16
KUNSTCOMMISSIE TWEEDE KAMER
Ze maken elkaar het leven zuur in het
parlement. Nu moeten tegenpolen als
Thierry Baudet en Alexander Pechtold
samen bepalen welke kunstwerken het
gebouw van de Kamer mogen opfleuren.
lsof ze het nog
niet vaak genoeg
oneens zijn. Ze
ven Kamerleden
-vanPVV'er
Fleur Agema tot
GroenLinks-lid
Corinne Ellemeet - moeten ook nog
over smaak gaan twisten. Kunst.
Want sinds kort is, in relatieve
stilte, de oude kunstcommissie van
de Tweede Kamer gereanimeerd. Die
moet beslissen over welke werken de
kamers, gangen en debatzalen gaan
sieren, over aankoop van schilderijen,
of het in bruikleen nemen van beeld
houwwerken.
En hoewel voorzitter Alexander
Pechtold slechts grapt dat het gezel
schap 'de meest politieke commissie
is' die de Kamer ooit instelde, wordt
vuurwerk en geknetter misschien
wel écht onvermijdelijk. „Ik ben wet
houder cultuur geweest, dus ik weet:
over kunst is altijd gedoe. Het eerste
de beste werk op een rotonde zorgt al
voor controverse. Maar het wordt vast
ook erg leuk."
Pechtold mag de 'ingeslapen' vo
rige commissie leiden als voorzitter.
En ja, dat valt waarschijnlijk nog niet
mee. Neem Baudet en Agema: com
plete tegenpolen. De FvD-leider is
een Renaissanceliefhebber en voert
campagne tegen abstracte kunst. Een
modern architect als Rem Koolhaas
noemde hij 'de grootste misdadiger
tegen de menselijkheid'. Terwijl
PW'er Agema architecte was van
moderne kantoorpanden en woning
complexen. En inderdaad, zegt ze,
zelfs geroemde klassieke werken kan
zij niet altijd waarderen. „Ik weet nog
dat in het Catshuis, toen we daar on
derhandelden met Rutte in de ge-
doogconstructie, een Van Ruysdael
hing. Hollands glorie natuurlijk,
poeh poeh. Maar ik werd er toch de
pressief van! Zó somber..."
Confrontaties
Laat het afgestudeerd kunsthistori
cus Pechtold maar niet horen, grapt
ze nog. Al is Agema niet uit op con
frontaties. Anders was ze er ook niet
in gaan zitten. PW'er Martin Bosma
was door Kamervoorzitter Khadija
Arib gevraagd in zijn fractie te polsen
wie er zin had om lid te worden.
Agema: „Hij stuurde ons allemaal
een mailtje. Na een week of wat
mailde ik terug: 'Heb je al iemand'?
Hij stuurde terug: 'Wat denk je zelf?'
Dan doe ik het wel, zei ik toen. Maar
het moet wel leuk blijven."
Aan enthousiasme is geen gebrek
bij een aantal andere leden. soPlus-
Kamerlid Leonie Sazias is gretig, zo
lang het maar geen 'hoogdravend ge
neuzel' wordt straks, bij vergaderin
gen. „Ik heb één jaar kunstacademie
gedaan. Vreselijk! Een heleboel bla
bla. Had iemand een compleet mis
lukt werk, maar verzon er zo'n hoog
dravend verhaal bij dat iedereen als
nog stond te applaudisseren."
Later ging ze aan de slag bij Vero-
nica, maar ze is altijd blijven breien.
Breien? „Jazeker. Met koperdraad bij
voorbeeld. Daar kun je prachtig
ruimtelijk werk van maken."
Weet ze dat collega commissielid
Baudet hedendaagse kunst, vooral
abstracte kunst, lelijk vindt en een
heuse 'eenzijdig linkse aanval op ons
thuis'? „Zozo, nou, dat zou jammer
zijn, maar we gaan er vast uitkomen."
Hoewel: bij de eerste kennisma
kingbijeenkomst gingen er meteen
wat hakken in het zand. Baudet on
derstreepte nog eens niets te voelen
voor abstract werk, terwijl Agema
niet onvermeld wilde hebben dat er
vooral niet met geld gesmeten moet
worden. Verder liep het niet over van
warmte, zo viel een van de aanwezi
gen op. Niet iedereen zou elkaar een
hand hebben gegeven... Misschien
omdat er wat laatkomers waren die
DELEDEN
snel een stoel zochten, maar Baudet
en Pechtold zouden elkaar al wat ge
meden hebben, meent de aanwezige.
Ik hoop wel dat het nog wat gezelli
ger wordt."
Een aantal van de commissieleden
is al even gaan spieken welke werken
er zoal in omloop zijn in het gebouw.
Verscholen op een tussenvloer van
het Tweede Kamergebouw is een de-
potje, waar een paar honderd van de
in totaal 1.500 werken bewaard wor
den. Kamerleden kunnen er schilde
rijen lenen om op hun werkkamers
te hangen. Al loopt men er de deur
niet plat. Ja, een enkeling.
Churchill
WD'er - en latere minister - Ard
van der Steur was een frequente gast.
Altijd op zoek naar een nieuw
werkje. En er zijn een paar gewilde
stukken in omloop: zoals een schil
derij van Winston Churchill dat mo
menteel op de kamer van Geert Wil-
ders hangt. Zodra hij dat omruilt
voor wat anders, is-ie weer weg,
voorspelt de depotbeheerder. Verder
vooral populair onder Kamerleden:
groot, kleurrijk en toch wel vaker
modern dan klassiek.
Toch zit er ook veel matig of zelfs
'spuuglelijk' werk bij, voortgekomen
uit de Beeldende Kunstenaars Rege
ling (1956-1987) toen de overheid
werken terugkocht van kunstenaars,
als verkapte subsidieregeling. Het
gros van dat geklieder staat te ver
stoffen in de opslag. Voorzitter Pech
told: „Er is veel moois, maar ook werk
dat we op een kleedje op Koningsdag
nog niet zouden kwijtraken."
Toch blijft hij monter over de col
lectie en de bonte verzameling com
missieleden: „Deze commissie kan
een mijnenveld worden, maar ook
ontzettend leuk."
zaterdag 28 april 2018
GO
A Beheerder Hasna Bajraktarevic in het kunstdepot van de Tweede Kamer. Populair is een schilderij van Winston Churchill. fotoguusschoonewille
Vuurwerk is onvermijdelijk,
want over kunst is altijd gedoe
Tobias den Hartog
Den Haag
A
Carla Dik-Faber
(CU) en Alexander
Pechtold (D66)
zijn afgestudeerde
kunsthistorici
Fleur Agema
(PVV)deed de
kunstacademie
Leonie Sazias
(50Plus) voltooide
de lerarenopleiding
handenarbeid en
textiel
Lenny Geluk
(CDA) had een
galerie
Corinne Elle
meet (GroenLinks)
is portefeuillehou
der kunst, net als
Thierry Baudet
(FvD)
A Vlnr: Thierry Baudet, Corinne Ellemeet, Lenny Geluk,
Khadija Arib, Alexander Pechtold, Carla Dik-Faber en Fleur
Agema. Niet op de foto: Leonie Sazias. foto tweede kamer