Duo speelt met
muziekstijlen
5
Verhaal nooit
chronologisch
Verbiest swingt van Brussel tot Parijs
Snuffelen tussen albums
Van Veen op z'n best
te schrijven. Op dezelfde manier pro
beerde hij ook acteurs te vinden die
voor niets of voor weinig wilden
meewerken. Voor de goede zaak. Die
tekstschrijver was Dick van den Heu
vel en de film (die een groot succes
werd) kreeg de titel Fataal. Niet het
verhaal van Joes, maar wel een verge
lijkbaar verhaal. Nóg dichter bij de
leefwereld van jongeren.
De musical Fataal gaat niet zomaar
over geweld. „Dat is te veel eer voor
de daders", zegt regisseur Robin van
den Heuvel. „Het mooie van de musi
cal is dat je mensen ziet die knokken
tegen een boosaardig moment in hun
leven. Dat maakt die personages dap
per en mooi. Dat raakt me. Ik vind
het fijn dat ik daar nog dagen over na
mag denken."
Birdsof Chicago
Birds of Chicago is een band
die bijna per toeval is ont
staan. De Canadese zange
res, banjo- en klarinetspeler Alli-
son Russell en de Amerikaanse
zanger, songwriter en gitarist Je-
remy T. Lindsay kwamen elkaar in
de studio en op festivals regelmatig
tegen. Voor hun eigen succesvolle
bands, Po'Girl en JT The Clouds,
maakten ze gebruik van eikaars ta
lenten. Ze ontdekten hoe door die
samenwerking hun eigen muziek
een bijna automatische lift kreeg.
Vooral de liedjes van Jeremy (ar
tiestenaam JT Nero) gingen een ei
gen leven leiden. Op zijn soloal
bum Mountians/Forests uit 2010
speelde Allison al zo'n belangrijke
rol, dat van 'solo' nauwelijks
Een juweel van een
hedendaagse
protestsong
sprake was. Eerder de geboorte van
iets nieuws en de ontdekking van
een weg vol ongekende muzikale
mogelijkheden.
De impact van Birds of Chicago
lijkt op die van The Band, Bob Dy-
lans backing uit de jaren 60. Bij die
muziek ontstond de basis voor de
mix van rootsgenres', zoals coun
try, rock-'n-roll, blues, gospel, folk
en jazz. Met al die ingrediënten
spelen Allison en JT ook. Birds of
Chicago neemt zo de erfenis van
die legendarische groep mee een
nieuw tijdperk in.
Bij de start van de Europese toer
verschijnt het album: Love in War-
time. Daaraan voorafgaand brach
ten ze vorig jaar de EP American
Flowers uit. Het titelnummer daar
van is een juweel van een heden
daagse protestsong. In de kenmer
kende Birds-of-Chicagostijl, met
een basis in het verleden en knip
oog naar Woody Guthrie. Een
hymne voor het positivismeDo
notfear the winter blowing in the
hearts of men, I've seen Americanflo-
wers, they will bloom again'. Een
lied dat hoop geeft en de roeptoe-
ters tot nepgoden reduceert.
Met Birds of Chicago bouwen
Allison Russell en JT Nero voort
op een erfgoed dat schoonheid
baart.
Jazz
Platenbeurs
Kleinkunst
SCENARIO
donderdag 26 april 2018
Scene uit de musi
cal Fataal, fotoandy
DOORNHEIN
Fataal, musical voor jongeren, De
Mythe Goes, zaterdag 28 april,
20.00 uur.
Het begint al met twee stemmen
die op natuurlijke wijze samen
vallen. Dan verstaan ze nog de
kunst om songs te schrijven die
een bijna vanzelfsprekend be
roep doen op de fantasie en ver
beelding: Birds of Chicago.
Renéde Dreu
Zaterdag 28 april, Podium
Razzmatazz Oost-Souburg, aan
vang 20.30 uur.
JT Nero en Allison Russell vormen samen Birds of Chicago.
Al op zijn zesde jaar
neemt Rony Verbiest de
accordeon ter hand om
muziek te maken in het
café van zijn vader. De ge
boren Zelzatenaar stu
deert vervolgens aan de
conservatoria van Gent en
Brussel om het spelen
met saxofoon en slagwerk
onder de knie te krijgen.
Al snel raakt hij helemaal
verknocht aan een be
paalde muziekstijl, jazz.
Verbiest speelt in verschil
lende gezelschappen,
maar produceert ook veel
muziek van eigen hand.
Het bepalende muziekin
strument is de accor
deon. Zijn stijl is een mix
van traditionele elemen
ten uit de musette afge
wisseld met onder andere
moderne jazz en klas
sieke muziek. Zijn nieuw
ste cd heet Verbiest
swings from Brussels to
Paris. In Porgy en Bess
speelt hij zijn nieuwe
nummers, vergezeld door
kompanen Mario Verman
dei en Tonny Geijselinck.
Zondag 29 april, Porgy
en Bess Terneuzen, 15.00
uur
Na het succes van
de eerste editie in
oktober vorig jaar,
vindt zondag voor de
tweede keer de Pla
tenbeurs in Renesse
plaats. Twaalf stand
houders bieden een
groot aanbod aan
muziek aan, zowel op
vinyl als op cd's.
Op aanraden van be
zoekers van de eer
ste editie, is het aan
bod aan cd's deze
keer verder opge
schroefd. In oktober
wisten zo'n 300 be
zoekers de weg naar
het evenement te
vinden.
Zondag 29 april,
hotel-congrescen
trum De Zeeuwse
Stromen, Renesse,
vanaf 10.00 uur
Inmiddels is hij de
zeventig alweer een
paar jaar gepas
seerd. Toch weet
Herman van Veen
van geen ophouden.
In 2016 nog won hij
de Lennart Nijgh-
prijs, die wordt uit
gereikt aan de beste
tekstschrijvers. Za
terdag komt hij naar
het Scheldetheater
in Terneuzen met
zijn nieuwste show,
Herman van Veen
17/18. Ruim vijftig
jaar na zijn eerste
optreden doet hij
nog altijd waar hij
goed in is. Van Veen
zingt, speelt muziek
en bovenal vermaakt
hij zijn publiek.
Zaterdag 28 april,
Scheldetheater Ter
neuzen, 20.00 uur
Dick van den Heuvel won twee
maal de Musical Award voor
scenarioschrijver. Hij herschiep
niet alleen boeken van Carry
Slee. Hij heeft ook Brief voor de
Koning van Jan Terlouw en Dik
Trom van Johan Kieviet verfilmd.
En voor volwassenen onder
meer Turks Fruit en Brandende
Liefde van Jan Wolkers. Toch
krijgt hij vaak kritiek, omdat hij
nooit een verhaal in chronologi
sche volgorde schrijft. Ook Fa
taal niet. De tijd springt voor- en
achteruit en dat is soms verwar-
rend. Maar hij wil niet
anders. Zijn verkla
ring: 'In het echte
leven gaat het nooit zo-
maar van A naar B. Ik wil
het goed vertellen,
maar ik wil het niet
simplistischer maken
W dan het leven'.