c* i i OPEN" i Toeristische accommodaties voor driekwart bezet Tom Boere en FC Twente willen de hoop levend houden WEEKEND Weekend ZONDAG A.S. Intratuin Koudekerke Eenvoudige spellen blijven toch vaak leuk. Ballen gooien op een stapel blikjes bijvoorbeeld. In Westkapelle vermaakt de jeugd zich er prima mee op Koningsdag. Zo moeilijk kan het toch - niet zijn?' Hotels, pensions en vakantiebun galows aan de kust hebben weinig plek meer. Ze zijn voor 8o tot 90 procent bezet. Campings zijn vol gens de VVV voor 60 tot 70 pro cent gevuld, maar de kampeerpar- ken die elk-weer-voorzieningen zoals een zwembad hebben, zijn bijna volgeboekt. Kapel: „Vooreen Duitser maakt het niet uit welk weer het is. Die komt toch wel. Ne derlandse vakantiegangers nemen het zekere voor het onzekere. Als het een dag regent, willen ze naar het zwembad." Roompot Vakanties, marktleider in Nederland, spreekt van een be zettingsgraad van 90 procent aan Voor een Duitser maakt het niet uit welk weer het is. Die komt toch wel de kust. Landinwaarts is dat 10 pro cent lager. Het toeristengolfje be treft vooral Nederlanders. Bij Roompot gaat dat om 83 procent van de gasten. Rond 11 procent komt uit Duitsland en 3 procent uit België. De VW komt voor alle Zeeuwse accommodaties tot 50 procent Nederlanders, 35 procent Duitsers en 10 procent Belgen. Dat het aandeel inheemse boe kingen nu hoger ligt dan in de zo mermaanden, is te danken aan de meivakantie (van 28 april tot en met 6 mei). Buitenlanders hebben geen meivakantie. Duitsers en Bel gen waar toeristisch Zeeland het ook van moet hebben, vieren 1 mei wel de Dag van de Arbeid. In beide landen is dat een wettelijke feest dag. Kapel: „Ze boeken zodoende een lang weekeinde." Zoutelande De toeristische kustplaats Zoute lande profiteert nog steeds van de hitsingle Zoutelande van Blof. „Dat effect hebben we al eens ge signaleerd, maar het is opmerkelijk dat het liedje nog steeds invloed heeft op het aantal boekingen in Zoutelande. De band bewijst het dorp een grote dienst. We hopen natuurlijk op een volgende hit." Om komende zomer Duitsers en Belgen naar de Zeeuwse kust te trekken, gooit toeristisch Zeeland weer (online) campagnes in de strijd. In Duitsland ligt de nadruk dit keer op de culinaire geneugten die Zeeland te bieden heeft. Duitse chef-koks besteden in reclame filmpjes onder meer aandacht aan het mosselseizoen. De Belgen hoef je de smaak van mosselen niet meer uit te leggen. Zij worden be werkt met een thema dat knipoogt naar de files naar de Vlaamse kust die in het hoogseizoen ontstaan. De slagzin luidt: 'Niet iedereen komt naar Zeeland. Gelukkig maar!' Ferdinand Deesen zijn klik met water Thomas Vaessen over de 'truttenschudder' Tiny is weer even thuis 12-17» zaterdag 28 april 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 20 Raak! ZEELAND7 Zeeland wacht een drukke meivakantie De Zeeuwse toeristische ac commodaties zitten lekker vol in de meivakantie. De bezetting ligt met 75 procent iets hoger dan vorig jaar om deze tijd, zegt Martijn Kapel van de VVV Zee land. Hij verwacht dat de grote intocht pas vandaag begint. Het gros van de Nederlanders bleef gisteren thuis om Koningsdag te vieren. Frank Balkenende Domburg - Martijn Kapel, VVV Zeeland intratuin Galgeweg 5 0118-551623 www.intratuin.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37