Sympathieke feelgoodfilm
voor babyboomers
Beklemmend oorlogsleed
dat nog lang nazindert
7
Bevallen van
een kind zonder
AQUIET PLACE
reld brengen, met een bloeddorstig
monster vlak in de buurt. Hoe beval
je van een kind zonder geluid te ma
ken? „Dat was voor mij heel heftig
om te spelen. Mijn jongste dochter is
pas twintig maanden oud, maar dat
was zeker geen geluidloze bevalling.
En een pasgeboren baby krijg je ook
niet stil. Hoe we dat in de film voor
elkaar kregen, moet de toeschouwer
zelf maar ontdekken."
Blunt, die eind dit jaar als de
nieuwe Mary Poppins in de bioscoop
te zien zal zijn, wil A Quiet Place
voorlopig geheimhouden voor haar
kinderen. „Misschien mogen zij de
film over een jaar of twintig zien.
Mary Poppins is een ander verhaal."
„Ik speel die rol heel anders dan Ju-
lie Andrews. Haar film heb ik pas na
de opnamen bekeken. Toen zag ik
duidelijke verschillen. Daar ben ik
blij om. Wie zou het in zijn hoofd ha
len om haar te imiteren? Als zangeres
kan ik niet aan haar tippen. Ik zing
dan ook andere liedjes dan zij deed.
Dat was voor mij een grote opluch
ting."
drankzuchtig. Deze moederrol liet
mij niet los."
Andere spanning
De actrice stond erop dat zij de rol
kreeg. Dat zij elke nacht het bed
deelde met de regisseur, is een grapje
dat zeer voor de hand ligt. „Ik zal er
maar niet op ingaan, maar het was
zeker een voordeel dat John en ik el
kaar zo goed kennen. Op een filmset
is er altijd sprake van een andere
spanning dan in het dagelijks leven.
John wilde van te voren precies we
ten wat mijn opvattingen over het
script waren en welke scènes mij ver
ontrustten. Omdat wij dat goed had
den doorgenomen, ging het draaien
soepel. Na elke draaidag gingen we
hand in hand naar onze tijdelijke wo
ning waar we als gezin verbleven.
Het was een unieke ervaring."
Voor Blunt en haar man leverde de
film wat acteren betreft ongekende
uitdagingen op, aangezien er amper
dialoog is. „Kijken naar elkaar, reage
ren zonder woorden en gebarentaal
gebruiken worden dan heel belang
rijk", zegt Blunt. „Dat zijn middelen
die je zelden inzet als je een film
maakt. Dat maakt A Quiet Place ook
zo bijzonder. Het is geen stomme
film, maar een stille. Je acteert vooral
met je ogen en handen. Dat is veel
vermoeiender dan het uit je hoofd le
ren en uitspreken van lange dialo
gen." Over de zwaarste scène hoeft
de actrice niet lang na te denken. On
der de helse omstandigheden moet
Blunt in de kelder van het toe
vluchtsoord ook nog een kind ter we-
Finding Your Feet
Wanneer ze haar man in het was
hok aantreft met een half ont
klede tennisvriendin, stort San-
dra's zo zorgvuldig opgebouwde
elitebestaan abrupt in. Met han
gende pootjes klopt ze aan bij
haar zus, die een sociale huurwo
ning bewoont, een alternatief
ogend vriendenclubje onder
houdt en niet vies is van een
blowtje. De omhooggevallen San
dra ziet alles misprijzend aan. Ze
beleeft aanvankelijk zelfs geen lol
aan de danslessen van de hechte
ouderengroep. Kan deze snob ooit
nog genieten van zaken die niets
met geld of aanzien van doen
hebben? Als Sandra alsnog aange
stoken wordt door het dansvirus,
gaat er een nieuwe wereld voor
haar open.
Deze feelgoodfilm voor baby
boomers draait vooral om de
vraag hoe je de herfst van het be
staan invult met zaken en mensen
die er wérkelijk toe doen. Uiter-
aard gaat dit gepaard met milde
Britse humor. Een sympathieke,
soms zoetsappige film vol fijne ac
teurs (onder wie Joanna Lumley)
die echter wel volgens een te ver
wachten stramien verloopt.
- Marieke Nieuwdorp
Foxtrot
De Israëlische regisseur Samuel
Maoz deinst er niet voor terug uit
dagende en originele films te ma
ken. Neem zijn debuut,
Lebanon, waarin hij zijn ervarin
gen als soldaat verwerkte. De
claustrofobische film, bekroond
met de Gouden Leeuw van Vene
tië, leverde de meest benauwende
bioscoopervaring van 2009 op.
Ook Foxtrot heeft een opmerke
lijke structuur. In drie delen ver
telt Maoz het leed van een familie
die hoort dat de zoon, soldaat in
het Israëlische leger, is gesneuveld.
Lamgeslagen stort de moeder in.
Het tweede deel toont het lot
van de militair die met kornuiten
een grenspost bemant waar de
verveling groeit. Totdat het nood
lot in al zijn knulligheid toeslaat.
Het slot gaat over de rouwver
werking, met als apotheose een
onthullende dialoog tussen de ou
ders. Foxtrot is een beklemmende,
pakkende film die lang nazindert.
- A.Z.
donderdag 12 april 2018
GO
HORROR
Regie: John Krasinski. Hoofdrol
len: Emily Blunt en John Kra
sinski
A Quiet Place is een film die een
kijkadvies verdient: ga in de
bioscoop niet in de buurt zitten
van popcorn etende en cola
slurpende medebezoekers, want
dat zou een groot deel van de
impact van dit sciencefictio
nachtige horrorverhaal vergal
len.
Net als de hoofdpersonen in de
film van Krasinski aan den lijve
ondervinden, is stilte op zijn
plaats. Voor de personages is
dat zelfs een levensvoorwaarde.
Wie niest, te hard praat of
stampvoet, loopt het gevaar in
deze apocalyptische wereld
weggegrist te worden door
monsterachtige wezens die de
wereldbevolking al vrijwel heb
ben uitgeroeid. Zij reageren op
het minste of geringste geluid.
Een gezin heeft weten te overle
ven. Krasinski en zijn (echte)
echtgenote Emily Blunt spelen
een echtpaar dat zich met hun
kinderen volledig heeft aange
past aan hun nieuwe leefom
standigheden. Ze gaan bloots
voets, fluisteren zo zacht moge
lijk en maken vooral gebruik van
gebarentaal. De dialogen zijn
dan ook heel schaars. Krasinski
maakt van dit overlevingsdrama
een bloedstollende kijkervaring,
want het gevaar ligt voortdurend
op de loer. De permanente drei
ging, met soms een desastreus
gevolg, grijpt de kijker steeds
meer bij de keel. Hoogtepunt is
een bevalling van de moeder.
Hoe breng je een kind ter we
reld zonder geluid te maken?
- A.Z.
Kijk op onze site bij /trailers
Hier vindt u alle trailers van
de films van deze week
A John Krasinski
speelt de vader van
het gezin, dat uit
angst voor monsters
geen geluid mag
maken, fotoparamount
pictures
KOMISCH DRAMA
Regie: Richard Loncraine.
Hoofdrollen: Timothy Spall,
Imelda Staunton.
A De snob Sandra trekt in bij
haar zus, een fervent danser.
FOTO PARADISO ENTERTAINMENT NEDERLAND
DRAMA
Regie: Samuel Maoz. Hoofdrol
len: Sarah Adler, Lior Ashkenazi.