14 Authentiek, eigenzinnig en licht hysterisch. Ontwerper Bas Kosters (40) heeft het Cultuurfonds Mode Stipendium 2018 ontvangen en treedt daarmee in de voetsporen van Jan Taminiau en Ronald van der Kemp. Jk moest huilen toen ik het hoorde." De studio van Bas Kosters in het Amsterdamse World Fashion Centre oogt als een kruising tussen De Efteling en een uit zijn krachten gegroeid poppenhuis. Roze Barbapapa's, Calimero's en kleurige Pampers-verpakkingen staan tussen zijn laatste collectie: jur ken als dozen, blauw-gele werkki- mono's en wandtapijten gemaakt van overalls en gerecyclede jeans. Zijn eigen outfit blijkt nog bonter. Kosters - mintgroen haar - gaat van daag gekleed in een neon oranje T-shirt van eigen hand met opdruk van rokende varkens, een ouderwets gestreepte pyjamabroek en Spaanse laarzen met hoge hak. Prominent in zijn gezicht een neusring en vier piercings. Hij oogst daarmee opmer kingen en soms afkeurende blikken, weet zijn assistente. Zelf merkt hij dat niet meer, meldt de ontwerper, die ook bekend is van zijn Zeeman ondergoed en Wehkamp-dekbedden Kracht Kosters: „Ik ben als een cartoon. Niet om te provoceren. Maar dit ben ik. En dat was met name vroeger - ik kom uit Zutphen - lang niet even makke lijk. Vooral niet toen ik ontdekte dat ik homoseksueel was. Ik voelde me onzeker, maar uiteindelijk heeft mijn keuze om mijn eigen weg in te slaan me kracht en creativiteit opgeleverd." En juist die eigenzinnigheid - een soort fashion-anarchisme - trof de commissie van het Mode Stipendium van het Prins Bernhard Cultuur fonds. Uit het juryrapport van de achtste editie: „Het werk van Bas Kosters is al zestien jaar als een spie gel van het moment en de cultuur waarin we leven. Zijn mode is verwe ven met de maatschappij en haar waarden, met popcultuur, met beeld vorming, met muziek, met kunst en film en fotografie...en is derhalve grensoverstijgend." Kosters kreeg het stipendium (50.000 euro) en treedt daarmee in de voetsporen van colle ga's als Jan Taminiau, Ronald van der Kemp en Iris van Herpen. Bas Kosters over het moment waarop hij hoorde dat hij het Mode Stipendium op zijn curriculum vitae mag zetten: „Dat was zo'n emotio neel moment dat ik moest huilen. Vanwege dat kwaliteitsstempel, de bijzondere blijk van waardering en tegelijkertijd de stimulans voor de toekomst. Want het is bikkelen in de modewereld. Ik ben een eenmans zaak en werk veel met stagiairs en freelancers. Het is soms flink puzze len, ik kan niet zomaar een taxi ne men, ga vaak op de fiets met vijf tas sen aan mijn stuur naar de studio. Ook verdien ik nog geld met het ge ven van lezingen, mensen kunnen Ik ben als een cartoon. Niet om te provoceren. Maar dit ben ik mij inhuren als illustrator of ik ont werp een trouwjurk. Op die manier kan ik mijn creatieve droom leven. „Ik moest ook huilen omdat ik een behoorlijk heftige tijd achter de rug heb. Ik verloor in 2015 mijn vader en het jaar daarop mijn moeder na een ziekbed. Ik kom uit een heel kleine familie, dus daarmee viel een groot gat. Zeker omdat ik zo'n intieme band met mijn ouders had. Ze volg den mij waar ze konden. Kwamen naar al mijn shows, waar ze uren te vroeg al plaatsnamen op de eerste rij. Dat gemis en verdriet voel ik. En af en toe denk ik: ik wil ze bellen. Zij ne men nog steeds een belangrijke plaats in mijn leven in: ik draag mijn vaders trouwring, zijn foto hangt achter mijn bureau, net als de teke ning die ik maakte voor mijn moe ders rouwkaart." Hoop Om na die zware periode weer met nieuw optimisme naar de toekomst te kijken, staat Kosters' laatste collec tie in het teken van hoop. Tijdens het in ontvangst nemen van het stipen dium trakteerde hij zijn publiek in het Stedelijk Museum Amsterdam al op een voorproefje. Kosters: „Het gaat over hoop voor mijzelf: dat er privé zonniger tijden aanbreken. Maar ook over hoop op verandering, die breed leeft in de sa menleving. Meer tolerantie voor ie dereen. Je ziet het aan de behoefte om gender te herevalueren en partij te kiezen tegen discriminatie. Hoop voor vluchtelingen ook. Mijn kimo no's en tapijten dragen het woord hoop. Ik wil communiceren door middel van mijn ontwerpen. Ik ben niet op de wereld om broeken te ma ken en te verkopen waardoor geld binnenkomt, zodat ik nog meer broe ken kan produceren. Ik ben er eerder om mensen te prikkelen, bewust te maken en te enthousiasmeren of te alarmeren." Hij vindt dat mode in veel gevallen gedevalueerd is tot een laffe snack, een inwisselbaar wegwerpartikel. Kosters: „Ik kies daarom voor een creatieve collectie in plaats van ready to wear. Recycle knip- of leerresten of koop oude partijen denim op. Mijn mooiste stukken zijn gemaakt van oude, kapotte paraplu's, die ik van straat opraap. Dan vind ik ze zo zie lig, dat ze daar zo liggen, sneu dat zelfs niemand de moeite neemt ze in de prullenbak te gooien. Dan zeg ik: ach, komen jullie maar mee met mij. Jullie horen bij mij." zaterdag 14 april 2018 GO Op de wereld om mensen te prikkelen Annemart van Rhee Amsterdam Bas Kosters in zijn kleur rijke studio: „Ik heb een behoorlijk hef tige tijd achter de rug." FOTO MARLIES WESSELS - Bas Kosters, ontwerper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14