Wantoestanden in Uber-taxi's? Niet in Nederland EUWS 11 Peperdure mini-helikopters kunnen precies in kaart brengen waar vijand zit In films zijn spionage-drones soms al niet groter dan een vlieg. De versie waarmee Nederlandse militairen op missie gaan, komt aardig in de buurt. Een flinke libelle is het. En dat komt goed van pas tijdens verkenningen, vinden ze bij defensie, maar het is wel prijzig. Zien zonder gezien te worden. Soms tot tientallen kilometers voor de troepen uit. Het zijn vaak de spannendste uren in het leven van verkenners van de landmacht die als eerste de mini-drone mogen uitproberen. Dit zijn de militairen die in het diepste geheim informa tie proberen te verzamelen over de locaties waar vijandelijke strijders zich hebben verschanst. Hoeveel ramen heeft het gebouw waar ze inzitten? Waar is de ingang? Wie komt er uit of loopt er in? Nu doen ze dat vooral met ge avanceerde verrekijkers waarmee ze tot op to kilometer afstand kun nen kijken, ook 's nachts. Er is al leen één probleem. Er moet geen boom of muurtje in de weg staan, want dat kan het zicht flink belem meren. En om 'een hoekje' kijken is er ook niet bij. Daar komt binnenkort verande ring in als de militairen er een han dig hulpje bij krijgen: de Black Hor net. Een drone zo klein en licht dat hij gemakkelijk in de jaszak van de militair past. Die zo weinig geluid maakt dat ze de vijand tot op 20 me ter kunnen naderen zonder dat het motortje is te horen. Vanaf 100 me ter is het zelfs ook niet meer met het blote oog te zien. Terwijl de verkenners veilig ach ter een heuveltje liggen, kunnen ze ongezien de vijand bespioneren met een van de drie camera's aan boord, ook 's nachts. Als het nodig is sturen ze de foto's en filmpjes di rect door naar commandanten ach terin het terrein, die daarmee een aanval kunnen plannen. Vandaag wordt de deal met de eerste 'mini-helikopters' tussen de fensie en de Noorse fabrikant Prox Dynamics beklonken op de Oranje Kazerne in Schaarsbergen. Als het toestel goed bevalt, komen er mo gelijk meer dan de enkele tientallen Het is veiliger omdat we een doel in de gaten kunnen houden zonder dat zij ons zien die nu worden gekocht. Commandant Jon van het Bri gade Verkenningseskadron kan nu al niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Want deze vinding maakt het werk niet alleen een stuk makkelijker, het kan ook levens sparen. „We kunnen veel veiliger werken omdat wij een doel in de gaten kunnen houden terwijl ze ons onmogelijk kunnen zien. Met een verrekijker moet je altijd vrij zicht hebben." Taliban Commandant Jon weet zich nog één missie in Afghanistan te herin neren waarbij collega's zeker profijt zouden hebben gehad van deze nieuwe aankoop. Ze zaten toen net onder de top van een berg, toen ze plotseling werden aangevallen door een groep Talibanstrijders die via de andere kant naar boven was ge komen. „Ze moesten toen halsover kop hun positie verlaten en mogen van geluk spreken dat er niemand om het leven was gekomen. Op zo'n plek kun je dan geregeld even de Black Hornet op laten stijgen om te kijken wat er aan de andere kant van de berg gebeurt." De Britten hadden als eerste door dat de mini-drone van onschatbare waarde kan zijn op het slagveld. Zij gebruikten ze al wel tijdens hun missies in Afghanistan. Inmiddels hebben ook Amerikaanse, Duitse, Noorse en Australische verken ningseenheden dit nieuwe 'wapen'. Opmerkelijk genoeg stopten de Britten er na hun missies in Afgha nistan vorig jaar weer mee. De pre cieze reden is niet duidelijk. Mogelijk speelden de kosten een rol, want goedkoop zijn de drones zeker niet. Defensie wil zelf het exacte bedrag niet bekendmaken vanwege 'commerciële belangen', maar op internet worden prijzen genoemd van rond de 40.000 euro voor één set met twee toestellen en een basisstation. Paar tientjes Een fors verschil vergeleken met de mini-drones voor consumenten die soms al voor een paar tientjes te koop zijn. Maar beide drones zijn volgens defensie niet met elkaar te vergelijken. Zo wordt de legerversie aangestuurd met een beveiligde verbinding. Wel zo handig omdat de vijand anders gemakkelijk de be sturing zou kunnen overnemen of zelfs mee kan kijken met de beel den. Ook is de versie voor militairen bestand tegen extreme weersom standigheden, zoals stof en regen. Alleen met te veel wind, vanaf windkracht 6 en hoger, is het ver standiger om het toestel aan de grond te houden. „Het is veilig om in Nederland in een taxi te stappen", zegt Michel. „Alle officiële taxibedrijven vol doen aan de plichten die vastzit ten aan het verkrijgen van een taxivergunning." Ook Uber. Ex cessen doen zich door doorlo pende screening niet voor. De con trole door de Inspectie Leefomge ving en Transport (ILT), het taxi- beleid van de gemeenten en het toezicht door politie is heel groot. „Taxibedrijven kunnen verder vrijwillig het TX-taxikeurmerk halen, dat onafhankelijk wordt geïnspecteerd en gecontroleerd." Wie in Nederland achter het stuur van een taxi wil kruipen, moet aan een hoop regels voldoen. Bestuurders van een taxidienst hebben allereerst een chauffeurs- kaart nodig, een uitgebreid soort rijbewijs waarvoor een theorie- en praktijkexamen moet worden be haald. Een geneeskundige verkla ring van een arbo-arts en een Ver klaring Omtrent Gedrag (VOG) zijn daar onderdeel van. Zonder vergunning passagiers rondrijden is er hier niet bij, aldus de inspectie, en dus moeten ook Uber-chauffeurs buiten de chauf- feurskaart een taxivergunning be zitten. Om die te krijgen, moet een bestuurder zich registreren bij de Kamer van Koophandel en de ver gunning aanvragen bij het KIWA Register. Ook nu heeft een hij of zij weer een VOG nodig. Let wel, een andere dan voor de chauf- feurskaart. Gedragscode Over hoe een taxichauffeur zich richting passagier dient te gedra gen, laat de branche evenmin twij fel bestaan. Sociaal Fonds Taxi, een stichting opgericht door KNV Taxi en de vakbonden FNV en CNV, heeft een gedragscode opgesteld die model staat. Henk van Gelde ren van het fonds onderschrijft de stelling van zijn KNV-collega dat onveilige situaties in Nederland vrijwel onmogelijk zijn. „Zzp'ers met een straattaxi worden sinds 2000 door de gemeente verplicht zich aan te sluiten bij een toege- Bij een klacht van seksuele aard is het advies naar de politie te stappen stane taxi-organisatie, de zoge naamde TTO's. Die staan onder verscherpt toezicht." Een passagier kan met klachten terecht op de website van de Stich ting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. Vorig jaar kreeg het meldpunt in de periode juli tot de cember 223 klachten binnen over het consumentenvervoer, zo blijkt uit onlinecijfers. Daarvan gingen er 59 over het gedrag van de chauf feur. Veelal gaat het daarbij om de reactie van de chauffeur op een klagende klant. „Wanneer er klachten van seksuele aard bin nenkomen, wordt door het Klach tenmeldpunt Taxi standaard gead viseerd contact op te nemen met de politie", aldus Michel. woensdag 2 mei 2018 GO Camera's 3xHD: vooruit 10 11 12 M De Black Hornet is maar 16 centimeter lang 13 14 15 16 17 18 19 20 Libelle-drones redden levens van militairen Raymond Boere Schaarsbergen - Commandant Jon 21 45 graden Qok dag nacht onder infrarood in HD Gewicht: 18 gram Vliegtijd tot 25 min. Max snelheid: 18 km/u Vliegt in lichte regen en tot windkracht 6 Max. 40 db (fluisteren) Vanaf 100 mtr niet meer zichtbaar Volgt een geprogram meerde route of vliegt handmatig Besturing oplader Beeld realtime zichtbaar op basisstation Zeker 103 Amerikaanse chauf feurs van Uber konden de afge lopen vier jaar niet van vrouwe lijke passagiers afblijven. De Ne derlandse taxibranche is niet bang voor zulke wantoestanden, zegt Hilbert Michel van Konink lijk Nederland Vervoer Taxi. David van der Heeden Amsterdam - Hilbert Michel (KNV Taxi)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11