat Janaillac een op lossing voor een cao-probleem heeft gezocht zonder de bonden er bij te betrekken. Dat kan niet: ie dere oplossing moet in zo'n geval een oplossing mét de bonden zijn." Omvang Van der List voelt niets voor de 'sentimentele' reactie dat KLM zich moet losweken van Air France. „Als je de consolidatie in de luchtvaart ziet, met steeds maar groter wor dende bedrijven, heb je die omvang gewoon nodig." Maar er moet wel wat gebeuren. „Allereerst in de di rectie, en vooral in de directie van de Franse tak. Blijkbaar slagen ze er daar met dezelfde personeelskosten nog steeds niet in net zo rendabel te zijn als KLM. Het kan voor hen mis schien geen kwaad een keer te kij ken hoe het hier gaat." Van Doesburg wil niet ingaan op de vraag of er écht gevreesd moet worden voor de toekomst van het bedrijf. „Wat nu moet gebeuren is dat er snel een oplossing komt voor het sociale conflict, én daarna zo snel als mogelijk een nieuwe topbe stuurder." Wordt het niet eens tijd dat dat na vier Fransen op rij een Neder lander wordt? „Als het maar een goede is", zegt Van Doesburg. Van der List noemt de discussie over de nationaliteit van Janaillacs opvolger zelfs 'de meest onzinnige discussie die er is'. „Het is een multinational, de uitdagingen zijn enorm. Het gaat echt alleen maar om kwaliteit." DRIE KANDIDATEN Pieter Eibers is de baas van KLM, het Nederlandse onder deel van de luchtvaartcombina tie. Hij nam eind 2014 het stokje over van Camiel Eurlings. De laatste jaren presteert KLM structureel beter. Aanmerkelijk beter ook dan de collega's van Air France. Dat blijft niet onop gemerkt, ook niet in Frankrijk. Zelf houdt Eibers zich, geheel in lijn met zijn karakter, op de vlakte als het om ambities gaat. De vraag is of de Fransen hem willen, of ze überhaupt een niet-Fransman willen. Diverse Franse media noemen de naam van Anne-Marie Idrac. Zij vervulde een aantal minis tersposten voor de Franse rege ring. Ook stond ze aan de lei ding van het Parijse openbaar vervoerbedrijf en de Franse spoorwegen. Voor de regering- Macron leidt ze sinds 2017 de overheidscommissie die zich bezighoudt met autonoom ver voer en staat ze aan het hoofd van de raad van toezicht van het vliegveld van Toulouse-Blag- nac. Idrac is 66 jaar oud, en kan dus zonder aanziens des per- soons te werk gaan. Een lange carrière heeft ze immers niet meer voor de boeg. De oud-topman van vliegtuig bouwer Airbus, Fabrice Brégier, is twee jaar geleden al gevraagd om Air France-KLM te leiden. Hij weigerde, omdat hij het sa laris te laag vond. Janaillac ver dient een half miljoen euro. Brégier heeft nu geen baan. Hij vertrok noodgedwongen bij Airbus. Brégier is een typische vertegenwoordiger van het Pa rijse zakelijke establishment. Stedentrip Venetië Ga naar kras.nl of bei 088-0885 886 dinsdag 8 mei 2018 GO Groeiende zorgen over Air France-KLM - iar Het kabinet is bezorgd over de situatie bij Air France-KLM. Mi nister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, luchtvaart) heeft gister avond contact gezocht met haar Franse collega Elisabeth Borne om te praten over de ontwikke lingen bij de luchtvaartreus. Sander van Mersbergen Den Haag -Cora van Nieuwenhuizen, minister Pieter Eibers (links, KLM) en Jean-Marc Janaillac. fotoanp Over een week vertrekt Jean- Marc Janaillac, topman van Air France-KLM. Wie moet hem opvolgen? Pieter Eibers Anne-Marie Idrac Fabrice Brégier lijzen per persoon o.b.v. 2 personen exclusief reserverinqskosten en Calamiteitenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3