4 De ruzie over de Oostvaardersplassen toont volgens filosofe Stine Jensen twee dingen aan: het idee van 'wilde dieren' in 'wilde natuur' is in ons landje ridicuul. En: we nemen dierenleed nu serieus. INTERVIEW STINE JENSEN ok Stine Jensen heeft met stij gende verbazing gekeken naar de escalatie van het conflict bij de Oostvaarders plassen: de arrestatie afgelopen weekend van activisten die de grote grazers bij wilden voeren én de be dreiging van boswachters die een verzwakt hert afschoten. „Beide kampen zeiden het beste met de die ren voor te hebben, maar ondertus sen stonden ze lijnrecht tegenover elkaar." De heisa in Flevoland staat volgens de filosofe, die op mens-dier-relaties promoveerde, niet op zichzelf. „Het komt veel vaker voor dat mensen op de barricades klimmen. Deze week was er een vergelijkbare actie voor wilde zwijnen in Hoenderloo. Eerder hadden we koe Hermien. Daarvoor waren er de paarden in het stijgende water bij Marrum. En iedereen her innert zich Knut, het ijsbeertje. Of gorilla Bokito die niet afgemaakt mocht worden." In al deze gevallen lopen de ge moederen hoog op, signaleert Jen sen: „Dat is zo vreemd niet: we krij gen steeds meer oog voor het lijden van dieren, iets waar vorige genera ties nauwelijks bij stil stonden. Zo'n Partij voor de Dieren heeft daar zeker aan bijgedragen; zij vroegen zelfs aandacht voor de misère van de goudvis. En dat we dat lijden serieus nemen, heeft weer te maken met het feit dat we ons meer en meer met dieren identificeren en veel op ze projecteren. Het zijn 'lieve, onschul dige wezens' die door de autoriteiten in de steek worden gelaten." Tijdens de demonstratie afgelo pen weekend speelde er nog iets anders. „Het was Pasen, er was een optocht, mensen droegen kruizen. Daardoor kreeg het geheel bijna iets religieus. 'We gaan het goede doen, we gaan een moord afwen den'. Het was alsof het hert de Messias was die aan het kruis genageld zou worden." „Op het eerste gezicht is het een ab surde parallel. Maar als ik me ver plaats in de dierenactivisten is het niet zo vreemd. Zij zien de dieren die daar in de winter verhongeren als menselijk en de boswachters die de dieren komen afschieten als beestachtig. 'Soortverwarring' noe men we dat in de filosofie. Dat er voor het gevoel geen verschil meer is tussen het lijden van dier en mens." C Het was alsof het hert de Messias was die aan het kruis genageld zou worden „Het is juist een van de redenen dat zo'n protest aanspreekt. Het gevoel van 'gewone mensen ver sus de autoriteiten'. En of je nu links of rechts bent: het redden van zo'n dier overstijgt voor - even de dagelijkse verschil len. De geschiedenis laat zien dat vooral vrouwen voorvechters van die renrechten zijn. Denk aan Jane Goodall en haar chimpansees en Dian Fossey met haar gorilla's. En aan de vrouwelijke Kamer leden van de Partij voor de Dieren. Mo gelijk bekommeren vrouwen zich meer om de rechten van dieren omdat ook zij langer voor hun rechten moesten vechten en meer oog voor de underdog heb ben." „Zo gauw mensen zich met indivi duele dieren identificeren, eten ze die niet meer op. Die naamloze zus sen van Hermien gaan gewoon naar de slacht, maar Hermien: nee. We identificeren ons in het algemeen snel met lieve, pluizige, zachte die ren. Dat heet 'big brown eyes hypothe sis'. Een hert valt daar ook onder. Het aantal dieren waar we sympathie voor voelen, breidt zich overigens rap uit - ook door iemand als Freek Vonk. Hij heeft ervoor gezorgd dat kinderen zich tegenwoordig zelfs verplaatsen in reptielen, terwijl die vroeger als eng en gevaarlijk gezien werden. Bij kinderfeestjes komt te genwoordig een slangenexpert langs." „Absoluut. Ik heb ooit eens een kin- dertv-programma gemaakt met tie ners uit de stad en van het platte land. Daar viel op dat de stadstieners dieren als mensen met menselijke eigenschappen zagen, terwijl boer derijtieners de specifieke dierlijke ei genschappen veel beter konden dui den. De stadstieners vonden het 'zie lig' dat de dieren op stal moesten - alsof het opgesloten kinderen waren - de boerderijtieners konden heel goed uitleggen waarom dat voor koeien beter was." vrijdag 6 april 2018 GO Dit kunnen meer aanzien Eefje Oomen Lelystad —Stine Jensen Er zit geen partij of organisatie achter: het initiatief komt van een aantal vrouwen. Is dat op merkelijk? Er is veel cynisme over de activis ten: 'Een Oostvaarders-hert of een koe als Hermien redden en dan thuis weer snel aan de plofkip'. Is er niet een flinke kloof tussen stad en platteland? Mensen liepen zelfs met span doeken als 'The Killing Fields'. Kan dat? Geno cide in Cambodja vergelijken met die renleed in Flevo land?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4