Vertrouwen tussen havenbedrijf en provincie verdwenen 5 De sanering van het Thermphosterrein bij Nieuwdorp is opnieuw in een juridische patstelling verzand. Rijken provincie ruziën al wekenlang met de havens van North Sea Port. 'De juridische strijd is kostbaar, tijdrovend en verhindert het berei ken van het door iedereen gewen ste resultaat: een haventerrein waarop weer economische ontwik keling kan plaatsvinden'. Dit te kende Diederik Samsom nog geen jaar geleden op over de provincie Zeeland en havenbedrijf Zeeland Seaports (ZSP). Die waren in een juridische loopgravenoorlog beland over het opruimen van het met fos for en licht radioactief metaal ver ontreinigde terrein van de in 2014 failliet verklaarde fosforfabriek Thermphos. Saneren doe je samen luidde de titel van het rapport waarmee de oud-PvdA-voorman binnen de kortste keren de twee ru ziënde partijen én het Rijk op één lijn kreeg. Ze beloofden alle drie 27,7 miljoen euro in de schoonmaak te steken. In december werd daarover een financieringsovereenkomst onder tekend, maar het wachten is nog steeds op de parafen onder een sa menwerkingsovereenkomst. Het Rijk wilde namelijk nog één dinge tje uitgezocht hebben, waaraan Samsom ook een passage had ge wijd: 'Overigens geldt voor de bij dragen van Provincie en Rijk dat er staatssteunregels kunnen gelden. Vanwege het geldend veiligheids- en milieubelang is niet te verwach ten dat dit onoverkomelijke bezwa ren oplevert, maar formele goed keuring daarvoor komt van de Eu ropese Commissie (en laat lang op zich wachten)'. Even goed uitzoe ken, raadde hij aan. Dat gebeurde door de landsadvo- Rijk en provincie zijn door de landsadvocaat gerustgesteld, maar Zeeland Seaports niet caat van het kantoor Pels Rijeken Droogleever Fortuijn, die begin maart met zijn advies kwam. Een cheque van 55,4 miljoen euro aan een havenbedrijf is in principe staatssteun, waar het om gaat is of het door Europa ook als 'ongeoor loofd' wordt aangemerkt. Gedepu teerde Jo-Annes de Bat heeft de Sta ten laten weten dat de landsadvo caat - wiens advies niet openbaar is - die kans klein acht. Hij heeft wel aangeraden het bedrag als staats steun aan te melden in Brussel. Het duurt ten minste een halfjaar, maar als het tegenzit jaren, voor de Euro pese Commissie met een oordeel komt. Rijk en provincie zijn door de landsadvocaat gerustgesteld, maar ZSP (juridisch nog zelfstandig maar verder inmiddels met de haven van Gent gefuseerd tot North Sea Port) niet. De haven heeft het meest te verliezen. Zou Europa de 55,4 mil joen euro als ongeoorloofde staats steun zien, dan moet het havenbe drijf het bedrag weer terugbetalen aan het Rijk en de provincie. Om de sanering niet stil te laten vallen, wordt het geld al in partjes overge maakt naar Van Citters Beheer. Dat bedrijf is een volle dochter van ZSP, opgericht om het Thermphoster rein schoon te maken. Hoe langer het Brusselse oordeel uitblijft, hoe groter de kans dat bijna al het geld is uitgegeven. Dus wil het havenbedrijf de garantie dat het aan het einde van de rit niet al leen aan de lat komt te staan. Wat de kwestie nog compliceert, is dat de juridische fusie tussen de haven van Gent en ZSP - gepland op 1 mei - onmogelijk is zonder een gete kende samenwerkingsovereen komst over Thermphos. Dat die da tum desnoods wordt opgeschoven, tekent hoe zwaar ZSP tilt aan een garantie vanuit Middelburg en Den Haag. Inmiddels zoeken partijen, on dersteund door hun juristen, al meer dan drie weken koortsachtig naar een oplossing. Er is elke dag overleg. Een garantie is niet moge lijk, is de redenering in Middelburg. Als nu wordt vastgelegd - in of bui ten de samenwerkingsovereen komst - dat het geld alsnog wordt verstrekt, blijft het ongeoorloofde staatssteun. En voor een omweg zijn Rijk en provincie niet te por ren. Stel bijvoorbeeld dat de over heid meer investeert in de nieuwe zeesluis bij Terneuzen en North Sea Port minder, waardoor hetzelfde bedrag alsnog bij de haven terecht komt. Dat wordt gezien als het 'be sodemieteren' van Europa. Volgens ingewijden is er een constructie verzonnen die zo shady (dubieus) is, dat het Rijk daarvan niet eens op schrift kennis wil nemen. De geschiedenis herhaalt zich. 'Juridisering van verhoudingen leidt tot patstelling', was de titel van een paragraaf uit het Samsomrap- port. ZSP, dat niets kan zonder toe stemming van de haven van Gent, wil een dichtgetimmerde overeen komst die repareert wat volgens Het vertrouwen in een gezamenlijke oplossing, dat Samsom leekte hebben opgebouwd, is verdwenen Rijk en provincie vrijwel zeker niet gaat gebeuren. De provincie zegt: vertrouw er maar op dat het goed komt. Zo niet, dan lossen we het te gen die tijd wel op. Het vertrouwen in een gezamenlijke oplossing, dat Samsom leek te hebben opge bouwd, is verdwenen. Dat conclu deert ook de Statenfractie van de PW, die morgen een motie indient waarin ZSP wordt opgeroepen 'te stoppen met het frustreren en juri- diseren van de procedures omtrent Thermphos' en gewoon de samen werkingsovereenkomst te onderte kenen. Misschien moet Samsom nog eens ingeschakeld worden voor een laatste bemiddelingspoging. Hij is 'nog niet' benaderd, laat hij weten. Om eraan toe te voegen: 'Lijkt me ook een snel oplosbaar probleem'. donderdag 5 april 2018 Diederik Samsom voor de poort van Thermphos. Rechts Dinro Hobbel, directeur van Van Citters Beheer, fotomechteldjansen Opnieuw patstelling Thermphos Ernst Jan Rozendaal Middelburg Jan Lagasse, directeur Zee land Seaports/North Sea Port Jo-Annes de Bat, gedepu teerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33