'DE LIEFDE VOOR EEN KINDIS MOOI ÉN HARD' je er niet aan beginnen. Je bent afhanke lijk van anderen. Of de producent of re gisseur het in jóü ziet. Ik kan goed tegen teleurstellingen. Ik leg ze snel naast me neer. Maar misschien heb ik makkelijk praten. Ik heb nooit anderhalfjaar werk loos thuis gezeten." „Ik leer nog iedere keer van collega's. Om een van de velen te noemen: Lies Visschedijk, met wie ik in Soof zit. Die is ramgoed. Ze kan mensen laten huilen en lachen. Echt raar dat zij voor Soof geen Gouden Kalf kreeg." „Nee. Ik heb op de Toneelschool weieens wat geregisseerd, maar om dat als beroep te doen... Er zijn maar weinig regisseurs echt goed en je moet wel iets te vertellen hebben. Ik weet niet of ik dat heb. Ik denk dat ik alleen kan acteren en dat is ook genoeg." „Het gebeurde in een soort roes. Ik kreeg een dag van tevoren per fax te horen dat ik met regisseur Mike van Diem mee mocht naar Amerika en ik was na een dag alweer terug. Het moest tussen twee voorstellingen door. Ik wist natuurlijk wel hoe bijzonder het was. Wat een cir cus. In zo'n gigantische zaal. Met een pro gramma dat maar duurt en duurt en van die seatfillers die snel op de lege plekken van acteurs gaan zitten als die even iets gaan drinken. Ik zou het nu waarschijnlijk bewuster meemaken. Langer blijven hangen, pro beren contacten te leggen, kijken of er iets mogelijk is in de VS." „Wat hij heeft gedaan, is dapper. Michiel heeft alles achtergelaten, is op goed geluk verhuisd en doet het gigantisch goed. Respect. Maar ik zie het mezelf niet meer zo snel doen. Ik heb altijd genoeg grote rollen gehad en heb veel gereisd met Hol- landia en Toneelgroep Amsterdam. En ik werk nu ook in het buitenland. Zo zit ik binnenkort als Nederlandse rechercheur in een Duitse krimi voor de ARD, Der Amsterdam Krimi. Hollywood is voor mij niet het hoogste goed. Zo'n bestaan daar lijkt me eenzaam. Altijd alleen, altijd onderweg, altijd in hotels." „Ik heb een band opgestuurd, maar ben het niet geworden. Toch is het leuk dat zoiets kan. Vroeger moest je naar het verre Hollywood, nu kun je met een digital tape overal ter wereld auditeren. Zo is Sylvia Hoeks aan haar rol in Blade runner gekomen. Waanzinnig." „Ik bedoelde dat ik gewoon het allerliefst acteer en liever geen dingen alleen maar voor het geld doe. Hoewel ik zoiets als een reclamespot niet uitsluit, als ik het geld echt nodig heb. Mijn vrouw (actrice Karina Smulders, red.) komt oorspronke lijk uit Utrecht en ik ben ook dol op die stad, dus het werd Utrecht. Wat prettig is: Karina's ouders wonen op loopafstand. Het is fijn voor onze dochter dat ze mak kelijk bij opa en oma terechtkan." „Ik heb, als ik aan het draaien ben, nog steeds gekke uren. Maar ik ben ten min ste niet meer avond aan avond weg. En, zeker, ik ben parttimehuisman. Wij pro beren het thuis met z'n tweeën te verde len. Mijn ouders zijn gescheiden, ik ben door mijn moeder opgevoed, dus ben van huis uit geëmancipeerd. Ik vind het hart stikke fijn mijn dochter groot te zien worden." „Ik geloof dat kaders nodig zijn. Als alles maar kan, dan is het onrustig voor kinde ren. Dus nee, bij ons is het niet onbeperkt tv-kijken. Maar eigenlijk rommel ik ook maar wat aan - in de wetenschap dat ik het vast niet goed doe. Opvoeden is een raar fenomeen. De liefde voor een kind is mooi én hard. Op een dag geeft mijn dochter me natuurlijk gewoon een schop." „Heel lang had ik niks met het huwelijk. Toen we eenmaal trouwden, vond ik het erg leuk. Ik geloof niet zo in het instituut an sich. Als we niet getrouwd waren, hadden we het net zo leuk gehad." „Natuurlijk geloof ik daarin. Anders was ik er niet aan begonnen. Ik zie om me heen dat het best vaak misgaat, maar ik zou wel vijf keer nadenken voor ik wat ik heb, stukmaak. En het kan zó stuk. Mensen hoeven maar één keer chemisch in de war te zijn en een gezin ligt uit elkaar. Ik denk dan: ach, die arme kinde ren. Natuurlijk is het met een ander eerst leuk, maar daarna kom je weer dezelfde problemen tegen." „Een voordeel. Ik heb ten minste altijd één persoon die ongezouten kritiek durft te geven. Zij kan heel goed kijken, precies zien wat er nog schort aan een 'doorloop' van een toneelstuk. En ja, die kritiek kan ik prima hebben." „Ik kan me niet voorstellen dat zij als ze opgroeit daarin geïnteresseerd is." 41 Valt er met jouw cv nog wat te leren? Sommige acteurs gaan scripts schrijven of regisseren omdat ze het heft in handen willen hebben. Knaagt dat ook aan jou? Dat je altijd in dienst staat van anderen? Je was 22 toen Karakter een Oscar kreeg. Was dat niet te jong om het op waarde te schatten? Heb je ooit een verhuizing naar de VS overwogen? Zoals collega Michiel Huisman? Je ging wel op voor de Amerikaanse hitserie Homeland, toch? In 2014 vertrok je uit Amsterdam: de woningen waren er te duur. 'Als ik zo'n huis toch wil kopen, moet ik rare dingen doen als presenteren', zei je. Waarom vind je presenteren een 'raar ding'? Je hebt in 2013 voor een ander leven gekozen. Geen toneelensemble meer, een bestaan als freelancer. Ben je nu parttimehuisman? Wat voor vader ben je? Laisser-faire of nee is nee? Je bent in 2015 getrouwd. Geloof je in until death do us part? Maar dat 'voor altijd en eeuwig'? Is een relatie met iemand uit het vak een voor- of nadeel? Wat is het meest waardevolle uit je carrière? Iets waarvan je denkt: dat laat ik later aan mijn dochter zien? 121 zaterdag 31 maart 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 76