Sympathieke feelgoodfilm voor babyboomers Beklemmend oorlogsleed dat nog lang nazindert 7 Bevallen van een kind zonder AQUIET PLACE reld brengen, met een bloeddorstig monster vlak in de buurt. Hoe beval je van een kind zonder geluid te ma ken? „Dat was voor mij heel heftig om te spelen. Mijn jongste dochter is pas twintig maanden oud, maar dat was zeker geen geluidloze bevalling. En een pasgeboren baby krijg je ook niet stil. Hoe we dat in de film voor elkaar kregen, moet de toeschouwer zelf maar ontdekken." Blunt, die eind dit jaar als de nieuwe Mary Poppins in de bioscoop te zien zal zijn, wil A Quiet Place voorlopig geheimhouden voor haar kinderen. „Misschien mogen zij de film over een jaar of twintig zien. Mary Poppins is een ander verhaal." „Ik speel die rol heel anders dan Ju- lie Andrews. Haar film heb ik pas na de opnamen bekeken. Toen zag ik duidelijke verschillen. Daar ben ik blij om. Wie zou het in zijn hoofd ha len om haar te imiteren? Als zangeres kan ik niet aan haar tippen. Ik zing dan ook andere liedjes dan zij deed. Dat was voor mij een grote opluch ting." drankzuchtig. Deze moederrol liet mij niet los." Andere spanning De actrice stond erop dat zij de rol kreeg. Dat zij elke nacht het bed deelde met de regisseur, is een grapje dat zeer voor de hand ligt. „Ik zal er maar niet op ingaan, maar het was zeker een voordeel dat John en ik el kaar zo goed kennen. Op een filmset is er altijd sprake van een andere spanning dan in het dagelijks leven. John wilde van te voren precies we ten wat mijn opvattingen over het script waren en welke scènes mij ver ontrustten. Omdat wij dat goed had den doorgenomen, ging het draaien soepel. Na elke draaidag gingen we hand in hand naar onze tijdelijke wo ning waar we als gezin verbleven. Het was een unieke ervaring." Voor Blunt en haar man leverde de film wat acteren betreft ongekende uitdagingen op, aangezien er amper dialoog is. „Kijken naar elkaar, reage ren zonder woorden en gebarentaal gebruiken worden dan heel belang rijk", zegt Blunt. „Dat zijn middelen die je zelden inzet als je een film maakt. Dat maakt A Quiet Place ook zo bijzonder. Het is geen stomme film, maar een stille. Je acteert vooral met je ogen en handen. Dat is veel vermoeiender dan het uit je hoofd le ren en uitspreken van lange dialo gen." Over de zwaarste scène hoeft de actrice niet lang na te denken. On der de helse omstandigheden moet Blunt in de kelder van het toe vluchtsoord ook nog een kind ter we- Finding Your Feet Wanneer ze haar man in het was hok aantreft met een half ont klede tennisvriendin, stort San- dra's zo zorgvuldig opgebouwde elitebestaan abrupt in. Met han gende pootjes klopt ze aan bij haar zus, die een sociale huurwo ning bewoont, een alternatief ogend vriendenclubje onder houdt en niet vies is van een blowtje. De omhooggevallen San dra ziet alles misprijzend aan. Ze beleeft aanvankelijk zelfs geen lol aan de danslessen van de hechte ouderengroep. Kan deze snob ooit nog genieten van zaken die niets met geld of aanzien van doen hebben? Als Sandra alsnog aange stoken wordt door het dansvirus, gaat er een nieuwe wereld voor haar open. Deze feelgoodfilm voor baby boomers draait vooral om de vraag hoe je de herfst van het be staan invult met zaken en mensen die er wérkelijk toe doen. Uiter- aard gaat dit gepaard met milde Britse humor. Een sympathieke, soms zoetsappige film vol fijne ac teurs (onder wie Joanna Lumley) die echter wel volgens een te ver wachten stramien verloopt. - Marieke Nieuwdorp Foxtrot De Israëlische regisseur Samuel Maoz deinst er niet voor terug uit dagende en originele films te ma ken. Neem zijn debuut, Lebanon, waarin hij zijn ervarin gen als soldaat verwerkte. De claustrofobische film, bekroond met de Gouden Leeuw van Vene tië, leverde de meest benauwende bioscoopervaring van 2009 op. Ook Foxtrot heeft een opmerke lijke structuur. In drie delen ver telt Maoz het leed van een familie die hoort dat de zoon, soldaat in het Israëlische leger, is gesneuveld. Lamgeslagen stort de moeder in. Het tweede deel toont het lot van de militair die met kornuiten een grenspost bemant waar de verveling groeit. Totdat het nood lot in al zijn knulligheid toeslaat. Het slot gaat over de rouwver werking, met als apotheose een onthullende dialoog tussen de ou ders. Foxtrot is een beklemmende, pakkende film die lang nazindert. - A.Z. donderdag 12 april 2018 GO HORROR Regie: John Krasinski. Hoofdrol len: Emily Blunt en John Kra sinski A Quiet Place is een film die een kijkadvies verdient: ga in de bioscoop niet in de buurt zitten van popcorn etende en cola slurpende medebezoekers, want dat zou een groot deel van de impact van dit sciencefictio nachtige horrorverhaal vergal len. Net als de hoofdpersonen in de film van Krasinski aan den lijve ondervinden, is stilte op zijn plaats. Voor de personages is dat zelfs een levensvoorwaarde. Wie niest, te hard praat of stampvoet, loopt het gevaar in deze apocalyptische wereld weggegrist te worden door monsterachtige wezens die de wereldbevolking al vrijwel heb ben uitgeroeid. Zij reageren op het minste of geringste geluid. Een gezin heeft weten te overle ven. Krasinski en zijn (echte) echtgenote Emily Blunt spelen een echtpaar dat zich met hun kinderen volledig heeft aange past aan hun nieuwe leefom standigheden. Ze gaan bloots voets, fluisteren zo zacht moge lijk en maken vooral gebruik van gebarentaal. De dialogen zijn dan ook heel schaars. Krasinski maakt van dit overlevingsdrama een bloedstollende kijkervaring, want het gevaar ligt voortdurend op de loer. De permanente drei ging, met soms een desastreus gevolg, grijpt de kijker steeds meer bij de keel. Hoogtepunt is een bevalling van de moeder. Hoe breng je een kind ter we reld zonder geluid te maken? - A.Z. Kijk op onze site bij /trailers Hier vindt u alle trailers van de films van deze week A John Krasinski speelt de vader van het gezin, dat uit angst voor monsters geen geluid mag maken, fotoparamount pictures KOMISCH DRAMA Regie: Richard Loncraine. Hoofdrollen: Timothy Spall, Imelda Staunton. A De snob Sandra trekt in bij haar zus, een fervent danser. FOTO PARADISO ENTERTAINMENT NEDERLAND DRAMA Regie: Samuel Maoz. Hoofdrol len: Sarah Adler, Lior Ashkenazi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51