es Goes ruilt duizenden containers om 7 AVONTUUR BALTIC SEA RALLY 11 landen doorkruisen en 8.500 kilometer afleggen, zonder gpsen snelwegen te gebruiken. Dat is in het kort de Baltic Sea Rally. Bart Jalinken Patrick Marcusse gaan de uitdaging aan in een MiniCooper Classic uit 1991. Borsele wil nog een vuilnisauto Sproeiers Rompen Twee weken doorbren gen op een paar vier kante meter, samen met je beste vriend. Dat zou zomaar het einde van de vriendschap kunnen betekenen. Niet als het aan Bart Ja- link (31) uit Kloetinge en Patrick Marcusse (30) uit Kapelle ligt. „Wij kennen elkaar sinds ons twaalfde, dus we weten inmiddels wel wanneer je beter even je mond kunt houden", zegt Patrick. „Of juist wanneer je moet zeggen: kappen nu", vult Bart aan. Opdrachten En dus vertrekt het tweetal 7 juni als team Eldeka uit Amsterdam, sa men met zo'n honderd andere teams. Aangewezen op kaart, kom pas en richtinggevoel rijden de teams in hun auto's van minstens twintig jaar oud via Duitsland, Scandinavië, de poolcirkel, Rus land, de Baltische staten en Polen weer terug naar Amsterdam. Het draait tijdens de Baltic Sea Rally niet om snelheid, maar om avontuur. Alle deelnemers krijgen bij de start een 'roadbook' mee waarin opdrachten staan. Daar mee kunnen ze punten verdienen en uiteindelijk een rally-startbe wijs. De opdrachten zijn nog een verrassing, maar de Zeeuwse vrienden gaan de uitdaging maar wat graag aan. „We zijn allebei strebers, dus als we het doen, doen we het ook gelijk goed", licht Bart toe. In het geval van Bart en Pa trick houdt dat in: terug naar de basis. Geen hotelovernachting of diner bij kaarslicht, maar slapen onder een afdekzeil en koken op een campingtoestel. Het enige moderne dat meegaat, zijn de mo biele telefoons. „Dat moet wel," zegt Bart, „want de organisatie houdt alles bij via een app." Stie kem even de gps aanzetten ligt op de loer, maar de mannen zijn het niet van plan. „Daar heb je alleen De eerste reactie van mensen is: gaaf! Tot ze horen met welke auto we gaan jezelf mee", klinkt het resoluut. Zo uitgelaten als de twee zijn over hun avontuur, zo sceptisch is hun omgeving. „De eerste reactie van mensen is: gaaf! Tot ze horen met welke auto we gaan. Dan ver klaren ze ons voor gek", zegt Pa trick. „Als we van iedereen die ons voor gek heeft verklaard een euro hadden gekregen, waren we nu stinkend rijk!" Stofvangen Bart en Patrick hadden - net als de meeste andere rallyrijders - kun nen kiezen voor een Land Rover, Chevrolet of Volvo. Maar de Mini van Patrick stond al twaalf jaar stof te vangen in de schuur van zijn va ders loon- en transportbedrijf in Krabbendijke. Een mooie gelegen heid om de wagen van stal te halen. En het scheelt kosten. Ieder team moet 850 euro inschrijfgeld betalen en 750 euro sponsorgeld ophalen voor een goed doel. Daarbij komen nog de kosten voor brandstof, ma teriaal en eten. „We hebben twee sponsors om de onkosten te dek ken", legt Bart uit. „Iedere andere donatie gaat voor honderd procent naar de Stichting Jayden, die geld inzamelt voor onderzoek naar neu- roblastoom kinderkanker." De 750 euro hebben ze al bin nen. Maar fanatiek als ze zijn, gaan ze ook hier voor het hoogst haal bare. „Het is bijna een competitie: wie haalt de meeste sponsors bin nen", zegt Bart. „We willen ge woon met een mooi bedrag bij Stichting Jayden binnenstappen." Via hun Facebookpagina 'Team Eldeka' (vernoemd naar dochters Elayna, Demi en Kaydi) houden Bart en Patrick de buitenwereld op de hoogte. Dat is allemaal nodig voor de in voering van de nieuwe manier van afval inzamelen, genaamd diftar. Huishoudens die de grijze contai ner vanaf 2019 minder vaak aan bieden, kunnen geld besparen. Om dat te kunnen registreren, krijgt iedereen een grijze contai ner met chip. De grotere groene container (zonder chip) moet mensen stimuleren beter te gaan scheiden. De gemeente zegt zich te reali- Wie de grijze container minder vaak aanbiedt, bespaart geld seren dat de nieuwe containers een stuk groter zijn dan de exem plaren die de meeste mensen nu in hun tuin hebben staan. Het is ech ter niet mogelijk om de kleine bak ken van 140 liter te houden. Ieder een is verplicht de grote containers in elk geval drie maanden op proef te nemen. Wie daarna zwaarwe gende argumenten heeft om toch kleinere exemplaren te willen, kan een verzoek indienen. Inwoners betalen straks een vast basistarief dat lager is dan de hui dige afvalstoffenheffing. Daar naast gaan ze voor elke keer dat de grijze container wordt geleegd 4 euro betalen. Wie hem dus min der vaak aanbiedt, bespaart geld. De gemeente gaat ook twintig nieuwe inzamelpunten voor plas tic afval aanleggen om beter schei den gemakkelijker te maken. De locaties hiervoor worden de ko mende tijd bepaald. HEINKENSZAND Burgemeester en wethouders van Borsele willen een kleine 50.000 euro uittrekken voor de aankoop van een tweede hands vuilnisauto. Om te kunnen garanderen dat zowel restafval, gft, oud papier als plastic kan worden opgehaald zou zo'n extra wagen nodig zijn. Met name tijdens on derhoud, bij storingen en op in- haaldagen kunnen problemen ont staan. Het college wil het inhuren van vuilnisauto's van elders zo veel mogelijk voorkomen. Meeuwse handelsonderneming bv l Wyvauj zaterdag 5 mei 2018 BE Als we iets doen, doen we het goed' Ellen Jobse Krabbendijke A Team Eldeka, oftewel Bart Jalink (oranje shirt) en Patrick Marcusse met hun Mini Cooper Classic uit 1991. fotomarcelledavidse -Patrick Marcusse Duizenden containers ruilt de gemeente Goes de komende weken om bij haar inwoners. Alle huishoudens, op bewoners van de binnenstad en apparte menten na, krijgen binnenkort een nieuwe groene en grijze container met een inhoud van liefst 240 liter. Rob Paardekam Goes Albert Plesmanweg 6 4462 GC Goes I Tel. 0113-212620 I Fax 0113-232214 Email: info@meeuwse-goes.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 130