16 KUNSTCOMMISSIE TWEEDE KAMER Ze maken elkaar het leven zuur in het parlement. Nu moeten tegenpolen als Thierry Baudet en Alexander Pechtold samen bepalen welke kunstwerken het gebouw van de Kamer mogen opfleuren. lsof ze het nog niet vaak genoeg oneens zijn. Ze ven Kamerleden -vanPVV'er Fleur Agema tot GroenLinks-lid Corinne Ellemeet - moeten ook nog over smaak gaan twisten. Kunst. Want sinds kort is, in relatieve stilte, de oude kunstcommissie van de Tweede Kamer gereanimeerd. Die moet beslissen over welke werken de kamers, gangen en debatzalen gaan sieren, over aankoop van schilderijen, of het in bruikleen nemen van beeld houwwerken. En hoewel voorzitter Alexander Pechtold slechts grapt dat het gezel schap 'de meest politieke commissie is' die de Kamer ooit instelde, wordt vuurwerk en geknetter misschien wel écht onvermijdelijk. „Ik ben wet houder cultuur geweest, dus ik weet: over kunst is altijd gedoe. Het eerste de beste werk op een rotonde zorgt al voor controverse. Maar het wordt vast ook erg leuk." Pechtold mag de 'ingeslapen' vo rige commissie leiden als voorzitter. En ja, dat valt waarschijnlijk nog niet mee. Neem Baudet en Agema: com plete tegenpolen. De FvD-leider is een Renaissanceliefhebber en voert campagne tegen abstracte kunst. Een modern architect als Rem Koolhaas noemde hij 'de grootste misdadiger tegen de menselijkheid'. Terwijl PW'er Agema architecte was van moderne kantoorpanden en woning complexen. En inderdaad, zegt ze, zelfs geroemde klassieke werken kan zij niet altijd waarderen. „Ik weet nog dat in het Catshuis, toen we daar on derhandelden met Rutte in de ge- doogconstructie, een Van Ruysdael hing. Hollands glorie natuurlijk, poeh poeh. Maar ik werd er toch de pressief van! Zó somber..." Confrontaties Laat het afgestudeerd kunsthistori cus Pechtold maar niet horen, grapt ze nog. Al is Agema niet uit op con frontaties. Anders was ze er ook niet in gaan zitten. PW'er Martin Bosma was door Kamervoorzitter Khadija Arib gevraagd in zijn fractie te polsen wie er zin had om lid te worden. Agema: „Hij stuurde ons allemaal een mailtje. Na een week of wat mailde ik terug: 'Heb je al iemand'? Hij stuurde terug: 'Wat denk je zelf?' Dan doe ik het wel, zei ik toen. Maar het moet wel leuk blijven." Aan enthousiasme is geen gebrek bij een aantal andere leden. soPlus- Kamerlid Leonie Sazias is gretig, zo lang het maar geen 'hoogdravend ge neuzel' wordt straks, bij vergaderin gen. „Ik heb één jaar kunstacademie gedaan. Vreselijk! Een heleboel bla bla. Had iemand een compleet mis lukt werk, maar verzon er zo'n hoog dravend verhaal bij dat iedereen als nog stond te applaudisseren." Later ging ze aan de slag bij Vero- nica, maar ze is altijd blijven breien. Breien? „Jazeker. Met koperdraad bij voorbeeld. Daar kun je prachtig ruimtelijk werk van maken." Weet ze dat collega commissielid Baudet hedendaagse kunst, vooral abstracte kunst, lelijk vindt en een heuse 'eenzijdig linkse aanval op ons thuis'? „Zozo, nou, dat zou jammer zijn, maar we gaan er vast uitkomen." Hoewel: bij de eerste kennisma kingbijeenkomst gingen er meteen wat hakken in het zand. Baudet on derstreepte nog eens niets te voelen voor abstract werk, terwijl Agema niet onvermeld wilde hebben dat er vooral niet met geld gesmeten moet worden. Verder liep het niet over van warmte, zo viel een van de aanwezi gen op. Niet iedereen zou elkaar een hand hebben gegeven... Misschien omdat er wat laatkomers waren die DELEDEN snel een stoel zochten, maar Baudet en Pechtold zouden elkaar al wat ge meden hebben, meent de aanwezige. Ik hoop wel dat het nog wat gezelli ger wordt." Een aantal van de commissieleden is al even gaan spieken welke werken er zoal in omloop zijn in het gebouw. Verscholen op een tussenvloer van het Tweede Kamergebouw is een de- potje, waar een paar honderd van de in totaal 1.500 werken bewaard wor den. Kamerleden kunnen er schilde rijen lenen om op hun werkkamers te hangen. Al loopt men er de deur niet plat. Ja, een enkeling. Churchill WD'er - en latere minister - Ard van der Steur was een frequente gast. Altijd op zoek naar een nieuw werkje. En er zijn een paar gewilde stukken in omloop: zoals een schil derij van Winston Churchill dat mo menteel op de kamer van Geert Wil- ders hangt. Zodra hij dat omruilt voor wat anders, is-ie weer weg, voorspelt de depotbeheerder. Verder vooral populair onder Kamerleden: groot, kleurrijk en toch wel vaker modern dan klassiek. Toch zit er ook veel matig of zelfs 'spuuglelijk' werk bij, voortgekomen uit de Beeldende Kunstenaars Rege ling (1956-1987) toen de overheid werken terugkocht van kunstenaars, als verkapte subsidieregeling. Het gros van dat geklieder staat te ver stoffen in de opslag. Voorzitter Pech told: „Er is veel moois, maar ook werk dat we op een kleedje op Koningsdag nog niet zouden kwijtraken." Toch blijft hij monter over de col lectie en de bonte verzameling com missieleden: „Deze commissie kan een mijnenveld worden, maar ook ontzettend leuk." zaterdag 28 april 2018 GO A Beheerder Hasna Bajraktarevic in het kunstdepot van de Tweede Kamer. Populair is een schilderij van Winston Churchill. fotoguusschoonewille Vuurwerk is onvermijdelijk, want over kunst is altijd gedoe Tobias den Hartog Den Haag A Carla Dik-Faber (CU) en Alexander Pechtold (D66) zijn afgestudeerde kunsthistorici Fleur Agema (PVV)deed de kunstacademie Leonie Sazias (50Plus) voltooide de lerarenopleiding handenarbeid en textiel Lenny Geluk (CDA) had een galerie Corinne Elle meet (GroenLinks) is portefeuillehou der kunst, net als Thierry Baudet (FvD) A Vlnr: Thierry Baudet, Corinne Ellemeet, Lenny Geluk, Khadija Arib, Alexander Pechtold, Carla Dik-Faber en Fleur Agema. Niet op de foto: Leonie Sazias. foto tweede kamer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16