I 1 30 eb m m MAGAZINE Alles over de Giro d'ltalia 2018 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN AZERBEIDZJAN GP van Azerbeidzjan Vind een winkel bij u in de buurt via pzc.nl/giro2018 EB EB EB BI 51 Het begon met die spin in Australië. Twee weken later parkeerde hij z'n auto in de muur bij de kwalificatie in Bahrein. Een dag later volgde die lekke band na een clash met Lewis Hamilton. Zeven dagen daarop was er weer een momentje met Hamil ton in Sjanghai en natuurlijk die veelbesproken crash met Sebastian Vettel. En alsof dat nog niet genoeg was, hing zijn RB14 na een halfuur tje vrije training in Azerbeidzjan gisteren weer in de kabels van een takelwagen. Elk moment heeft natuurlijk een eigen verhaal. En herstel volgde rap in training 2 met de knappe derde tijd op het stratencircuit van Bakoe, vlak achter teammaat Daniël Ricci ardo en ver voor de Mercedessen. Maar op het krappe stratencircuit van Bakoe was het toch wederom misgegaan. Nu bij een haakse bocht naar links, waar Verstappen de boarding in schoof. Zonder al te veel schade, maar genoeg om hem de rest van de vrije training toe schouwer te maken, zittend op een stoeprandje met wat marshalls om zich heen. Zuchtend Vader Jos zag het allemaal zuchtend aan in de pitbox van Red Buil Ra- cing, met een tv-scherm voor zijn neus. Was het vorig jaar steeds de auto die niet meewerkte, nu gaat de Nederlander ook zelf in de fout. Teambaas Christian Horner op- In deze fase van het weekeinde was het echt nog niet nodig om al op de limiet te rijden perde nog even dat de wind (slechts windkracht 2) wellicht de oorzaak was, maar dat bleek al snel onzin. „Ik raakte de auto kwijt en die spinde weg", gaf Verstappen toe. Erg feestelijk wilde het dan ook niet worden toen technisch top man Helmut Marko in het bijzijn van Ricciardo en Verstappen een taart kreeg aangeboden voor zijn 75ste verjaardag. „Deze crash was onnodig", oordeelde Marko later scherp op de Oostenrijke tv. „In deze fase van het weekeinde was het echt nog niet nodig om al op de limiet te rijden." Kritiek uit eigen kamp, net als eerder al in China. In een paar we ken tijd is de reputatie van de jonge Nederlander van 'toekomstig we reldkampioen' sowieso veranderd in 'ongeduldig', en voor niet-lief- hebbers zelfs in 'brokkenpiloot'. Betere auto In de tweede sessie was er na drie bochten nog een zweetmomentje toen Verstappen rechtdoor schoot op een uitloopstrook. Daarna volgde een perfecte training, maar die crash bleef toch hangen. De RB13 had hij, ondanks alle manke menten, vorig seizoen totaal onder controle. In de RB14, op alle fronten een betere auto, heeft Verstappen in tegenstelling tot Ricciardo dui delijk zijn schwung nog niet gevon den. „Die crash was niet ideaal, maar de dag was verder wel goed", zei Verstappen. „We zijn wel snel." De vraag is echter wat hij met die snelheid gaat doen, vandaag en morgen. Topman Marko was daar duidelijk over: „Als we in de kwali ficatie op 1 en 2 willen staan, mag er niets meer fout gaan." Historische overzichten en statistieken Alle deelnemende teams en renners Uitgebreide reportages en exclusieve interviews BON IL GIRO MAGAZINE 004215 zaterdag 28 april 2018 'Crash van Max was onnodig' PC Snelheid (km/u) TV Stratencircuit Bakoe m Morgen, Ziggo 14.00 u t DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt Bochtnr 12 Historisch centrum Rondes Circuit Afstand 6,003 km Winnaar 2017 D. Ricciardo (Red Buil) 306,049 km Ook in Bakoe hing zijn auto weer aan een hijskraan. Herstel volgde snel, maar de kritiek op Max Verstappen ook. Uit eigen kamp. Arjan Schouten Bakoe - Helmut Marko 76 ptu)L*ui' s ÊL GIRO 2018 O.a. verkrijgbaar bij: AK0, Albert Heijn, Blz., Bruna, Cigo, Jumbo, Libris, Plantage, PLUS, Primera, The Read Shop, Vivant. 710114

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 30