©NDERNEMER iYOUR Are you ready to party? In 2016 boekte destilleerderij Hooghoudt een omzet van zo'n 20 miljoen. Maar, het bedrijf was 'niet erg winstgevend'. Volgens extern directeur Arno Donkersloot is het marktaandeel weer aan het groeien. Nu stoomt hij Hooghoudt klaar voor volgende generaties. Door René Bogaarts Met de naamsbekendheid van het product is niets mis, maar de verkoop daalt al jaren. Volgens Arno Donkersloot, managing director van Hooghoudt uit Groningen, daalt de afzet van jenever jaarlijks met zo'n 4 procent. „Jenever heeft eenvoudigweg geen goede reputatie, maar dat is nu al een jaar of drie aan het veranderen. Bovendien is ons marktaandeel de afgelopen jaren gegroeid." Nieuwe initiatieven In 2016 hoekte Hooghoudt een omzet van zo'n 20 miljoen euro, maar het bedrijf was volgens Donkersloot 'niet erg winstgevend'. De afgelopen zeven jaar werden steeds 'kleine plusjes' gescoord. Het meeste geld - tussen de acht ton en een miljoen per jaar - werd in marketing gepompt. „We willen de toekomst van het bedrijf veiligstellen, voor de vijfde of zesde generatie", legt hij uit. Zelf is Donkersloot een inge huurde directeur. „Ik ben niet meer dan een rimpeling in de rivier, ik zit er anders in dan de familie Hooghoudt. Ik word ook niet aangestuurd op het behalen van rendement, maar op het ontplooien van nieuwe initiatieven waar het bedrijf later succes mee moet behalen." 'Ons marktaandeel is de afgelopen jaren gegroeid' Op de vraag wat de voordelen zijn van een familiebedrijf, antwoordt Donker sloot beslist: „We hebben geen schulden, we hebben alles zelf gefinancierd. Omdat de beslisbevoegdheid bij één man ligt, Bert Hooghoudt, kunnen we snel opereren. We kijken naar de lange termijn en bouwen toekomstgericht. En ten slotte houden we de menselijke waarden hoog; we gaan goed met onze medewerkers om. Bij Hooghoudt, dat één vestiging heeft - in de Groningse Hooghoudtstraat - werken zo'n 40 man. Zijn er ook nadelen? Ook daarop ant woordt Donkersloot met grote stellig heid. „Het betekent nogal wat als een bedrijf valt of staat met de emoties van één meneer. En dat het gaat om het geld van en de risico's voor die ene meneer. Het gaat ook over meer dan alleen zaken, hij voelt zich ook persoon lijk verbonden aan het bedrijf. Zijn naam staat erop." Over de grens „Hooghoudt zet uiteraard in op voort zetting als familiebedrijf, maar duide lijk is wel dat het gaat om het door geven van een bedrijf dat toekomst hééft. Als we niet mee kunnen, heeft het bedrijf geen relevantie meer", zegt Donkersloot. Om de toekomst te garan deren doet de destilleerderij dan ook meer dan alleen investeren in marke ting. Onlangs introduceerde Hooghoudt de merknaam 'De Borgen', waarmee de Duitse, Britse, Italiaanse en Canadese markten worden verkend. Als deze jeneverconcepten aanslaan, wordt ook Hooghoudt daar geïntroduceerd." CHICKSLOVEFOOD: DE GROOTSTE F00DBL0G VAN NEDERLAND Bedrijf starten Eigen sales Nu met voordeel* 6l^iWfMÏurlfsmAN pi MüSKAl Terug naar jouw 80's en 90's gevoel bij OnYour Feet! Met wereldhits als 'Conga' en 'Dr. Beat'. Geniet van dit swingende musicalfeest met grote liveband. Geef je over aan dat feestgevoel, die sexy sound die je helemaal terugbrengt naar toen. Wil je er even hélemaal uit? Dit is de avond die alles heeft. Het leukste cadeau voor secretaressedag! Bestel tickets op ad.nl/oyf thema: het familiebedrijf W I mm k A ^m deondernemer.nl Familiebedrijf Hooghoudt bouwt aan imago jenever Chickslovefood is met 650.000 unieke per maand de grootste foodblog van het land. Oprichters Nina de Bruijn en Elise Gruppen vertellen over hun succes. „Het begon hobbymatig", vertelt De Bruijn. „De website zag er niet uit, maar werkte prima. We gingen er vol in, maar hadden geen businessplan. Wel wensen: het leek ons leuk als we na een jaar een keer gratis uiteten zouden kunnen. Elke dag plaatsten we een recept." Ze behoren tot de eerste bloggers die ons land kende. „Dat was ons geluk. Fashion- en beauty- blogs waren er wel. Nederlandse foodblogs nog niet. We bleven fanatiek recepten posten, zagen de bezoekersaantallen groeien. Tegenwoordig kom je er bijna niet meer tussen." De gratis eten tjes lieten niet lang op zich wachten. „Inmiddels waren we afgestudeerd en gingen er steeds meer uurtjes in Chickslovefood zitten. Na driejaar heb ben we onze banen opgezegd en zijn we fulltime voor onszelf gaan werken." Het was een spannende stap, maar een droom die uitkwam. En niet zonder resultaat. „We gaven onze zekerheid op, maar het kon. We bleven groeien. We hebben nu 650.000 unieke bezoe kers per maand en zitten met zijn zevenen, werk nemers, freelancers en stagiaires, op kantoor." Waar het gouden duo eerder de sales uitbe steedde, hebben ze die samenwerking vorig jaar stopgezet. Niet omdat ze slechte ervaringen met het team hadden, maar omdat ze het zelf wilden doen. „Niemand weet zo goed wat we kunnen als wijzelf. Daarbij vinden we het hartstikke leuk." 'De chicks' verdienen hun geld met adverteerders op de website en met hun kookboeken. Ze hebben er nu vijf op hun naam staan. Eind 2018 komt er een nieuw boek aan. „We gaan het voor het eerst zelf uitgeven. Momenteel zijn we zelf een uitgevers- tak aan het opzetten. Wie weet komen er nog wel meer boeken." Door Anna Neeltje de Boer Lees het hele interview met Nina de Bruijn en Elise Gruppen op deondernemer.nl. Fotografie: Pim Hendriksen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15