i S BI 23 Over werk, geld en consumentenzaken r Picnic Supermarkt-aan-huis Picnic is volgens de Consumentenbond het goedkoopst met A-merken. En dan neemt de bezorger óók nog Wehkamp- pakketjes mee retour. Hoe kan dat allemaal, Picnic-oprichter Joris Beckers? l c |„Dat bezorgen kost inder daad geld. Maar we bespa ren op de grootste kostenpost van een normale supermarkt: fysieke winkels. Daarnaast laten we onze elektrische autootjes rijden als een bus: wij rijden een vast rondje door de buurt. De ene dag zijn we 's och tends in de straat, de andere dag eind van de middag. Zo zit er voor de klant altijd een geschikte tijd tussen en zijn wij veel efficiënter dan concur renten als Albert Heijn. Daar moet een bezorger kriskras als een taxi de hele stad door om op wel vijftien mo menten te kunnen leveren." „We maken niet direct winst als we in een nieuwe stad openen. De kost gaat voor de baat uit. We moeten eerst karretjes aanschaffen en distri butiecentra openen. Maar binnen zes maanden zijn we dan winstgevend. Overall gezien maken we winst en investeerders hebben zoveel vertrou wen in ons dat ze vorig jaar too mil joen wilden investeren. Dat zegt vol gens mij genoeg." „We zagen rond 2012 dat mensen steeds meer producten op internet gingen kopen: schoenen, kleding, reizen. Maar voor hun boodschappen ging iedereen nog naar een winkel, omdat het bezorgen ervan zomaar een tientje kostte. Wij hebben een systeem bedacht waardoor we wel betaalbaar aan huis kunnen bezor- Wij weten 's avonds precies hoeveel broden zijn besteld. Dat aantal bakken we dan gen. Door dat bus-systeem, door geen winkels te hebben en doordat we weinig verspillen." „Neem brood als voorbeeld. Een ge wone supermarkt moet elke dag in schatten hoeveel brood ze zullen ver kopen. Dat kan nooit helemaal pre cies, dus gooien ze aan het eind van de dag heel wat brood weg. Wij we ten om elf uur 's avonds precies hoe veel broden mensen bij ons besteld hebben. De bakker maakt 's nachts dat aantal broden en niet meer." „Dat is waar, het systeem heeft voor- en nadelen. Maar qua verspilling le vert het veel op, want meel en eieren kun je een dagje bewaren, terwijl je brood na een dag niet meer kunt ver kopen. En we hebben een eigen bak kerij die alleen voor ons bakt. Dus die is ingericht op dit nieuwe systeem." „Voor sommige momenten is een be zoekje aan de supermarkt inderdaad het handigst. Als je om vijf uur na je werk nog even wat spullen wilt halen voor het avondeten bijvoorbeeld, of als je in een avocado wilt knijpen. Maar als je een gezin hebt en je hebt iedere week weer ontbijtspullen, tus- WIE? sendoortjes en wc-rollen nodig: hoe relaxt is het dat je die 's avonds op de bank kunt bestellen en ze dan de vol gende dag in je keuken staan?" „Nee, dat is een supergoed concept. Wij bieden gewoon een extra optie. Je ziet dat klanten bijvoorbeeld één keer per week bij ons bestellen en daarnaast nog twee keer in de week naar de gewone supermarkt gaan." „We zijn er toch al. Zo simpel is het. Niemand wil tien bezorgers per dag aan de deur, dus als wij er zijn, kun nen we net zo goed dat pakketje mee terugnemen. Die verzamelen we dan op ons distributiecentrum en Wehkamp betaalt ons daar een kleine vergoeding voor. Niet dat we daar nou ontzettend veel aan verdie nen, maar het gaat om de service: als mensen dat fijn vinden, gaan ze ho pelijk vaker bij ons winkelen." „Ja, meestal maar een paar weken hoor. We kunnen nu fysiek de groei niet aan. Dus we zijn druk bezorgers aan het aannemen en distributiecen tra aan het bouwen om die wachtlijs ten te verkorten. Over drie jaar willen we in zo'n tachtig procent van Ne derland bezorgen." woensdag 18 april 2018 GO Geld&Soed r Jette Pellemans oodschappen gratis be- I zorgen, dat moet toch hartstikke duur zijn? En daar maak je winst mee? Een supermarkt zonder fysieke winkels is best gedurfd. Hoe kwamen jullie op dat idee? Oh, leg eens uit. Heeft die bakker dan geen probleem? Die moet de ene dag tien broden maken en de andere dag twintig. Willen mensen niet liever langs schappen struinen en eigenhandig in avocado's knijpen? Picnic brengt bood schappen en neemt pakketje mee terug. ,„Want we er toch al", zegt Joris Beckers. FOTO MARCO OKHUIZEN Joris Beckers (51) studeerde rechten en bedrijfskunde in Groningen. Hij is on dernemer en richtte in 2012 met drie compagnons super markt Picnic op. Die bezorgt nu in 37 plaatsen, vooral in randstedelijk gebied. Dus Picnic wil niet de fysieke supermarkt vervangen? Jullie nieuwste dienst is Wehkamp- pakketjes mee retour te nemen. Waarom? Al moet je daar tegenwoordig wel voor op de wachtlijst staan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23