WIM HOFMAN
DJ-trioSTUK
komt naar
festival 5 mei
11
Jasper Jaspersen
Brasser beschrijft
Vlissingen, halver
wege de 18e eeuw.
Een fascinerende
wandeling door een
vrijwel verdwenen
stad.
Zo, dat was Pasen. Het grote
lentefeest begon al vroeg
met allerlei eieren en ha
zen en met een toestroom van
toeristen. We hebben weinig pro
testen over de toeristen gehoord,
die nog zachtjes Bach zingend
(het slotkoor van de Mattheus-
passie) Zeeland binnen stroom
den, en ook vernamen we geen
gezeur over de kleur van de eieren
of de hazen.
Je had witte en bruine hazen,
sommige met mandjes met eieren
op de rug en een broek aan met
bretels, want dieren worden
steeds meer vermenselijkt en zo
veel mogelijk politiek correct ge
maakt. Er waren ook witte en
bruine chocolade eieren, een aan
tal ervan hol, hetgeen een sym
bool is: niet alles in het leven is
hoopvol en niet in alles schuilt
geluk. Ook daar werd niet moei
lijk over gedaan, want velen van
ons beseffen dat onderhand wel.
Er waren natuurlijk ook veel
echte eieren. Rond Pasen worden
ze dikwijls hard gekookt en ge
kleurd en beschilderd en dan ver
stopt in park of tuin. Het kleurig
beschilderen is nodig om ze weer
gemakkelijk terug te kunnen vin
den. Dat terugvinden is nu on
derhand wel achter de rug. De
niet teruggevonden eieren zijn
voor de toeristen.
Vroeger hadden we thuis met
Pasen en nog dagen erna veel ei
eren die we naar hartelust be
schilderden. Soms met bloemen
of stippen of sterretjes of letters.
Soms kregen ze ogen en een
mond. Een enkele keer werden er
lange kartonnen oren aan zo'n ge
plakt zodat het, met wat fantasie,
op de kop van een paashaas leek.
Met wat fantasie, want niemand
had de echte paashaas ooit gezien.
Mijn oudste broer had de
vreemde gewoonte om zo'n ei, als
hij het wilde pellen, op het hoofd
van zijn jongste broer Anton stuk
te slaan.
De kleine Anton hield daar niet
van en bedacht een list. Op een
bepaald moment nam hij een ei
uit de schaal en tikte ermee op
het hoofd van zijn grote broer.
Dat ei was echter ongekookt.
STUK is vooral bekend van hun
YouTube-kanaal StukTV, dat i,6
miljoen abonnees heeft. Maar het
trio timmert ook aan de weg met
muziekshows. Eind vorig jaar
bracht STUK twee EP's uit, waarbij
samengewerkt werd met Kraantje
Pappie, Tony Junior en Wolter
Kroes. STUK heeft al op festivals in
Nederland gestaan en treedt dit jaar
ook op bij Vestrock in Hulst.
Ook DJ's Steff da Campo, Ma-
troda, Karim Soliman, Rowen
Clark, ADRIENO, Jarah Damiël,
Amyntas en Kayan Chow komen
naar Vlissingen. Eerder werd be
kend dat DJ Fedde Le Grand naar
het festival komt. Hij is één van de
'Ambassadeurs van de Vrijheid'.
Bezoekers kunnen vanaf 13.30 uur
tot middernacht genieten van
dance- en housemuziek op het Li
berty Dance Stage aan de Spuikom.
Op het hoofdpodium op het Bel-
lamypark staan dit jaar onder meer
Broederliefde, The Kik, de Bazzoo-
kas en The Memphis Maniacs.
Het is 1754. Jasper Jas
persen Brasser heeft
de tijd. In zijn bier
brouwerij Achter de
Kerk - bij de Sint Ja-
cobskerk - is weinig klandizie.
Eerlijk gezegd, Jasper Jaspersen
Brasser verveelt zich. En hoewel
hij geen ervaren schrijver zegt te
zijn, besluit hij heel precies op te
schrijven hoe zijn Vlissingen eruit
ziet. Daarom kunnen we, 264 jaar
later, hem een arm geven en door
de oude, grotendeels verdwenen
havenstad slenteren. Door de stra
ten, langs de havens, en ook in de
kerken en beursgebouwen.
We komen aan bij het stadhuis
op de Grote Markt. Tijdens het En
gelse bombardement in 1809 is dat
in vlammen opgegaan. In de tijd
van Brasser staat het er nog fier.
De brouwer neemt ons mee naar
het bordes. Hij wijst op de ijzeren
kooi naast de trap, 'staende op een
draiende spil'. Net een 'papegais-
koij', zegt Brasser. Maar dat is het
niet. De kooi wordt gebruikt 'voor
vrouwlieden die te veijligh met
haar goederen zyn om die aen een
ijgelyk uyt te venten'. Hij ziet de
vraagtekens in onze ogen. Het ant
woord komt op fluistertoon: tot
vermaak van de hele stad worden
vrouwen van lichte zeden in de
kooi vastgeketend en rondge
draaid.
Weken, maanden werkt hij aan
zijn 'Beschrijvinge der stadt Vlis-
singe'. Het wordt een heel pak pa
pier, handgeschreven. Omdat zijn
verhaal in een privéarchief terecht
komt, overleeft het alle rampspoe
den die de stad aan de monding
van de Westerschelde nog zullen
teisteren. De losse vellen worden
in een band samengebracht en
verhuizen naar het gemeentear
chief. Daar zijn ze inmiddels al
tientallen jaren een veel geraad
pleegd handschrift, onderzoekers
die iets met de geschiedenis van
Vlissingen willen kunnen niet om
het gedetailleerde werk van Bras
ser heen. Hij beschrijft de bolwer
ken, de poorten, het gasthuis, de
beurs, de kerken en nog veel meer.
Ook vertelt hij hoe het stadsbe
stuur en de rechtspraak werken,
de gezondheidszorg, de stadsreini
ging, de armoedebestrijding.
Het idee om Brassers stadsbe
schrijving voor een breed publiek
toegankelijk te maken, leeft al lan
ger. Nu komt het ervan. Met dank
aan de steun van stedelijke publi
catie- en promotiefondsen. De in
Vlissingen woonachtige schrijver
Joep Bremmers - hij bezorgde de
poëzie van Simon Vinkenoog en
Hans Verhagen - maakte het
handschrift geschikt voor de druk
ker en voorzag het waar nodig van
toelichting. Gemeentearchivaris
Ad Tramper schreef de inleiding.
Vandaag, vrijdag, wordt het boek
werk gepresenteerd tijdens een
studiemiddag in het gemeente
huis. Burgemeester Bas van den
Tillaar neemt het eerste exemplaar
in ontvangst.
Het duo Tramper-Bremmers
werpt een nieuw licht op het nu
voor iedereen beschikbare hand
schrift. Het is ondertekend met
JJB. Tot voor kort werd aangeno
men dat die initialen staan voor de
jurist Jacob Jaspersen Brasser.
Bremmers ontdekt echter dat Ja
cob in 1754 in Leiden studeert. En
komt tot de conclusie dat diens va
der, bierbrouwer Jasper Jaspersen
Brasser (1702-1764), de auteur
moet zijn. Vergelijking van diens
handschrift in het enige bewaard
gebleven boek van het bierbrou-
wersgilde met de stadsbeschrij
ving maakt aan elke twijfel een
eind:honderd procent Jasper.
Ter gelegenheid van de publica
tie is de band van het originele
handschrift gerestaureerd. In het
rood daarvan zit meekrap ver
werkt, en pulp van Braziliaans
hout. Plus een beetje purper. De
zelfde kleur rood komt terug op de
cover van het nieuwe boek.
vrijdag 6 april 2018
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
Vlissingen
Het DJ-trio STUK treedt op 5
mei op tijdens het Bevrijdings
festival in Vlissingen. Dat
maakte de organisatie gisteren
bekend.
Cornelleke Blok
Wandel mee door Vlissingen in 1754
Jan van Damme
Beschrijvinge der stadt Vlissinge,
het handschrift van Jasper Jas
persen Brasser 1754: bezorgd
door Joep Bremmers en Ad
Tramper, uitgave Gemeentear
chief Vlissingen, 375 pagina's,
25 euro.
Ad Tramper (links) en Joep Bremmers verzorgden de uitgave van het handschrift van Jasper Jasper
sen Brasser, foto lex de meester