Van jazz
tot ska en
kleinkunst
4
Musical Zinloos geweld komt diep binnen bij slachtoffers en
omstanders. Hoe beiden daarmee om kunnen gaan,
daarover gaat de musical 'Fataal'. Een voorstelling waar je
nog dagen over kunt nadenken.
Verborgen composities in concertlezing met Jan Brokken
Copycat speelt
Doe Maar
gustus 1996 is iets dergelijks gebeurd
met Joes Kloppenburg, een jonge
man van 26 uit Amsterdam. Op die
avond kwam hij uit café De Schutter
in de Amsterdamse Voetboogstraat.
Hij zag hoe verderop in dat smalle
straatje een zwerver in elkaar werd
geschopt door een paar dronken
mannen. 'Kappen nou!' riep hij. Twee
woorden die voor die mannen ge
noeg waren om op hem af te komen.
Joes werd zeifin elkaar getrapt. Een
paar uur later overleed hij in het zie
kenhuis.
Bij de herdenking 20 jaar later was
een 17-jarige jongen aanwezig: Jesse
Bleekemolen. Hij was zo onder de in
druk, dat hij een film wilde maken
over zinloos geweld. En dat lukte. Hij
kende al die musicals van de Carry
Sleeboeken en hij was zo brutaal om
contact te zoeken met de tekstschrij
ver en regisseur daarvan. Of die mis
schien wou helpen om het scenario
r zijn dingen waar je
niet over praat. Omdat
je niet durft, of niet
kunt. Omdat niemand
erover praat. Omdat je
I niet weet hoe. Genoeg
1 redenen waarom niet.
Waarom wél, dat moet soms uitge
legd of aangeleerd worden. Zeker bij
jongeren. Er is één theaterproductie
huis dat zich daarin gespecialiseerd
heeft: Homemade Productions. Dat
zijn de makers van musicals als Af
blijven, Spijt en Razend. Allemaal boe
ken van Carry Slee, heel spannende
boeken.
Spannend, onder meer omdat ze
confronterend zijn. Omdat er proble
men in worden beschreven die geen
alledaagse onderwerpen zijn: het
slikken van (pep)pillen, keihard ge
pest worden, kindermishandeling.
Van al die onderwerpen zouden we
meer moeten weten, we zouden er
op zijn minst niet voor moeten weg
kruipen.
Nu heeft Homemade Productions
een nieuwe musical. Ditmaal niet
naar een boek, maar naar een film.
Fataal gaat over zinloos geweld. Niet
dat er zinvol geweld bestaat. Maar er
bestaat wel geweld zonder oorlog, of
grote crisis. Of zonder dat het uitge
lokt of opgezocht is. Gevolgen van
geweld zijn altijd erg, maar bij zin
loos geweld vóelt dat nog veel akeli-
In minder dan
vijf minuten
zijn al zijn
dromen
verpulverd
ger en pijnlijker. We zouden allemaal
moeten beseffen hóe erg dat is. En we
zouden moeten weten hoe we het sa
men mogelijk tegen kunnen gaan.
Dat is de insteek van Fataal.
Het verhaal gaat over Milan. Een
doodgewone jongen. Wel een door-
zettertje. Wat die in zijn hoofd heeft,
zal hem ooit lukken. Zelfs met een
chagrijnige vader die niet zo hard in
hem gelooft, integendeel. Milan wil
een club waarin je op muziek van de
bekendste dj's tot diep in de nacht
kunt dansen. En hij wil trouwen met
zijn vriendin Sophie.
Wraak
In no-time is de club een daverend
succes. Maar op een avond bezoeken
drie agressieve jongens zijn etablisse
ment. Omdat ze zich dreigend gedra
gen, worden ze buitengezet. Dat be
valt ze niet, ze willen wraak. Ze
wachten Milan 's nachts na sluitings
tijd op en slaan hem in elkaar. Milan
komt in een rolstoel terecht, hij zal
nooit meer kunnen staan of lopen.
In minder dan vijf minuten zijn al
zijn dromen verpulverd. Ook voor
Sophie staat de wereld op zijn kop.
Hoe kun je zo'n trauma verwerken?
En zal hun relatie wel standhouden?
Is er nog wel licht aan het einde van
de tunnel? En hoe lang is die tunnel
eigenlijk wel niet?
Het verhaal is gebaseerd op een
gruwelijke werkelijkheid.Op 17 au-
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
Klassiek
Nederpop
donderdag 26 april 2018
GO
een boosaardig
moment
Willem Nijssen
44
In Renesse is dit weekend elk
muziekgenre te vinden. Maar dan
wel op album. Ook live is er ge
noeg variatie. In 't Schuttershof
speelt Copycat nummers van
Doe Maar, tijdens een tribute.
Rony Verbiest brengt jazz in
Porgy en Bess. En dan is er Her
man van Veen, die nog steeds
doet waar hij goed in is.
In 1944 wordt in oktober in
Rhoon, bij Rotterdam, een
Duitse soldaat geëlektrocu-
teerd. Hij had verkering met
een van de plaatselijke meisjes.
De dorpelingen worden ver
dacht en zeven mannen wor
den gevangengenomen en ge
ëxecuteerd. Schrijver Jan Brok
ken schreef bijna 70 jaar later
het boek De Vergelding over
deze geschiedenis, die nooit
opgelost is. De echte sabo
teurs zijn nooit bekend gewor
den.
Tijdens de jaarlijkse dodenher
denking wordt een speciale
concertlezing gehouden waar
bij Brokken passages voorleest
uit het boek. Deze voorgelezen
passages worden afgewisseld
met werken van joodse- en an
dere componisten uit de peri
ode tussen de twee Wereld
oorlogen: Johanna Bordewijk-
Roepman, Leo Smit, Paul Her-
mann, Marius Flothuis, Rosy
Wertheim en Dick Kattenburg.
De composities die net als de
geschiedenis in Rhoon vele
tientallen jaren verborgen zijn
geweest, worden vertolkt door
fluitiste Eleonore Pameijer en
pianist Marcel Worms.
Vrijdag 4 mei, Zeeuwse Con
certzaal Middelburg, 20.45 uur
Café Schuttershof staat zondag in
het teken van Doe Maar. Tribute-
band Copycat brengt de hits van de
beroemde ska-band ten gehore. Co
pycat speelt zo ongeveer alle mu
ziekstijlen. Van Elvis tot aan heden-
daagsde hits. In totaal is het gezel
schap tot september zo'n tien keer
te zien op verschillende Zeeuwse
festivals en partijen.
Zondag 29
april Café 't
Schuttershof
in Middel
burg, 17.00
uur