Duo speelt met muziekstijlen 5 Verhaal nooit chronologisch Verbiest swingt van Brussel tot Parijs Snuffelen tussen albums Van Veen op z'n best te schrijven. Op dezelfde manier pro beerde hij ook acteurs te vinden die voor niets of voor weinig wilden meewerken. Voor de goede zaak. Die tekstschrijver was Dick van den Heu vel en de film (die een groot succes werd) kreeg de titel Fataal. Niet het verhaal van Joes, maar wel een verge lijkbaar verhaal. Nóg dichter bij de leefwereld van jongeren. De musical Fataal gaat niet zomaar over geweld. „Dat is te veel eer voor de daders", zegt regisseur Robin van den Heuvel. „Het mooie van de musi cal is dat je mensen ziet die knokken tegen een boosaardig moment in hun leven. Dat maakt die personages dap per en mooi. Dat raakt me. Ik vind het fijn dat ik daar nog dagen over na mag denken." Birdsof Chicago Birds of Chicago is een band die bijna per toeval is ont staan. De Canadese zange res, banjo- en klarinetspeler Alli- son Russell en de Amerikaanse zanger, songwriter en gitarist Je- remy T. Lindsay kwamen elkaar in de studio en op festivals regelmatig tegen. Voor hun eigen succesvolle bands, Po'Girl en JT The Clouds, maakten ze gebruik van eikaars ta lenten. Ze ontdekten hoe door die samenwerking hun eigen muziek een bijna automatische lift kreeg. Vooral de liedjes van Jeremy (ar tiestenaam JT Nero) gingen een ei gen leven leiden. Op zijn soloal bum Mountians/Forests uit 2010 speelde Allison al zo'n belangrijke rol, dat van 'solo' nauwelijks Een juweel van een hedendaagse protestsong sprake was. Eerder de geboorte van iets nieuws en de ontdekking van een weg vol ongekende muzikale mogelijkheden. De impact van Birds of Chicago lijkt op die van The Band, Bob Dy- lans backing uit de jaren 60. Bij die muziek ontstond de basis voor de mix van rootsgenres', zoals coun try, rock-'n-roll, blues, gospel, folk en jazz. Met al die ingrediënten spelen Allison en JT ook. Birds of Chicago neemt zo de erfenis van die legendarische groep mee een nieuw tijdperk in. Bij de start van de Europese toer verschijnt het album: Love in War- time. Daaraan voorafgaand brach ten ze vorig jaar de EP American Flowers uit. Het titelnummer daar van is een juweel van een heden daagse protestsong. In de kenmer kende Birds-of-Chicagostijl, met een basis in het verleden en knip oog naar Woody Guthrie. Een hymne voor het positivismeDo notfear the winter blowing in the hearts of men, I've seen Americanflo- wers, they will bloom again'. Een lied dat hoop geeft en de roeptoe- ters tot nepgoden reduceert. Met Birds of Chicago bouwen Allison Russell en JT Nero voort op een erfgoed dat schoonheid baart. Jazz Platenbeurs Kleinkunst SCENARIO donderdag 26 april 2018 Scene uit de musi cal Fataal, fotoandy DOORNHEIN Fataal, musical voor jongeren, De Mythe Goes, zaterdag 28 april, 20.00 uur. Het begint al met twee stemmen die op natuurlijke wijze samen vallen. Dan verstaan ze nog de kunst om songs te schrijven die een bijna vanzelfsprekend be roep doen op de fantasie en ver beelding: Birds of Chicago. Renéde Dreu Zaterdag 28 april, Podium Razzmatazz Oost-Souburg, aan vang 20.30 uur. JT Nero en Allison Russell vormen samen Birds of Chicago. Al op zijn zesde jaar neemt Rony Verbiest de accordeon ter hand om muziek te maken in het café van zijn vader. De ge boren Zelzatenaar stu deert vervolgens aan de conservatoria van Gent en Brussel om het spelen met saxofoon en slagwerk onder de knie te krijgen. Al snel raakt hij helemaal verknocht aan een be paalde muziekstijl, jazz. Verbiest speelt in verschil lende gezelschappen, maar produceert ook veel muziek van eigen hand. Het bepalende muziekin strument is de accor deon. Zijn stijl is een mix van traditionele elemen ten uit de musette afge wisseld met onder andere moderne jazz en klas sieke muziek. Zijn nieuw ste cd heet Verbiest swings from Brussels to Paris. In Porgy en Bess speelt hij zijn nieuwe nummers, vergezeld door kompanen Mario Verman dei en Tonny Geijselinck. Zondag 29 april, Porgy en Bess Terneuzen, 15.00 uur Na het succes van de eerste editie in oktober vorig jaar, vindt zondag voor de tweede keer de Pla tenbeurs in Renesse plaats. Twaalf stand houders bieden een groot aanbod aan muziek aan, zowel op vinyl als op cd's. Op aanraden van be zoekers van de eer ste editie, is het aan bod aan cd's deze keer verder opge schroefd. In oktober wisten zo'n 300 be zoekers de weg naar het evenement te vinden. Zondag 29 april, hotel-congrescen trum De Zeeuwse Stromen, Renesse, vanaf 10.00 uur Inmiddels is hij de zeventig alweer een paar jaar gepas seerd. Toch weet Herman van Veen van geen ophouden. In 2016 nog won hij de Lennart Nijgh- prijs, die wordt uit gereikt aan de beste tekstschrijvers. Za terdag komt hij naar het Scheldetheater in Terneuzen met zijn nieuwste show, Herman van Veen 17/18. Ruim vijftig jaar na zijn eerste optreden doet hij nog altijd waar hij goed in is. Van Veen zingt, speelt muziek en bovenal vermaakt hij zijn publiek. Zaterdag 28 april, Scheldetheater Ter neuzen, 20.00 uur Dick van den Heuvel won twee maal de Musical Award voor scenarioschrijver. Hij herschiep niet alleen boeken van Carry Slee. Hij heeft ook Brief voor de Koning van Jan Terlouw en Dik Trom van Johan Kieviet verfilmd. En voor volwassenen onder meer Turks Fruit en Brandende Liefde van Jan Wolkers. Toch krijgt hij vaak kritiek, omdat hij nooit een verhaal in chronologi sche volgorde schrijft. Ook Fa taal niet. De tijd springt voor- en achteruit en dat is soms verwar- rend. Maar hij wil niet anders. Zijn verkla ring: 'In het echte leven gaat het nooit zo- maar van A naar B. Ik wil het goed vertellen, maar ik wil het niet simplistischer maken W dan het leven'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 48