Zo makkelijk kan koken zijn.' Ga nu naar PZG.nl/kokeneneten
24
Toekomstplannen van Liberty Media vandaag gepresenteerd in Bahrein
Het belangrijkste
nieuws bij de aanloop
naar de GP van Bahrein
moet vandaag komen
uit de presentatie van
de toekomstplannen
van Liberty Media. Wat
willende Amerikanen
met de Formule 1?
Het gonst in de paddock. Nog net
iets meer dan normaal. Wat zijn de
nieuwe commerciële rechtenhou
ders nu precies van plan met de ko
ningsklasse van de autosport? Van
daag wordt in Bahrein de toe
komstvisie van de Amerikaanse
eigenaar Liberty Media met de
wereld gedeeld. Wat al duidelijk
was, is dat ze bij Liberty veel waar
de hechten aan transparantie, fan-
beleving, toegankelijkheid, het be
reiken van een jonger publiek en
een gelijk speelveld. De 'blueprintfor
the future' behelst vooral een op
Amerikaanse leest geschoeide For
mule 1. Hoe dat er dan uit ziet? Het
toonaangevende Duitse blad 'Auto,
Motor und Sport' denkt al wel wat
details te kennen.
Grootste verandering wordt vol
gens de Duitsers de nieuwe kwali
ficatie-opzet op de zaterdag van elk
raceweekeinde. Nu wordt de start-
grid nog via een drievoudige kwa
lificatie met eliminatie bepaald.
Straks moet na een traditionele
kwalificatie een 100 kilometer
lange sprintrace de startgrid van de
Grand Prix vormgeven. In die
sprintrace zijn teams vrij in de ban
den- en brandstofkeuze. Vol gas
dus, voor extra spektakel.
Hoe eerder Mercedes
en Ferrari de Formule 1
vaarwel zeggen, hoe
beter. Deze enorme
industriële complexen
verpesten de sport
Ex-coureur Niki Lauda reageerde
enthousiast. „Waarom bepalen we
ook niet meteen een maximumtij d
voor de race op zondag? Races van
twee uur lang in Monaco en Singa
pore zijn toch lastig te verkopen als
er helemaal niets gebeurt."
Een sport inkorten vanwege de
aandachtspanne van jongere fans is
niets nieuws. Cricket kwam met
het kortere Twenty20, volleybal
met het rallypoint-systeem en ten
nis met de supertiebreak. Zaak is
wel dat de sport in essentie niet ver
andert. Daarom ook dat de optie
van de omgekeerde startgrid, zoals
in de Formule 2, al afgeschoten zou
zijn door de teams. De snelste in de
kwalificatie (die in dat concept ook
al punten oplevert) zou dan achter
aan starten, de langzaamste voor
aan. Kunstmatig spanning creëren,
geen team loopt er warm voor.
Wél lijkt de dubbele training op
vrijdag op de schop te gaan. Liberty
schijnt één sessie van twee uur te
willen en biedt het publiek vooraf
toegang tot de technische inspectie
van het wagenpark. Zo krijgt het nu
niet al te populaire vrijdagticket
meer waarde. Sowieso werkt Li
berty aan een motorenreglement
voor 2021. Details werden vorig jaar
al gedeeld. Met minder vrijheid in
de ontwerpkeuze en standaard
'plug and plag-onderdelen' moet het
allemaal goedkoper, begrijpelijker,
krachtiger en luider. Dit om geïnte
resseerde nieuwe motorfabrikan
ten én de fans tegemoet te komen.
Niet zo vreemd dat dit vereen
voudigde pakket door de kapitaal
krachtigste teams, Ferrari en Mer
cedes, al werd afgekeurd. De nieu
we formule zou hun financiële
machtspositie ondermijnen. Met
dreigementen dat ze zelf een 'break-
away-serie' opzetten, probeerden
Mercedes en vooral Ferrari al Li
berty Media op andere gedachten te
brengen. Dreigementen die Liberty
volgens de voormalige Formule 1-
VERSTAPPEN
keizer Bernie Ecclestone 'maar be
ter serieus kan nemen'.
Al ziet Red Bull-teambaas Chris-
tian Horner vooral dat 'de geschie
denis zich herhaalt'. „Deze gelui
den horen we elke vijf, zes jaar. Li
berty moet niet denken dat ze een
consensus onder de teams kunnen
bereiken, maar gewoon met een set
regels en een financieel kader ko
men", meent de teambaas van Max
Verstappen. „Leg dat pakket op ta
fel. Dan is het aan de teams of ze
mee willen doen. Of niet."
Van oud-kampioen Damon Hill
hoeft dat niet eens zo nodig. „Hoe
eerder Mercedes en Ferrari de For
mule 1 vaarwel zeggen, hoe beter,
wat mij betreft. Deze enorme indu
striële complexen verpesten de
sport. Ze willen niet spelen. Ze wil
len alles, altijd."
24'Kitchen
vrijdag 6 april 2018
Eigenaar Formule 1 stippelt
andere route naar start uit
De startopstelling bij de Grand Prix van Melbourne, vorige maand, fotogettyimages
Arjan Schouten
Bahrein
-Oud-coureur Damon Hill (57)
Nu Liberty Media met zijn toe
komstplannen komt, mag
iedere coureur in Bahrein zijn
duit in het zakje doen. Ook
Max Verstappen werd ge
vraagd wat hij graag veran
derd ziet. Het gebrek aan ge
luid is zijns inziens het groot
ste probleem, „ledereen wil
terug naar de V12", weet de
coureur van Red Buil Racing.
„Desnoods de V8, de V10,
alles maakt veel meer geluid
dan wat we nu hebben."
Een flink lawaai hoort volgens
de 20-jarige Limburger ook bij
de fanbeleving. Net als de
mogelijkheid om in te halen
volgens hem moet worden
gestimuleerd. „Maar goed...
ledereen roept nu dingen,
maar ik denk niet dat je als
Liberty per se naar alle teams
en coureurs moet gaan luiste
ren."