Bi 14 ZE Expositie FABELTJESKRANT PERSONAGES Het 50-jarig bestaan van de Fabeltjeskrant wordt gevierd met een grote tentoonstelling. Bijna niemand weet dat de schrijver de karakters baseerde op échte mensen. Die was in de zomer van '44 bij haar in Rotterdam geweest maar kon niet meer terug toen het zuiden van Ne derland al bevrijd was en moest on derduiken. Hij rookte van alles wat los en vast zat. Momfer kuchte veel, had een zachte G. En onderduiken past natuurlijk bij een mol." „Leen was een goede observa tor", vertelt Aaltenaar Straaijer. „Hij bekeek de mensen en hij wist ze te karakteriseren. Later heb ik hem nog een keer ont moet, in de trein naar Amster dam. We hebben het even over de Labeltjeskrant gehad. Hij bleek een heleboel mensen als voorbeeld gebruikt te hebben. Ik vroeg hem of juffrouw Ooievaar Jo pie Donkersloot was. Hij knikte met een glimlach. Ome Gerrit de Duif was een kroegbaas uit Amsterdam. Zelfheeft hij een keer gezegd dat hij zich het meest verwant voelde met de figuur Bor de Wolf. Van een medespeler hoorde ik; me neer de Uil, dat was jij. Want jij was degene die de boel aan elkaar ou wehoerde." 50JAAR Fabeltjeskrant gebaseerd waren op échte mensen, grotendeels uit Rotter dam. Inderdaad: dieren zijn precies als mensen. „In de oorlog kwamen jon geren in Vreewijk bij elkaar om liedjes te zingen en sket ches te maken", vertelt Peter de Klerk, de initiatiefnemer van de tentoonstelling in Rotterdam. „Leen Valkenier schreef de tek sten. Hij bleek later die mensen gebruikt te hebben voor de Fa beltjeskrant. De zoons van aan nemer Kullberg die de decors timmerden werden Ed en Wil lem Bever. Jopie Donkersloot, een verpleegkundige, een prima donna die mooi kon declame ren, werd later juffrouw Ooievaar. Truus de Mier was vermoedelijk geba seerd op de moeder van Leen Valkenier." Levensgenieter Lowieke de Vos was gemodelleerd naar een jongen uit Vreewijk die in de oorlog heel mager was. „Van daar de tekst: dat wordt weer smikkelen en smullen", zegt De Klerk. „Hij had altijd honger. Momfer de Mol lijkt op een jongen uit Brabant die een vriendin had in Vree wijk. ij de eerste aflevering I van de Fabeltjeskrant in 1968 herkende Jan IStraaijer uit Aalten zijn oude vrienden van de toneelgroep in Rotterdam Vree wijk meteen. „We hadden net onze eerste televisie, een zwart- wit-toestel, toen de Fabeltjeskrant uitkwam. 'Wat gek', zei ik tegen mijn vrouw. 'Dit ken ik. Deze situ atie, deze personages'. Ik herkende direct de gebroeders Bever en me vrouw de ooievaar." Bij de aftite ling werd het duidelijk: de schrij ver was Leen Valkenier (1924- 1996), zijn oude vriend die óók de teksten schreef van de toneelclub. Iedereen kent de dieren uit het Grote Dierenbos natuurlijk wel: mijnheer de Uil, Truus de Mier, Ed en Willem Bever, juffrouw Ooi evaar en Bor de Wolf. De Fabel tjeskrant is de meest bekeken en de meest gewaardeerde kinderse rie van de Nederlandse televisie. Vanaf 1968 zaten één tot twee mil joen kijkbuiskinderen dagelijks aan de televisie gekluisterd. Er zijn 1640 afleveringen verschenen, de Fabeltjeskrant was te zien in onge veer veertig landen. De serie werd opgenomen met vilten poppen. Later dit jaar volgt een nieuwe reeks. Zonder poppen deze keer: het wordt een animatie. Wat bijna nie mand weet, is dat de ka rakters uit de vrijdag 4 mei 2018 De karakters van de Fabeltjeskrant zijn ge baseerd op échte mensen. Schrijver Leen Valkenier (Bor de Wolf), Han en Fred Kullberg (Ed en Wil lem Bever), en Jopie Donkersloot (juffrouw Ooi evaar). A Jan Straaijer. foto jan van den brink ROTTERDAM Op de dag dat de Fabeltjeskrant 50 jaar bestaat, op 29 september 2018, opent in LP2 op de Wilhelminapier in Rotterdam de tentoonstelling Fabeltjesland, een reis door 50 jaar Fabeltjeskrant. De echte poppen uit de serie zijn er te zien, net als de decors uit de serie. Bezoekers kunnen wande len door het Dierenbos en een eigen Fabeltjeskrantscène maken. In Vreewijk komt een wandeling langs Fabeltjeskrant én er gaat een bustoer naar Rot terdam Zuid vanaf de Wilhelmi napier. Uiteraard zijn ook de afle veringen van de Fabeltjeskrant er te zien. Want dieren zijn precies als mensen Nadia Berkelder Rotterdam/Aalten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42