©NDERNEMER SEAMORE GROEIT IN DRIE JAAR NAAR 950 WINKELS Er is zofn 18 miljoen euro in machines geïnvesteerd Focus op decisionmakers Swaans Beton uit Heeze is een innovatief en succesvol bedrijf. Directeur John Swaans kocht het terug van de Ierse cementgigant CRH en zette alles op alles om zijn bedrijf schuldenvrij te krijgen. Zodra hij een algemeen directeur heeft gevonden, wil Swaans zich meer gaan focussen op innovatie. Door René Bogaarts Om zijn bedrijf schuldenvrij te maken, heeft John Swaans (59) samen met zijn team jaren achtereen twaalf uur per dag gewerkt, zes dagen per week. „Ik had gezien wat het kan betekenen als je aan banken bent over geleverd. Als ze bij een zuchtje tegen wind de kredietkraan dichtdraaien, ben je klaar." Inmiddels is Swaans Beton een innovatief, florerend én schuldenvrij bedrijf. Zodra hij een algemeen directeur heeft gevonden die hem in het dagelijkse werk kan vervangen, wil Swaans zich meer gaan concentreren op innovatie. Overname Eigenlijk heeft Swaans twee keer hard moeten werken om de banken buiten de deur te krijgen. De eerste keer was in 1983 toen hij het bedrijf van zijn vader overnam, de tweede keer in 2002. Nadat hij Swaans Beton in 1999 had verkocht aan de Ierse cementgigant CRH, werd hij doodongelukkig. „Ik zag dat de nieuwe eigenaren eigenlijk alleen geïnteresseerd waren in spread sheets en kwartaalresultaten. Ik was meegegaan bij de overname, maar de Ieren waren niet geïnteresseerd in wat we eigenlijk déden. Ik kondigde aan te stoppen en na het aflopen van mijn concurrentiebeding opnieuw te willen beginnen. CRH had mijn bedrijf gekocht omdat ze actief wilden worden in de agrarische industrie. Na het uitbreken van de varkenspest, de gekkekoeien- ziekte en mond-en-klauwzeer, zetten ze daar een streep onder, waardoor ik het bedrijf tegen een redelijke prijs kon terugkopen. Omdat ik de opbrengst van de verkoop destijds deels in aan delen had gestoken, heeft de overname me veel geld gekost." Marktleider Swaans is al lang marktleider op het gebied van geprefabriceerde stalvloeren en roostervloeren voor varkens en run deren. Van daaruit was het een kleine stap om ook roostervloeren voor de opslag van aardappelen, uien en bieten te ontwikkelen. Inmiddels maakt het bedrijf ook speciale, gewapende 'gras keien'; opengewerkte betonelementen waar gras doorheen groeit, die je vaak ziet aan de rand van wegen in het buitengebied. „Onze tegels zijn vooral goed voor gebruik bij op- en afritten", legt Swaans uit. Vandaag de dag heeft Swaans Beton drie productievestigin gen: twee in Heeze en één in Weert. Er werken 52 mensen en de omzet schom melt rond de 15 miljoen euro. Er is zo'n 18 miljoen in machines geïnvesteerd. Het bedrijf maakt winst, maar Swaans wil niet kwijt om hoeveel het gaat. O Hoe zorg je als onder nemer voor een gezonde levensstijl én een goede werk- privébalans? Het grootste gevaar dat ondernemers bedreigt, is dat ze volledig worden opgeslokt door hun werk. Als je niet meer kunt doen waar je goed in bent en energie van krijgt, verlies je uiteindelijk het plezier in je werk, en krijg je last van stress. Zorg daarom niet alleen voor inspan ning, maar ook voor ontspanning, of beter gezegd: uitspanning. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé. Delegeer 'Uitspannen' is makkelijker gezegd dan gedaan, want het is lastig om te orga niseren. Je kunt proberen om het werk te delegeren of om bewust alleen die dingen te doen die je leuk vindt en die je energie geven. Maar, het begint ermee dat je honderd duizend keer tegen jezelf zegt dat je je overtuigingen moet veranderen. Besef dat jij er niet voor het bedrijf bent, maar het be drijf voor jou. Natuurlijk heb je je verantwoordelijk heden tegenover mede werkers en klanten, maar je kunt niet alles voor hen regelen. Sociaal Zorg voor een goed patroon in je werkzaam heden, zoals niet door werken in de avonden en in het weekend. Daar met je partner afspraken over maken is niet vol doende, want niets is makkelijker dan tegen hem of haar snauwen dat je wel móet om vervolgens toch je laptop nog even open te klappen. Maak ook afspraken met anderen, zoals vrienden met wie je bijvoorbeeld even gaat sporten. Als zo'n afspraak staat, heb je een stok achter de deur en zul je eerder geneigd zijn de afspraak na te komen. Leef gezond Fit blijven is belangrijk als je je werk met plezier wilt blijven doen. Een goede levensstijl met gezond eten en voldoende beweging, is onmisbaar. Vaak ligt zoiets binnen handbereik. Kijk eens of je voortaan met de fiets naar je werk kunt, kunt lopen vanaf het station óf vanaf een parkeerplaats die wat verder weg van je bedrijf ligt. Goede coach Ondernemen is een eenzaam vak. Iedereen kijkt naar jou terwijl jij de belangrijkste keuzes moet maken. Het is ver standig om een paar keer per jaar te sparren met een goede life- of business- coach. Dat kan een profes sional zijn of een ervaren en onafhankelijke collega. Die kan helpen met het beantwoorden van de vraag of je wel op het juiste spoor zit, of je goed met je geld omgaat, en kan je helpen nieuwe inzichten te verwerven. O Na krap driejaar liggen de zeewier producten van Seamore in 950 winkels in acht landen. Willem Sodderland (49) vertelt hoe marketing en sales bijdragen aan de groei van zijn jonge bedrijf. Na een crowdfundingsronde verschijnt in septem ber 2015 het eerste product van Seamore op de markt. Het Seamore-assortiment bestaat inmiddels uit drie producten: zeewierpasta, zeewierwraps en zeewierbacon. Storytelling Marketing is volgens Sodderland de kern van zijn bedrijf. „Het begint met het nieuwsgierig maken van de consument door middel van storytelling. Dat wil zeggen het verhaal op allerlei manieren de wereld in brengen. Vervolgens moeten mensen het product uitproberen. Sommige mensen nemen het meteen mee in de winkel, andere bereiken we via evenementen waar ze kunnen proeven. Ook laten we bloggers vertellen over hun ervaring met onze producten. Als de consu ment het product heeft geprobeerd, moeten we hem of haar verliefd maken. Dat doen we door de productervaring te stimuleren met kooktips, video's en recepten." Bij Seamore zijn sales en marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden, zegt de oprichter in het hoofdkwartier in Amsterdam. „Met onze marke ting richten we ons deels op de decisionmakers bij de retailers. Je kunt alleen je producten aan de man brengen als het in de winkels ligt. Dus sales betekent de winkels bereiken en op het schap komen te liggen", legt Sodderland uit. Daarnaast is er een salesteam dat op beurzen inkopers probeert te interesseren in de zeewierproducten. Als de producten eenmaal in de winkel liggen, moeten sales- en promotieacties de verkoop stimuleren. Door Vincent Krijtenburg Lees het hele interview met Willem Sodderland op deondernemer.nl. Swaans Beton floreert zonder hulp van de bank Lees het hele interview met John Swaans van Swaans Beton op deondernemer.nl. deondernemer.nl thema: groei Mare Jutte is oprichter van Instatera, dat gespecialiseerd is in stressmanagement en burn-outbegeleiding. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15