<D P i Tv- 13 /m. Vuile Duitse occasions populair OP DE WERKVLOER Oudere collega's zijn vergeetachtiger dan jongere collega's. Tenminste, daar gaan we klakkeloos van uit. Deskun digen noemen dit de stereotype threat - de dreiging van het stereotype. Hoe het werkt, bleek tijdens een onderzoek onder mensen van 59 jaar en ouder. Een deel van de proefpersonen kreeg, voorafgaand aan een geheugentest, stereo tiepe informatie over vergeetachtige oudjes. De rest kreeg die info niet. Wat blijkt? De proefpersonen die geconfronteerd werden met negatieve stereotypes, raakten overdui delijk gespannen. Ze konden hun negatieve gedachten minder goed onderdrukken dan de leeftijdgenoten die frank en vrij aan de test waren begonnen. Het gevolg was dat de prestaties van de eerste groep flink achterble ven. Ofwel: dag vlotte oudere, hallo cliché van de vergeetachtige grijze muis. 'ik ben weer wat vergeten' meteen: 'ik word natuurlijk ook ouder', dan kan je vergeetach tigheid toenemen. Ouderen gaan zich naar hun eigen cliché ge dragen. leeftijd komt meer voor dan op ras of geslacht, conclu deerden Engelse en Amerikaanse oude- renonderzoekers een paar jaar terug. Net nu we ouder worden en langer doorwerken, steeds vaker in een inter nationale werkom geving. Momenteel is één op de acht mensen op de wereld boven de 6o. En dat is nog maar het begin, weet het United Nations Popula- tion Fund. De globalisering is grijs. Ondertussen trekken bedrijven oudere werknemers steeds meer gelijk met jongere generaties. Dat betekent het schrappen van verzachtende omstandigheden als minder belastende werktijden en extra vrije dagen voor senioren. Minder vaak zie ik grote be drijven bewust investeren in oudere werkne mers. Gek, want minder grijze stereotype ring is goed voor de kassa. Minder vergeten is meer productiviteit. Hoe houdt u als oudere de stereotypering tegen van jongere collega's? Dit weetje kan helpen: Veroudering begint schrikbarend jong. Medische onderzoekers zagen mensen die twaalf maanden ouder waren dan hun echte leeftijd en zelfs mensen van 38 die 'van binnen' al tegen de 60 liepen. Goede anek dote voor als je bij de kofïïeautomaat weer 'Hé, rollatortje' naar je hoofd krijgt. Mindervaak zie ik grote bedrijven bewust investeren in oudere werknemers Akkoord verdrag met Mexico Opnieuw stakingen Air France Jonge tweedehands auto's uit Duitsland zijn niet aan te slepen. Dat mag gunstig zijn voor de portemonnee van de Nederlandse autokopers, het is slecht voor ons milieu. Wie een auto wil kopen, maakt steeds vaker de keuze: een gloed nieuwe of voor minder geld een grotere, luxere én zo goed als nieuwe auto uit Duitsland of Bel gië. Maar de C02-uitstoot van de occasions is veel hoger dan van een vergelijkbare, splinternieuwe per sonenauto. Vorig jaar wer den 209.337 gebruikte auto's inge voerd, meer dan twee keer zo veel als vijfjaar geleden. De eerste drie maanden van dit jaar lieten alweer een groei van 8,5 procent zien. „We importeren zo een probleem", stelt voorzitter Steven van Eijck van de RAI. Het is voor de branchever eniging een extra argument om de omstreden Belasting voor Perso nenauto's en Motorrijtuigen (bpm) de wacht aan te zeggen. Zonder bpm wordt het veel aan trekkelijker voor Nederlandse auto mobilisten om de nieuwste en schoonste auto's te kopen. Noodklok De RAI Vereniging luidt de nood klok: die ongebreidelde import van jonge gebruikte auto's bedreigt de klimaatdoelen van het kabinet. De Duitse auto's zijn groter en zwaar der en dus ook veel vervuilender. Eenderde van de dit jaar geïm porteerde auto's is jonger dan twee jaar. Deze jonge tweedehands auto's stoten gemiddeld 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe auto. RAI-voorzitter Van Eijck: „De im port van jonge gebruikte auto's is de afgelopen jaren flink toegeno men, ten koste van nieuwverkoop in Nederland. Met het oog op de klimaatambities van het kabinet kunnen we flink wat C02-uitstoot besparen door de aanschaf van een nieuwe auto aantrekkelijker te ma ken." De RAI Vereniging - waarin au tofabrikanten en auto-importeur- Volvo XC 40 1 1 2016-17 2018 10.000 20.000 30.000 €40.000 -V samenwerken - denkt dat de im port bij ongewijzigd beleid blijft groeien. Als een nieuwe auto goedkoper wordt, redeneert de RAI, dan daalt de import vanzelf en daalt ook de gemiddelde C02-uitstoot. In 2017 was de bpm gemiddeld 4.619 euro per auto. Volledige afbouw van de bpm is volgens de autobranche de enige manier om import terug te dringen, nieuwverkoop te stimule ren en effectief invulling te geven aan het komende Klimaatakkoord. Een relatief zuinige dieselauto die de fabrikant voor 16.000 verkoopt, wordt 3.360 euro duurder door de btw en nog eens 5.588 euro door de bpm, zodat de consument uitein delijk 24.948 neertelt. In de buurlanden is de fiscus niet zo gretig. In bovenstaande grafiek is te zien hoe groot het prijsverschil is tussen drie verschillende auto's in respectievelijk Nederland, België en Duitsland. De lagere prijzen in andere lan den zijn terug te zien in de ver koopcijfers. Nederlanders kochten vorig jaar 418.000 nieuwe auto's in eigen land. In het veel kleinere Bel gië reden er 533.000 de showroom uit. Klimaatakkoord Volgens de Vereniging RAI is ons wagenpark gemiddeld 1,5 tot 2 jaar ouder dan in de buurlanden. De import houdt ook de nieuwverko- pen laag, volgens brancheorganisa tie Bovag. „Dat scheelt wel enkele tienduizenden auto's, met als ge volg dat er ook te weinig occasions zijn", zegt woordvoerder Tom Huyskens. „Wij zijn uniek in Eu ropa met onze bpm." Van Eijk: „De politiek is nu aan zet. Beperk de im port door de binnenlandse verkoop van nieuwe schone, zuinige auto's te stimuleren via afschaffing van de aanschafbelasting bpm." Binnenkort start het kabinet met gesprekken over de invulling van het Klimaatakkoord. Deze zomer moet duidelijk worden hoe Neder land de C02-uitstoot in 2013 met 49 procent teruggedrongen kan hebben. De autosector moet een belangrijke bijdrage leveren. Van Eijck: „We moeten voorkomen dat we straks in Nederland allerlei re ductiemaatregelen invoeren waar van het effect teniet wordt gedaan door de grootschalige invoer van buitenlandse occassions." De bpm leverde de schatkist jaar vorig jaar 2 miljard euro op, vooral door de verkoop van nieuwe auto's. Bij de import van een gebruikte auto moet rest-bpm betaald wor den, maar veel importeurs weten die heffing bij de invoer zo laag mo gelijk te houden. maandag 23 april 2018 GO Oudere medewerkers zijn lichamelijk tot minder in staat en hun geheugen laat ze vaker in de steek. Vooroordelen waar ze zelf vooral niet in moeten gaan geloven. Oud es Het is echt opletten geblazen. Denk je na: Extra ernstig, want discriminatie op Bart van Eldert EU-HANDEL De EU en Mexico hebben een principeak koord bereikt over een nieuw handelsverdrag. De Europese Commissie liet in een verkla ring weten dat voor vrijwel alle producten geen invoerrechten meer zullen gel den. Ook wor den de douane procedures voor veel pro ducten eenvou diger. Alk LUCHTVAART Air France ver wacht dat van daag een kwart van zijn vluchten uitvalt als ge volg van een staking die volgt op een looncon- flict. De afgelo pen maanden staakte het per soneel herhaal delijk en ook later deze week staan acties op de rol. Air France schat de kosten tot nu toe op 220 mil joen euro. E o Autokoper kiest voor lage kosten Ton Voermans Amsterdam Wat kost dezelfde nieuwe auto in... VW Passat Variant Citroen C1 Duit^^^ België Nederland Afname uitstoot - gram/km Auto's komen steeds vaker uit het buitenland, fotoguusschoonewille De bpm leverde de schatkist jaar vorig jaar 2 miljard euro op, vooral door de verkoop van nieuwe auto's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13