J I 7 Als snelheidslimiet onnatuurlijk voelt, dan houdt geen mens zich eraan INTERVIEW TOPADVISEUR VERKEERSVEILIGHEID Het is hoogste tijd lokale politici desnoods te dwingen tot het verkeersveiliger maken van hun gemeente of provincie, stelt topadviseur Peter van der Knaap. „Zo'n 400 miljoen gulden is daar toen vanuit het Rijk aan besteed, dat 2015 is natuurlijk serieus geld. Maar het betaalt zich met een factor twee tot vier terug. Specifieke investeringen hebben we daarna niet meer op die schaal gezien. Ook nu is er in het re geerakkoord geen grote zak geld apart gezet voor verbetering van de verkeersveiligheid." Vorig jaar april trokken ruim dertig organisaties samen aan de bel met de oproep dat de verslechterende ver keersveiligheid nationale prioriteit moet worden. Deze clubs vinden dat er weer geïnvesteerd moet worden in gemeentelijke infrastructuur. Van der Knaap is het daar mee eens. „De grootste winst valt te behalen op het wegennet, dus de vraag is hoe we lokale en provinciale overheden zo ver krijgen dat ze maatregelen gaan nemen die op straat tot verandering leiden. Ik zie drie manieren: ten eer ste dat alle 380 gemeenten en twaalf provincies zelf inzien dat verkeers veiligheid topprioriteit moet hebben. De tweede mogelijkheid is om op nieuw een groot plan vanuit het Rijk te financieren, waarna overheden bij lappen." „Tot slot is het een optie om de ge meenten en provincies die dat nodig hebben via controle en toezicht te prikkelen, aan te jagen zelfs, om te investeren. Dat doe je door hun pres taties naast elkaar te leggen en lokale of provinciale bestuurders te wijzen op resultaten van de ander. Dat 30- kilometerzones in de andere ge meente beter zijn ingericht, fietspa den daar veiliger zijn gemaakt of dat de andere provincie de N-wegen sneller heeft aangepakt. Dan moet er een inhaalslag volgen." „De inrichting van een weg en de verkeerssystemen moeten uitnodi gen tot het juiste gedrag. Zo is de in richting van een 30-kilometerzone regelmatig zo sober, door het ontbre ken van drempels of versmalde we gen, dat de snelheidslimiet onna tuurlijk aanvoelt. Dan houdt geen mens zich er aan. Bij een weg waarop veel schoolkinderen fietsen, moet je investeren in veilige fietspaden of de snelheid verlagen." „Lokale bestuurders moeten kiezen welke functie een weg heeft en daar consequent naar handelen. Ga niet akkoord met een 50-kilometer-straat dwars door een winkelgebied! Want de functie is bepalend voor de inrich ting van de weg. Hoe die concreet eruit gaat zien, daar kun je tijdens onderhandelingen over een coalitie akkoord duidelijke afspraken over maken." „Wij bepleiten een landelijke, diep gaande analyse van alle dodelijke on gevallen in het wegverkeer. Zelf doen we ook onderzoek naar relatief nieuwe vervoersmiddelen, zoals de speed pedelec, de elektrische fiets waarmee je 45 kilometer per uur kunt. Ook volgen we het gebruik van scootmobielen. In deze wagentjes voor minder validen komen tiental len mensen per jaar om. Je wilt be grijpen waar het misgaat. Ik roep overheidsbestuurders op: ga door met maatregelen die aantoonbaar werken. Pas dan zullen we een scherpe daling zien in het aantal do den en gewonden in het verkeer." an der Knaap, di recteur van SWOV, het verkeersonder- zoeksbureau voor wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid, maakt zich al langere tijd grote zor gen over het hoge aantal doden en ernstige gewonden in het verkeer. Al bij de start van het interview pakt hij er een veelzeggende grafiek bij, waarin Nederland al vanaf 2010 bijna onderaan bungelt in de Euro pese Unie als het gaat om verbete ring van de verkeersveiligheid. „Deels gaat hier de wet van de rem mende voorsprong op. Bovenaan dit lijstje staan veel Oostbloklanden die een inhaalslag aan het maken zijn. Litouwen, Estland, Letland, Polen, Tsjechië. We doen het ook slechter dan landen waar we ons altijd graag mee vergelijken, zoals Zweden en het Verenigd Koninkrijk." „Nee, dit was al de verwachting op basis van de trends. We hebben nu eenmaal veel fietsers en steeds meer gebruikers van e-bikes. Een fiets is een balansvoertuig en biedt weinig bescherming. De slachtoffers zijn vooral senioren. Zij worden aangere den of vallen door onnodige obsta kels, kuilen en opstaande randen. Liefst 85 procent van alle verkeersdo den valt op provinciale en gemeente lijke wegen." „De laatste grote succesvolle strategi sche aanpak was eind jaren 90, het Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer. Er kwamen op grote schaal lage snelheidszones waar auto's, fiet sers en voetgangers de weg delen. Bij hoge snelheden werden fietsers en voetgangers van het autoverkeer ge scheiden. Brommers verdwenen binnen de bebouwde kom van het fietspad en er werden meer rotondes aangelegd. Het werk is nog niet af. We moeten nu opnieuw aan de bak om het tij te keren." Verkeersdoden naar vervoersoort B,om/ Toename e-bike doden woensdag 25 april 2018 GO Dat klinkt als een dure klus. 2016 2017 Wie moet het voortouw nemen? Topadviseur Peter van der Knaap wil prestaties van ge meenten naast elkaar gaan leggen, foto frank JANSEN V Ongeval in juni 2017 in Bilthoven. Vorig jaar bleek de fiets dodelij ker dan de auto. foto GINOPRESS En de derde optie? Peter van der Knaap Vandaag komt u met een plan voor veiliger wegverkeer. Wat staat erin? Dus gemeenten moeten duidelijk heid scheppen? Wat moet er nu gebeuren? Edwin van der Aa en Marcia Nieuwenhuis Den Haag Hoe kan dat? Vandaag blijkt dat er voor het eerst meer verkeersdoden zijn onder fietsers dan automobilisten. Bent u verrast? U hebt recent gezegd dat 2018 het jaar is om 'door te pakken' op ge bied van verkeersveiligheid. Wat bedoelt u daarmee? Vorig jaar vielen 57 doden in een ongeval met een e-bike. Fiets Personen- auto ft Voetganger 53 Motor 51 snorfiets 41 Scoot- mobiel 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7