We betalen met privacy 0) O O lil 16 PSYCHOLOGELD Terwijl Picnic in ons land de klantengroei amper kan bijbenen, is de onlinesupermarkt nu ook in Duitsland actief. „De melkboer is terug", koppen de Duitse kranten. Nu nog winst maken, want dat kan nog wel tot 2020 duren. OVER DE GRENS THUISBEZORGER PICNIC Ik zit er nog op. Hoe symphatiek ik de op roep van Arjen Lubach ook vind: ik heb gisteravond om acht uur niet mijn Face- bookaccount gedelete. Als ik eerlijk ben, heb ik het niet eens overwogen. Ik vind FB ook een eng A&*$#-bedrijf, maar ik durf niet weg. Mijn werk is mijn alibi: als journalist is het sociale netwerk voor mij dé plek om interviewkandidaten te vinden. Want hoe vind ik zonder FB een vrouw van tussen de 18 en 35 jaar, liever niet uit Randstad, die haar huis is kwijtgeraakt omdat ze al haar geld in bitcoins had gestoken en die er ook nog leuk uitziet op de foto? De achilleshiel van alle #deletefacebook- oproepen is dat ze geen alternatief bieden. Terwijl mensen daar baat bij hebben, als ze van een slechte gewoonte proberen af te ko men. Een vervangende routine werkt beter dan jezelf alleen iets ontzeggen. Denk aan de ex-roker die een kauwgompje pakt als ie weer naar een sigaret verlangt. Ook de Ano nieme Alcholisten maakt gebruik van dit principe: de AA-avon- den zijn een alternatief voor kroegbezoeken. Een sociale bijeenkomst, maar dan eentje waarbij je niet naar de fles kan grijpen. Maar waar is het alter natief voor Niet-ano- mieme Facebookers? Oké, het leukste terras van de stad is behoorlijk onveilig, dat snap ik in middels wel. Maar ik heb ook geen zin om in mijn eentje thuis te gaan kniezen. Het bekendste alternatief voor NF- ers als ik, is het netwerk Diaspora. Maar ik ken niemand die daarop zit. En er is nog een ander probleem: Diaspora is afhankelijk van giften, geen bestendig verdienmodel dus. Dus ik bestel toch nog maar een biertje op het onveilige terras en stop daarna mijn por temonnee wat dieper weg. Het beste alternatief voor Facebook zou een betaald sociaal netwerk zijn. Facebook is ook niet gratis, we betalen alleen met onze privacy. Een sociaal netwerk dat zijn geld verdient met abonnementen, hoeft mijn gegevens niet meer aan derden te ver kopen. Ik zou daar best een paar tientjes per maand voor over hebben. Nog liever zou ik per minuut afrekenen. Met aan het einde van de maand een overzichtje van hoeveel ik op het sociale netwerk heb rondgehangen. Ik weet zeker dat ik dan de volgende keer de lullige vakantiekiekjes van een kennis van een collega van mijn man wél kan weer staan. Maar dan moeten jullie wel allemaal met me meedoen. Dus ook die vrouw van tussen de 18 en 35 jaar, niet uit Randstad, die haar huis is kwijtgeraakt omdat ze al haar geld in bitcoins had gestoken en die er leuk uitziet op de foto. Ik zit nog op FB. Ik durf niet weg, mijn werk is mijn alibi AMG Aperam ASR Vop ik icniclIch finde es total cool", zegt Karin, een alleen staande 70-jarige vrouw uit Kaarst, even ten westen van Düsseldorf. Een paar tellen eerder was zij een van de klanten van het eerste uur die met een druk op een rode knop de online supermarkt, twee jaar geleden in Nederland opgericht, in Duitsland officieel mocht lanceren. Karin, die samen met haar hond in een flatje op de twaalfde verdie ping woont, 'haat boodschappen doen'. „Ik vind het gewoon stom. Dit is perfect, je weet precies wan neer ze komen. En de bezorgers zijn ook nog eens totalfreundlich. Ik heb ook wel eens online bij an dere supermarkten besteld, maar dan moet je zo lang wachten. En ook nog eens bezorgkosten beta len. Daar is het tijdslot, waarin de bezorger kan komen, een paar uur. Hier twintig minuten. Dat scheelt nogal." Het verhaal van Karin is het ver haal dat ze bij Picnic graag horen. Tevreden klanten die, als ze een maal gewend zijn aan het elektri sche Picnic-busje dat op gezette tijden gratis komt voorrijden, niet meer anders willen en de traditio nele, fysieke supermarkt adieu zeggen. Tijdens de proefperiode verzamelde Picnic de afgelopen maanden in en rond Düsseldorf Dit is perfect. En de bezorgers zijn ook nog eens total f reundlich 800 klanten, al moet gezegd dat die voor half geld mochten winke len. Nog eens 2.000 geïnteresseer den staan op de wachtlijst. Michiel Muller, een van de vier Nederlandse oprichters, staat er in de hub van Picnic in het industrie gebied van Neuss tevreden bij. Het enthousiasme is groot", consta teert Muller (53), ook oprichter van bedrijven als Route Mobiel en de onbemande Tango-tankstati ons. „Dit kenden de Duitsers echt nog niet. De Duitse onlinemarkt is in verhouding ook kleiner dan in Nederland." Nieuwsgierig Dat klopt. Waar bij ons 2 tot 3 pro cent van de boodschappen online wordt gedaan, is dat in Duitsland slechts 1 procent. Diverse partijen, ook grote super marktketens als REWE en Edeka, proberen het wel, maar ogen schijnlijk zonder veel enthousi asme. De Duitse pers is dan ook zeer nieuwsgierig naar het Hol landse initiatief. Nadat een oplet tende journalist van een vakblad half maart ontdekte en onthulde dat Picnic onder de schuilnaam Sprinter bezig was met een proef bij Düsseldorf, stonden de kranten er vol mee. 'Der Milchman kehrtzu- rück', kopte de krant Rheinische Post bijvoorbeeld. De melkboer is terug. Muller liet de presentatie giste ren volledig over aan de nieuwe Duitse leiding. „Het moet ook echt Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 12 april 2018 Er wordt onder handeld met Criterion Cata- lyst and Tech nologies over een nauwe sa menwerking. De roestvrijstaal- maker werd het eens over de overname van VDM Metals Holding. De verzekeraar eindigde gisteren bovenaan de AEX. Het tankopslag- bedrijf behoorde eerder deze week nog tot de grootste stijgers. Chris van Mersbergen Neuss - Karin (klant in Duitsland) E o c Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16