14 ZEELANI
Van Mossel in
Waalwijk is in rap
tempo uitgegroeid
tot het grootste
autoconcern van
het land. Topman Eric
Berkhof is bijna klaar
in Nederland en richt
zijn pijlen op België.
zv
In de agenda van Eric Berkhof
(54), de man die van het be
drijfje Van Mossel een inter
nationaal opererend en wijd
vertakt autoconcern maakte,
staat eind juni een kruis. Dan
moet zo'n beetje de laatste
overname van een Nederlands auto
bedrijf zijn beslag krijgen.
Van Mossel Automotive Groep is
vooral de laatste vijfjaar flink uitge
dijd. Met het beursgenoteerde Stern
wisselt het regelmatig van toppositie
als grootste dealerholding van Ne
derland. Van Mossel heeft nu 72 ves
tigingen in Nederland, België en
Duitsland. Het concern telt 1.700 me
dewerkers en een omzet van 1,25 mil
jard euro. Naast zestig dealervestigin
gen beschikt Van Mossel ook over
een keten van achttien schadebedrij-
ven, diverse leasemaatschappijen,
verkoopt het tweedehands auto's en
is het actiefin verzekeringen, finan
ciering en verhuur.
Klaar met Nederland
Van Mossel wil de merken Fiat, Jeep,
Hyundai en Mitsubishi nog aan het
portfolio toevoegen. Het concern is in
vergaande onderhandeling over de
overname van diverse autobedrijven
in Noord-Holland, Friesland en Gro
ningen. En dan is het Waalwijkse
concern, volgens topman Eric Berk
hof- hij stapte in 1982 als stagiair bij
Wim van Mossel binnen en nam het
bedrijf in 1988 over- zo'n beetje klaar
met Nederland.
„Dan hebben we een goede sprei
ding over het land. We hebben dan
de goede merken, een goede en ste
vige positie in de branche. We blij
ven vernieuwen en hebben blijvende
interesse om bedrijven eventueel
over te nemen, maar in grote lijnen
staat het Nederlandse bedrijf. Onze
strategie, waar we jaren keihard aan
gewerkt hebben en over nagedacht, is
dan uitgerold. Alle geledingen van
VAN MOSSEL AUTOMOTIVE GROEP
het bedrijf kunnen van elkaar profi
teren. Zonder kannibalisme."
Nog dit jaar richt Berkhof, met me
definancier en vriend Ben Mande-
makers, nadrukkelijk het vizier op
België. De ambitie is om bij de zui
derburen net zo te gaan opereren als
in Nederland en minstens zo groot te
worden. Berkhof ziet goede kansen
in België, waar zijn moeder is gebo
ren en getogen. „Het land en de men
sen ken ik. Bovendien worden er
meer auto's verkocht dan hier." Des
gevraagd geeft Berkhof toe dat Van
Mossel al besprekingen voert met de
Antwerpse autogroep Alcopa, eigen
dom van de familie Moorkens. Wan
neer die deal slaagt, zou Van Mossel -
naast circa 750 medewerkers en een
omzet van ruim 700 miljoen euro -
in één klap een stevige positie ver
werven op de Belgische automarkt.
Krenten in de pap
Clem Dickmann van Aumacon, Ne
derlands bekendste analist, onder
zoeker en beschouwer van de auto
branche, dicht Van Mossel een goede
kans van slagen toe in België. Volgens
hem is de Belgische automarkt rijp
voor samenvoegingen en overnames.
Maar Van Mossel moet niet uit het
oog verliezen dat de Belgische markt
compleet anders is dan die in Neder
land, waarschuwt hij. „Bij ons is de
branche geconcentreerd. In België
gaat het om veel kleine en zelfstan
dige bedrijven, met vaak een heleboel
narigheid en ellende. Er hoeft maar
één rotte appel tussen te zitten...
Maar wellicht slaagt Berkhof erin de
krenten uit de pap te pikken. Dat is
hem ook in Nederland aardig gelukt."
Overnames door Van Mossel lopen,
voor zover de buitenwereld daar in
zicht in krijgt, redelijk vlot. Over
overnamebedragen wordt niet al te
lang gedraald en in nogal wat geval
len worden alle personeelsleden
overgenomen. „Van Mossel en Berk
hof staan niet bekend als eindeloze
handelaren die het onderste uit de
kan willen", zegt Dickmann. „Ze we
ten wat ze willen en zijn vaak don
ders goed voorbereid."
Tigchelaar
Dat is een ervaring die wordt gedeeld
door Boelo Tigchelaar, voorheen
mede-eigenaar van de Tigchelaar
Groep, met Forddealerschappen in
Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk. Het
bedrijf werd in oktober 2016 ingelijfd
door Van Mossel. Tigchelaar kwam
door een overname - 'verkeerde be
slissing op het verkeerde moment' -
in de problemen. „Het overnamepro
ces door Van Mossel ging heel ge
structureerd, duidelijk en snel. Ze
wisten veel van ons bedrijf. Ik heb
bewondering en respect voor de stra
tegie van Van Mossel. Ze hebben hun
zaakjes goed op orde", aldus Tigche
laar, die in de regio Breda nog actiefis
in de autobranche.
Ook Piet Lathouwers, eigenaar van
de voormalige Bossche en Veghelse
Opeldealer Lathouwers, spreekt met
respect over Van Mossel. Lathouwers
maakte in 2014 een doorstart met
Van Mossel als eigenaar. Hij denkt
dat Van Mossel nog zal groeien. „Het
is een stabiel bedrijf dat goed geleid
wordt. Het lukt ze vast ook in België."
Maar groei, glorie, ronkende be
drijfswinsten en noteringen in de
Quote 500 van rijkste Nederlanders -
Berkhof staat op plek 402, met 85
miljoen euro - kunnen ook leiden tot
negatieve bijverschijnselen. Daar
heeft de topman al klappen van mee
gekregen. Het meest in het oog sprin
gend is een spraakmakende afper
singszaak waarbij twee medewerkers
betrokken waren. Een van hen had
als 'klokkenluider' een brief naar
huisbankier Rabobank, de belasting
dienst en de accountant gestuurd,
waarin hij stelde dat Van Mossel er
een 'schaduwadministratie' op na
hield. De aantijgingen bleken vals en
dienden, aldus de officier van justi
tie, als afleidingsmanoeuvre om mil
joenen te verduisteren. Berkhof over
die zaak, die nog onder de rechter is:
„Een heel zwarte bladzijde, vooral
voor mij persoonlijk. Ik had zielsveel
vertrouwen in die man. Op de dag
dat hij werd ontmaskerd, sloot hij mij
nog in de armen."
Ook de Quote 500-notering zit hem
niet lekker. „Daarbij wordt alleen ge
keken hoeveel geld je hebt. Daar heb
ik niet zoveel mee. Geld is voor mij
geen drijfveer, maar een middel. Ik
geef niks om een boot of dure vakan
ties."
donderdag 5 april 2018
Van Mossel is nu klaar voor België
Wouter ter Haar
Waalwijk
Van Mossel Automotive Groep,
met het hoofdkantoor in Waalwijk,
is samen met het beursgenoteerde
Stern het grootste autobedrijf in
Nederland.
Bij het concern werken nu 1.700
mensen. Het heeft een omzet van
1,25 miljard euro.
Van Mossel heeft 72 vestigingen
in Nederland, België en Duitsland.
Het heeft sinds 2013 ook verschil
lende regionale autobedrijven over
genomen, zoals Lathouwers (onder
andere in Den Bosch), Tigchelaar
(onder meer in Tilburg) en Noord-
hoek (onder andere in Waalwijk).
Van Mossel is dealer van Volks
wagen, Audi, Peugeot, Citroën,
Opel, Ford, Kia, Jaguar, Land Rover,
Seat, Skoda, Smart en Mercedes.
Van Mossel heeft drie Mega occa
sion centra voor gebruikte auto's en
een landelijke opererende keten van
schadebedrijven.
Met International Car Lease Hol
ding, Van Mossel Autolease, Direct-
Lease en J&T Autolease is het
Waalwijkse bedrijf actief in de
leasemarkt.
In 2017 verkocht Van Mossel
Automotive Groep 28.000 nieuwe
auto's, 22.000 gebruikte voertuigen
en beschikte het over een lease-
vloot van 63.000 wagens.
Eric Berkhof (54):
„Geld is voor mij niet
de drijfveer."
FOTO DOLPH CANTRIJN
Het in Waal
wijk geves
tigde autocon
cern heeft een
omzet van
meer dan een
miljard euro:
1,25 miljard om
precies te zijn.