I EUWS 11 INTERVIEW ILSE KAMPS Van stripboeken walhalla voor nerds tot veiling platform met een omzet van 350 miljoen euro. CEO Ilse Kamps (36) over het succes van het 10- jarige Catawiki: „We zoeken naar objecten met karakter." „Omdat iets verzamelwaardig en bij zonder moet zijn. Als je vooral der- tien-in-een-dozijn kantoorstoelen verkoopt, word je Marktplaats en dat is er al. Een tuinslang verkopen we niet, tenzij gesigneerd door Kurt Co- bain. Gewone albums van Suske en Wiske vind je niet bij ons, alleen dat aparte setje. Wij zijn de laatste jaren hard gegroeid - wekelijks gaan 50.000 objecten in veiling - door meer goede veilingexperts en curatoren binnen te halen. Zij kunnen kopers informe ren en garanderen dat het object de moeite waard is. Want dat is de aan trekkingskracht van Catawiki: we willen meer dan ooit een voorwerp kopen met karakter, met een verhaal. Waarschijnlijk omdat we moe zijn van standaardisatie als gevolg van globalisering. Kijk naar Amsterdam, Brussel of Londen of nog verder, je ziet overal dezelfde ketens en mer ken. Je kan op elke straathoek het zelfde kopen. Dat is weinig inspire rend." „Ik koop fotografie en kunst en heb een vintage lamp aangeschaft. Maar ik ben vooral een tapijtenfreak en heb verschillende exemplaren ge kocht. Pas nog een uit 1950 met een paar kleine slijtageplekken, die ligt bij mij in de hal. Ik vind het leuk om te bedenken dat ik die kleden een tweede leven geef en dus op die ma nier duurzaam bezig ben. Soms bied ik via mijn computer, soms via mijn mobiel. Omdat veel veilingen tussen acht en negen 's avonds aflopen, komt het voor dat ik in een café sta en tegen vrienden zeg: jongens ik moet even opletten of ik mijn lot wel bin nenhaal. Want pas bood iemand op het allerlaatste moment toch meer en ging dat tapijt aan mijn neus voor bij." „Nee. Ben je gek zeg. Dat zou wel erg onethisch zijn. We zijn aan allerlei regels gebonden en een notaris houdt toezicht." „We vragen zowel aan koper als ver koper commissie. Maar we steken ontzettend veel geld in het verbete ren van aanbod en goede service. In verschillende landen zijn we niet winstgevend en moeten we tijd en energie steken in het vergroten van onze naamsbekendheid zoals bij voorbeeld in Frankrijk, Spanje of Ita lië." „Voorlopig zeker niet. Onze eerste prioriteit is het verstevigen van onze positie in Europa. Met Taiwan, Singa pore en Rusland doen we zaken. Maar met sommige landen zoals Amerika en Thailand is het door dou ane- en andere kosten nogal com plex. We zijn aan ongelooflijk veel re gels gebonden en moeten goed oplet ten dat we daaraan voldoen. Zo zijn er strikte regels rondom archeolo gisch export uit Italië te koop aanbie den, maar hebben we wel keien van de maan." Het Amsterdamse hoofdkwartier van Catawiki blijkt een internationale snelkookpan. Twee jaar terug zaten hier drie mensen. Nu bevolken zo'n 200 medewerkers - vooral twintigers en dertigers met 42 verschillende nationaliteiten - de nogal compacte ruimte vol glazen schotten. Ze slacken, facetimen en mailen met verkopers, curatoren, vei lingmeesters, adverteerders en bij kantoren in het buitenland. Epicentrum van de kantoortuin: een lange tafel vol bellers met in het midden CEO Ilse Kamps. Voor haar geen glazen aquarium, zoals veel op perhoofden van bedrijven willen. Want Kamps - die leiding geeft aan ruim 600 medewerkers - heeft niets met status: voor haar geen tv-optre- dens of netwerkfeestjes. Ze is nuch ter en gelooft in hard werken: ze steekt wekelijks minstens 60 uur in Catawiki en vierde recentelijk met een rondje stroopwafels de verkoop van het drie miljoenste object. Een indrukwekkend wapenfeit, ze ker als je bedenkt dat oprichter en verzamelaar René Schoenmakers de site in 2008 bedacht om aan bijzon dere stripboeken te komen. Nu kun je bij Catawiki terecht voor postze gels, juwelen, mineralen, klassieke auto's, cult-horloges, street art van Dillon Boy, gegraveerde schedels van waterbuffels en andere bijzondere objecten die allemaal vanaf 1 euro in de markt worden gezet. „Ik heb er een paar op mijn lijstje: zo als het skelet van een mammoet. Een gevaarte van 3 bij 5 meter dat voor 120.000 euro is verkocht aan een Duits museum. Waanzinnig. Of een door Kurt Cobain gesigneerde gitaar. Een cover van een Kuifje-stripboek zonder logo's en letters, 39.000 euro. De Amalia-pop die nu te koop is. Maar ik vind het ook geweldig als een verzamelaar na jaren zoeken die ene postzegel voor 50 euro via ons be machtigt." „Vergis je niet. In Europa worden jaarlijks honderden miljoenen euro's uitgegeven aan postzegels en mun ten. De markt is gigantisch." „Vanwege ons bereik: heel Europa kijkt mee, maar ook die verzamelaar uit Oekraïne, Singapore en China. We hebben maandelijks 15 miljoen unieke bezoekers. Daarnaast speelt snelheid een rol: een object wat bij ons op woensdag wordt aangeboden, kan vrijdag online gaan en na drie, vier dagen verkocht zijn. Christie's heeft te maken met opslag en trans port van objecten en moet een cata logus maken. Dan ben je vaak al we ken zo niet maanden verder voordat er met de hamer wordt geslagen. Christie's en Sotheby's opereren ove rigens in een ander marktsegment dan wij: 20.000 plus. Wij hebben soms ook met die bedragen te ma ken, maar lang niet altijd. En we stre ven ernaar dat iets minstens tussen 75 euro moet opleveren." Je ziet in elke straat dezelfde ketens en merken. Dat inspireert niet UNIEK maandag 23 april 2018 'We zijn moe van standaard' Waarom dat richtbedrag? Wat heb je zelf gekocht? Bieden kopers tegen elkaar of ook tegen het huis? Jullie vragen 9 procent commissie, zitten jullie op rozen? Hoe ver reikt die groei, binnenkort Catawiki in Zimbabwe? Annemart van Rhee Wat vind je het meest bijzondere ob ject dat verkocht is? Verzamelt er dan nog iemand post zegels? Waarom veilt iemand een mammoet niet via Christie's maar via jullie? A In tien jaar tijd werd Catawiki een veiling met een enorm aan bod. Kamps: „Als je standaardspullen ver koopt, word je Markt plaats, en dat is er al." FOTO PIM RAS Er gaan een hoop bijzondere objec ten over de virtu ele toonbank van de online veiling. Een greep uit de meest opvallende pronkstukken. Een enorme mammoet schedel van 3 bij 5 meter. Een pop van prinses Amalia. Een Franse postzegel uit 1936 met een afbeelding van Parijs. Gitaar met krabbel van Kurt Cobain.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11