Marquez wint thuisrace in Jerez, gifbeker voor Lorenzo nog niet leeg 10 Nederlandse BMX'ers succesvol bij wereldbekerstrijd op baan van Papendal zv rajsjr.' Voetballers spreken vaak van thuisvoordeel, maar geen ondergrond zo specifiek als die van de BMX'ers. Het verklaart deels het succes van Oranje bij de wereldbekerstrijd op Papendal. Niek Kimmann (21) zei ooit tegen broertje Justin: „Stel nou dat ik zonder lenzen over de baan zou gaan?" De BMX'er ziet zonder hulpmiddelen 'heel slecht'. Heeft -5 aan de ene kant en -6 bij zijn an dere oog en weet: met wazig zicht van een acht meter hoge startheuvel duiken en over een par cours van meer dan dertig bulten springen is niet simpel. Maar op Papendal heeft hij een kans. „Ik denk wel dat het zou lukken." Weinig sporters hebben zoveel baat bij het tot in details kennen van de ondergrond als een BMX'er. Vraag Kimmann zijn ideale lijn bij het aansnijden van de bochten op zijn thuisbaan en hij tekent deze zo uit. De twee wereldbekerwedstrijden op Papendal van het afgelopen weekeinde beteken den een thuisvoordeel voor de Nederlandse ploeg. De score na twee wedstrijden: vijf medailles, waar onder twee gouden op zaterdag, voor Kimmann en Laura Smulders. Vraag Smulders niet hoe vaak ze al naar beneden ging. Een diepe zucht, vertwijfelde blik en dan: „Tienduizenden keren?" Sinds de baan op Papen dal in 2011 werd aangelegd, ging ze er bijna weke lijks een paar keer overheen. Over geblinddoekt naar beneden gaan hoeft ze niet na te denken: „Nooit." Er moet ook gestuurd worden. Maar wat betreft haar baankennis spreken haar resultaten voor zich: Smulders won op Papendal al vijf wereldbekerwedstrijden. Gisteren eindigde ze tot haar frustratie als vierde. „Ik had veel meer snelheid, maar anderen reden in de weg." Thuis voordeel is namelijk nog geen garantie voor winst. Met acht anderen in de baan is het soms onmoge lijk ideale lijnen te volgen. Kimmann, die gisteren zesde werd: „Thuisvoordeel maakt uit, maar de on derlinge verschillen zijn klein. Een foutje is snel gemaakt en gooit heel de uitslag op zijn kop." Visualiseren In het verleden droomde Kimmann nog van rijden op Papendal, steevast gecombineerd met winst. „Tegenwoordig niet meer, ik kom er te vaak." Bo vendien is winst niets ongrijpbaars meer voor de wereldkampioen van 2015. Maar als Kimmann zijn ogen dichtdoet en visualiseert dat hij fietst, kan hij met een marge van een tiende van een seconde zijn snelste tijd ooit op Papendal halen. Zo goed Over de baan voor de Spelen in Tokio doen ze nog geheim zinnig. We weten in elk geval dat het niet rechtsom zal gaan kent hij de baan. Vraag hem echter niet het aantal bulten op te sommen. Dat weet hij niet uit zijn hoofd. Ten minste eens per vier jaar wordt de Neder landse baan veranderd. Voor Londen in 2012 lag er een baan gelijk aan de olympische van 2012. Vier jaar later beschikte Papendal over een zogenaamde 'tafelsprong': twee bulten die van laag naar hoog gingen, in plaats van de gebruikelijke wijze an dersom (als gevolg van het creatieve brein van de ontwerpers van de baan in Rio). Bondscoach Bas de Bever is nu al samen met Jo- chem Schellens, directeur van Papendal, aan het lobbyen om informatie voor de baan van 2020 in Tokio. Zodra er meer bekend is zullen ook de bul ten in Nederland veranderen. Schellens: „Maar in Tokio doen ze nog geheimzinnig. We weten in elk geval dat het niet rechtsom zal gaan. Dat is voor ons erg prettig, dan hoeven we niet de gehele baan om te bouwen." Want dat het parcours de komen de jaren weer verandert, staat vast. Alles om een beetje thuisvoordeel te creëren bij de Spelen in To kio. Schellens liet gisteren weten samen met wieler bond KNWU de WK in 2021 binnen te willen ha len. De kans dat Kimmann voor die tijd zonder lenzen is afgedaald, is nihil. Al tijdens het gesprek met zijn broer dacht hij: mooi experiment, maar echt slim is het misschien niet. „Leg het maar eens uit als het misgaat." Hij gaat liever voor de winst. Op welke baan dan ook. Lorenzo tekende in 2017 voor twee jaar bij Ducati. Hij ruilde de zekerheden bij Yamaha in voor een Italiaans avontuur. De rekening kreeg Lorenzo gepresenteerd: hij worstelde met de rode machine en eindigde slechts drie keer op het podium. Het leverde kritiek op, ze ker omdat de Spanjaard 12 miljoen euro per jaar krijgt. Teamgenoot Andrea Dovizioso kende juist een succesvol seizoen, won zes GP's en greep maar nét naast de wereldtitel. Saillant detail: de Italiaan verdient nog geen twee miljoen euro. De druk op Lorenzo om veel be ter te presteren dan in 2017, is enorm. De eerste drie races in 2018 verliepen echter dramatisch met een crash, een 15de klassering en een 11de plek. Ondertussen prijkte de naam van Dovizioso bovenaan in het algemeen klassement. Stabieler Gisteren was er hét moment voor Lorenzo om een nieuwe start te maken. Het circuit in Jerez ligt hem en zijn Ducati had nieuwe onder delen die de motor stabieler moes ten maken. Na een geweldige start leidde de Spanjaard rondenlang. Acht ronden voor het einde, toen Mare Marquez de koppositie had overgenomen, ging het echter mis. Lorenzo, duellerend om plek 2 met Dovizioso, zag Dani Pedrosa in de bocht over het hoofd en lanceerde hem. Vervolgens raakte Lorenzo zelf ook uit balans waardoor een botsing met Dovizioso niet te ver mijden was. Alle drie de coureurs moesten de strijd staken. Dat Lorenzo zijn eigen ruiten in gooide, was erg genoeg. Dat zijn teamgenoot door de crash 25 pun ten inlevert op winnaar Marquez, maakte het fiasco compleet. maandag 7 mei 2018 -4Niek Kimmann (links) gaat voor op de bulten van de baan op Papendal die hij kan drornln. FOTO'ORANGE PlCTÜftES - Thuisvoordeel uitgebuit Lisette van der Geest Papendal - Bondscoach Bas de Bever Dovizioso (r) is witheet na in Jerez door teamgenoot Lorenzo (I) van de baan te zijn gereden, fotoafp JEREZ Het laatste restje zelfver trouwen bij Jorge Lorenzo ver dween gisteren als sneeuw voor de zon. Een spectaculaire crash verhinderde dat de Spanjaard de topklassering behaalde die hij zo hard nodig heeft in de MotoGP. Er was een tijd dat Jorge Lorenzo zó dominant was, dat het racefans bijna verveelde. In acht jaar bij Ya maha won hij 44 races en drie wereldtitels. Vooraan starten, weg rijden en finishen zonder dat ie mand in de buurt kwam. In niets doet de Spanjaard nu nog denken aan die topcoureur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 41