/A s#8gmÊk e kunt er urenlang naar kij ken, naar het wonderlijke werk van Maurits Cornelis Escher (1898-1972). Wie kent ze niet, die prenten van vissen die veranderen in zwanen, zwarte en witte ganzen die door elkaar heen vliegen, kleine krokodillen die tot leven komen uit en weer veranderen in puzzelstukjes. En dan die onmogelijke ge bouwen, constructies die 'niet kunnen', zoals trappen die omlaag en tegelijk om hoog gaan. Hoe flikte hij dat? Maurits Escher, geboren in Leeuwarden, maakte zijn eerste ets terwijl hij nog op de middelbare school zat. Met het gewone schoolwerk wilde het niet zo vlotten, maar teke nen vond hij wél leuk. Zijn ouders wilden dat hij archi tect zou worden en hij stu deerde enkele maanden bouwkunde in Delft. Maar al snel sloeg hij hun advies in de wind en vervolgde hij zijn opleiding in Haarlem, waar hij Sierende Kunsten ging studeren. Die eigenzinnigheid en zelfverzekerdheid zie je al vanaf het begin terug in zijn ontwerpen. Op het vroege werk Zelfportret in stoel bij voorbeeld presenteert hij zichzelf vastberaden als kun stenaar, een potlood in de hand. Opvallend is het afwij kende perspectief. Door een spiegel schuin aan zijn voeten te plaatsen kwam hij tot het opmerkelijk lage en verte kende standpunt. Dit zou een belangrijk ken merk van Eschers werk wor den; een aspect dat hij in de jaren erna verfijnde, toen hij zich in Italië vestigde. Voor de gezichten op Italiaanse dor pen, steden en landschappen koos hij vaak een hoog punt, zoals voor de litho Atrani, Amalfitaanse kust, dat hij vanaf Kunstenaar Escher stierf in 1972 in Hilver sum, op 73-jarige leeftijd. GorianoSicoli, Abruzzi (1929) Eschers eerste litho. Daarvoor maakte hij vooral houtsnedes. 261 zaterdag 28 april 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 92