14 ZEELANI Van Mossel in Waalwijk is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste autoconcern van het land. Topman Eric Berkhof is bijna klaar in Nederland en richt zijn pijlen op België. zv In de agenda van Eric Berkhof (54), de man die van het be drijfje Van Mossel een inter nationaal opererend en wijd vertakt autoconcern maakte, staat eind juni een kruis. Dan moet zo'n beetje de laatste overname van een Nederlands auto bedrijf zijn beslag krijgen. Van Mossel Automotive Groep is vooral de laatste vijfjaar flink uitge dijd. Met het beursgenoteerde Stern wisselt het regelmatig van toppositie als grootste dealerholding van Ne derland. Van Mossel heeft nu 72 ves tigingen in Nederland, België en Duitsland. Het concern telt 1.700 me dewerkers en een omzet van 1,25 mil jard euro. Naast zestig dealervestigin gen beschikt Van Mossel ook over een keten van achttien schadebedrij- ven, diverse leasemaatschappijen, verkoopt het tweedehands auto's en is het actiefin verzekeringen, finan ciering en verhuur. Klaar met Nederland Van Mossel wil de merken Fiat, Jeep, Hyundai en Mitsubishi nog aan het portfolio toevoegen. Het concern is in vergaande onderhandeling over de overname van diverse autobedrijven in Noord-Holland, Friesland en Gro ningen. En dan is het Waalwijkse concern, volgens topman Eric Berk hof- hij stapte in 1982 als stagiair bij Wim van Mossel binnen en nam het bedrijf in 1988 over- zo'n beetje klaar met Nederland. „Dan hebben we een goede sprei ding over het land. We hebben dan de goede merken, een goede en ste vige positie in de branche. We blij ven vernieuwen en hebben blijvende interesse om bedrijven eventueel over te nemen, maar in grote lijnen staat het Nederlandse bedrijf. Onze strategie, waar we jaren keihard aan gewerkt hebben en over nagedacht, is dan uitgerold. Alle geledingen van VAN MOSSEL AUTOMOTIVE GROEP het bedrijf kunnen van elkaar profi teren. Zonder kannibalisme." Nog dit jaar richt Berkhof, met me definancier en vriend Ben Mande- makers, nadrukkelijk het vizier op België. De ambitie is om bij de zui derburen net zo te gaan opereren als in Nederland en minstens zo groot te worden. Berkhof ziet goede kansen in België, waar zijn moeder is gebo ren en getogen. „Het land en de men sen ken ik. Bovendien worden er meer auto's verkocht dan hier." Des gevraagd geeft Berkhof toe dat Van Mossel al besprekingen voert met de Antwerpse autogroep Alcopa, eigen dom van de familie Moorkens. Wan neer die deal slaagt, zou Van Mossel - naast circa 750 medewerkers en een omzet van ruim 700 miljoen euro - in één klap een stevige positie ver werven op de Belgische automarkt. Krenten in de pap Clem Dickmann van Aumacon, Ne derlands bekendste analist, onder zoeker en beschouwer van de auto branche, dicht Van Mossel een goede kans van slagen toe in België. Volgens hem is de Belgische automarkt rijp voor samenvoegingen en overnames. Maar Van Mossel moet niet uit het oog verliezen dat de Belgische markt compleet anders is dan die in Neder land, waarschuwt hij. „Bij ons is de branche geconcentreerd. In België gaat het om veel kleine en zelfstan dige bedrijven, met vaak een heleboel narigheid en ellende. Er hoeft maar één rotte appel tussen te zitten... Maar wellicht slaagt Berkhof erin de krenten uit de pap te pikken. Dat is hem ook in Nederland aardig gelukt." Overnames door Van Mossel lopen, voor zover de buitenwereld daar in zicht in krijgt, redelijk vlot. Over overnamebedragen wordt niet al te lang gedraald en in nogal wat geval len worden alle personeelsleden overgenomen. „Van Mossel en Berk hof staan niet bekend als eindeloze handelaren die het onderste uit de kan willen", zegt Dickmann. „Ze we ten wat ze willen en zijn vaak don ders goed voorbereid." Tigchelaar Dat is een ervaring die wordt gedeeld door Boelo Tigchelaar, voorheen mede-eigenaar van de Tigchelaar Groep, met Forddealerschappen in Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk. Het bedrijf werd in oktober 2016 ingelijfd door Van Mossel. Tigchelaar kwam door een overname - 'verkeerde be slissing op het verkeerde moment' - in de problemen. „Het overnamepro ces door Van Mossel ging heel ge structureerd, duidelijk en snel. Ze wisten veel van ons bedrijf. Ik heb bewondering en respect voor de stra tegie van Van Mossel. Ze hebben hun zaakjes goed op orde", aldus Tigche laar, die in de regio Breda nog actiefis in de autobranche. Ook Piet Lathouwers, eigenaar van de voormalige Bossche en Veghelse Opeldealer Lathouwers, spreekt met respect over Van Mossel. Lathouwers maakte in 2014 een doorstart met Van Mossel als eigenaar. Hij denkt dat Van Mossel nog zal groeien. „Het is een stabiel bedrijf dat goed geleid wordt. Het lukt ze vast ook in België." Maar groei, glorie, ronkende be drijfswinsten en noteringen in de Quote 500 van rijkste Nederlanders - Berkhof staat op plek 402, met 85 miljoen euro - kunnen ook leiden tot negatieve bijverschijnselen. Daar heeft de topman al klappen van mee gekregen. Het meest in het oog sprin gend is een spraakmakende afper singszaak waarbij twee medewerkers betrokken waren. Een van hen had als 'klokkenluider' een brief naar huisbankier Rabobank, de belasting dienst en de accountant gestuurd, waarin hij stelde dat Van Mossel er een 'schaduwadministratie' op na hield. De aantijgingen bleken vals en dienden, aldus de officier van justi tie, als afleidingsmanoeuvre om mil joenen te verduisteren. Berkhof over die zaak, die nog onder de rechter is: „Een heel zwarte bladzijde, vooral voor mij persoonlijk. Ik had zielsveel vertrouwen in die man. Op de dag dat hij werd ontmaskerd, sloot hij mij nog in de armen." Ook de Quote 500-notering zit hem niet lekker. „Daarbij wordt alleen ge keken hoeveel geld je hebt. Daar heb ik niet zoveel mee. Geld is voor mij geen drijfveer, maar een middel. Ik geef niks om een boot of dure vakan ties." donderdag 5 april 2018 Van Mossel is nu klaar voor België Wouter ter Haar Waalwijk Van Mossel Automotive Groep, met het hoofdkantoor in Waalwijk, is samen met het beursgenoteerde Stern het grootste autobedrijf in Nederland. Bij het concern werken nu 1.700 mensen. Het heeft een omzet van 1,25 miljard euro. Van Mossel heeft 72 vestigingen in Nederland, België en Duitsland. Het heeft sinds 2013 ook verschil lende regionale autobedrijven over genomen, zoals Lathouwers (onder andere in Den Bosch), Tigchelaar (onder meer in Tilburg) en Noord- hoek (onder andere in Waalwijk). Van Mossel is dealer van Volks wagen, Audi, Peugeot, Citroën, Opel, Ford, Kia, Jaguar, Land Rover, Seat, Skoda, Smart en Mercedes. Van Mossel heeft drie Mega occa sion centra voor gebruikte auto's en een landelijke opererende keten van schadebedrijven. Met International Car Lease Hol ding, Van Mossel Autolease, Direct- Lease en J&T Autolease is het Waalwijkse bedrijf actief in de leasemarkt. In 2017 verkocht Van Mossel Automotive Groep 28.000 nieuwe auto's, 22.000 gebruikte voertuigen en beschikte het over een lease- vloot van 63.000 wagens. Eric Berkhof (54): „Geld is voor mij niet de drijfveer." FOTO DOLPH CANTRIJN Het in Waal wijk geves tigde autocon cern heeft een omzet van meer dan een miljard euro: 1,25 miljard om precies te zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42