slecht Duizenden scholieren lezen en rekenen 8 ONDERWIJS ONDERMAATS Die alarmerende conclusie trok de Inspectie van het Onderwijs giste ren in haar jaarverslag. Een verkla ring voor de sterke daling heeft de inspectie niet. „We dachten eerst bijvoorbeeld dat de groep laaggelet- terde asielzoekerskinderen waren, maar die zijn buiten beschouwing gelaten in dit onderzoek", stelt een woordvoerder. De toezichthouder stelt dat Ne derland - ooit wereldwijd een voor loper - inmiddels links en rechts wordt voorbijgestreefd door andere landen. Maar ook uit onderzoek in eigen land komt een beeld van af kalvend onderwijs naar voren, niet alleen bij taal en rekenen, maar ook bij cultuur- en natuurlessen, tech niek en gym. Ook op het voortgezet onderwijs dalen de prestaties. Daar zijn minder uitblinkers. Dit rapport dwingt ons tot het stellen van duidelijke prioriteiten, reageren minister Ingrid van En gelshoven (Onderwijs) en minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet On- Nederlandse onderwijs wordt links en rechts ingehaald door andere landen derwijs). „Waar de afgelopen jaren de eisen aan scholen steeds verder zijn uitgedijd, moeten we terug naar duidelijke leerdoelen. Ook moeten we de Haagse reflex weer staan om het onderwijs nu te over laden met nieuwe actieplannen." In het jaarverslag bekijkt de in spectie elk jaar hoe het met het on derwijs in ons land gesteld is. Dit keer heeft de inspectie niet alleen een 'foto' gemaakt, maar ook een 'film' van de afgelopen twintig jaar. Daaruit blijkt dat de onderwijs prestaties van leerlingen geleidelijk maar gestaag afnemen. De inspectie houdt een verkapt pleidooi om kinderen van lager- en hogeropgeleiden vaker te mengen. De kansongelijkheid, waar de in spectie in 2016 ook al alarm over sloeg, neemt zienderogen toe, vooral op sociaal-economisch vlak: het inkomen en opleidingsniveau van de ouders. Kinderen met laag opgeleide ouder zitten vaker op een lager schoolniveau dan kinderen met hoogopgeleide ouders. Op middelbare scholen zitten steeds minder uitblinkers. Het aantal topta lenten dat van onze scholen komt, is lager in vergelijking met andere lan den. Dat heeft alles te maken met de afrekencultuur, waarmee scholen ja ren lang te maken hadden, zegt Petra van Haren, voorzitter van de Alge mene Vereniging Schoolleiders (AVS). „Ze wilden vooral een hoog succes onder leerlingen halen; hoge cijfers, hoge slagingspercentages, weinig zittenblijvers. Daardoor maakten ze veilige keuzes met de les stof en gaven scholen de leerlingen niets extra's." De meeste scholen zijn tevreden als ze een voldoende krijgen van de Inspectie van het Onderwijs. Maar volgens minister Arie Slob moeten de scholen streven naar meer. „Na tuurlijk kunnen er redenen zijn waardoor het even niet lukt, maar de grondhouding moet altijd zijn om dat wél te willen en niet tevreden te zijn met een basis die op orde is." Het is dus tijd om meer ambitie te tonen en minder veilige keuzes te maken, zodat de leerlingen weer kunnen floreren. Scholen die wel meer willen, hebben nu al vaak be tere resultaten. De Onderwijsinspec tie constateert dat scholen in een zelfde wijk, met eenzelfde populatie soms hele verschillende resultaten laten zien. Monique Vogelzang, in specteur-generaal van het Onder wijs: „We proberen die verschillen aan scholen te laten zien, zodat ze Het onderwijs is ernstig afgegleden, constateert de Onderwijs inspectie. We behoren niet meer tot de wereldtop en uit steeds meer kinderen wordt niet het beste gehaald. Hoe krikken we het niveau weer op? ook meer van elkaar kunnen leren. Dat gebeurt nog te weinig." Het ontbreekt aan een goede focus op wat kinderen echt moeten weten. „Laatst las ik een plan waarin 40 pri oriteiten stonden voor één school jaar", vertelt Vogelzang. Dat leidt tot verwarring bij leraren. Zij proberen alles zo goed mogelijk te doen, maar weten eigenlijk niet goed wat er van hen wordt verwacht." Zoals Slob zegt: het bordje van de leraren moet leger. De minister steekt de hand in eigen boezem. „Er zijn de laatste jaren steeds nieuwe opdrachten voor scholen gekomen. Als je te veel wilt doen, is het risico dat je niets of te weinig doet en ie dereen zijn eigen weg gaat. Dus nee, er komen geen nieuwe actieplan nen." De komende jaren werken scholen en leraren aan de vernieuwing van het curriculum - de lesstof die de leerlingen moeten krijgen. Ze kun nen meteen duidelijke keuzes maken en het bordje van de leraren daad werkelijk legen. Duizenden kinderen gaan van de ba sisschool zonder dat ze goed kunnen lezen en rekenen. Er zijn wel niveaus waaraan ze moeten voldoen, maar omdat die niet in de wet vastliggen, houden veel scholen zich daar hele maal niet aan. Een verklaring voor de slechte scores heeft de inspectie niet; de groep laaggeletterde asielzoekers is bijvoorbeeld buiten beschouwing gelaten. „3.500 kinderen verlaten laaggeletterd de basisschool. Ik vind dat veel. Ik maak me daar zorgen om en al helemaal omdat ik de urgentie in gesprekken in de sector mis", al dus Vogelzang. Volgens de inspecteur-generaal moeten scholen zich veel meer hou den aan de niveaus waaraan kinderen moeten voldoen. „Scholen moeten gewoon zeggen: dit zijn de afspraken, dus daar werken we naartoe. En dan kunnen ze echt zelf de ruimte hou den om te beslissen hoe ze dat doen", stelt Vogelzang. Sectororganisatie PO-Raad vindt de uitkomsten ook zorgelijk. „We zitten in een vicieuze cirkel", zegt voorzitter Rinda den Besten. De klas sen zijn vol, de werkdruk neemt toe en leraren hebben minder tijd om extra aandacht aan leerlingen te be steden. Het slechte resultaat geldt niet al leen voor rekenen en schrijven, ook voor andere vakken. Het algehele ni veau is de afgelopen twintig jaar ge daald: ook bij gymlessen, cultuur educatie en natuur techniek én in het voortgezet onderwijs. Het is zo'n terugkerend gegeven: onze 15-jarige scholieren behoren tot de slechtst gemotiveerde ter wereld. Zo'n lakse houding komt ook de leer resultaten niet ten goede. donderdag 12 april 2018 GO Het onderwijs in Nederland holt al twintig jaar achteruit. Inmid dels komen er jaarlijks 3.500 leerlingen van de basisschool af die - na acht jaar les - niet goed kunnen lezen. Die scholieren zijn laaggeletterd; een stapje boven analfabeet. Van 13.000 kinderen blijft het rekenniveau ver achter. Hanneke Keultjes Utrecht ILaat je als school niet leiden door de afrekencultuur Ellen van Gaaien 2 Maak goede afspraken over wat onze kinderen écht moe ten weten 3 Zorg dat scholen de afspraken ook écht naleven 4 Motiveer leerlingen beter naar de top...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8