Buxusplant is voorlopig uit de gratie
Dow-personeel valt voor carpoolsysteem
3
MARKT INGEZAKT
Daar miskomt tenminste niks aan",
zegt Marty Raas.
Tacq meent dat de aanvoer van
buxus nog wel even zal aanhou- X
den. „Veel mensen kijken het «S
waarschijnlijk nog even aan,
of proberen de rups te ver
delgen. Maar uitein
delijk hebben ze
geen keus meer."
De enige die
goed is met zo
veel buxus met
rupsen op het mi
lieupark is de kip die er
rondloopt. Die is door zoveel
hapjes aardig plomp. Tacq: „Die
kip loopt hier al even, die leeft hier
als God in Frankrijk. Een naam
heeft ze nog niet, maar we vinden
het wel gezellig."
Toogethr heet het carpoolsysteem
waarbij Dow Terneuzen zich heeft
aangesloten. Dow-medewerkers
kunnen zich daar vrijwillig bij aan
melden. Aan de hand van hun
adresgegevens, de plek waar zij
werken en op basis van hun begin-
en eindwerktijden zorgt Toogethr
ervoor dat carpoolers elkaar weten
te vinden.
Het systeem is eind maart bij
Dow Terneuzen in werking getre
den, nadat het eerst onder alle per
soneelsleden is gepromoot. Het en
thousiasme bleek meteen al groot.
Meer dan 900 van de ongeveer 2500
Dow-medewerkers hebben zich tot
nu toe ingeschreven. Van hen ma
ken er driehonderd actief gebruik
van het systeem. En het belangrijk
ste, zij doen dat 'gretig', vertelt
woordvoerder Ciccio
Pecoraro. „Sinds de introductie
eind maart zijn al meer dan 2200
ritten gedeeld", vertelt hij. „Dat is
veel meer dan wij verwacht had
den."
Deelname heeft ook veel voorde
len. Het delen van ritten levert car-
poolpunten op, die net als met air-
miles ingeleverd kunnen worden
voor 'leuke dingen', zoals korting
op dagjes uit, een wijnarrangement
of een nieuwe headset voor de tele
foon. Wat het systeem wellicht nog
Sinds de introductie
eind maart zijn al
meer dan 2200
ritten gedeeld
aantrekkelijker maakt, is dat car
poolers hun woon-werkvergoeding
houden, ook al rijden ze met ie
mand mee. Alleen, als zij aan 'de
overkant' wonen, kunnen degenen
die meerijden geen tolkosten voor
de Westerscheldetunnel meer de
clareren. Maar die maken ze ook
niet meer.
Dow is de samenwerking met
Toogethr bij wijze van proef aange
gaan voor een jaar. Aan de hand van
de resultaten zal worden bepaald of
het systeem blijft. Ciccio Pecoraro
wil daar niet op vooruitlopen, maar,
stelt hij voorzichtig, 'tot nu toe
blijkt het redelijk succesvol'.
Industrieel dienstverlener Engie
die veel voor Dow werkt, doet in
middels ook mee. Andere onderne
mingen die op het Dow-fabrieks-
terrein of het naastgelegen nieuwe
bedrijventerrein Maintenance Va-
luepark actief zijn, zoals het vrij
grote chemiebedrijf Trinseo kun
nen zich eveneens aansluiten, geeft
Ciccio Pecoraro aan.
Of de introductie van het car
poolsysteem effect heeft op de ver
keersdrukte op de wegen naar en
van Dow, is lastig na te gaan. Alle
Deelname aan het
systeem heeft veel
voordelen. Het delen
van ritten levert
carpoolpunten op
beetjes helpen. Mooi weer heeft
nog het meest effect. Meer mede
werkers komen dan op de fiets, iets
wat Dow in het verleden met suc
ces heeft gepromoot. Dow stond
landelijk zelfs jarenlang aan top bij
de bedrijvenactie Fietsen Scoort.
woensdag 2 mei 2018
J f L*
HhriSjHPI
Toine Fassaert (I) en Eddy de
Cooker gooien hun door rups
aangevreten buxus weg.
FOTO'S BOAZ TIMMERMANS
Rolf Bosboom
De ooit zo populaire buxusplant is
even het stiefkindje van de
tuinliefhebber. Door de onstuit
bare strooptocht van de
buxusmot is de markt
compleet ingezakt, zeg
gen kwekers en tuin
centra.
„Er is alleen nog vraag
naar buxusbestrijdingsmid-
delen", merkt Tuincentrum
Paardekooper in Kloe-
tinge. „Men spuit om te
redden wat er te redden
valt. De verkoop van
buxus zelf ligt vrijwel stil."
Boomkwekerij Frank de Vliegher
in Heikant is al enige tijd gestopt
met buxus. „Eerst had je de
schimmel, nu de mot. Het tijdperk
van de buxus is voorlopig voorbij.
Er is nog wel vraag, maar dan zou
je om de veertien dagen moeten
spuiten. Dat is ondoenlijk."
De buxusmot is een vlindersoort
die vermoedelijk in 2006 met een
lading buxus vanuit Japan in Eu
ropa is beland. Sindsdien ver
spreidt de mot zich razendsnel. In
Zeeland is met name Midden- en
Oost-Zeeuws-Vlaanderen getrof
fen, maar ook het aantal meldin
gen vanuit Midden-Zeeland
neemt snel toe.
Het zijn de rupsen die het vernie
tigende werk doen. „Je hebt mid
delen om ze te bestrijden, maar
dan moet je er echt op tijd bij
zijn", zegt Michel van de Plasse
van H4A Groen. „Anders is bin
nen de kortste keren de hele
struik kaalgevreten. Het lastige is
dat de mot een invasieve soort is.
Die heeft dus nog geen natuur
lijke vijanden."
Wie te laat is, rest weinig anders
dan de buxus eruit te halen en er
iets anders voor in de plaats te
zetten, zegt Van de Plasse. De al
ternatieven zijn beperkt. Lonicera
komt nog het dichtst in de
buurt. „Die groeit wel vijf keer zo
hard als buxus", zegt handelskwe
ker Ben van der Waart uit Nieuw
en Sint Joosland. „Dan blijf je
knippen."
Volgens Van der Waart zijn che
mische middelen niet altijd nodig.
„Zodra je het ziet, moet je spuiten
met groene zeep en zeepsop.
Dan ben je ze al een heel eind
kwijt. Je kunt de struiken ook van
tevoren behandelen door er lava-
meel overheen te stuiven."
Aangetaste planten zijn niet per
definitie afgeschreven, zegt Van
der Waart. „Als je die laat staan,
lopen ze gewoon weer uit. Maar
dan ben je wel een paar jaar ver
der. En het is geen gezicht."
In de strijd tegen de verkeers
drukte in met name de ochtend
spits biedt het chemiebedrijf
Dow Terneuzen sinds kort een
nieuwe vorm van carpoolen aan.
Het blijkt een schot in de roos.
Harmen van der Werf
Terneuzen
-Ciccio Pecoraro, woordvoerder