Bouwsector: al vanaf 2019 geen gas meer in nieuwbouw
5
KLM of de luchtverkeersleiding
hebben gewerkt om vrijwillig een
handje te helpen."
Om technische problemen aan
onder meer het bagagesysteem of
de veiligheidsapparatuur direct te
verhelpen, staan extra monteurs
stand-by.
Op de drukste dagen zetten be
veiligingsbedrijven in ploegen
dienst 3.000 medewerkers in voor
de controles, 6oo meer dan in rus
tige tijden. Schiphol zet alle 8o vei-
ligheidscontrolerijen - waarvan 55
voor vertrekkende passagiers -
waar handbagage en passagiers
worden gecontroleerd, maximaal
open. „Normaal zetten we per twee
rijen elf man personeel in, dat wor
den er twaalf." Daarnaast komen er
extra 'bakkenrunners' om bagage-
bakken snel op te ruimen. Bij de
paspoortcontrole zet de mare
chaussee 200 agenten en burger
personeel meer in dan een jaar ge
leden. Dat is volgens Schiphol nog
niet genoeg. Maar omdat ruim 200
agenten - onder wie 120 'burger
controleurs', die ongewapend de
controles uitvoeren - nog in oplei
ding zijn, zal het gewenste aantal
paspoortcontroleurs pas volgend
jaar zijn bereikt. Wel wordt perso
neel dat was bedoeld voor Lelystad
Airport - waarvan de opening is
uitgesteld tot april 2020 - nu op
Schiphol ingezet.
Passen en nieten
Zelfs bij het instappen wordt het
passen en meten. Vanwege het ge
brek aan gates en ruimte op het
platform zal het vaker voorkomen
dat vliegtuigen niet aan de slurf
passen, en wordt het in- en uitstap
pen met bussen afgehandeld. Om
de drukte in goede banen te leiden,
heeft Schiphol een 'regiecentrum'
ingericht waar de reizigersstromen
begeleid worden. Dat gebeurt met
extra camera's, maar ook met de
'bluetoothbakens' die over de hele
luchthaven zijn verspreid. „Aan de
hand van mobiele telefoons van
passagiers kunnen we dan zien
waar het druk is."
Ook de informatiestroom is ver
beterd. Kon Schiphol vorig jaar on-
line alleen vertellen welke dag druk
was, nu kunnen reizigers de actuele
wachttijden opzoeken.
Of de maatregelen voldoende ef
fect sorteren, durft Hoekstra niet te
TIPS
beloven. „We zetten alles op alles
om reizigersstromen in goede ba
nen te leiden. Als iedereen zich
goed aan de tijdschema's houdt,
hoeft niemand zijn vliegtuig te
missen. Maar we kunnen geen ga
ranties geven. Bij zulke drukte is de
kans nu eenmaal groter dat er er
gens oponthoud ontstaat. We heb
ben voor alle mogelijke situaties
scenario's opgesteld hoe we moeten
reageren om de overlast zo snel mo
gelijk op te lossen", zegt de operat-
opneel directeur. „Bij opstoppingen
zorgt Schiphol voor andere routes,
desnoods buiten de terminals om.
„Dat hebben we al geoefend tijdens
het paasweekend, toen het ook
druk was. Toen is alles goed gegaan.
We gaan de komende periode met
vertrouwen tegemoet."
De Tweede Kamer besloot onlangs
dat nieuwbouwhuizen per 1 juli
niet langer verplicht moet worden
aangesloten op het gasnet. Maar dit
betekent niet dat nieuwe woningen
allemaal verplicht gasvrij worden.
Maar volgens NVB Bouw is een
verbod op nieuwe woningen met
een gasaansluiting hoognodig en
moreel het juiste om te doen. „Dat
is beter voor het milieu, de Gronin
gers en bewoners zélf', zegt voor
zitter Piet Adema van brancheorga
nisatie NVB Bouw. „Aardgasvrije
woningen zijn aanzienlijk duurder
om te bouwen, dus het blijft verlei
delijk te kiezen voor een gasaan
sluiting", denkt hij. Gasloze wonin
gen moeten immers beter geïso
leerd worden en bijvoorbeeld een
dure warmtepomp krijgen.
Met een verbod ontstaat een ge
lijk speelveld voor de gehele bouw
en worden deze woningen snel
goedkoper. „In Nederland worden
ruim 60.000 nieuwe huizen per
jaar gebouwd. Bij een massale over
stap creëren we een mooie hef
boom en zal de prijs snel dalen."
Technisch is aardgasloos bouwen
geen probleem, zegt Adema. „Bou
wers zijn er klaar voor." NVB Bouw
pleit wel voor een goede overgangs
regeling. Contracten die al zijn af
gesloten en lopende bouwaanvra-
gen zouden nog onder het oude re-
NVB Bouw:
gemeenten zouden
extra kosten kunnen
compenseren
gime kunnen vallen. „Het kan niet
zo zijn dat aannemers hun gehele
winstmarge moeten inleveren."
Gemeenten zouden, om de ho
gere kosten binnen de perken te
houden, volgens Adema bijvoor
beeld genoegen kunnen nemen
met een iets lagere grondprijs. „Ik
wil snel met minister Ollongren in
gesprek over een werkbare en eer
lijke overgangsregeling." Bouwend
Nederland laat weten het pleidooi
van NVB Bouw te ondersteunen.
Een verbod zal een flinke impuls
kunnen geven aan het aantal duur
zame woningen, denkt de bouw.
Uit recente cijfers blijkt dat de helft
van de nieuwbouwprojecten nog
steeds een gasaansluiting krijgt.
Desalniettemin gaat het steeds
beter: netbeheerder Stedin sloot
vorige maand een convenant met
gemeenten in Zuid-Holland en
Utrecht om nieuwe woningen in
principe aardgasvrij op te leveren.
Onder meer Rotterdam, Utrecht,
Dordrecht, Delft, Leidschendam-
Voorburg en Zeist doen mee.
Een forse 'mits' komt van Vereni
ging Eigen Huis. „Het hals over kop
gasloos maken van nieuwe wonin
gen mag niet ten koste gaan van de
kwaliteit", waarschuwt zegsman
Hans André de la Porte. „Onze er
varingen zijn slecht, veel huizen
worden beroerd opgeleverd."
vrijdag 20 april 2018
GO
Lange rijen bij de
vertrekbalies, vorig
jaar zomer. Schiphol
beloofde beterschap.
FOTO ANP
Check thuis online in.
Controleer actuele vlucht-
status en wachttijden via
schiphol.nl/mijnreisdag.
Kom op de tijd die je lucht
vaartmaatschappij adviseert,
niet later, maar ook niet eer
der.
Meestal is dat 2 uur voor
vertrek van een Europese
vlucht, 3 uur voor een inter
continentale vlucht.
Neem zo min mogelijk hand
bagage mee, stop zo veel
mogelijk in de koffer.
Met alleen handbagage: kies
voor de speciale rijen 'small
bags only'.
Geen van de 60.000 nieuw
bouwwoningen die volgend jaar
worden gebouwd, mag nog een
cv-ketel en gasfornuis krijgen.
Dat wil NVB Bouw. De sector
gaat daarmee beduidend verder
dan politiek Den Haag.
David Bremmer
Voorburg