Wantoestanden in Uber-taxi's? Niet in Nederland
EUWS 11
Peperdure mini-helikopters kunnen precies in kaart brengen waar vijand zit
In films zijn spionage-drones soms al niet groter dan een vlieg.
De versie waarmee Nederlandse militairen op missie gaan, komt aardig
in de buurt. Een flinke libelle is het. En dat komt goed van pas tijdens
verkenningen, vinden ze bij defensie, maar het is wel prijzig.
Zien zonder gezien te worden.
Soms tot tientallen kilometers voor
de troepen uit. Het zijn vaak de
spannendste uren in het leven van
verkenners van de landmacht die
als eerste de mini-drone mogen
uitproberen. Dit zijn de militairen
die in het diepste geheim informa
tie proberen te verzamelen over de
locaties waar vijandelijke strijders
zich hebben verschanst. Hoeveel
ramen heeft het gebouw waar ze
inzitten? Waar is de ingang? Wie
komt er uit of loopt er in?
Nu doen ze dat vooral met ge
avanceerde verrekijkers waarmee
ze tot op to kilometer afstand kun
nen kijken, ook 's nachts. Er is al
leen één probleem. Er moet geen
boom of muurtje in de weg staan,
want dat kan het zicht flink belem
meren. En om 'een hoekje' kijken is
er ook niet bij.
Daar komt binnenkort verande
ring in als de militairen er een han
dig hulpje bij krijgen: de Black Hor
net. Een drone zo klein en licht dat
hij gemakkelijk in de jaszak van de
militair past. Die zo weinig geluid
maakt dat ze de vijand tot op 20 me
ter kunnen naderen zonder dat het
motortje is te horen. Vanaf 100 me
ter is het zelfs ook niet meer met
het blote oog te zien.
Terwijl de verkenners veilig ach
ter een heuveltje liggen, kunnen ze
ongezien de vijand bespioneren
met een van de drie camera's aan
boord, ook 's nachts. Als het nodig
is sturen ze de foto's en filmpjes di
rect door naar commandanten ach
terin het terrein, die daarmee een
aanval kunnen plannen.
Vandaag wordt de deal met de
eerste 'mini-helikopters' tussen de
fensie en de Noorse fabrikant Prox
Dynamics beklonken op de Oranje
Kazerne in Schaarsbergen. Als het
toestel goed bevalt, komen er mo
gelijk meer dan de enkele tientallen
Het is veiliger omdat
we een doel in de
gaten kunnen houden
zonder dat zij ons zien
die nu worden gekocht.
Commandant Jon van het Bri
gade Verkenningseskadron kan nu
al niet wachten om ermee aan de
slag te gaan. Want deze vinding
maakt het werk niet alleen een stuk
makkelijker, het kan ook levens
sparen. „We kunnen veel veiliger
werken omdat wij een doel in de
gaten kunnen houden terwijl ze
ons onmogelijk kunnen zien. Met
een verrekijker moet je altijd vrij
zicht hebben."
Taliban
Commandant Jon weet zich nog
één missie in Afghanistan te herin
neren waarbij collega's zeker profijt
zouden hebben gehad van deze
nieuwe aankoop. Ze zaten toen net
onder de top van een berg, toen ze
plotseling werden aangevallen door
een groep Talibanstrijders die via
de andere kant naar boven was ge
komen. „Ze moesten toen halsover
kop hun positie verlaten en mogen
van geluk spreken dat er niemand
om het leven was gekomen. Op
zo'n plek kun je dan geregeld even
de Black Hornet op laten stijgen om
te kijken wat er aan de andere kant
van de berg gebeurt."
De Britten hadden als eerste door
dat de mini-drone van onschatbare
waarde kan zijn op het slagveld. Zij
gebruikten ze al wel tijdens hun
missies in Afghanistan. Inmiddels
hebben ook Amerikaanse, Duitse,
Noorse en Australische verken
ningseenheden dit nieuwe 'wapen'.
Opmerkelijk genoeg stopten de
Britten er na hun missies in Afgha
nistan vorig jaar weer mee. De pre
cieze reden is niet duidelijk.
Mogelijk speelden de kosten een
rol, want goedkoop zijn de drones
zeker niet. Defensie wil zelf het
exacte bedrag niet bekendmaken
vanwege 'commerciële belangen',
maar op internet worden prijzen
genoemd van rond de 40.000 euro
voor één set met twee toestellen en
een basisstation.
Paar tientjes
Een fors verschil vergeleken met de
mini-drones voor consumenten die
soms al voor een paar tientjes te
koop zijn. Maar beide drones zijn
volgens defensie niet met elkaar te
vergelijken. Zo wordt de legerversie
aangestuurd met een beveiligde
verbinding. Wel zo handig omdat
de vijand anders gemakkelijk de be
sturing zou kunnen overnemen of
zelfs mee kan kijken met de beel
den.
Ook is de versie voor militairen
bestand tegen extreme weersom
standigheden, zoals stof en regen.
Alleen met te veel wind, vanaf
windkracht 6 en hoger, is het ver
standiger om het toestel aan de
grond te houden.
„Het is veilig om in Nederland in
een taxi te stappen", zegt Michel.
„Alle officiële taxibedrijven vol
doen aan de plichten die vastzit
ten aan het verkrijgen van een
taxivergunning." Ook Uber. Ex
cessen doen zich door doorlo
pende screening niet voor. De con
trole door de Inspectie Leefomge
ving en Transport (ILT), het taxi-
beleid van de gemeenten en het
toezicht door politie is heel groot.
„Taxibedrijven kunnen verder
vrijwillig het TX-taxikeurmerk
halen, dat onafhankelijk wordt
geïnspecteerd en gecontroleerd."
Wie in Nederland achter het
stuur van een taxi wil kruipen,
moet aan een hoop regels voldoen.
Bestuurders van een taxidienst
hebben allereerst een chauffeurs-
kaart nodig, een uitgebreid soort
rijbewijs waarvoor een theorie- en
praktijkexamen moet worden be
haald. Een geneeskundige verkla
ring van een arbo-arts en een Ver
klaring Omtrent Gedrag (VOG)
zijn daar onderdeel van.
Zonder vergunning passagiers
rondrijden is er hier niet bij, aldus
de inspectie, en dus moeten ook
Uber-chauffeurs buiten de chauf-
feurskaart een taxivergunning be
zitten. Om die te krijgen, moet een
bestuurder zich registreren bij de
Kamer van Koophandel en de ver
gunning aanvragen bij het KIWA
Register. Ook nu heeft een hij of
zij weer een VOG nodig. Let wel,
een andere dan voor de chauf-
feurskaart.
Gedragscode
Over hoe een taxichauffeur zich
richting passagier dient te gedra
gen, laat de branche evenmin twij
fel bestaan. Sociaal Fonds Taxi, een
stichting opgericht door KNV Taxi
en de vakbonden FNV en CNV,
heeft een gedragscode opgesteld
die model staat. Henk van Gelde
ren van het fonds onderschrijft de
stelling van zijn KNV-collega dat
onveilige situaties in Nederland
vrijwel onmogelijk zijn. „Zzp'ers
met een straattaxi worden sinds
2000 door de gemeente verplicht
zich aan te sluiten bij een toege-
Bij een klacht van
seksuele aard is het
advies naar de politie
te stappen
stane taxi-organisatie, de zoge
naamde TTO's. Die staan onder
verscherpt toezicht."
Een passagier kan met klachten
terecht op de website van de Stich
ting Landelijk Klachtenmeldpunt
Taxivervoer. Vorig jaar kreeg het
meldpunt in de periode juli tot de
cember 223 klachten binnen over
het consumentenvervoer, zo blijkt
uit onlinecijfers. Daarvan gingen
er 59 over het gedrag van de chauf
feur. Veelal gaat het daarbij om de
reactie van de chauffeur op een
klagende klant. „Wanneer er
klachten van seksuele aard bin
nenkomen, wordt door het Klach
tenmeldpunt Taxi standaard gead
viseerd contact op te nemen met
de politie", aldus Michel.
woensdag 2 mei 2018
GO
Camera's
3xHD:
vooruit
10 11
12
M De Black Hornet is maar
16 centimeter lang
13 14 15 16 17 18 19 20
Libelle-drones
redden levens
van militairen
Raymond Boere
Schaarsbergen
- Commandant Jon
21
45 graden Qok dag
nacht
onder infrarood
in HD
Gewicht: 18 gram
Vliegtijd tot 25 min.
Max snelheid: 18 km/u
Vliegt in lichte regen
en tot windkracht 6
Max. 40 db (fluisteren)
Vanaf 100 mtr niet
meer zichtbaar
Volgt een geprogram
meerde route of
vliegt handmatig
Besturing
oplader
Beeld realtime
zichtbaar op
basisstation
Zeker 103 Amerikaanse chauf
feurs van Uber konden de afge
lopen vier jaar niet van vrouwe
lijke passagiers afblijven. De Ne
derlandse taxibranche is niet
bang voor zulke wantoestanden,
zegt Hilbert Michel van Konink
lijk Nederland Vervoer Taxi.
David van der Heeden
Amsterdam
- Hilbert Michel (KNV Taxi)