Vrouw omgekomen rijinstructeur: Ik leef mee met het meisje Mega-crash voorkomen Nederlandse bedrijven vervolgd voor bouw aan Krimbrug 5 Lonneke IJsseldijk, bioloog en onderzoekster van de faculteit Diergeneeskunde van de Uni versiteit Utrecht. „Zwangerschap kost een walvis heel veel energie. Die energie moet zij halen uit voeding. Dit Amerikaanse onder zoek betekent eigenlijk dat de vrouwtjes nu kennelijk optimale voortplantingsomstandig- heden hebben. Ze raken zwanger. Het vol brengen van een dracht en het zogen van een dier kost ook veel energie. Er gaat veel vet in hun melk zitten. Ze moeten dus gezond zijn want als dat niet zo is raken ze veel moeilijker zwanger. Dit is dus echt goed nieuws." Een babyboom van buitruggen is reden voor een feest, reageert een enthousiaste Arthur Oosterbaan, de conservator van Ecomare op Texel. „Dat willen we hier best vieren. Ik zeg: leve de buitrug." Het centrum voor de Wad den- en Noordzee bezit een 'prachtig skelet' van een buitrug die ooit op Vlieland aan spoelde, zegt hij. Maar nog beter is de nieuwe aanwas aan de andere kant van de wereld. „Tot aan de jaren 6o werd er wereldwijd veel te intensief op walvissen gejaagd. Daarna kwam de walvisconferentie en is de jacht beetje bij beetje verminderd. Veel soorten herstellen zich. Niet hard, wel gestaag. De buitrug gaat goed, de allergrootste walvis, de blauwe vinvis, blijft achter." De buitruggen op de Zuidpool profiteren ook van het veranderende klimaat, aldus de Amerikaanse onderzoekers. Er zijn door op warming meer ijsvrije dagen, het leefgebied van de buitrug wordt daardoor ruimer. Oos terbaan: „In zo'n situatie kunnen er meer buitruggen komen. Met soorten die het juist moeten hebben van veel zee-ijs zal het slech ter gaan. Die verliest leefgebied. Minder ijs betekent ook minder algen en minder krill. Op den duur kan dat minder voedsel beteke nen voor walvissen. Dat moeten we goed on derzoeken. In het Waddengebied zie je dat soort verschijnselen ook. Met de lepelaar gaat het nu goed omdat het wat warmer is gewor den en er meer garnalen zijn." Reininks echtgenote is nog aller minst bezig met de vraag wat er nou precies is misgegaan afgelo pen dinsdag, toen de leswagen op het spoor tot stilstand kwam. „Ik ben vooral bezig hem een hele mooie uitvaart te bezorgen. Henk was al heel lang zelfstandig rijleraar. Hij is gestorven in het harnas." De 18-jarige Bussumse vrouw die op het moment van het onge luk les kreeg, wist op tijd de auto te verlaten. Reinink (66) niet. Al enkele seconden later reed een intercity in op de blauwe auto, waarvan de motor was afgesla gen. „Ik weet natuurlijk niet precies wat er is misgegaan", zegt Carla. „Maar nee, hier kon niemand iets aan doen. Als de auto afslaat, pre cies op die plek - dat is een onge lukkige samenloop van omstan digheden." Ze neemt niemand iets kwalijk. „Ik verwijt niemand iets, zeker dat meisje niet. Abso luut niet. Het moet voor haar ook vreselijk zijn. Ik leef met haar mee. En we zullen hier ooit sa men over praten." Als de leerlinge contact wil op nemen, is zij van harte welkom, zegt Carla. Zij vervolgt: „Henk heeft zoveel mensen lesgegeven. Hij was zeer bekwaam, nam geen risico's. Hij wist precies wat hij deed. En hij had altijd veel ple zier in zijn werk, of hij nou acht, tien of twaalf uur moest werken. Hij ging met plezier weg en kwam met plezier thuis." Volop steun Collega-rijscholen verlenen volop steun aan de nabestaanden van Reinink. Zij zorgen ervoor dat zijn cursisten hun rijoplei ding kunnen vervolgen. Reininks vrouw bevestigt dat de auto met een startknop ge start moest worden. Dat kan soms enige seconden duren als de wagen net is afgeslagen. „Wat de oorzaak ook is geweest", zegt Reininks echtgenote, „ik hoef het nu nog niet eens te weten. Ik krijg hem er niet mee terug." Spoorbeheerder ProRail deed gisteren metingen bij de plek van het ongeval om te zien of de vei ligheid verbeterd kan worden. Het onderzoek naar de exacte oorzaak is nog gaande. SAN FRANSICO Een Airbus van Air Canada kwam op 7 juli vorig jaar in San Francisco erg dicht bij wat de grootste vlieg ramp uit de geschiedenis zou geweest zijn. De piloot van vlucht 759 landde bijna op de taxibaan, waar vier volle pas sagiersvliegtuigen stonden te wachten om op te stijgen. De Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) heeft de videobeelden van een bijna-crash openbaar gemaakt. Het onderzoek naar het ernstige voorval, waarbij honderden passagiers ont snapten aan een catastrofe, loopt nog. Op het allerlaatste moment besluit de piloot tot een door start, wanneer hij doorheeft dat hij niet op de landingsbaan maar op de taxibaan afstevent. Hij is dan slechts 18 meter bo ven de grond. Zowel de bedrijven als de leiding gevenden zijn als verdachte aange merkt. De bedrijven leverden ma chines, en onderdelen daarvan, en zorgden voor installatie en onder houd van machines. Het Openbaar Ministerie (OM) wil niet zeggen om welke zeven be drijven het gaat, maar bronnen be vestigen aan deze krant dat een be drijf uit Milsbeek en een bedrijf uit Dodewaard erbij zitten. Dematec Equipment uit Dode waard leverde een krachtige heiha mer die gebruikt werd bij de aanleg. Biljard Hydrauliek uit Milsbeek le verde belangrijke onderdelen voor die heihamer. De 19 kilometer lange Krimbrug is het Westen een doorn in het oog. In maart 2014 nam Rusland de Krim in. Daarvoor was het schierei land onderdeel van Oekraïne. De annexatie van de Krim door Poetin werd sterk bekritiseerd door Eu ropa en de Verenigde Staten. Sinds dien zijn er zware sancties inge steld. In Nederland ligt de kwestie ex tra gevoelig na het neerhalen van vlucht MH17 boven Oekraïne, hoogstwaarschijnlijk door pro- Russische rebellen. Daarbij kwa- men 193 Nederlandse passagiers om het leven. Met de brug wil de Russische president Poetin zijn greep op het schiereiland versterken. De brug gaat morgen open en is het presti geproject in de regio. Vanwege de sancties is meewer ken aan de brug verboden, zo stelt het OM. Justitie meldt: 'De bouw van deze brug wordt door het Hof van Justitie van de Europese Unie gezien als ondermijning van de ter ritoriale integriteit van Oekraïne. Door het in strijd met de Europese sancties toch leveren van goederen en/of diensten wordt de sanctie regelgeving ondermijnd. Dat is ern stig, daarom treedt de overheid hiertegen op.' Het onderzoek naar de zeven be drijven en de eigenaren is nog be zig. De maximale boete voor bedrij ven is 820.000 euro, voor personen is dat zes jaar celstraf. vrijdag 4 mei 2018 GO De tragisch om het leven geko men rijleraar Henk Reinink (66) uit Amersfoort was zeer erva ren en nam nooit risico's. Zijn vrouw Carla noemt de dode lijke botsing met de trein in Bussum een 'ongelukkige sa menloop van omstandigheden'. Victor Schildkamp Bussum Justitie is een strafrechtelijk on derzoek gestart naar zeven Ne derlandse bedrijven die vermoe delijk meegeholpen hebben met de bouw van een brug van Rus land naar de Krim. Vanwege de internationale sancties tegen Rusland is dat verboden. Joris Gerritsen Niek Opten Nijmegen De 19 kilo meter lange brug tussen Rusland en de Krim wordt morgen offici eel geopend voor autover keer. FOTOEPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5