KIEK AANZETTEN Kerk als bioscoop 10 ZE Monnikenwerk Op de avond van Tweede Paasdag sjeest een vriendin in haar autoo tje voor. Ze belt aan en stopt in de gauwigheid mijn hon den een lekkernij toe voor we ons naar twee andere vrouwen spoe den, die ook meegaan naar de bioscoop. We kennen elkaar van de sportschool maar gaan van avond kijken naar Mary Magda- lene, een film die in deze regio rond Pasen te zien is. Onderweg komt het weer aan de orde en het betaald parkeren in Vlissingen. De bioscoopzaal is goed gevuld voor het passieverhaal met pauze. Maria Magdalena is in de film de hoofdpersoon. Het is een dame die weet wat ze wil: geestelijke zaken boeien haar en daarom wil ze niet worden uitgehuwelijkt en kinde ren baren zoals voor vrouwen ge bruikelijk is. Dat geeft in de tradi tionele gemeenschap nogal gedoe. Toch sluit zij zich aan bij Jezus en zijn vrienden. In de film zijn die begeesterd door het idee van een nieuw begin, een nieuw konink rijk dat komt. Impliciet en expli ciet gaan zij uit van een revolutio naire omwenteling. In Jeruzalem duwen ze Jezus bij wijze van spre ken naar voren, want nu zal het gebeuren. Judas geeft het laatste zetje. Dit is het moment, maar dan loopt alles anders. Na de kruisi ging van Jezus zijn de mannen flink van slag. Maria Magdalena verstaat de boodschap van Jezus op een an dere, meer spirituele manier. Zij staat open voor een omwenteling die voorbijgaat aan revolutionair elan en is bij Jezus' sterven en de eerste getuige van zijn opstanding. De apostelen claimen haar verhaal vlot en zetten haarzelf terzijde, zij zullen de kerk vestigen. Bekend is hoe het verhaal verder is gelopen. In het jaar 300 is al be kend dat er een geschrift is, dat ook wel wordt aangeduid als het Evangelie van Maria. Paus Grego- rius zet in 591 Maria weg als hoer, maar zijn verre opvolger paus Franciscus gaat in 2016 over tot eerherstel en erkent Maria Magda lena als apostel. Hoe stil kan het in een bioscoopzaal zijn, wanneer dit in een korte tekst - voor de aftite ling - wordt verhelderd. De nazit volgt, met witte wijn. We praten ontspannen, maar niet lichtzinnig over de kerk en de rol van mannen daarbinnen. Ik geniet van de pure reacties, zonder op smuk en vrij van sociaal wense lijke opmerkingen. In de horeca In de horeca kun je over de passie van Maria met Pasen een beste boom opzetten kun je over de passie van Maria met Pasen een beste boom opzet ten. Op weg naar huis kijk ik naar de ruitenwissers, terwijl de chauffeur meezingt met Ed Sheeran. Ik heb genoten. En thuisgekomen vind ik er ineens woorden voor. Ik deel hardop dat het opvallend is dat er de afgelopen jaren populaire films zijn gemaakt over religie, maar dat kerken zelf populaire films zónder godsdienstige boodschap op het programma zetten. Kijk maar in de kerkbladen. De kerk wordt bios, de bios kerk? Natuurlijk is het ge zellig met gelijkgestemde of be vriende mensen een film te kij ken, maar met elkaar de geest scherpen? In een divers gezelschap met on- of randkerkelijken is dat misschien wel duizend keer inte ressanter. lint vrijdag 6 april 2018 foto Camile Schelstraete De spieren nog stram, zo kort na de verlengde winter. Vroeg in het Zeeuwse licht rijdt je lange ik mee. Hier ronden we de oude veerhaven van Perkpolder. Even aanzetten, het nieuwe seizoen gloort. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38