I 14 Boek wil debat aanzwengelen over de Koran, de profeet en Mekka Andere naam om veiligheid auteur Als de fundamenten van de islam ter discussie zouden komen te staan, zouden minder fundamentalisten zich dan in naam van die religie opblazen? Met die gedachte speelt een nieuwe roman van een auteur die om veiligheidsredenen anoniem wil blijven. li v. et is tijd, vindt Jack van Weimar. De hoogste tijd voor een goede, brede discussie over de fundamenten van de islam: de Koran, de profeet en de heilige stad Mekka. „Die fun damenten zijn niet zo solide als ze lijken. En als blijkt datje erover kunt discussiëren, hoefje ook niet gelijk ie dereen die anders tegen het geloof aankijkt dan jij tot takfir, een ongelovige, te bestem pelen. Een religie moet tegen kritiek kun nen, maar nu wordt elke dis cussie in de kiem gesmoord door de leiders van de islami tische gemeenschap." Dus schreefVan Weimar de roman Palimpsest, wat 'een hergebruikt stuk perkament' betekent. De ondertitel geeft het onderwerp aan: 'de ge heime oorsprong van de is lam'. In de roman gaat een groep wetenschappers op zoek naar de fundamenten van de islam, met als doel te bekijken of een discussie over die onwrikbare waarden kan leiden tot een verlichting in het islamiti sche geloof. Van Weimar schrijft onder pseudo niem (zie kader), omdat hij de afgelopen jaren pijnlijk werd geconfronteerd met de uitwassen van het fundamentalisme in het geloof. Hij verloor kennissen bij aan slagen door islamitische terreurgroepen. Van Weimar vindt dat het Westen vooral de uitwassen van terreur bestrijdt, met bommen op IS, maar onvoldoende pro- Ik heb wel het idee dat veel moslim jongeren in zijn voor hervorming beert de aanwas van nieuwe terroristen een halt toe te roepen. „We denken nog steeds te veel dat armoede een cruciale rol speelt, maar de mensen die terreur plegen uit naam van IS zijn ook artsen en ict- specialisten. Wat hen drijft, is het geloof." Een discussie over de fundamenten van de islam is geen idee dat uit het luchtle dige komt vallen. Die fundamenten zijn ook in werkelijkheid onderzocht: ver schillende, voornamelijk westerse, we tenschappers bogen zich in het verleden over de herkomst van de Koran (die vol gens die wetenschappers eigenlijk geba seerd zou zijn op een Aramees geschrift), over de vraag of de profeet Mohammed wel echt heeft bestaan en over de rol van Mekka (was dat echt zo'n belangrijke stad in de historie van het Midden-Oosten?). Ze publiceerden hun werk, maar tot brede twijfels aan de fun damenten van de islam leid den hun bevindingen niet. Dat is wat Van Weimar hoopt te doorbreken door het verhaal in romanvorm te ver tellen. In die roman nemen de politici het uiteindelijk van de wetenschappers over. „Laten we over de islam praten zoals we dat over het chris tendom doen. De Koran wordt nu gezien als het letterlijke woord van Allah, Mo hammed de laatste van de profeten, het finale woord, er is geen discussie over mogelijk. Maar wat nu als blijkt dat je niet alles wat er in staat letterlijk moet nemen: dat er al bij het ontstaan van het geschrift verschillende interpretaties waren? Mis schien moeten we vooral de positieve 'ÉÉlfefe m dingen uit het geloof halen: in de Bijbel wordt ook gesproken over stenigingen, maar dat gebeurt in het christendom toch al een tijdje niet meer." „Verlichting moet ook van binnenuit ko men, ik hoop dat dit boek daarbij helpt. Daarom hoop ik dat het niet alleen door witte Nederlanders gelezen gaat worden, ik heb wel het idee dat veel moslimjonge ren in zijn voor hervormingen. En ik hoop dat de discussie daarover niet door populisten wordt gekaapt." „Een salafistische sjeik als Fawaz ]neid (Den Haag, red) zal niet meer overtuigd worden. Want als je je geloof gebruikt als verkoopmiddel, dan kun je geen water bij de wijn doen. Maar misschien enkele van zijn volgers, misschien lezen die dit en gaan ze verder op zoek naar wat ze over die twijfels aan de fundamenten kunnen vinden." „Laat ze dit boek lezen, vertel ze dat ze misleid zijn. Ik hoop dat door de twijfels aan de fundamenten van het geloof men sen zich niet langer opblazen in de naam van dat geloof." PSEUDONIEM PALIMPSEST vrijdag 27 april 2018 GO Tekst Cyril Rosman 'Misschien moeten we de Koran niet te letterlijk nemen' fff eee zrzrw - de auteur r k.' vwa'-»'' w A Het heilige Mekka speelt een hoofdrol in de islam. Was de stad echt zo belangrijk? fotoshutterstock De verlichting in het christendom in Eu ropa kwam van binnenuit. De wens naar een verlichting in de islam lijkt nu vaak vooral een westerse wens. Is dat niet verkeerd om? Wie wilt u precies tot nadenken aan zetten? Nu het kalifaat is ingestort, keren som mige Nederlandse jihadisten terug. Zij zijn geïndoctrineerd met de extremisti sche gedachten van IS. Hoe moeten we met hen omgaan? Jack van Weimar, de auteur van Palimpsest, heet niet echt zo. De schrijver gebruikt een pseudoniem vanwege zijn huidige werk en omdat hij vreest voor zijn veiligheid. Andere critici van de islam zijn bedreigd of gedood. De Ne derlandse schrijver, die lang in het Midden-Oosten verbleef, stelt 'van wege de gevoeligheid van het onder werp en zijn huidige functie in het centrum van de macht, niet anders te kunnen'. Deze krant stond er op om, voor publicatie van dit verhaal, de werkelijke identiteit van de auteur te kennen. Daaraan is gehoor gegeven. Palimpsest, Jack van Weimar Uitgeverij Gabriel Publicaties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14