WIM HOFMAN DJ-trioSTUK komt naar festival 5 mei 11 Jasper Jaspersen Brasser beschrijft Vlissingen, halver wege de 18e eeuw. Een fascinerende wandeling door een vrijwel verdwenen stad. Zo, dat was Pasen. Het grote lentefeest begon al vroeg met allerlei eieren en ha zen en met een toestroom van toeristen. We hebben weinig pro testen over de toeristen gehoord, die nog zachtjes Bach zingend (het slotkoor van de Mattheus- passie) Zeeland binnen stroom den, en ook vernamen we geen gezeur over de kleur van de eieren of de hazen. Je had witte en bruine hazen, sommige met mandjes met eieren op de rug en een broek aan met bretels, want dieren worden steeds meer vermenselijkt en zo veel mogelijk politiek correct ge maakt. Er waren ook witte en bruine chocolade eieren, een aan tal ervan hol, hetgeen een sym bool is: niet alles in het leven is hoopvol en niet in alles schuilt geluk. Ook daar werd niet moei lijk over gedaan, want velen van ons beseffen dat onderhand wel. Er waren natuurlijk ook veel echte eieren. Rond Pasen worden ze dikwijls hard gekookt en ge kleurd en beschilderd en dan ver stopt in park of tuin. Het kleurig beschilderen is nodig om ze weer gemakkelijk terug te kunnen vin den. Dat terugvinden is nu on derhand wel achter de rug. De niet teruggevonden eieren zijn voor de toeristen. Vroeger hadden we thuis met Pasen en nog dagen erna veel ei eren die we naar hartelust be schilderden. Soms met bloemen of stippen of sterretjes of letters. Soms kregen ze ogen en een mond. Een enkele keer werden er lange kartonnen oren aan zo'n ge plakt zodat het, met wat fantasie, op de kop van een paashaas leek. Met wat fantasie, want niemand had de echte paashaas ooit gezien. Mijn oudste broer had de vreemde gewoonte om zo'n ei, als hij het wilde pellen, op het hoofd van zijn jongste broer Anton stuk te slaan. De kleine Anton hield daar niet van en bedacht een list. Op een bepaald moment nam hij een ei uit de schaal en tikte ermee op het hoofd van zijn grote broer. Dat ei was echter ongekookt. STUK is vooral bekend van hun YouTube-kanaal StukTV, dat i,6 miljoen abonnees heeft. Maar het trio timmert ook aan de weg met muziekshows. Eind vorig jaar bracht STUK twee EP's uit, waarbij samengewerkt werd met Kraantje Pappie, Tony Junior en Wolter Kroes. STUK heeft al op festivals in Nederland gestaan en treedt dit jaar ook op bij Vestrock in Hulst. Ook DJ's Steff da Campo, Ma- troda, Karim Soliman, Rowen Clark, ADRIENO, Jarah Damiël, Amyntas en Kayan Chow komen naar Vlissingen. Eerder werd be kend dat DJ Fedde Le Grand naar het festival komt. Hij is één van de 'Ambassadeurs van de Vrijheid'. Bezoekers kunnen vanaf 13.30 uur tot middernacht genieten van dance- en housemuziek op het Li berty Dance Stage aan de Spuikom. Op het hoofdpodium op het Bel- lamypark staan dit jaar onder meer Broederliefde, The Kik, de Bazzoo- kas en The Memphis Maniacs. Het is 1754. Jasper Jas persen Brasser heeft de tijd. In zijn bier brouwerij Achter de Kerk - bij de Sint Ja- cobskerk - is weinig klandizie. Eerlijk gezegd, Jasper Jaspersen Brasser verveelt zich. En hoewel hij geen ervaren schrijver zegt te zijn, besluit hij heel precies op te schrijven hoe zijn Vlissingen eruit ziet. Daarom kunnen we, 264 jaar later, hem een arm geven en door de oude, grotendeels verdwenen havenstad slenteren. Door de stra ten, langs de havens, en ook in de kerken en beursgebouwen. We komen aan bij het stadhuis op de Grote Markt. Tijdens het En gelse bombardement in 1809 is dat in vlammen opgegaan. In de tijd van Brasser staat het er nog fier. De brouwer neemt ons mee naar het bordes. Hij wijst op de ijzeren kooi naast de trap, 'staende op een draiende spil'. Net een 'papegais- koij', zegt Brasser. Maar dat is het niet. De kooi wordt gebruikt 'voor vrouwlieden die te veijligh met haar goederen zyn om die aen een ijgelyk uyt te venten'. Hij ziet de vraagtekens in onze ogen. Het ant woord komt op fluistertoon: tot vermaak van de hele stad worden vrouwen van lichte zeden in de kooi vastgeketend en rondge draaid. Weken, maanden werkt hij aan zijn 'Beschrijvinge der stadt Vlis- singe'. Het wordt een heel pak pa pier, handgeschreven. Omdat zijn verhaal in een privéarchief terecht komt, overleeft het alle rampspoe den die de stad aan de monding van de Westerschelde nog zullen teisteren. De losse vellen worden in een band samengebracht en verhuizen naar het gemeentear chief. Daar zijn ze inmiddels al tientallen jaren een veel geraad pleegd handschrift, onderzoekers die iets met de geschiedenis van Vlissingen willen kunnen niet om het gedetailleerde werk van Bras ser heen. Hij beschrijft de bolwer ken, de poorten, het gasthuis, de beurs, de kerken en nog veel meer. Ook vertelt hij hoe het stadsbe stuur en de rechtspraak werken, de gezondheidszorg, de stadsreini ging, de armoedebestrijding. Het idee om Brassers stadsbe schrijving voor een breed publiek toegankelijk te maken, leeft al lan ger. Nu komt het ervan. Met dank aan de steun van stedelijke publi catie- en promotiefondsen. De in Vlissingen woonachtige schrijver Joep Bremmers - hij bezorgde de poëzie van Simon Vinkenoog en Hans Verhagen - maakte het handschrift geschikt voor de druk ker en voorzag het waar nodig van toelichting. Gemeentearchivaris Ad Tramper schreef de inleiding. Vandaag, vrijdag, wordt het boek werk gepresenteerd tijdens een studiemiddag in het gemeente huis. Burgemeester Bas van den Tillaar neemt het eerste exemplaar in ontvangst. Het duo Tramper-Bremmers werpt een nieuw licht op het nu voor iedereen beschikbare hand schrift. Het is ondertekend met JJB. Tot voor kort werd aangeno men dat die initialen staan voor de jurist Jacob Jaspersen Brasser. Bremmers ontdekt echter dat Ja cob in 1754 in Leiden studeert. En komt tot de conclusie dat diens va der, bierbrouwer Jasper Jaspersen Brasser (1702-1764), de auteur moet zijn. Vergelijking van diens handschrift in het enige bewaard gebleven boek van het bierbrou- wersgilde met de stadsbeschrij ving maakt aan elke twijfel een eind:honderd procent Jasper. Ter gelegenheid van de publica tie is de band van het originele handschrift gerestaureerd. In het rood daarvan zit meekrap ver werkt, en pulp van Braziliaans hout. Plus een beetje purper. De zelfde kleur rood komt terug op de cover van het nieuwe boek. vrijdag 6 april 2018 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Vlissingen Het DJ-trio STUK treedt op 5 mei op tijdens het Bevrijdings festival in Vlissingen. Dat maakte de organisatie gisteren bekend. Cornelleke Blok Wandel mee door Vlissingen in 1754 Jan van Damme Beschrijvinge der stadt Vlissinge, het handschrift van Jasper Jas persen Brasser 1754: bezorgd door Joep Bremmers en Ad Tramper, uitgave Gemeentear chief Vlissingen, 375 pagina's, 25 euro. Ad Tramper (links) en Joep Bremmers verzorgden de uitgave van het handschrift van Jasper Jasper sen Brasser, foto lex de meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39