'EEN KUNSTENAAR MAG NIET STREVEN NAAR SUCCES OF ZWICHTEN VOOR PUBLIEK' Jolink noemt het een knieval voor de meute die hij zichzelf toestaat. „Je geeft het publiek wat het wil. Daar ben ik niet trots op, maar een doodzonde is het niet." Jolink is een muzikant die zich kunste naar voelt. „Een kunstenaar mag eigenlijk niet streven naar succes of zwichten voor publiek. Wees origineel en oorspronke lijk! Leerde ik op de kunstacademie al. Zoals Van Kooten en De Bie hun Jacobse en Van Es lieten sterven, zo hoort het." In 1975 besloot hij de kunstwereld vaar wel te zeggen. „Ik was beeldend kunste naar, met dat gezeik van handje ophou den voor een subsidie... What thefuck, dacht ik na mijn eerste optreden. Weg met die kunst! Muziek!" De zanger nam Normaal mee in zijn dadendrang. „Ik wilde niet dat mijn bandleden naar de begrafenis van een meisje gingen dat ze goed hadden ge kend. Ik zei: We zijn een plaat aan het opnemen'. Dat ging allemaal veel te ver." Mede-Normaaloprichter Jan Manschot - in 2014 overleden aan een hersentumor - zei in 2013: 'Bennie egoïstisch? In het bereiken van doelstellingen wel. Door de druk die de band hem gaf, kent lang niet iedereen de gevoelige Jolink. Of die er is? Ik ben ziek, het einde is in zicht en het voelt soms alsof hij daar meer mee zit dan ik.' Vlak voor zijn sterven vertelde Jolinks boezemvriend nog: 'Al heeft hij een tus senpersoon als smeerolie nodig om de eerste stap te forceren, boos wil hij niet blijven. Nee, liever maakt hij het goed. De opa Jolink is verbroederend, accepteert andere meningen. De jonge Bennie was vooral met zijn kunstwerk bezig: Nor maal.' Als hij binnen die creatie niet direct zijn zin kreeg, kon je hem die vol gens Manschot toch maar beter geven. 'De makkelijkste manier om eenheid te bewaren.' En zo kozen ze de makkelijke weg in 1980, toen Jolink gitarist Ferdi Joly uit de vriendenband kegelde. Jolink: „Hij wilde zich bemoeien met nummers die van mij waren. Dacht dan ook even mee te kun nen schrijven." „Ik denk het wel. Het draaide om mijn artistieke eigendom en eergevoel. Ik heb goed met Ferdi samengewerkt. Toen we in 2000 met de oude bezetting optraden, begreep ik: zijn grillige creativiteit en de mijne, we botsten als Lennon en McCart- ney. Ferdi was muzikaal uitgebreider, beter. Twee kapiteins op één schip, waar deloos. 'Ja maar', hoorde ik dan. Hoezo, 'ja maar'? Zo moet het! Ik was dan een dictator, hoor." Manschot zei dat jij hem met het ontslag van Ferdi Joly dwong tot een van de zwaarste keuzes in zijn leven. Terwijl jij met een T-shirt rondliep met een kruis door Joly's gezicht, moest hij een vriend laten vallen. „Daar ben ik dus niet trots op, maar als de koers van de band naar mijn mening niet de juiste was, werd ik in mijn ziel geraakt. Met de jaren loop ik meer om conflicten heen. Ik zoek ze niet meer op, zoals toen. Met Ferdi ging ik bijvoorbeeld onlangs op pad om het standbeeld te bekijken dat wij als band krijgen. En Paul Kemper, een andere gitarist die met ruzie vertrok, komt binnenkort koffiedrinken." En zo is er geen ex-bandlid meer met wie hij in onmin leeft. Maar twee vijan den houdt hij graag in leven. „De oud managers blijven aartsvijanden tot mijn dood." Zowel Mick Froeling als Martin Jansen runde de BV Normaal, maar ze geven allebei aan dat het boek is gesloten en ze willen niet inhoudelijk reageren. De managers maakten er financieel een janboel van, stelde Jolink in vele inter views. Wat misdeden ze precies? magazine 111 Zelfportret Bennie Jolink is een niet on verdienstelijk tekenaar. En jij wilde Jolink/Jolink en geen Jolink/Joly. Was het zo simpel? WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 79