Van jazz tot ska en kleinkunst 4 Musical Zinloos geweld komt diep binnen bij slachtoffers en omstanders. Hoe beiden daarmee om kunnen gaan, daarover gaat de musical 'Fataal'. Een voorstelling waar je nog dagen over kunt nadenken. Verborgen composities in concertlezing met Jan Brokken Copycat speelt Doe Maar gustus 1996 is iets dergelijks gebeurd met Joes Kloppenburg, een jonge man van 26 uit Amsterdam. Op die avond kwam hij uit café De Schutter in de Amsterdamse Voetboogstraat. Hij zag hoe verderop in dat smalle straatje een zwerver in elkaar werd geschopt door een paar dronken mannen. 'Kappen nou!' riep hij. Twee woorden die voor die mannen ge noeg waren om op hem af te komen. Joes werd zeifin elkaar getrapt. Een paar uur later overleed hij in het zie kenhuis. Bij de herdenking 20 jaar later was een 17-jarige jongen aanwezig: Jesse Bleekemolen. Hij was zo onder de in druk, dat hij een film wilde maken over zinloos geweld. En dat lukte. Hij kende al die musicals van de Carry Sleeboeken en hij was zo brutaal om contact te zoeken met de tekstschrij ver en regisseur daarvan. Of die mis schien wou helpen om het scenario r zijn dingen waar je niet over praat. Omdat je niet durft, of niet kunt. Omdat niemand erover praat. Omdat je I niet weet hoe. Genoeg 1 redenen waarom niet. Waarom wél, dat moet soms uitge legd of aangeleerd worden. Zeker bij jongeren. Er is één theaterproductie huis dat zich daarin gespecialiseerd heeft: Homemade Productions. Dat zijn de makers van musicals als Af blijven, Spijt en Razend. Allemaal boe ken van Carry Slee, heel spannende boeken. Spannend, onder meer omdat ze confronterend zijn. Omdat er proble men in worden beschreven die geen alledaagse onderwerpen zijn: het slikken van (pep)pillen, keihard ge pest worden, kindermishandeling. Van al die onderwerpen zouden we meer moeten weten, we zouden er op zijn minst niet voor moeten weg kruipen. Nu heeft Homemade Productions een nieuwe musical. Ditmaal niet naar een boek, maar naar een film. Fataal gaat over zinloos geweld. Niet dat er zinvol geweld bestaat. Maar er bestaat wel geweld zonder oorlog, of grote crisis. Of zonder dat het uitge lokt of opgezocht is. Gevolgen van geweld zijn altijd erg, maar bij zin loos geweld vóelt dat nog veel akeli- In minder dan vijf minuten zijn al zijn dromen verpulverd ger en pijnlijker. We zouden allemaal moeten beseffen hóe erg dat is. En we zouden moeten weten hoe we het sa men mogelijk tegen kunnen gaan. Dat is de insteek van Fataal. Het verhaal gaat over Milan. Een doodgewone jongen. Wel een door- zettertje. Wat die in zijn hoofd heeft, zal hem ooit lukken. Zelfs met een chagrijnige vader die niet zo hard in hem gelooft, integendeel. Milan wil een club waarin je op muziek van de bekendste dj's tot diep in de nacht kunt dansen. En hij wil trouwen met zijn vriendin Sophie. Wraak In no-time is de club een daverend succes. Maar op een avond bezoeken drie agressieve jongens zijn etablisse ment. Omdat ze zich dreigend gedra gen, worden ze buitengezet. Dat be valt ze niet, ze willen wraak. Ze wachten Milan 's nachts na sluitings tijd op en slaan hem in elkaar. Milan komt in een rolstoel terecht, hij zal nooit meer kunnen staan of lopen. In minder dan vijf minuten zijn al zijn dromen verpulverd. Ook voor Sophie staat de wereld op zijn kop. Hoe kun je zo'n trauma verwerken? En zal hun relatie wel standhouden? Is er nog wel licht aan het einde van de tunnel? En hoe lang is die tunnel eigenlijk wel niet? Het verhaal is gebaseerd op een gruwelijke werkelijkheid.Op 17 au- 5 REDENEN OM UIT TE GAAN Klassiek Nederpop donderdag 26 april 2018 GO een boosaardig moment Willem Nijssen 44 In Renesse is dit weekend elk muziekgenre te vinden. Maar dan wel op album. Ook live is er ge noeg variatie. In 't Schuttershof speelt Copycat nummers van Doe Maar, tijdens een tribute. Rony Verbiest brengt jazz in Porgy en Bess. En dan is er Her man van Veen, die nog steeds doet waar hij goed in is. In 1944 wordt in oktober in Rhoon, bij Rotterdam, een Duitse soldaat geëlektrocu- teerd. Hij had verkering met een van de plaatselijke meisjes. De dorpelingen worden ver dacht en zeven mannen wor den gevangengenomen en ge ëxecuteerd. Schrijver Jan Brok ken schreef bijna 70 jaar later het boek De Vergelding over deze geschiedenis, die nooit opgelost is. De echte sabo teurs zijn nooit bekend gewor den. Tijdens de jaarlijkse dodenher denking wordt een speciale concertlezing gehouden waar bij Brokken passages voorleest uit het boek. Deze voorgelezen passages worden afgewisseld met werken van joodse- en an dere componisten uit de peri ode tussen de twee Wereld oorlogen: Johanna Bordewijk- Roepman, Leo Smit, Paul Her- mann, Marius Flothuis, Rosy Wertheim en Dick Kattenburg. De composities die net als de geschiedenis in Rhoon vele tientallen jaren verborgen zijn geweest, worden vertolkt door fluitiste Eleonore Pameijer en pianist Marcel Worms. Vrijdag 4 mei, Zeeuwse Con certzaal Middelburg, 20.45 uur Café Schuttershof staat zondag in het teken van Doe Maar. Tribute- band Copycat brengt de hits van de beroemde ska-band ten gehore. Co pycat speelt zo ongeveer alle mu ziekstijlen. Van Elvis tot aan heden- daagsde hits. In totaal is het gezel schap tot september zo'n tien keer te zien op verschillende Zeeuwse festivals en partijen. Zondag 29 april Café 't Schuttershof in Middel burg, 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 47