Kortingsdagen 3 BASISSCHOLEN OPVOEDING Een baby in de klas moet kinderen sociale vaardig heden bijbrengen. De klassenbaby's zijn al een succes in het buitenland. De methode komt ook naar Nederland. Kras.nl of bel 088-0885 886 *k vóór opril! In bijna 4000 schoolklassen, ver spreid over elf landen, kijkt geen kind nog op van een baby in de kring. Die baby komt daar elke maand op bezoek, vergezeld door zijn vader of moeder en een speci aal getrainde instructeur. Het idee: door te letten op de reacties van een pasgeborene ('Huilt het, waarom? Lacht het, naar wie?') le ren kinderen emoties bij anderen én bij zichzelf herkennen en be grijpen. Voor het eerst kunnen Neder landse scholen zich ook aanmel den voor het zogeheten Roots of Empathy-programma. Na de zo mervakantie krijgen tien Rotter damse basisscholen de primeur, maar ook in de rest van het land staan schooldirecteuren al te trap pelen. Uit wetenschappelijke on derzoeken blijkt dat de klassen- baby, hoe jong ook, iets kan berei ken dat geen juf of meester zomaar voor elkaar krijgt. Leerlingen die een baby op bezoek krijgen, pesten minder, zijn minder agressief en kunnen meer begrip voor anderen opbrengen. Kwetsbaar Volgens Maria Oholoeloen, die het lesprogramma naar Nederland haalt, slaat de Roots of Empathy- Kinderen zijn gek op alles waar ze even voor mogen zorgen aanpak zelfs aan bij de, op het oog, meest gesloten of opstandige kin deren in de klas. „De baby is kwetsbaarder dan ieder ander kind in de groep. En dat roept zorgzaamheid op bij iedereen", vertelt zij. „Zelfs de kinderen die zich ongelukkig voelen of buiten gesloten, voelen zich geaccepteerd door een baby." In nieuwsitems uit het buiten land is te zien hoe de lesmethode er in de praktijk uitziet. In de Ca nadese stad Toronto is gefilmd hoe twintig leerlingen uit groep 3 een cirkel vormen rondom baby Na omi. Ze zingen haar zacht toe, strijken bij wijze van begroeting over haar spekbeentjes en bekij ken hoe het kindje van zeven maanden oud een bal pakt en erop begint te sabbelen. Een zucht van bewondering schiet door de klas: wauw, dat kon Naomi vorige keer nog niet! Op een basisschool in de Amerikaanse stad Seattle is te zien hoe aan kinderen wordt gevraagd: 'Hoe denken jullie dat baby Claire doet als ze moe is?' Tien vingers schieten de lucht in. Claire gaapt! Claire wrijft in haar ogen! Claire huilt! „Voorafgaand aan elk klassenbe- zoek leren de kinderen door wat voor fases een baby gaat en bespre ken ze hun verwachtingen", ver telt de Nederlandse Oholoeloen. „Kan de baby al lachen, denk je? Omrollen? Herkent ze ons mis schien al? En achteraf praten ze na over wat ze zagen. Dan komen vragen los als: wie is, net als de baby, wel eens verdrietig? Bij wie zoek jij dan troost?" De 'baby in de klas'-aanpak is in 1996 bedacht door de Canadese opvoedkundige Mary Gordon, die de samenleving 'liefdevoller en zorgzamer' wil maken door kinde ren meer empathie bij te brengen. Met behulp van een baby, dus. Gordon vroeg zich in de jaren '80 en '90 al af waarom kinderen uit stabiele gezinnen sterker in hun schoenen staan dan kinderen die thuis een hoop te verstouwen hebben. Het kwartje viel toen ze een tienermoeder ontmoette die bij haar vriendje bleef terwijl hij haar mishandelde. De tiener wist niet beter dan dat dit bij liefde hoorde, besefte Gordon, omdat ze thuis nooit 'good love' had ervaren. En haar kinderen zouden deze vorm van liefde evenmin gaan meekrijgen. Roots of Empathy is Gordons poging om deze cirkel te doorbreken. Het idee: door school kinderen te betrekken bij de ont wikkeling van een baby, leren zij hoe een liefdevolle relatie ontstaat en voelt. Op 19 april spreekt Gordon op een congres voor het eerst Neder landse schoolleiders toe die geïn teresseerd zijn in deze aanpak. In de zaal zit dan sowieso John Staps, directeur van de Rotterdamse ba sisschool Mr. Instituut Schats Noord. Hij verwelkomt maar wat graag een klassenbaby. Fluisteren „Mijn leerlingen hebben gedrags- en persoonlijkheidsproblemen, ze vinden het moeilijk om zich te verplaatsen in een ander", zegt hij. „Maar ze zijn heel goed met be jaarden, baby's en dieren. Ze ko men regelmatig schreeuwend mijn kantoor binnen, maar als ik zeg dat schoolhond Saartje daar van schrikt, wordt er meteen ge fluisterd. Ik denk dat als mijn leer lingen ontdekken hoe een kindje reageert op dingen, zij ook eerder bij zichzelf naar binnen gaan kij ken." Staps heeft er het volste ver trouwen in dat zijn leerlingen lief devol reageren op de baby in de klas. „Er zijn kinderen met een ne gatief zelfbeeld die dingen van zichzelf kapot maken, maar Saartje is nog nooit iets aangedaan. Ze zijn gek op alles waarvoor ze even mo gen zorgen." Nü tot 100 voordeel op de mooiste singlereizen - éénpersoonskamer inclusief donderdag 5 april 2018 Baby maakt de klas sociaal Jitske-Sophie Venema Rotterdam A Leerlingen die een baby op bezoek krijgen, pesten minder en kunnen meer begrip opbrengen voor an deren. -John Staps, schooldirecteur Kras.nl/22933 Kras.nl/22841 Kras.nl/22938 Kras.nl/22988 Prijzen per persoon exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds Fietsen Lüneburger Heide Fietsen Loiredal Proef beleef Griekenland Baltische Staten Compleet Classic South Africa •f.\ Met o.a. kookworkshop en Meteora 'XSuper-de-luxe 5-sterrenhotel ILji Klantbeoordeling 8,7 Langs wijngaarden en kastelen Hotel in het centrum van Orléans Klantbeoordeling 8,1 Estland, Letland en Litouwen Volop cultuur en gezelligheid Nieuw in ons aanbod rondreizen Kaapstad, Swaziland en méér Spot de 'Big Five' in Kruger Park Klantbeoordeling 8,5 Genieten van natuur, rust en ruimte Hotel nabij vakwerkstadje Celle Klantbeoordeling 7,9

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3