es
Goes ruilt duizenden containers om
7
AVONTUUR BALTIC SEA RALLY
11 landen
doorkruisen en
8.500 kilometer
afleggen, zonder
gpsen
snelwegen te
gebruiken. Dat is
in het kort de Baltic
Sea Rally. Bart
Jalinken Patrick
Marcusse gaan de
uitdaging aan in een
MiniCooper
Classic uit 1991.
Borsele wil nog een vuilnisauto
Sproeiers
Rompen
Twee weken doorbren
gen op een paar vier
kante meter, samen
met je beste vriend.
Dat zou zomaar het
einde van de vriendschap kunnen
betekenen. Niet als het aan Bart Ja-
link (31) uit Kloetinge en Patrick
Marcusse (30) uit Kapelle ligt.
„Wij kennen elkaar sinds ons
twaalfde, dus we weten inmiddels
wel wanneer je beter even je mond
kunt houden", zegt Patrick. „Of
juist wanneer je moet zeggen:
kappen nu", vult Bart aan.
Opdrachten
En dus vertrekt het tweetal 7 juni
als team Eldeka uit Amsterdam, sa
men met zo'n honderd andere
teams. Aangewezen op kaart, kom
pas en richtinggevoel rijden de
teams in hun auto's van minstens
twintig jaar oud via Duitsland,
Scandinavië, de poolcirkel, Rus
land, de Baltische staten en Polen
weer terug naar Amsterdam.
Het draait tijdens de Baltic Sea
Rally niet om snelheid, maar om
avontuur. Alle deelnemers krijgen
bij de start een 'roadbook' mee
waarin opdrachten staan. Daar
mee kunnen ze punten verdienen
en uiteindelijk een rally-startbe
wijs. De opdrachten zijn nog een
verrassing, maar de Zeeuwse
vrienden gaan de uitdaging maar
wat graag aan. „We zijn allebei
strebers, dus als we het doen, doen
we het ook gelijk goed", licht Bart
toe. In het geval van Bart en Pa
trick houdt dat in: terug naar de
basis. Geen hotelovernachting of
diner bij kaarslicht, maar slapen
onder een afdekzeil en koken op
een campingtoestel. Het enige
moderne dat meegaat, zijn de mo
biele telefoons. „Dat moet wel,"
zegt Bart, „want de organisatie
houdt alles bij via een app." Stie
kem even de gps aanzetten ligt op
de loer, maar de mannen zijn het
niet van plan. „Daar heb je alleen
De eerste reactie van
mensen is: gaaf! Tot
ze horen met welke
auto we gaan
jezelf mee", klinkt het resoluut.
Zo uitgelaten als de twee zijn
over hun avontuur, zo sceptisch is
hun omgeving. „De eerste reactie
van mensen is: gaaf! Tot ze horen
met welke auto we gaan. Dan ver
klaren ze ons voor gek", zegt Pa
trick. „Als we van iedereen die ons
voor gek heeft verklaard een euro
hadden gekregen, waren we nu
stinkend rijk!"
Stofvangen
Bart en Patrick hadden - net als de
meeste andere rallyrijders - kun
nen kiezen voor een Land Rover,
Chevrolet of Volvo. Maar de Mini
van Patrick stond al twaalf jaar stof
te vangen in de schuur van zijn va
ders loon- en transportbedrijf in
Krabbendijke. Een mooie gelegen
heid om de wagen van stal te halen.
En het scheelt kosten. Ieder team
moet 850 euro inschrijfgeld betalen
en 750 euro sponsorgeld ophalen
voor een goed doel. Daarbij komen
nog de kosten voor brandstof, ma
teriaal en eten. „We hebben twee
sponsors om de onkosten te dek
ken", legt Bart uit. „Iedere andere
donatie gaat voor honderd procent
naar de Stichting Jayden, die geld
inzamelt voor onderzoek naar neu-
roblastoom kinderkanker."
De 750 euro hebben ze al bin
nen. Maar fanatiek als ze zijn, gaan
ze ook hier voor het hoogst haal
bare. „Het is bijna een competitie:
wie haalt de meeste sponsors bin
nen", zegt Bart. „We willen ge
woon met een mooi bedrag bij
Stichting Jayden binnenstappen."
Via hun Facebookpagina 'Team
Eldeka' (vernoemd naar dochters
Elayna, Demi en Kaydi) houden
Bart en Patrick de buitenwereld op
de hoogte.
Dat is allemaal nodig voor de in
voering van de nieuwe manier van
afval inzamelen, genaamd diftar.
Huishoudens die de grijze contai
ner vanaf 2019 minder vaak aan
bieden, kunnen geld besparen.
Om dat te kunnen registreren,
krijgt iedereen een grijze contai
ner met chip. De grotere groene
container (zonder chip) moet
mensen stimuleren beter te gaan
scheiden.
De gemeente zegt zich te reali-
Wie de grijze
container minder
vaak aanbiedt,
bespaart geld
seren dat de nieuwe containers
een stuk groter zijn dan de exem
plaren die de meeste mensen nu in
hun tuin hebben staan. Het is ech
ter niet mogelijk om de kleine bak
ken van 140 liter te houden. Ieder
een is verplicht de grote containers
in elk geval drie maanden op proef
te nemen. Wie daarna zwaarwe
gende argumenten heeft om toch
kleinere exemplaren te willen, kan
een verzoek indienen.
Inwoners betalen straks een vast
basistarief dat lager is dan de hui
dige afvalstoffenheffing. Daar
naast gaan ze voor elke keer dat de
grijze container wordt geleegd 4
euro betalen. Wie hem dus min
der vaak aanbiedt, bespaart geld.
De gemeente gaat ook twintig
nieuwe inzamelpunten voor plas
tic afval aanleggen om beter schei
den gemakkelijker te maken. De
locaties hiervoor worden de ko
mende tijd bepaald.
HEINKENSZAND Burgemeester
en wethouders van Borsele willen
een kleine 50.000 euro uittrekken
voor de aankoop van een tweede
hands vuilnisauto. Om te kunnen
garanderen dat zowel restafval, gft,
oud papier als plastic kan worden
opgehaald zou zo'n extra wagen
nodig zijn. Met name tijdens on
derhoud, bij storingen en op in-
haaldagen kunnen problemen ont
staan. Het college wil het inhuren
van vuilnisauto's van elders zo veel
mogelijk voorkomen.
Meeuwse handelsonderneming bv
l
Wyvauj
zaterdag 5 mei 2018
BE
Als we iets doen, doen we het goed'
Ellen Jobse
Krabbendijke
A Team Eldeka, oftewel Bart Jalink (oranje shirt) en Patrick Marcusse met hun Mini Cooper Classic uit 1991. fotomarcelledavidse
-Patrick Marcusse
Duizenden containers ruilt de
gemeente Goes de komende
weken om bij haar inwoners.
Alle huishoudens, op bewoners
van de binnenstad en apparte
menten na, krijgen binnenkort
een nieuwe groene en grijze
container met een inhoud van
liefst 240 liter.
Rob Paardekam
Goes
Albert Plesmanweg 6 4462 GC Goes I Tel. 0113-212620 I Fax 0113-232214
Email: info@meeuwse-goes.com