I
1
30
eb
m
m
MAGAZINE
Alles over de Giro d'ltalia 2018
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN AZERBEIDZJAN
GP van Azerbeidzjan
Vind een winkel bij u in de buurt via pzc.nl/giro2018
EB
EB
EB
BI
51
Het begon met die spin in Australië.
Twee weken later parkeerde hij z'n
auto in de muur bij de kwalificatie
in Bahrein. Een dag later volgde die
lekke band na een clash met Lewis
Hamilton. Zeven dagen daarop was
er weer een momentje met Hamil
ton in Sjanghai en natuurlijk die
veelbesproken crash met Sebastian
Vettel. En alsof dat nog niet genoeg
was, hing zijn RB14 na een halfuur
tje vrije training in Azerbeidzjan
gisteren weer in de kabels van een
takelwagen.
Elk moment heeft natuurlijk een
eigen verhaal. En herstel volgde rap
in training 2 met de knappe derde
tijd op het stratencircuit van Bakoe,
vlak achter teammaat Daniël Ricci
ardo en ver voor de Mercedessen.
Maar op het krappe stratencircuit
van Bakoe was het toch wederom
misgegaan. Nu bij een haakse bocht
naar links, waar Verstappen de
boarding in schoof. Zonder al te
veel schade, maar genoeg om hem
de rest van de vrije training toe
schouwer te maken, zittend op een
stoeprandje met wat marshalls om
zich heen.
Zuchtend
Vader Jos zag het allemaal zuchtend
aan in de pitbox van Red Buil Ra-
cing, met een tv-scherm voor zijn
neus. Was het vorig jaar steeds de
auto die niet meewerkte, nu gaat de
Nederlander ook zelf in de fout.
Teambaas Christian Horner op-
In deze fase van
het weekeinde was
het echt nog niet
nodig om al op de
limiet te rijden
perde nog even dat de wind (slechts
windkracht 2) wellicht de oorzaak
was, maar dat bleek al snel onzin.
„Ik raakte de auto kwijt en die
spinde weg", gaf Verstappen toe.
Erg feestelijk wilde het dan ook
niet worden toen technisch top
man Helmut Marko in het bijzijn
van Ricciardo en Verstappen een
taart kreeg aangeboden voor zijn
75ste verjaardag. „Deze crash was
onnodig", oordeelde Marko later
scherp op de Oostenrijke tv. „In
deze fase van het weekeinde was
het echt nog niet nodig om al op de
limiet te rijden."
Kritiek uit eigen kamp, net als
eerder al in China. In een paar we
ken tijd is de reputatie van de jonge
Nederlander van 'toekomstig we
reldkampioen' sowieso veranderd
in 'ongeduldig', en voor niet-lief-
hebbers zelfs in 'brokkenpiloot'.
Betere auto
In de tweede sessie was er na drie
bochten nog een zweetmomentje
toen Verstappen rechtdoor schoot
op een uitloopstrook. Daarna
volgde een perfecte training, maar
die crash bleef toch hangen. De
RB13 had hij, ondanks alle manke
menten, vorig seizoen totaal onder
controle. In de RB14, op alle fronten
een betere auto, heeft Verstappen
in tegenstelling tot Ricciardo dui
delijk zijn schwung nog niet gevon
den. „Die crash was niet ideaal,
maar de dag was verder wel goed",
zei Verstappen. „We zijn wel snel."
De vraag is echter wat hij met die
snelheid gaat doen, vandaag en
morgen. Topman Marko was daar
duidelijk over: „Als we in de kwali
ficatie op 1 en 2 willen staan, mag er
niets meer fout gaan."
Historische overzichten en statistieken
Alle deelnemende teams en renners
Uitgebreide reportages en exclusieve interviews
BON IL GIRO MAGAZINE
004215
zaterdag 28 april 2018
'Crash van Max was onnodig'
PC
Snelheid
(km/u)
TV
Stratencircuit Bakoe
m
Morgen, Ziggo
14.00 u
t DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Bochtnr
12
Historisch
centrum
Rondes Circuit Afstand
6,003 km
Winnaar 2017
D. Ricciardo (Red Buil)
306,049 km
Ook in Bakoe hing zijn auto weer
aan een hijskraan. Herstel
volgde snel, maar de kritiek op
Max Verstappen ook. Uit eigen
kamp.
Arjan Schouten
Bakoe
- Helmut Marko
76
ptu)L*ui' s
ÊL GIRO 2018
O.a. verkrijgbaar bij: AK0, Albert Heijn,
Blz., Bruna, Cigo, Jumbo, Libris, Plantage,
PLUS, Primera, The Read Shop, Vivant.
710114