Bouwsector: al vanaf 2019 geen gas meer in nieuwbouw 5 KLM of de luchtverkeersleiding hebben gewerkt om vrijwillig een handje te helpen." Om technische problemen aan onder meer het bagagesysteem of de veiligheidsapparatuur direct te verhelpen, staan extra monteurs stand-by. Op de drukste dagen zetten be veiligingsbedrijven in ploegen dienst 3.000 medewerkers in voor de controles, 6oo meer dan in rus tige tijden. Schiphol zet alle 8o vei- ligheidscontrolerijen - waarvan 55 voor vertrekkende passagiers - waar handbagage en passagiers worden gecontroleerd, maximaal open. „Normaal zetten we per twee rijen elf man personeel in, dat wor den er twaalf." Daarnaast komen er extra 'bakkenrunners' om bagage- bakken snel op te ruimen. Bij de paspoortcontrole zet de mare chaussee 200 agenten en burger personeel meer in dan een jaar ge leden. Dat is volgens Schiphol nog niet genoeg. Maar omdat ruim 200 agenten - onder wie 120 'burger controleurs', die ongewapend de controles uitvoeren - nog in oplei ding zijn, zal het gewenste aantal paspoortcontroleurs pas volgend jaar zijn bereikt. Wel wordt perso neel dat was bedoeld voor Lelystad Airport - waarvan de opening is uitgesteld tot april 2020 - nu op Schiphol ingezet. Passen en nieten Zelfs bij het instappen wordt het passen en meten. Vanwege het ge brek aan gates en ruimte op het platform zal het vaker voorkomen dat vliegtuigen niet aan de slurf passen, en wordt het in- en uitstap pen met bussen afgehandeld. Om de drukte in goede banen te leiden, heeft Schiphol een 'regiecentrum' ingericht waar de reizigersstromen begeleid worden. Dat gebeurt met extra camera's, maar ook met de 'bluetoothbakens' die over de hele luchthaven zijn verspreid. „Aan de hand van mobiele telefoons van passagiers kunnen we dan zien waar het druk is." Ook de informatiestroom is ver beterd. Kon Schiphol vorig jaar on- line alleen vertellen welke dag druk was, nu kunnen reizigers de actuele wachttijden opzoeken. Of de maatregelen voldoende ef fect sorteren, durft Hoekstra niet te TIPS beloven. „We zetten alles op alles om reizigersstromen in goede ba nen te leiden. Als iedereen zich goed aan de tijdschema's houdt, hoeft niemand zijn vliegtuig te missen. Maar we kunnen geen ga ranties geven. Bij zulke drukte is de kans nu eenmaal groter dat er er gens oponthoud ontstaat. We heb ben voor alle mogelijke situaties scenario's opgesteld hoe we moeten reageren om de overlast zo snel mo gelijk op te lossen", zegt de operat- opneel directeur. „Bij opstoppingen zorgt Schiphol voor andere routes, desnoods buiten de terminals om. „Dat hebben we al geoefend tijdens het paasweekend, toen het ook druk was. Toen is alles goed gegaan. We gaan de komende periode met vertrouwen tegemoet." De Tweede Kamer besloot onlangs dat nieuwbouwhuizen per 1 juli niet langer verplicht moet worden aangesloten op het gasnet. Maar dit betekent niet dat nieuwe woningen allemaal verplicht gasvrij worden. Maar volgens NVB Bouw is een verbod op nieuwe woningen met een gasaansluiting hoognodig en moreel het juiste om te doen. „Dat is beter voor het milieu, de Gronin gers en bewoners zélf', zegt voor zitter Piet Adema van brancheorga nisatie NVB Bouw. „Aardgasvrije woningen zijn aanzienlijk duurder om te bouwen, dus het blijft verlei delijk te kiezen voor een gasaan sluiting", denkt hij. Gasloze wonin gen moeten immers beter geïso leerd worden en bijvoorbeeld een dure warmtepomp krijgen. Met een verbod ontstaat een ge lijk speelveld voor de gehele bouw en worden deze woningen snel goedkoper. „In Nederland worden ruim 60.000 nieuwe huizen per jaar gebouwd. Bij een massale over stap creëren we een mooie hef boom en zal de prijs snel dalen." Technisch is aardgasloos bouwen geen probleem, zegt Adema. „Bou wers zijn er klaar voor." NVB Bouw pleit wel voor een goede overgangs regeling. Contracten die al zijn af gesloten en lopende bouwaanvra- gen zouden nog onder het oude re- NVB Bouw: gemeenten zouden extra kosten kunnen compenseren gime kunnen vallen. „Het kan niet zo zijn dat aannemers hun gehele winstmarge moeten inleveren." Gemeenten zouden, om de ho gere kosten binnen de perken te houden, volgens Adema bijvoor beeld genoegen kunnen nemen met een iets lagere grondprijs. „Ik wil snel met minister Ollongren in gesprek over een werkbare en eer lijke overgangsregeling." Bouwend Nederland laat weten het pleidooi van NVB Bouw te ondersteunen. Een verbod zal een flinke impuls kunnen geven aan het aantal duur zame woningen, denkt de bouw. Uit recente cijfers blijkt dat de helft van de nieuwbouwprojecten nog steeds een gasaansluiting krijgt. Desalniettemin gaat het steeds beter: netbeheerder Stedin sloot vorige maand een convenant met gemeenten in Zuid-Holland en Utrecht om nieuwe woningen in principe aardgasvrij op te leveren. Onder meer Rotterdam, Utrecht, Dordrecht, Delft, Leidschendam- Voorburg en Zeist doen mee. Een forse 'mits' komt van Vereni ging Eigen Huis. „Het hals over kop gasloos maken van nieuwe wonin gen mag niet ten koste gaan van de kwaliteit", waarschuwt zegsman Hans André de la Porte. „Onze er varingen zijn slecht, veel huizen worden beroerd opgeleverd." vrijdag 20 april 2018 GO Lange rijen bij de vertrekbalies, vorig jaar zomer. Schiphol beloofde beterschap. FOTO ANP Check thuis online in. Controleer actuele vlucht- status en wachttijden via schiphol.nl/mijnreisdag. Kom op de tijd die je lucht vaartmaatschappij adviseert, niet later, maar ook niet eer der. Meestal is dat 2 uur voor vertrek van een Europese vlucht, 3 uur voor een inter continentale vlucht. Neem zo min mogelijk hand bagage mee, stop zo veel mogelijk in de koffer. Met alleen handbagage: kies voor de speciale rijen 'small bags only'. Geen van de 60.000 nieuw bouwwoningen die volgend jaar worden gebouwd, mag nog een cv-ketel en gasfornuis krijgen. Dat wil NVB Bouw. De sector gaat daarmee beduidend verder dan politiek Den Haag. David Bremmer Voorburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5