KIEK AANZETTEN
Kerk als bioscoop
10 ZE
Monnikenwerk
Op de avond van Tweede
Paasdag sjeest een
vriendin in haar autoo
tje voor. Ze belt aan en
stopt in de gauwigheid mijn hon
den een lekkernij toe voor we ons
naar twee andere vrouwen spoe
den, die ook meegaan naar de
bioscoop. We kennen elkaar van
de sportschool maar gaan van
avond kijken naar Mary Magda-
lene, een film die in deze regio
rond Pasen te zien is. Onderweg
komt het weer aan de orde en het
betaald parkeren in Vlissingen.
De bioscoopzaal is goed gevuld
voor het passieverhaal met pauze.
Maria Magdalena is in de film de
hoofdpersoon. Het is een dame die
weet wat ze wil: geestelijke zaken
boeien haar en daarom wil ze niet
worden uitgehuwelijkt en kinde
ren baren zoals voor vrouwen ge
bruikelijk is. Dat geeft in de tradi
tionele gemeenschap nogal gedoe.
Toch sluit zij zich aan bij Jezus en
zijn vrienden. In de film zijn die
begeesterd door het idee van een
nieuw begin, een nieuw konink
rijk dat komt. Impliciet en expli
ciet gaan zij uit van een revolutio
naire omwenteling. In Jeruzalem
duwen ze Jezus bij wijze van spre
ken naar voren, want nu zal het
gebeuren. Judas geeft het laatste
zetje. Dit is het moment, maar dan
loopt alles anders. Na de kruisi
ging van Jezus zijn de mannen
flink van slag.
Maria Magdalena verstaat de
boodschap van Jezus op een an
dere, meer spirituele manier. Zij
staat open voor een omwenteling
die voorbijgaat aan revolutionair
elan en is bij Jezus' sterven en de
eerste getuige van zijn opstanding.
De apostelen claimen haar verhaal
vlot en zetten haarzelf terzijde, zij
zullen de kerk vestigen.
Bekend is hoe het verhaal verder
is gelopen. In het jaar 300 is al be
kend dat er een geschrift is, dat
ook wel wordt aangeduid als het
Evangelie van Maria. Paus Grego-
rius zet in 591 Maria weg als hoer,
maar zijn verre opvolger paus
Franciscus gaat in 2016 over tot
eerherstel en erkent Maria Magda
lena als apostel. Hoe stil kan het in
een bioscoopzaal zijn, wanneer dit
in een korte tekst - voor de aftite
ling - wordt verhelderd.
De nazit volgt, met witte wijn.
We praten ontspannen, maar niet
lichtzinnig over de kerk en de rol
van mannen daarbinnen. Ik geniet
van de pure reacties, zonder op
smuk en vrij van sociaal wense
lijke opmerkingen. In de horeca
In de horeca kun je
over de passie van
Maria met Pasen een
beste boom opzetten
kun je over de passie van Maria
met Pasen een beste boom opzet
ten.
Op weg naar huis kijk ik naar de
ruitenwissers, terwijl de chauffeur
meezingt met Ed Sheeran. Ik heb
genoten. En thuisgekomen vind ik
er ineens woorden voor. Ik deel
hardop dat het opvallend is dat er
de afgelopen jaren populaire films
zijn gemaakt over religie, maar dat
kerken zelf populaire films zónder
godsdienstige boodschap op het
programma zetten. Kijk maar in
de kerkbladen. De kerk wordt bios,
de bios kerk? Natuurlijk is het ge
zellig met gelijkgestemde of be
vriende mensen een film te kij
ken, maar met elkaar de geest
scherpen? In een divers gezelschap
met on- of randkerkelijken is dat
misschien wel duizend keer inte
ressanter.
lint
vrijdag 6 april 2018
foto Camile Schelstraete
De spieren nog stram, zo kort na de verlengde winter. Vroeg in het Zeeuwse licht rijdt je lange ik mee. Hier ronden we de oude veerhaven
van Perkpolder. Even aanzetten, het nieuwe seizoen gloort.
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk