Buxusplant is voorlopig uit de gratie Dow-personeel valt voor carpoolsysteem 3 MARKT INGEZAKT Daar miskomt tenminste niks aan", zegt Marty Raas. Tacq meent dat de aanvoer van buxus nog wel even zal aanhou- X den. „Veel mensen kijken het «S waarschijnlijk nog even aan, of proberen de rups te ver delgen. Maar uitein delijk hebben ze geen keus meer." De enige die goed is met zo veel buxus met rupsen op het mi lieupark is de kip die er rondloopt. Die is door zoveel hapjes aardig plomp. Tacq: „Die kip loopt hier al even, die leeft hier als God in Frankrijk. Een naam heeft ze nog niet, maar we vinden het wel gezellig." Toogethr heet het carpoolsysteem waarbij Dow Terneuzen zich heeft aangesloten. Dow-medewerkers kunnen zich daar vrijwillig bij aan melden. Aan de hand van hun adresgegevens, de plek waar zij werken en op basis van hun begin- en eindwerktijden zorgt Toogethr ervoor dat carpoolers elkaar weten te vinden. Het systeem is eind maart bij Dow Terneuzen in werking getre den, nadat het eerst onder alle per soneelsleden is gepromoot. Het en thousiasme bleek meteen al groot. Meer dan 900 van de ongeveer 2500 Dow-medewerkers hebben zich tot nu toe ingeschreven. Van hen ma ken er driehonderd actief gebruik van het systeem. En het belangrijk ste, zij doen dat 'gretig', vertelt woordvoerder Ciccio Pecoraro. „Sinds de introductie eind maart zijn al meer dan 2200 ritten gedeeld", vertelt hij. „Dat is veel meer dan wij verwacht had den." Deelname heeft ook veel voorde len. Het delen van ritten levert car- poolpunten op, die net als met air- miles ingeleverd kunnen worden voor 'leuke dingen', zoals korting op dagjes uit, een wijnarrangement of een nieuwe headset voor de tele foon. Wat het systeem wellicht nog Sinds de introductie eind maart zijn al meer dan 2200 ritten gedeeld aantrekkelijker maakt, is dat car poolers hun woon-werkvergoeding houden, ook al rijden ze met ie mand mee. Alleen, als zij aan 'de overkant' wonen, kunnen degenen die meerijden geen tolkosten voor de Westerscheldetunnel meer de clareren. Maar die maken ze ook niet meer. Dow is de samenwerking met Toogethr bij wijze van proef aange gaan voor een jaar. Aan de hand van de resultaten zal worden bepaald of het systeem blijft. Ciccio Pecoraro wil daar niet op vooruitlopen, maar, stelt hij voorzichtig, 'tot nu toe blijkt het redelijk succesvol'. Industrieel dienstverlener Engie die veel voor Dow werkt, doet in middels ook mee. Andere onderne mingen die op het Dow-fabrieks- terrein of het naastgelegen nieuwe bedrijventerrein Maintenance Va- luepark actief zijn, zoals het vrij grote chemiebedrijf Trinseo kun nen zich eveneens aansluiten, geeft Ciccio Pecoraro aan. Of de introductie van het car poolsysteem effect heeft op de ver keersdrukte op de wegen naar en van Dow, is lastig na te gaan. Alle Deelname aan het systeem heeft veel voordelen. Het delen van ritten levert carpoolpunten op beetjes helpen. Mooi weer heeft nog het meest effect. Meer mede werkers komen dan op de fiets, iets wat Dow in het verleden met suc ces heeft gepromoot. Dow stond landelijk zelfs jarenlang aan top bij de bedrijvenactie Fietsen Scoort. woensdag 2 mei 2018 J f L* HhriSjHPI Toine Fassaert (I) en Eddy de Cooker gooien hun door rups aangevreten buxus weg. FOTO'S BOAZ TIMMERMANS Rolf Bosboom De ooit zo populaire buxusplant is even het stiefkindje van de tuinliefhebber. Door de onstuit bare strooptocht van de buxusmot is de markt compleet ingezakt, zeg gen kwekers en tuin centra. „Er is alleen nog vraag naar buxusbestrijdingsmid- delen", merkt Tuincentrum Paardekooper in Kloe- tinge. „Men spuit om te redden wat er te redden valt. De verkoop van buxus zelf ligt vrijwel stil." Boomkwekerij Frank de Vliegher in Heikant is al enige tijd gestopt met buxus. „Eerst had je de schimmel, nu de mot. Het tijdperk van de buxus is voorlopig voorbij. Er is nog wel vraag, maar dan zou je om de veertien dagen moeten spuiten. Dat is ondoenlijk." De buxusmot is een vlindersoort die vermoedelijk in 2006 met een lading buxus vanuit Japan in Eu ropa is beland. Sindsdien ver spreidt de mot zich razendsnel. In Zeeland is met name Midden- en Oost-Zeeuws-Vlaanderen getrof fen, maar ook het aantal meldin gen vanuit Midden-Zeeland neemt snel toe. Het zijn de rupsen die het vernie tigende werk doen. „Je hebt mid delen om ze te bestrijden, maar dan moet je er echt op tijd bij zijn", zegt Michel van de Plasse van H4A Groen. „Anders is bin nen de kortste keren de hele struik kaalgevreten. Het lastige is dat de mot een invasieve soort is. Die heeft dus nog geen natuur lijke vijanden." Wie te laat is, rest weinig anders dan de buxus eruit te halen en er iets anders voor in de plaats te zetten, zegt Van de Plasse. De al ternatieven zijn beperkt. Lonicera komt nog het dichtst in de buurt. „Die groeit wel vijf keer zo hard als buxus", zegt handelskwe ker Ben van der Waart uit Nieuw en Sint Joosland. „Dan blijf je knippen." Volgens Van der Waart zijn che mische middelen niet altijd nodig. „Zodra je het ziet, moet je spuiten met groene zeep en zeepsop. Dan ben je ze al een heel eind kwijt. Je kunt de struiken ook van tevoren behandelen door er lava- meel overheen te stuiven." Aangetaste planten zijn niet per definitie afgeschreven, zegt Van der Waart. „Als je die laat staan, lopen ze gewoon weer uit. Maar dan ben je wel een paar jaar ver der. En het is geen gezicht." In de strijd tegen de verkeers drukte in met name de ochtend spits biedt het chemiebedrijf Dow Terneuzen sinds kort een nieuwe vorm van carpoolen aan. Het blijkt een schot in de roos. Harmen van der Werf Terneuzen -Ciccio Pecoraro, woordvoerder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35