Van de ene op de andere dag brak schrijver Henk van Straten (38) zijn huwelijk op en betrok hij een piepklein huisje. Over zijn worsteling met eenzaamheid, drank, pillen, alleenstaand ouderschap, en een seksverslaving schreef hij 'Berichten uit het tussenhuisje'. „Precies. Ik was 35 en mijn oudste zoon begon met skateboardles. Die souplesse, nonchalance en vrijheid die al die gasten hadden... het begon te kriebelen. Ik kocht een board en hield mezelf eerst nog voor dat ik dat vet vond voor aan de muur, als kunst. Op een gegeven moment besloot ik toch maar wielen te kopen. De schaamte die ik voelde toen ik de skateboardwinkel bin nenliep, herinner ik me nog goed. Met al mijn tatoeages zie ik eruit als een skate- veteraan, terwijl ik er niks vanaf wist. De symboliek van dat skateboard koos ik als startpunt voor het verhaal - het boek is 100 procent autobiografisch, maar ik heb de werkelijkheid wel gemonteerd. Mijn boek moet een opzichzelfstaand kunstwerk zijn, want mijn scheiding op zich is niet zo bijzonder. Ik hoop dat mijn verhaal en de mijmeringen erin niet al leen iets vertellen over mijn leven, maar over het leven in het algemeen, en over hoe je dat doet als volwassene: omgaan met eenzaamheid, verdriet en schuld gevoel. Dat zijn universele waarden die ik probeer te belichten." „Ik denk dat ik een vroege midlifecrisis had. Ik trouwde toen ik 25 was. Op dat moment wist ik nog niet dat ik kon schrijven; mijn vrouw en ik hadden allebei onze school niet afgemaakt en werkten in de horeca. Daarin vonden we elkaar. Maar mijn schrijverschap begon zich te ontwikkelen, en je veran dert nog heel veel tussen de 25 en 35 jaar. Na tien jaar huwelijk voelde ik: ik ga dit nooit tot mijn dood volhouden. Ik kón gewoon niet anders. Het was alsof ik een rups was die zich naar buiten werkte uit een cocon. Op een gegeven moment scheurde die." „Dat was ook logisch, met de complexe jeugd die ik heb gehad en die ik heb be schreven in Wij zeggen hier niet halfbroer. Ik wilde een eigen, veilig nest. Maar gaan deweg werd het kleine vogeltje dat ik was groter en ouder, en wilde ik uitvliegen en zelf wormen vangen. Dat verlangen uitte zich aanvankelijk in dingen als skateboar den, maar dat werkte maar voor even. Uiteindelijk was het ook zo banaal dat ik gewoon weer wilde sjansen en wilde er varen wie ik alleen was, met een eigen plek. Dan is er geen weg meer terug. Mis schien had ik relatietherapie moeten overwegen, maar in mijn hoofd had ik al besloten dat er niks meer aan te doen was." „Omdat ik beter kan schrijven dan pra ten. Ik wilde het zo goed mogelijk aan haar uitleggen, en misschien ook wel aan mezelf. Terwijl ik nog 'normaal' mijn gezinsleven leidde, zat ik dagenlang 's avonds op mijn werkkamer die brief te typen. Verschrikkelijk." „Ja, en ik had bovendien zo veel chaos en pijn en verwarring in mijn hoofd, dat ik beter sliep met een pil of een paar Duvel tjes op. Ik moest opnieuw op zoek naar zingeving, alles leek raar. Soms stond ik eindeloos op de drempel van de badka mer omdat ik maar niet kon beslissen of ik in bad zou gaan of in de huiskamer zou gaan zitten. En nog steeds: elke dag als ik opsta moet ik de eerste paar minuten verzin nen wat het leven ook alweer de moeite waard maakt. Daarna douch ik, geef ik mijn hagedis een sprinkhaan, krijg ik zin om te schrijven en dan gaat het wel weer. In dit boek zit veel melancholie, want ik zat daar maar, alleen in dat tussenhuisje. Waar doe je het allemaal voor? Ik voerde een voortdurend gevecht tegen dat gevoel." „Nee, ik schrijf op wat nodig is voor het verhaal. De eerste versie was trouwens veel explicieter over de seks, totdat ie mand vroeg: wat voegt dat toe? Het mag niet uitsluitend een shockeffect hebben, dat mag niet de aantrekkingskracht van het verhaal zijn. Als proza moet het goed zijn. Dat het over mij gaat, is bijzaak. Ik schaam me alleen voor stukken als ik ze een tijd later teruglees en denk dat ze beter hadden gekund. Natuurlijk kijk ik op dingen terug - ochtenden waarop MUZIKAAL Na Nick Hornby's High Fidelity heeft ook Ra chel Joyce's De platen zaak alles om een klassieker te worden. (Cargo, €20) Leerschool LEERZAAM Debuut van de Amerikaanse Tara Westover over opgroeien in een mormoons gezin. (Bezige Bij, €23) FANTASIERIJK Kamel Daoud schreef na bestseller Moussa een roman over de noodzaak van fictie: Zabor. (AmboAnthos, €22) EERSTE ZIN De laatste vakantie nietje ouders, dat is denk ik zoiets als met pensioen gaan. Dichtbij en ver weg, Maarten Doorman worde Tekst VIVIAN DE GIER Illustratie DOUWE DlJKSTRA Je crisis begon volgens je boek met een skateboard. Waarom wilde je uitje huwelijk weg? Terwijl zij, zoals je beschrijft, de eer ste was bij wie je je echt thuis voelde. Maar waarom je huwelijk beëindigen per brief? Na de scheiding nam je je toevlucht tot pillen, drank en andere middelen. Verdoving tegen de eenzaamheid? Nooit gedacht: moet ik dit allemaal wel opschrijven? magazine 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 81