anken aan
de pomp
16
PSYCHOLOGELD
INTERVIEW HANS DE JONG
Hans de Jong, president van Philips Nederland, luidt
de noodklok over het groeiend tekort aan technisch
personeel. Dat is niet alleen funest voor grote bedrijven, maar
voor de hele maatschappij. „60 procent van de technische
bedrijven heeft moeite aan geschikt personeel te komen."
Tanken is vanwege de hoge olieprijs weer
schreeuwend duur. En dus toog de NOS
afgelopen week af naar de benzine
pomp. Een verslaggever kreeg de opdracht om
daar wat mopperende Nederlanders voor de
camera te krijgen. Dat lijkt een gemakkelijke
opgave. Wij Nederlanders klagen graag, zeker
als het om onze portemonnee gaat. Maar op
vallend genoeg waren de reacties aan de pomp
nogal gelaten. Maar gaat u er wellicht minder
door rijden?, probeerde de verslaggever. Nee,
hoor, hoezo? Ze moesten tóch naar hun
werk/Schiphol/op bezoek bij oma.
Ik begrijp die automobilisten wel. De hoge
bezineprijs weerhoudt mij er ook niet van om
in de auto stappen. Er zijn andere dingen die
ik meeweeg in de keuze tussen auto en open
baar vervoer. Ja, het milieu. Maar ook mijn be
stemming: heb ik een afspraak in hartje Am
sterdam of een plek in Nederland waarbij ik
het Nijmeegse Keizer Ka-
relplein moet passeren, dan
ga ik liever met de trein.
Maar zou ik om wat voor re
den dan ook naar een indu
strieterrein in Schijndel
moeten afreizen, dan ga ik
toch echt met de auto. Ten
zij ik er een dag voor kan
uittrekken.
En gaat mijn peuterdoch
tertje mee, met haar drie
knuffels, kinderwagen, bil-
lendoekjes en setje schone
kleren, dan is de auto ook fijn. Ik check echter
nooit de benzineprijs voor ik de deur uitga.
We gaan
nauwelijks
minder
rijden bij
duurdere
benzine
Allerlei onderzoeken laten zien dat automo
bilisten nauwelijks minder gaan rijden als
tanken duurder wordt. Als de benzineprijs
met 12,5 procent stijgt, gaan we op termijn 2,5
procent minder rijden, zo blijkt uit een studie
van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbe
leid naar de invloed van brandstofprijzen op
ons rijgedrag.
In economenjargon: de prijs van benzine is
'inelastisch'. Een prijswijziging heeft nauwe
lijks invloed op de vraag. Brood is bijvoorbeeld
ook nogal inelastisch. Ook al zou een halfje
grofvolkoren een kwart duurder worden, de
meeste Nederlanders eten er geen boterham
minder om. De prijs van luxe goederen is vaak
veel elastischer. Als een tablet te duur wordt,
dan laten we hem in de winkel liggen. Autorij
den beschouwen we blijkbaar als iets noodza
kelijks, en niet als een luxe. Al zouden we dat
uit milieu-oogpunt wel moeten doen.
Toch zit er voor het milieu wel een licht
puntje aan de hoge benzineprijs. Blijft tanken
zo duur, dan zijn we namelijk wél eerder be
reid om een energzuinige auto te kopen, stel
len deskundigen. Dat zou goed nieuws zijn,
want grote en zware auto's zijn de afgelopen
jaren helaas weer erg in trek. Ik vind het trou
wens stiekem wel vermakelijk dat al de be
stuurders van al die energieslurpers nu extra
op de blaren moeten zitten. Uitgezonderd Nij-
megenaren overigens, op het Keizer Karei-
plein heb je zo'n dikke bak gewoon nodig om
te overleven.
AMG
Air France
KLM
Philips
Lighting
Unilever
Nee, eigenlijk
is Hans de
Jong de per
soon er niet
naar om te
klagen. De
president
van Philips
Nederland is juist een bijzonder
optimistisch ingesteld mens, ver
telt hij vanuit zijn werkkamer aan
de Eindhovense Boschdijk. Daar
bovenin het naoorlogse bijna
70 meter hoge vrijstaande kan
toorgebouw kijkt hij uit over de
gehele regio: het Evoluon, sym
bool van het oude Philips, de High
Tech Campus en verderop het Phi-
lips-stadion. Op de vensterbank
prijkt een kartonnen kampioens-
schaal van PSV. „Mooi feestje was
dat vorige week", grijnst hij.
Maar ondanks dat De Jong (Den
Helder, 1957) regelmatig klinkt als
premier Rutte - 'Nederland is een
geweldig land, we staan in de top
vijf van meest innovatieve en wel
varende landen' - maakt hij zich
zorgen.
„Het toenemend tekort aan
technisch personeel wordt een
steeds urgenter probleem, stelt De
Jong. 60 procent van de technische
bedrijven heeft moeite aan ge
schikt personeel te komen en Ne
derland bungelt in de OESO-rang-
lijst onderaan in aantallen harde
bèta's."
De president zegt nadrukkelijk
niet enkel namens Philips te spre
ken. Hij zit ook in het dagelijks be
stuur van werkgeversclub VNO-
NCW, technische brancheclub
FME én is vice-voorzitter van
Stichting Brainport Eindhoven.
„Men kijkt te veel naar grote be
drijven als eilanden. Philips mag
superbekend zijn, in werkelijkheid
staan wij aan het eind van een
lange keten. We werken met tal
loze kleinere partners. Als we met
zijn allen niet aan voldoende per
soneel komen dan stokt dat hele
proces."
„Het heersende beeld is dat het te
kort aan technici en ict'ers een
probleem voor bedrijven is. Het
tegendeel is waar: er is een digitale
revolutie gaande, die de gehele
maatschappij komende decennia
ondersteboven zet. Kunstmatige
intelligentie, internet of things,
data-science, robotisering: ze drin
gen overal door. Niet enkel in de
vanouds technische sectoren,
maar juist de zorg, het onderwijs,
de sociale en alfadomeinen. Neem
een bank: dat is tegenwoordig een
techbedrijf met een banklicentie."
„Alleen in de technische industrie
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Reageren? economie@persgroep.nl
O
donderdag 3 mei 2018
GO
De metalen-
specialist zette
in het eerste
kwartaal meer
omzet en winst
in de boeken.
De stakings
bereidheid onder
piloten zou lang
niet zo groot zijn
als gedacht.
40
De fabrikant is
door Morgan
Stanley opge
schoven naar
'gelijkgewogen'.
De beleggers re
ageerden niet
echt positief op
de aandeelhou
dersvergadering.
o
David Bremmer
Eindhoven
U luidt de noodklok.
Het personeelstekort wordt
alleen maar nijpender, zegt u.