„Een Bond-film is een gouden stempel in je paspoort als acteur: je komt daarna om in de aanbiedingen. In mijn geval dan wel vaak de rollen in de trant van The Living Daylightseen Russische of andersoortige gek in een spionagefilm. Daar wilde ik niet in blijven hangen, ik pakte liever andere kansen, zoals zo'n prachtige film over apartheid als A World Apart. Dat was een persoonlijk hoogtepunt." „Gut ja. Vroeger was ik natuurlijk die man die overal breeduit over een nieuw bui tenlands succes zat te kakelen, dat wekte nogal wat weerstand op. Maar nu heb ik met die kunstseries op tv meer de rol van opa die met hart en ziel over vroeger vertelt, en dat wordt een stuk beter ontvangen, is mijn indruk, althans. Wat vind je van het schilderij waarmee ik bezig ben?" „Heel goed. III „Mijn grootvader was schilder, mijn vader was schilder en ik had ook dat talent, dus ik ging naar de Kunstnijverheidsschool, pas 16 jaar oud. Na het eerste jaar besloot ik dat ik iets anders wilde. Iets waar ik al jong van droomde: bij de film, op het to neel. Pas toen ik als acteur in Nederland alles had bereikt wat ik wilde, ben ik naar de Rijksakademie van beeldende kunsten gegaan, weer gaan schilderen. Dat was een rare sprong, maar het pakte fan-tas- tisch uit, want vlak daarna ging mijn bui tenlandse carrière, wham, sky high, en kon ik dat schilderen geweldig combineren met filmen in het buitenland. Waar men mij vroeg; mijn ezel en speciaal gemaakte kistje met tubes gingen mee. Ik heb we ieens een rol aangenomen puur omdat het zo'n mooi land was om te schilderen. Welke rol vertel ik niet, dat is voor die filmmensen niet leuk." „Acteren is een recreatieve kunst: anderen hebben al iets gecreëerd en daar moet jij als acteur je plek in vinden. Ik kan de ster ren van de hemel spelen, maar mijn scène kan zo, bam, in de prullenbak belanden. Schilderen is een creatieve kunst: er zit niks tussen de gedachten in je kop en het witte doek. Als die gedachten goed op dat doek komen is dat een jubelmoment. Acteren put me soms uit, schilderen geeft me energie." „Wat is dat voor rare vraag. Natuurlijk mag dat. Ik kan er toch niks aan doen dat er iets creatiefs in ons dna zit? En zo creatief waren de kinderen vroeger niet. Zelfs Jasper niet. Herma en ik namen de jongens een keer mee naar de beroemde tuinen van Monet in Giverny, ze zegen neer op een bank bij de cola-automaat, zetten hun walkman op, keken niet op of om. Vertelde Jasper veel later in een interview dat hij die tuinen zo schitte- Miskend 'Ik heb het raar gevonden dat ik als schilder zo lang met argwaan ben bekeken.' Is uw rol van Georgi Koskov in de Bondfilm nog altijd het hoogtepunt? Uw imago bleef gedurende uw carrière hetzelfde: die van arrogante zak. Ik herken wat Gauguin-geel. U heeft het schilderen volgens uw vriendin Betty Schuurman nodig om tot bezinning te komen. 'Een kamer voor Jeroen zelf', noemt ze dat. Jasper schildert, Martijn presenteert, Jakob is stemacteur, uw oudste kleindochter gaat naar de Rietveld Academie. Is het in de Krabbé-clan oké om, zeg maar, registeraccoun tant te zijn? wg magazine 111

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 77