'DE LIEFDE
VOOR EEN
KINDIS
MOOI ÉN
HARD'
je er niet aan beginnen. Je bent afhanke
lijk van anderen. Of de producent of re
gisseur het in jóü ziet. Ik kan goed tegen
teleurstellingen. Ik leg ze snel naast me
neer. Maar misschien heb ik makkelijk
praten. Ik heb nooit anderhalfjaar werk
loos thuis gezeten."
„Ik leer nog iedere keer van collega's.
Om een van de velen te noemen: Lies
Visschedijk, met wie ik in Soof zit. Die
is ramgoed. Ze kan mensen laten huilen
en lachen. Echt raar dat zij voor Soof geen
Gouden Kalf kreeg."
„Nee. Ik heb op de Toneelschool weieens
wat geregisseerd, maar om dat als beroep
te doen... Er zijn maar weinig regisseurs
echt goed en je moet wel iets te vertellen
hebben. Ik weet niet of ik dat heb. Ik denk
dat ik alleen kan acteren en dat is ook
genoeg."
„Het gebeurde in een soort roes. Ik kreeg
een dag van tevoren per fax te horen dat
ik met regisseur Mike van Diem mee
mocht naar Amerika en ik was na een dag
alweer terug. Het moest tussen twee
voorstellingen door. Ik wist natuurlijk
wel hoe bijzonder het was. Wat een cir
cus. In zo'n gigantische zaal. Met een pro
gramma dat maar duurt en duurt en van
die seatfillers die snel op de lege plekken
van acteurs gaan zitten als die even iets
gaan drinken.
Ik zou het nu waarschijnlijk bewuster
meemaken. Langer blijven hangen, pro
beren contacten te leggen, kijken of er
iets mogelijk is in de VS."
„Wat hij heeft gedaan, is dapper. Michiel
heeft alles achtergelaten, is op goed geluk
verhuisd en doet het gigantisch goed.
Respect. Maar ik zie het mezelf niet meer
zo snel doen. Ik heb altijd genoeg grote
rollen gehad en heb veel gereisd met Hol-
landia en Toneelgroep Amsterdam. En ik
werk nu ook in het buitenland. Zo zit ik
binnenkort als Nederlandse rechercheur
in een Duitse krimi voor de ARD, Der
Amsterdam Krimi. Hollywood is voor mij
niet het hoogste goed. Zo'n bestaan daar
lijkt me eenzaam. Altijd alleen, altijd
onderweg, altijd in hotels."
„Ik heb een band opgestuurd, maar ben
het niet geworden. Toch is het leuk dat
zoiets kan. Vroeger moest je naar het
verre Hollywood, nu kun je met een
digital tape overal ter wereld auditeren.
Zo is Sylvia Hoeks aan haar rol in Blade
runner gekomen. Waanzinnig."
„Ik bedoelde dat ik gewoon het allerliefst
acteer en liever geen dingen alleen maar
voor het geld doe. Hoewel ik zoiets als
een reclamespot niet uitsluit, als ik het
geld echt nodig heb. Mijn vrouw (actrice
Karina Smulders, red.) komt oorspronke
lijk uit Utrecht en ik ben ook dol op die
stad, dus het werd Utrecht. Wat prettig is:
Karina's ouders wonen op loopafstand.
Het is fijn voor onze dochter dat ze mak
kelijk bij opa en oma terechtkan."
„Ik heb, als ik aan het draaien ben, nog
steeds gekke uren. Maar ik ben ten min
ste niet meer avond aan avond weg. En,
zeker, ik ben parttimehuisman. Wij pro
beren het thuis met z'n tweeën te verde
len. Mijn ouders zijn gescheiden, ik ben
door mijn moeder opgevoed, dus ben van
huis uit geëmancipeerd. Ik vind het hart
stikke fijn mijn dochter groot te zien
worden."
„Ik geloof dat kaders nodig zijn. Als alles
maar kan, dan is het onrustig voor kinde
ren. Dus nee, bij ons is het niet onbeperkt
tv-kijken. Maar eigenlijk rommel ik ook
maar wat aan - in de wetenschap dat ik
het vast niet goed doe. Opvoeden is een
raar fenomeen. De liefde voor een kind
is mooi én hard. Op een dag geeft mijn
dochter me natuurlijk gewoon een
schop."
„Heel lang had ik niks met het huwelijk.
Toen we eenmaal trouwden, vond ik het
erg leuk. Ik geloof niet zo in het instituut
an sich. Als we niet getrouwd waren,
hadden we het net zo leuk gehad."
„Natuurlijk geloof ik daarin. Anders was
ik er niet aan begonnen. Ik zie om me
heen dat het best vaak misgaat, maar ik
zou wel vijf keer nadenken voor ik wat
ik heb, stukmaak. En het kan zó stuk.
Mensen hoeven maar één keer chemisch
in de war te zijn en een gezin ligt uit
elkaar. Ik denk dan: ach, die arme kinde
ren. Natuurlijk is het met een ander eerst
leuk, maar daarna kom je weer dezelfde
problemen tegen."
„Een voordeel. Ik heb ten minste altijd
één persoon die ongezouten kritiek durft
te geven. Zij kan heel goed kijken, precies
zien wat er nog schort aan een 'doorloop'
van een toneelstuk. En ja, die kritiek kan
ik prima hebben."
„Ik kan me niet voorstellen dat zij als ze
opgroeit daarin geïnteresseerd is." 41
Valt er met jouw cv nog wat te leren?
Sommige acteurs gaan scripts
schrijven of regisseren omdat ze
het heft in handen willen hebben.
Knaagt dat ook aan jou? Dat je altijd
in dienst staat van anderen?
Je was 22 toen Karakter een Oscar
kreeg. Was dat niet te jong om het
op waarde te schatten?
Heb je ooit een verhuizing naar
de VS overwogen? Zoals collega
Michiel Huisman?
Je ging wel op voor de Amerikaanse
hitserie Homeland, toch?
In 2014 vertrok je uit Amsterdam:
de woningen waren er te duur. 'Als
ik zo'n huis toch wil kopen, moet ik
rare dingen doen als presenteren',
zei je. Waarom vind je presenteren
een 'raar ding'?
Je hebt in 2013 voor een ander leven
gekozen. Geen toneelensemble
meer, een bestaan als freelancer.
Ben je nu parttimehuisman?
Wat voor vader ben je? Laisser-faire
of nee is nee?
Je bent in 2015 getrouwd. Geloof je
in until death do us part?
Maar dat 'voor altijd en eeuwig'?
Is een relatie met iemand uit het vak
een voor- of nadeel?
Wat is het meest waardevolle uit je
carrière? Iets waarvan je denkt: dat
laat ik later aan mijn dochter zien?
121 zaterdag 31 maart 2018