<D
P
i
Tv-
13
/m.
Vuile Duitse occasions populair
OP DE WERKVLOER
Oudere collega's zijn vergeetachtiger
dan jongere collega's. Tenminste, daar
gaan we klakkeloos van uit. Deskun
digen noemen dit de stereotype threat - de
dreiging van het stereotype. Hoe het werkt,
bleek tijdens een onderzoek onder mensen
van 59 jaar en ouder.
Een deel van de proefpersonen kreeg,
voorafgaand aan een geheugentest, stereo
tiepe informatie over vergeetachtige oudjes.
De rest kreeg die info niet. Wat blijkt? De
proefpersonen die geconfronteerd werden
met negatieve stereotypes, raakten overdui
delijk gespannen. Ze konden hun negatieve
gedachten minder goed onderdrukken dan
de leeftijdgenoten die frank en vrij aan de
test waren begonnen. Het gevolg was dat de
prestaties van de eerste groep flink achterble
ven. Ofwel: dag vlotte oudere, hallo cliché
van de vergeetachtige grijze muis.
'ik ben weer wat vergeten' meteen: 'ik word
natuurlijk ook ouder', dan kan je vergeetach
tigheid toenemen. Ouderen gaan zich naar
hun eigen cliché ge
dragen.
leeftijd komt meer
voor dan op ras of
geslacht, conclu
deerden Engelse en
Amerikaanse oude-
renonderzoekers
een paar jaar terug.
Net nu we ouder
worden en langer
doorwerken, steeds
vaker in een inter
nationale werkom
geving. Momenteel is één op de acht mensen
op de wereld boven de 6o. En dat is nog maar
het begin, weet het United Nations Popula-
tion Fund. De globalisering is grijs.
Ondertussen trekken bedrijven oudere
werknemers steeds meer gelijk met jongere
generaties. Dat betekent het schrappen van
verzachtende omstandigheden als minder
belastende werktijden en extra vrije dagen
voor senioren. Minder vaak zie ik grote be
drijven bewust investeren in oudere werkne
mers. Gek, want minder grijze stereotype
ring is goed voor de kassa. Minder vergeten is
meer productiviteit.
Hoe houdt u als oudere de stereotypering
tegen van jongere collega's? Dit weetje kan
helpen: Veroudering begint schrikbarend
jong. Medische onderzoekers zagen mensen
die twaalf maanden ouder waren dan hun
echte leeftijd en zelfs mensen van 38 die 'van
binnen' al tegen de 60 liepen. Goede anek
dote voor als je bij de kofïïeautomaat weer
'Hé, rollatortje' naar je hoofd krijgt.
Mindervaak
zie ik grote
bedrijven
bewust
investeren in
oudere
werknemers
Akkoord
verdrag met
Mexico
Opnieuw
stakingen
Air France
Jonge tweedehands
auto's uit Duitsland zijn
niet aan te slepen. Dat
mag gunstig zijn voor
de portemonnee van
de Nederlandse
autokopers, het is
slecht voor ons milieu.
Wie een auto wil kopen, maakt
steeds vaker de keuze: een gloed
nieuwe of voor minder geld een
grotere, luxere én zo goed als
nieuwe auto uit Duitsland of Bel
gië. Maar de C02-uitstoot van de
occasions is veel hoger dan van een
vergelijkbare, splinternieuwe per
sonenauto. Vorig jaar wer
den 209.337 gebruikte auto's inge
voerd, meer dan twee keer zo veel
als vijfjaar geleden. De eerste drie
maanden van dit jaar lieten alweer
een groei van 8,5 procent zien.
„We importeren zo een probleem",
stelt voorzitter Steven van Eijck van
de RAI. Het is voor de branchever
eniging een extra argument om de
omstreden Belasting voor Perso
nenauto's en Motorrijtuigen
(bpm) de wacht aan te zeggen.
Zonder bpm wordt het veel aan
trekkelijker voor Nederlandse auto
mobilisten om de nieuwste en
schoonste auto's te kopen.
Noodklok
De RAI Vereniging luidt de nood
klok: die ongebreidelde import van
jonge gebruikte auto's bedreigt de
klimaatdoelen van het kabinet. De
Duitse auto's zijn groter en zwaar
der en dus ook veel vervuilender.
Eenderde van de dit jaar geïm
porteerde auto's is jonger dan twee
jaar. Deze jonge tweedehands
auto's stoten gemiddeld 12 procent
meer CO2 uit dan een nieuwe auto.
RAI-voorzitter Van Eijck: „De im
port van jonge gebruikte auto's is
de afgelopen jaren flink toegeno
men, ten koste van nieuwverkoop
in Nederland. Met het oog op de
klimaatambities van het kabinet
kunnen we flink wat C02-uitstoot
besparen door de aanschaf van een
nieuwe auto aantrekkelijker te ma
ken."
De RAI Vereniging - waarin au
tofabrikanten en auto-importeur-
Volvo XC 40
1
1
2016-17 2018
10.000 20.000 30.000 €40.000
-V
samenwerken - denkt dat de im
port bij ongewijzigd beleid blijft
groeien.
Als een nieuwe auto goedkoper
wordt, redeneert de RAI, dan daalt
de import vanzelf en daalt ook de
gemiddelde C02-uitstoot. In 2017
was de bpm gemiddeld 4.619 euro
per auto. Volledige afbouw van de
bpm is volgens de autobranche de
enige manier om import terug te
dringen, nieuwverkoop te stimule
ren en effectief invulling te geven
aan het komende Klimaatakkoord.
Een relatief zuinige dieselauto die
de fabrikant voor 16.000 verkoopt,
wordt 3.360 euro duurder door de
btw en nog eens 5.588 euro door de
bpm, zodat de consument uitein
delijk 24.948 neertelt.
In de buurlanden is de fiscus niet
zo gretig. In bovenstaande grafiek is
te zien hoe groot het prijsverschil is
tussen drie verschillende auto's in
respectievelijk Nederland, België
en Duitsland.
De lagere prijzen in andere lan
den zijn terug te zien in de ver
koopcijfers. Nederlanders kochten
vorig jaar 418.000 nieuwe auto's in
eigen land. In het veel kleinere Bel
gië reden er 533.000 de showroom
uit.
Klimaatakkoord
Volgens de Vereniging RAI is ons
wagenpark gemiddeld 1,5 tot 2 jaar
ouder dan in de buurlanden. De
import houdt ook de nieuwverko-
pen laag, volgens brancheorganisa
tie Bovag. „Dat scheelt wel enkele
tienduizenden auto's, met als ge
volg dat er ook te weinig occasions
zijn", zegt woordvoerder Tom
Huyskens. „Wij zijn uniek in Eu
ropa met onze bpm." Van Eijk: „De
politiek is nu aan zet. Beperk de im
port door de binnenlandse verkoop
van nieuwe schone, zuinige auto's
te stimuleren via afschaffing van de
aanschafbelasting bpm."
Binnenkort start het kabinet met
gesprekken over de invulling van
het Klimaatakkoord. Deze zomer
moet duidelijk worden hoe Neder
land de C02-uitstoot in 2013 met
49 procent teruggedrongen kan
hebben. De autosector moet een
belangrijke bijdrage leveren. Van
Eijck: „We moeten voorkomen dat
we straks in Nederland allerlei re
ductiemaatregelen invoeren waar
van het effect teniet wordt gedaan
door de grootschalige invoer van
buitenlandse occassions."
De bpm leverde de schatkist jaar
vorig jaar 2 miljard euro op, vooral
door de verkoop van nieuwe auto's.
Bij de import van een gebruikte
auto moet rest-bpm betaald wor
den, maar veel importeurs weten
die heffing bij de invoer zo laag mo
gelijk te houden.
maandag 23 april 2018
GO
Oudere medewerkers zijn lichamelijk tot
minder in staat en hun geheugen laat ze
vaker in de steek. Vooroordelen waar ze
zelf vooral niet in moeten gaan geloven.
Oud es
Het is echt opletten geblazen. Denk je na:
Extra ernstig, want
discriminatie op
Bart van Eldert
EU-HANDEL
De EU en
Mexico hebben
een principeak
koord bereikt
over een nieuw
handelsverdrag.
De Europese
Commissie liet
in een verkla
ring weten dat
voor vrijwel alle
producten geen
invoerrechten
meer zullen gel
den. Ook wor
den de douane
procedures
voor veel pro
ducten eenvou
diger.
Alk
LUCHTVAART
Air France ver
wacht dat van
daag een kwart
van zijn vluchten
uitvalt als ge
volg van een
staking die volgt
op een looncon-
flict. De afgelo
pen maanden
staakte het per
soneel herhaal
delijk en ook
later deze week
staan acties op
de rol. Air
France schat de
kosten tot nu
toe op 220 mil
joen euro.
E
o
Autokoper kiest
voor lage kosten
Ton Voermans
Amsterdam
Wat kost dezelfde nieuwe auto in...
VW Passat
Variant
Citroen C1
Duit^^^
België
Nederland
Afname uitstoot
- gram/km
Auto's komen steeds vaker uit het buitenland, fotoguusschoonewille
De bpm leverde de schatkist jaar vorig jaar
2 miljard euro op, vooral door de verkoop van
nieuwe auto's.