Pleidooi voor proef om wmo- en openbaar vervoer samen te laten gaan Cruisevaart Zeeland heeft genoeg te bieden TERNEUZEN Voor het laatst herdacht Terneuzen gisteravond oorlogsslachtoffers bij het monument aan de Middensluis. Het monument uit 1950 ter herinnering aan vijf, door de Duitsers in 1944 gedode Rijkswaterstaat-medewerkers verhuist voor de bouw van de Nieuwe Sluis. De dodenherdenking, voorafgegaan door een plechtigheid in de Grote Kerk rond verzetsstrijdster Francien de Zeeuw, was drukker bezocht dan andere jaren, ook door jongeren. Tot slot lieten scholieren van De Oude Vaart duiven los als vrijheidssymbolen. Het is een bekend beeld: bijna lege bussen en busjes op de Zeeuwse wegen. Dat is nooit helemaal te voorkomen, maar het vervoer kan wel efficiënter, vindt de PCG. Die zet zich in eerste instantie in voor zieken en gehandicapten, maar denkt met dit eigen mobiliteitsplan het openbaar vervoer voor iederéén aantrekkelijker te maken. De PCG lobbyt momenteel bij gemeenten en provincie voor een proefin Zeeuws-Vlaanderen. Basis daarvan is het samengaan van alle vormen van openbaar en wmo-ver- voer. „Die sluiten nu totaal niet op elkaar aan", verklaart PCG-voorzit ter Fini de Paauw. „En dan kun je wel klagen over een gebrek aan klanten, maar je zou eerst moeten proberen er alles uit te halen wat erin zit." Dat kan door alle vervoer in Zeeuws-Vlaanderen onder de para plu van een regionaal vervoerscen- trum te brengen. „Het wmo-ver- voer voor heel Zeeland wordt nu al vanuit Terneuzen gecoördineerd", geeft De Paauw aan. „Daar zitten dus nu al mensen die verbindingen leggen en lege busjes proberen te voorkomen. Je zou daar ook prima het openbaar vervoer bij kunnen voegen." Zeeuws-Vlaanderen is om nog meer redenen geschikt voor de proef, vindt hij. „Het gaat om een relatief dunbevolkt en uitgestrekt gebied, waar de afstanden groot zijn en sommige dorpen dus moei lijk bereikbaar. Bovendien wonen hier veel ouderen." Ook de aansturing van andere vormen van vervoer, zoals halte taxi's, scholierenvervoer en parti culiere initiatieven als dorpsbusjes, zouden vanuit het vervoerscen- trum kunnen gebeuren. „Nu gaan soms volle bussen richting een school en rijdt een lege weer terug. Vanuit zo'n centrum zou gezorgd kunnen worden dat dat niet nodig is." Het mes snijdt volgens De Paauw dan aan twee kanten. „Meer Nu gaan soms volle bussen richting een school en rijdt een lege weer terug mensen pakken de bus, waardoor er meer geld binnenkomt en er dus minder lijnen opgeheven moeten worden. Met dat idee zouden we de huidige, neerwaartse spiraal kun nen doorbreken." Het vervoerscentrum kan betaald worden uit het budget dat provin cie en gemeenten nu hebben voor het openbaar en wmo-vervoer. „Volgens ons hoeft er geen geld bij. Het gaat vooral om meer efficiëntie en het meekrijgen van alle par tijen." Dat laatste moet lukken, verwacht hij. „We hebben inmid dels met de gemeente Terneuzen gesproken, en daar is veel enthou siasme. Gedeputeerde Harry van der Maas staat er ook voor open." De Paauw hoopt ook op interesse - en daarmee mogelijk subsidie - van het Rijk. „Er zijn meer dunbevolkte gebieden in ons land waar dit zou kunnen werken." De PCG hoopt snel met de drie gemeenten en de provincie om de tafel te kunnen om concrete stappen te zetten. It zaterdag 5 mei 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl ZEELAND 5 Symbolen van A de vrijheid Zeeuwse bussen moeten voller In Zeeuws-Vlaanderen moet een proef komen waarbij openbaar en wmo-vervoer volledig samen gaan. Een regionaal vervoers- centrum moet daarvan de spil worden. Dat vindt Provinciale Chronisch zieken- en Gehandi captenorganisatie Zeeland (PCG). Martijn de Koning Terneuzen - Fini de Paauw, voorzitter PCG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 65