Pleidooi voor proef om wmo- en openbaar vervoer samen te laten gaan
Cruisevaart
Zeeland heeft
genoeg te bieden
TERNEUZEN
Voor het laatst herdacht Terneuzen
gisteravond oorlogsslachtoffers bij
het monument aan de Middensluis. Het
monument uit 1950 ter herinnering aan
vijf, door de Duitsers in 1944 gedode
Rijkswaterstaat-medewerkers verhuist
voor de bouw van de Nieuwe Sluis.
De dodenherdenking, voorafgegaan
door een plechtigheid in de Grote Kerk
rond verzetsstrijdster Francien de
Zeeuw, was drukker bezocht dan andere
jaren, ook door jongeren. Tot slot lieten
scholieren van De Oude Vaart duiven los
als vrijheidssymbolen.
Het is een bekend beeld: bijna lege
bussen en busjes op de Zeeuwse
wegen. Dat is nooit helemaal te
voorkomen, maar het vervoer kan
wel efficiënter, vindt de PCG. Die
zet zich in eerste instantie in voor
zieken en gehandicapten, maar
denkt met dit eigen mobiliteitsplan
het openbaar vervoer voor iederéén
aantrekkelijker te maken.
De PCG lobbyt momenteel bij
gemeenten en provincie voor een
proefin Zeeuws-Vlaanderen. Basis
daarvan is het samengaan van alle
vormen van openbaar en wmo-ver-
voer. „Die sluiten nu totaal niet op
elkaar aan", verklaart PCG-voorzit
ter Fini de Paauw. „En dan kun je
wel klagen over een gebrek aan
klanten, maar je zou eerst moeten
proberen er alles uit te halen wat
erin zit."
Dat kan door alle vervoer in
Zeeuws-Vlaanderen onder de para
plu van een regionaal vervoerscen-
trum te brengen. „Het wmo-ver-
voer voor heel Zeeland wordt nu al
vanuit Terneuzen gecoördineerd",
geeft De Paauw aan. „Daar zitten
dus nu al mensen die verbindingen
leggen en lege busjes proberen te
voorkomen. Je zou daar ook prima
het openbaar vervoer bij kunnen
voegen."
Zeeuws-Vlaanderen is om nog
meer redenen geschikt voor de
proef, vindt hij. „Het gaat om een
relatief dunbevolkt en uitgestrekt
gebied, waar de afstanden groot
zijn en sommige dorpen dus moei
lijk bereikbaar. Bovendien wonen
hier veel ouderen."
Ook de aansturing van andere
vormen van vervoer, zoals halte
taxi's, scholierenvervoer en parti
culiere initiatieven als dorpsbusjes,
zouden vanuit het vervoerscen-
trum kunnen gebeuren. „Nu gaan
soms volle bussen richting een
school en rijdt een lege weer terug.
Vanuit zo'n centrum zou gezorgd
kunnen worden dat dat niet nodig
is." Het mes snijdt volgens De
Paauw dan aan twee kanten. „Meer
Nu gaan soms volle
bussen richting een
school en rijdt een
lege weer terug
mensen pakken de bus, waardoor
er meer geld binnenkomt en er dus
minder lijnen opgeheven moeten
worden. Met dat idee zouden we de
huidige, neerwaartse spiraal kun
nen doorbreken."
Het vervoerscentrum kan betaald
worden uit het budget dat provin
cie en gemeenten nu hebben voor
het openbaar en wmo-vervoer.
„Volgens ons hoeft er geen geld bij.
Het gaat vooral om meer efficiëntie
en het meekrijgen van alle par
tijen." Dat laatste moet lukken,
verwacht hij. „We hebben inmid
dels met de gemeente Terneuzen
gesproken, en daar is veel enthou
siasme. Gedeputeerde Harry van
der Maas staat er ook voor open."
De Paauw hoopt ook op interesse -
en daarmee mogelijk subsidie - van
het Rijk. „Er zijn meer dunbevolkte
gebieden in ons land waar dit zou
kunnen werken." De PCG hoopt
snel met de drie gemeenten en de
provincie om de tafel te kunnen om
concrete stappen te zetten.
It
zaterdag 5 mei 2018
pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
ZEELAND 5
Symbolen van
A de vrijheid
Zeeuwse bussen moeten voller
In Zeeuws-Vlaanderen moet een
proef komen waarbij openbaar
en wmo-vervoer volledig samen
gaan. Een regionaal vervoers-
centrum moet daarvan de spil
worden. Dat vindt Provinciale
Chronisch zieken- en Gehandi
captenorganisatie Zeeland
(PCG).
Martijn de Koning
Terneuzen
- Fini de Paauw, voorzitter PCG