anken aan de pomp 16 PSYCHOLOGELD INTERVIEW HANS DE JONG Hans de Jong, president van Philips Nederland, luidt de noodklok over het groeiend tekort aan technisch personeel. Dat is niet alleen funest voor grote bedrijven, maar voor de hele maatschappij. „60 procent van de technische bedrijven heeft moeite aan geschikt personeel te komen." Tanken is vanwege de hoge olieprijs weer schreeuwend duur. En dus toog de NOS afgelopen week af naar de benzine pomp. Een verslaggever kreeg de opdracht om daar wat mopperende Nederlanders voor de camera te krijgen. Dat lijkt een gemakkelijke opgave. Wij Nederlanders klagen graag, zeker als het om onze portemonnee gaat. Maar op vallend genoeg waren de reacties aan de pomp nogal gelaten. Maar gaat u er wellicht minder door rijden?, probeerde de verslaggever. Nee, hoor, hoezo? Ze moesten tóch naar hun werk/Schiphol/op bezoek bij oma. Ik begrijp die automobilisten wel. De hoge bezineprijs weerhoudt mij er ook niet van om in de auto stappen. Er zijn andere dingen die ik meeweeg in de keuze tussen auto en open baar vervoer. Ja, het milieu. Maar ook mijn be stemming: heb ik een afspraak in hartje Am sterdam of een plek in Nederland waarbij ik het Nijmeegse Keizer Ka- relplein moet passeren, dan ga ik liever met de trein. Maar zou ik om wat voor re den dan ook naar een indu strieterrein in Schijndel moeten afreizen, dan ga ik toch echt met de auto. Ten zij ik er een dag voor kan uittrekken. En gaat mijn peuterdoch tertje mee, met haar drie knuffels, kinderwagen, bil- lendoekjes en setje schone kleren, dan is de auto ook fijn. Ik check echter nooit de benzineprijs voor ik de deur uitga. We gaan nauwelijks minder rijden bij duurdere benzine Allerlei onderzoeken laten zien dat automo bilisten nauwelijks minder gaan rijden als tanken duurder wordt. Als de benzineprijs met 12,5 procent stijgt, gaan we op termijn 2,5 procent minder rijden, zo blijkt uit een studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbe leid naar de invloed van brandstofprijzen op ons rijgedrag. In economenjargon: de prijs van benzine is 'inelastisch'. Een prijswijziging heeft nauwe lijks invloed op de vraag. Brood is bijvoorbeeld ook nogal inelastisch. Ook al zou een halfje grofvolkoren een kwart duurder worden, de meeste Nederlanders eten er geen boterham minder om. De prijs van luxe goederen is vaak veel elastischer. Als een tablet te duur wordt, dan laten we hem in de winkel liggen. Autorij den beschouwen we blijkbaar als iets noodza kelijks, en niet als een luxe. Al zouden we dat uit milieu-oogpunt wel moeten doen. Toch zit er voor het milieu wel een licht puntje aan de hoge benzineprijs. Blijft tanken zo duur, dan zijn we namelijk wél eerder be reid om een energzuinige auto te kopen, stel len deskundigen. Dat zou goed nieuws zijn, want grote en zware auto's zijn de afgelopen jaren helaas weer erg in trek. Ik vind het trou wens stiekem wel vermakelijk dat al de be stuurders van al die energieslurpers nu extra op de blaren moeten zitten. Uitgezonderd Nij- megenaren overigens, op het Keizer Karei- plein heb je zo'n dikke bak gewoon nodig om te overleven. AMG Air France KLM Philips Lighting Unilever Nee, eigenlijk is Hans de Jong de per soon er niet naar om te klagen. De president van Philips Nederland is juist een bijzonder optimistisch ingesteld mens, ver telt hij vanuit zijn werkkamer aan de Eindhovense Boschdijk. Daar bovenin het naoorlogse bijna 70 meter hoge vrijstaande kan toorgebouw kijkt hij uit over de gehele regio: het Evoluon, sym bool van het oude Philips, de High Tech Campus en verderop het Phi- lips-stadion. Op de vensterbank prijkt een kartonnen kampioens- schaal van PSV. „Mooi feestje was dat vorige week", grijnst hij. Maar ondanks dat De Jong (Den Helder, 1957) regelmatig klinkt als premier Rutte - 'Nederland is een geweldig land, we staan in de top vijf van meest innovatieve en wel varende landen' - maakt hij zich zorgen. „Het toenemend tekort aan technisch personeel wordt een steeds urgenter probleem, stelt De Jong. 60 procent van de technische bedrijven heeft moeite aan ge schikt personeel te komen en Ne derland bungelt in de OESO-rang- lijst onderaan in aantallen harde bèta's." De president zegt nadrukkelijk niet enkel namens Philips te spre ken. Hij zit ook in het dagelijks be stuur van werkgeversclub VNO- NCW, technische brancheclub FME én is vice-voorzitter van Stichting Brainport Eindhoven. „Men kijkt te veel naar grote be drijven als eilanden. Philips mag superbekend zijn, in werkelijkheid staan wij aan het eind van een lange keten. We werken met tal loze kleinere partners. Als we met zijn allen niet aan voldoende per soneel komen dan stokt dat hele proces." „Het heersende beeld is dat het te kort aan technici en ict'ers een probleem voor bedrijven is. Het tegendeel is waar: er is een digitale revolutie gaande, die de gehele maatschappij komende decennia ondersteboven zet. Kunstmatige intelligentie, internet of things, data-science, robotisering: ze drin gen overal door. Niet enkel in de vanouds technische sectoren, maar juist de zorg, het onderwijs, de sociale en alfadomeinen. Neem een bank: dat is tegenwoordig een techbedrijf met een banklicentie." „Alleen in de technische industrie Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 3 mei 2018 GO De metalen- specialist zette in het eerste kwartaal meer omzet en winst in de boeken. De stakings bereidheid onder piloten zou lang niet zo groot zijn als gedacht. 40 De fabrikant is door Morgan Stanley opge schoven naar 'gelijkgewogen'. De beleggers re ageerden niet echt positief op de aandeelhou dersvergadering. o David Bremmer Eindhoven U luidt de noodklok. Het personeelstekort wordt alleen maar nijpender, zegt u.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16