Kortingsdagen
3
BASISSCHOLEN OPVOEDING
Een baby in de
klas moet kinderen
sociale vaardig
heden bijbrengen.
De klassenbaby's
zijn al een succes in
het buitenland. De
methode komt ook
naar Nederland.
Kras.nl of bel 088-0885 886
*k vóór
opril!
In bijna 4000 schoolklassen, ver
spreid over elf landen, kijkt geen
kind nog op van een baby in de
kring. Die baby komt daar elke
maand op bezoek, vergezeld door
zijn vader of moeder en een speci
aal getrainde instructeur. Het idee:
door te letten op de reacties van
een pasgeborene ('Huilt het,
waarom? Lacht het, naar wie?') le
ren kinderen emoties bij anderen
én bij zichzelf herkennen en be
grijpen.
Voor het eerst kunnen Neder
landse scholen zich ook aanmel
den voor het zogeheten Roots of
Empathy-programma. Na de zo
mervakantie krijgen tien Rotter
damse basisscholen de primeur,
maar ook in de rest van het land
staan schooldirecteuren al te trap
pelen. Uit wetenschappelijke on
derzoeken blijkt dat de klassen-
baby, hoe jong ook, iets kan berei
ken dat geen juf of meester zomaar
voor elkaar krijgt. Leerlingen die
een baby op bezoek krijgen, pesten
minder, zijn minder agressief en
kunnen meer begrip voor anderen
opbrengen.
Kwetsbaar
Volgens Maria Oholoeloen, die het
lesprogramma naar Nederland
haalt, slaat de Roots of Empathy-
Kinderen zijn
gek op alles
waar ze even voor
mogen zorgen
aanpak zelfs aan bij de, op het oog,
meest gesloten of opstandige kin
deren in de klas. „De baby is
kwetsbaarder dan ieder ander
kind in de groep. En dat roept
zorgzaamheid op bij iedereen",
vertelt zij. „Zelfs de kinderen die
zich ongelukkig voelen of buiten
gesloten, voelen zich geaccepteerd
door een baby."
In nieuwsitems uit het buiten
land is te zien hoe de lesmethode
er in de praktijk uitziet. In de Ca
nadese stad Toronto is gefilmd hoe
twintig leerlingen uit groep 3 een
cirkel vormen rondom baby Na
omi. Ze zingen haar zacht toe,
strijken bij wijze van begroeting
over haar spekbeentjes en bekij
ken hoe het kindje van zeven
maanden oud een bal pakt en erop
begint te sabbelen. Een zucht van
bewondering schiet door de klas:
wauw, dat kon Naomi vorige keer
nog niet! Op een basisschool in de
Amerikaanse stad Seattle is te zien
hoe aan kinderen wordt gevraagd:
'Hoe denken jullie dat baby Claire
doet als ze moe is?' Tien vingers
schieten de lucht in. Claire gaapt!
Claire wrijft in haar ogen! Claire
huilt!
„Voorafgaand aan elk klassenbe-
zoek leren de kinderen door wat
voor fases een baby gaat en bespre
ken ze hun verwachtingen", ver
telt de Nederlandse Oholoeloen.
„Kan de baby al lachen, denk je?
Omrollen? Herkent ze ons mis
schien al? En achteraf praten ze na
over wat ze zagen. Dan komen
vragen los als: wie is, net als de
baby, wel eens verdrietig? Bij wie
zoek jij dan troost?"
De 'baby in de klas'-aanpak is in
1996 bedacht door de Canadese
opvoedkundige Mary Gordon, die
de samenleving 'liefdevoller en
zorgzamer' wil maken door kinde
ren meer empathie bij te brengen.
Met behulp van een baby, dus.
Gordon vroeg zich in de jaren
'80 en '90 al af waarom kinderen
uit stabiele gezinnen sterker in
hun schoenen staan dan kinderen
die thuis een hoop te verstouwen
hebben. Het kwartje viel toen ze
een tienermoeder ontmoette die
bij haar vriendje bleef terwijl hij
haar mishandelde. De tiener wist
niet beter dan dat dit bij liefde
hoorde, besefte Gordon, omdat ze
thuis nooit 'good love' had ervaren.
En haar kinderen zouden deze
vorm van liefde evenmin gaan
meekrijgen. Roots of Empathy is
Gordons poging om deze cirkel te
doorbreken. Het idee: door school
kinderen te betrekken bij de ont
wikkeling van een baby, leren zij
hoe een liefdevolle relatie ontstaat
en voelt.
Op 19 april spreekt Gordon op
een congres voor het eerst Neder
landse schoolleiders toe die geïn
teresseerd zijn in deze aanpak. In
de zaal zit dan sowieso John Staps,
directeur van de Rotterdamse ba
sisschool Mr. Instituut Schats
Noord. Hij verwelkomt maar wat
graag een klassenbaby.
Fluisteren
„Mijn leerlingen hebben gedrags-
en persoonlijkheidsproblemen, ze
vinden het moeilijk om zich te
verplaatsen in een ander", zegt hij.
„Maar ze zijn heel goed met be
jaarden, baby's en dieren. Ze ko
men regelmatig schreeuwend
mijn kantoor binnen, maar als ik
zeg dat schoolhond Saartje daar
van schrikt, wordt er meteen ge
fluisterd. Ik denk dat als mijn leer
lingen ontdekken hoe een kindje
reageert op dingen, zij ook eerder
bij zichzelf naar binnen gaan kij
ken." Staps heeft er het volste ver
trouwen in dat zijn leerlingen lief
devol reageren op de baby in de
klas. „Er zijn kinderen met een ne
gatief zelfbeeld die dingen van
zichzelf kapot maken, maar Saartje
is nog nooit iets aangedaan. Ze zijn
gek op alles waarvoor ze even mo
gen zorgen."
Nü tot 100 voordeel op de mooiste singlereizen - éénpersoonskamer inclusief
donderdag 5 april 2018
Baby maakt de klas sociaal
Jitske-Sophie Venema
Rotterdam
A Leerlingen die een baby
op bezoek krijgen, pesten
minder en kunnen meer
begrip opbrengen voor an
deren.
-John Staps,
schooldirecteur
Kras.nl/22933 Kras.nl/22841
Kras.nl/22938
Kras.nl/22988
Prijzen per persoon exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds
Fietsen Lüneburger Heide
Fietsen Loiredal
Proef beleef Griekenland
Baltische Staten Compleet
Classic South Africa
•f.\ Met o.a. kookworkshop en Meteora
'XSuper-de-luxe 5-sterrenhotel
ILji Klantbeoordeling 8,7
Langs wijngaarden en kastelen
Hotel in het centrum van Orléans
Klantbeoordeling 8,1
Estland, Letland en Litouwen
Volop cultuur en gezelligheid
Nieuw in ons aanbod rondreizen
Kaapstad, Swaziland en méér
Spot de 'Big Five' in Kruger Park
Klantbeoordeling 8,5
Genieten van natuur, rust en ruimte
Hotel nabij vakwerkstadje Celle
Klantbeoordeling 7,9