I
EUWS 11
INTERVIEW ILSE KAMPS
Van stripboeken
walhalla voor nerds
tot veiling platform met
een omzet van 350
miljoen euro. CEO Ilse
Kamps (36) over het
succes van het 10-
jarige Catawiki: „We
zoeken naar objecten
met karakter."
„Omdat iets verzamelwaardig en bij
zonder moet zijn. Als je vooral der-
tien-in-een-dozijn kantoorstoelen
verkoopt, word je Marktplaats en dat
is er al. Een tuinslang verkopen we
niet, tenzij gesigneerd door Kurt Co-
bain. Gewone albums van Suske en
Wiske vind je niet bij ons, alleen dat
aparte setje. Wij zijn de laatste jaren
hard gegroeid - wekelijks gaan 50.000
objecten in veiling - door meer goede
veilingexperts en curatoren binnen
te halen. Zij kunnen kopers informe
ren en garanderen dat het object de
moeite waard is. Want dat is de aan
trekkingskracht van Catawiki: we
willen meer dan ooit een voorwerp
kopen met karakter, met een verhaal.
Waarschijnlijk omdat we moe zijn
van standaardisatie als gevolg van
globalisering. Kijk naar Amsterdam,
Brussel of Londen of nog verder, je
ziet overal dezelfde ketens en mer
ken. Je kan op elke straathoek het
zelfde kopen. Dat is weinig inspire
rend."
„Ik koop fotografie en kunst en heb
een vintage lamp aangeschaft. Maar
ik ben vooral een tapijtenfreak en
heb verschillende exemplaren ge
kocht. Pas nog een uit 1950 met een
paar kleine slijtageplekken, die ligt
bij mij in de hal. Ik vind het leuk om
te bedenken dat ik die kleden een
tweede leven geef en dus op die ma
nier duurzaam bezig ben. Soms bied
ik via mijn computer, soms via mijn
mobiel. Omdat veel veilingen tussen
acht en negen 's avonds aflopen,
komt het voor dat ik in een café sta en
tegen vrienden zeg: jongens ik moet
even opletten of ik mijn lot wel bin
nenhaal. Want pas bood iemand op
het allerlaatste moment toch meer en
ging dat tapijt aan mijn neus voor
bij."
„Nee. Ben je gek zeg. Dat zou wel erg
onethisch zijn. We zijn aan allerlei
regels gebonden en een notaris
houdt toezicht."
„We vragen zowel aan koper als ver
koper commissie. Maar we steken
ontzettend veel geld in het verbete
ren van aanbod en goede service. In
verschillende landen zijn we niet
winstgevend en moeten we tijd en
energie steken in het vergroten van
onze naamsbekendheid zoals bij
voorbeeld in Frankrijk, Spanje of Ita
lië."
„Voorlopig zeker niet. Onze eerste
prioriteit is het verstevigen van onze
positie in Europa. Met Taiwan, Singa
pore en Rusland doen we zaken.
Maar met sommige landen zoals
Amerika en Thailand is het door dou
ane- en andere kosten nogal com
plex. We zijn aan ongelooflijk veel re
gels gebonden en moeten goed oplet
ten dat we daaraan voldoen. Zo zijn
er strikte regels rondom archeolo
gisch export uit Italië te koop aanbie
den, maar hebben we wel keien van
de maan."
Het Amsterdamse
hoofdkwartier van
Catawiki blijkt een
internationale
snelkookpan. Twee
jaar terug zaten
hier drie mensen.
Nu bevolken zo'n 200 medewerkers -
vooral twintigers en dertigers met 42
verschillende nationaliteiten - de
nogal compacte ruimte vol glazen
schotten. Ze slacken, facetimen en
mailen met verkopers, curatoren, vei
lingmeesters, adverteerders en bij
kantoren in het buitenland.
Epicentrum van de kantoortuin:
een lange tafel vol bellers met in het
midden CEO Ilse Kamps. Voor haar
geen glazen aquarium, zoals veel op
perhoofden van bedrijven willen.
Want Kamps - die leiding geeft aan
ruim 600 medewerkers - heeft niets
met status: voor haar geen tv-optre-
dens of netwerkfeestjes. Ze is nuch
ter en gelooft in hard werken: ze
steekt wekelijks minstens 60 uur in
Catawiki en vierde recentelijk met
een rondje stroopwafels de verkoop
van het drie miljoenste object.
Een indrukwekkend wapenfeit, ze
ker als je bedenkt dat oprichter en
verzamelaar René Schoenmakers de
site in 2008 bedacht om aan bijzon
dere stripboeken te komen. Nu kun
je bij Catawiki terecht voor postze
gels, juwelen, mineralen, klassieke
auto's, cult-horloges, street art van
Dillon Boy, gegraveerde schedels van
waterbuffels en andere bijzondere
objecten die allemaal vanaf 1 euro in
de markt worden gezet.
„Ik heb er een paar op mijn lijstje: zo
als het skelet van een mammoet. Een
gevaarte van 3 bij 5 meter dat voor
120.000 euro is verkocht aan een
Duits museum. Waanzinnig. Of een
door Kurt Cobain gesigneerde gitaar.
Een cover van een Kuifje-stripboek
zonder logo's en letters, 39.000 euro.
De Amalia-pop die nu te koop is.
Maar ik vind het ook geweldig als een
verzamelaar na jaren zoeken die ene
postzegel voor 50 euro via ons be
machtigt."
„Vergis je niet. In Europa worden
jaarlijks honderden miljoenen euro's
uitgegeven aan postzegels en mun
ten. De markt is gigantisch."
„Vanwege ons bereik: heel Europa
kijkt mee, maar ook die verzamelaar
uit Oekraïne, Singapore en China.
We hebben maandelijks 15 miljoen
unieke bezoekers. Daarnaast speelt
snelheid een rol: een object wat bij
ons op woensdag wordt aangeboden,
kan vrijdag online gaan en na drie,
vier dagen verkocht zijn. Christie's
heeft te maken met opslag en trans
port van objecten en moet een cata
logus maken. Dan ben je vaak al we
ken zo niet maanden verder voordat
er met de hamer wordt geslagen.
Christie's en Sotheby's opereren ove
rigens in een ander marktsegment
dan wij: 20.000 plus. Wij hebben
soms ook met die bedragen te ma
ken, maar lang niet altijd. En we stre
ven ernaar dat iets minstens tussen
75 euro moet opleveren."
Je ziet in elke
straat dezelfde
ketens en
merken. Dat
inspireert niet
UNIEK
maandag 23 april 2018
'We zijn moe van standaard'
Waarom dat richtbedrag?
Wat heb je zelf gekocht?
Bieden kopers tegen elkaar of ook
tegen het huis?
Jullie vragen 9 procent commissie,
zitten jullie op rozen?
Hoe ver reikt die groei, binnenkort
Catawiki in Zimbabwe?
Annemart van Rhee
Wat vind je het meest bijzondere ob
ject dat verkocht is?
Verzamelt er dan nog iemand post
zegels?
Waarom veilt iemand een mammoet
niet via Christie's maar via jullie?
A In tien jaar tijd werd
Catawiki een veiling
met een enorm aan
bod. Kamps: „Als je
standaardspullen ver
koopt, word je Markt
plaats, en dat is er al."
FOTO PIM RAS
Er gaan een hoop
bijzondere objec
ten over de virtu
ele toonbank van
de online veiling.
Een greep uit de
meest opvallende
pronkstukken.
Een enorme mammoet
schedel van 3 bij 5 meter.
Een pop van
prinses Amalia.
Een Franse postzegel uit 1936
met een afbeelding van Parijs.
Gitaar met krabbel
van Kurt Cobain.