Zo makkelijk kan koken zijn.' Ga nu naar PZG.nl/kokeneneten 24 Toekomstplannen van Liberty Media vandaag gepresenteerd in Bahrein Het belangrijkste nieuws bij de aanloop naar de GP van Bahrein moet vandaag komen uit de presentatie van de toekomstplannen van Liberty Media. Wat willende Amerikanen met de Formule 1? Het gonst in de paddock. Nog net iets meer dan normaal. Wat zijn de nieuwe commerciële rechtenhou ders nu precies van plan met de ko ningsklasse van de autosport? Van daag wordt in Bahrein de toe komstvisie van de Amerikaanse eigenaar Liberty Media met de wereld gedeeld. Wat al duidelijk was, is dat ze bij Liberty veel waar de hechten aan transparantie, fan- beleving, toegankelijkheid, het be reiken van een jonger publiek en een gelijk speelveld. De 'blueprintfor the future' behelst vooral een op Amerikaanse leest geschoeide For mule 1. Hoe dat er dan uit ziet? Het toonaangevende Duitse blad 'Auto, Motor und Sport' denkt al wel wat details te kennen. Grootste verandering wordt vol gens de Duitsers de nieuwe kwali ficatie-opzet op de zaterdag van elk raceweekeinde. Nu wordt de start- grid nog via een drievoudige kwa lificatie met eliminatie bepaald. Straks moet na een traditionele kwalificatie een 100 kilometer lange sprintrace de startgrid van de Grand Prix vormgeven. In die sprintrace zijn teams vrij in de ban den- en brandstofkeuze. Vol gas dus, voor extra spektakel. Hoe eerder Mercedes en Ferrari de Formule 1 vaarwel zeggen, hoe beter. Deze enorme industriële complexen verpesten de sport Ex-coureur Niki Lauda reageerde enthousiast. „Waarom bepalen we ook niet meteen een maximumtij d voor de race op zondag? Races van twee uur lang in Monaco en Singa pore zijn toch lastig te verkopen als er helemaal niets gebeurt." Een sport inkorten vanwege de aandachtspanne van jongere fans is niets nieuws. Cricket kwam met het kortere Twenty20, volleybal met het rallypoint-systeem en ten nis met de supertiebreak. Zaak is wel dat de sport in essentie niet ver andert. Daarom ook dat de optie van de omgekeerde startgrid, zoals in de Formule 2, al afgeschoten zou zijn door de teams. De snelste in de kwalificatie (die in dat concept ook al punten oplevert) zou dan achter aan starten, de langzaamste voor aan. Kunstmatig spanning creëren, geen team loopt er warm voor. Wél lijkt de dubbele training op vrijdag op de schop te gaan. Liberty schijnt één sessie van twee uur te willen en biedt het publiek vooraf toegang tot de technische inspectie van het wagenpark. Zo krijgt het nu niet al te populaire vrijdagticket meer waarde. Sowieso werkt Li berty aan een motorenreglement voor 2021. Details werden vorig jaar al gedeeld. Met minder vrijheid in de ontwerpkeuze en standaard 'plug and plag-onderdelen' moet het allemaal goedkoper, begrijpelijker, krachtiger en luider. Dit om geïnte resseerde nieuwe motorfabrikan ten én de fans tegemoet te komen. Niet zo vreemd dat dit vereen voudigde pakket door de kapitaal krachtigste teams, Ferrari en Mer cedes, al werd afgekeurd. De nieu we formule zou hun financiële machtspositie ondermijnen. Met dreigementen dat ze zelf een 'break- away-serie' opzetten, probeerden Mercedes en vooral Ferrari al Li berty Media op andere gedachten te brengen. Dreigementen die Liberty volgens de voormalige Formule 1- VERSTAPPEN keizer Bernie Ecclestone 'maar be ter serieus kan nemen'. Al ziet Red Bull-teambaas Chris- tian Horner vooral dat 'de geschie denis zich herhaalt'. „Deze gelui den horen we elke vijf, zes jaar. Li berty moet niet denken dat ze een consensus onder de teams kunnen bereiken, maar gewoon met een set regels en een financieel kader ko men", meent de teambaas van Max Verstappen. „Leg dat pakket op ta fel. Dan is het aan de teams of ze mee willen doen. Of niet." Van oud-kampioen Damon Hill hoeft dat niet eens zo nodig. „Hoe eerder Mercedes en Ferrari de For mule 1 vaarwel zeggen, hoe beter, wat mij betreft. Deze enorme indu striële complexen verpesten de sport. Ze willen niet spelen. Ze wil len alles, altijd." 24'Kitchen vrijdag 6 april 2018 Eigenaar Formule 1 stippelt andere route naar start uit De startopstelling bij de Grand Prix van Melbourne, vorige maand, fotogettyimages Arjan Schouten Bahrein -Oud-coureur Damon Hill (57) Nu Liberty Media met zijn toe komstplannen komt, mag iedere coureur in Bahrein zijn duit in het zakje doen. Ook Max Verstappen werd ge vraagd wat hij graag veran derd ziet. Het gebrek aan ge luid is zijns inziens het groot ste probleem, „ledereen wil terug naar de V12", weet de coureur van Red Buil Racing. „Desnoods de V8, de V10, alles maakt veel meer geluid dan wat we nu hebben." Een flink lawaai hoort volgens de 20-jarige Limburger ook bij de fanbeleving. Net als de mogelijkheid om in te halen volgens hem moet worden gestimuleerd. „Maar goed... ledereen roept nu dingen, maar ik denk niet dat je als Liberty per se naar alle teams en coureurs moet gaan luiste ren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 24