'MISSCHIEN BEN IK EEN OUDE LUL AAN HET WORDEN' Vandaag is hij soms toeschietelijk, dan weer afgemeten, en één keer ronduit pis sig. „Waarom zit ik opeens over Job Gos- schalk te praten; heb ik helemaal geen zin in", zegt hij halverwege een uitgebreid antwoord op de vraag wat hij van de 'af faire Job Gosschalk' vindt. Net als alle beroemde Nederlandse acteurs kent ook Fedja van Huêt de producent/regisseur die in opspraak is geraakt omdat hij jon gens tijdens een casting zou hebben gevraagd zich uit te kleden. „Ik heb er gewoon niks over te zeggen, klaar." Felle ogen, armen op tafel: „Als je het zo wilt spelen, loop ik nu naar buiten en wil ik geen interview meer." „Nu niet de onschuldige journalist uit hangen. Je hebt van tevoren toch uitge dacht wat je gaat vragen? En jezus, waar hebben we het over? Oud nieuws." „Ik wil gewoon niets over hem zeggen." Op dicteersnelheid: „Alléén het volgen de: dat ik zelf van niks wist en het in en in triest vind. Maar je moet ook vermelden dat ik vind dat de media hier slecht mee om gaan. Er is zoveel bagger over hem uit gegooid en dat is niét de manier om zoiets aan te kaarten." „Nou, dan schrik je snel." Wat hij 'in algeméne zin' over #metoo gezegd wil hebben: dat hij het gevoel heeft dat vooral de mensen die de film en toneelwereld niet zo goed kennen, te maken hebben gekregen met misbruik. „Sommigen in deze industrie hebben geprofiteerd van mensen die niet goed bekend waren met deze wereld en het heel graag wilden maken. Want het is natuurlijk totaal bizar als iemand je bij een casting of auditie vraagt je uit te kle den. Ik heb zo'n verzoek nooit gekregen en als ik zo'n verzoek had gekregen, was ik eigenwijs genoeg geweest om te zeg gen: ja, daaag. Het is goed dat deze verhalen naar buiten komen, het moet stoppen. Het is machtsmisbruik, niks anders. Ik weet dat zoiets op de loer kan liggen. Ik geef zelf les, in Maastricht, en dan is er al snel een vertrouwensband met leerlingen. Acte ren is een beroep waarbij je je kwetsbaar opstelt. Ik ben me daar zeer bewust van en neem als leraar nadrukkelijk afstand." Hij staart uit het raam en maakt pas weer oogcontact als de vragen over zijn vak gaan. Over acteren heeft hij het graag. Het is na al die jaren, 'nog steeds het fijnste dat er is'. „Met een leuke groep mensen of een crew iets moois maken, daar gaat het om." „Ik heb voor Kessels mijn haargrens moe ten terugscheren, maar dat was iets kleins. Kwestie van op het schoolplein een pet op. Ik ben er vrij voorzichtig in. Is het voor een rol echt - écht - nodig dat je veel dikker of dunner bent? Vaak valt dat mee. Ik herinner me dat ik voor de film Wolfsbergen enorm moest aankomen, daar lamlendig van werd, en de regisseur heb gevraagd of ik mocht stoppen. Bleek geen probleem. Ik denk altijd: als je een dikke man wilt, cast dan een dikke man. Daarbij: in Nederland is er vaak geen budget om acteurs door een goede trainer te laten begeleiden." „Ik ga niks noemen, want dan lijkt het misschien alsof ik het beter had gedaan dan de acteur die is gekozen en dat is zel den zo. De keuze klopt meestal wel. Hoe ik het zie: dit is een vak van teleurstellin gen en als je daar niet tegen kan, moet Paspoort Fedja van Huêt Privé Maar je hébt er net van alles over gezegd. Wacht even. Waarom word je opeens zo boos? Het debat is niet afgerond. De affaire Job Gosschalk ook niet. Goed. Maar ik schrik dat je opeens zo boos wordt. Heb je veel over voor een rol? 100 kilo aankomen bijvoorbeeld? Zijn er rollen die je graag wilde, maar niet hebt gekregen? Geboren 21 juni 1973 in Den Haag. Opleiding Toneelacademie Maastricht (1992- 1996). Loopbaan Debuteert in de film Terug naar Oegstgeest (1987) en speelt onder an dere in Karakter (1997), Wilde Mos sels (2000), Nacht rit (2006), Soof (2013), Bloed, zweet en tranen (2015) en J. Kes sels (2015). Zit in tv-series Penoza (2010-2012), Over spel (2011-2015), Dlvorce (2014- 2016), Nieuwe Buren, (2016) en De 12 van Olden- heim (2017-2018). Speelt in de toneel stukken Oedipus/ Antigone (RO Theater, 1997), Ongebluste kalk, De bitterzoet, Richard III (Thea tergroep Hollandia) en Romeinse Tragedies, Glen- garry Glen Ross en Angels in America (Toneelgroep Am sterdam). Hij wint een Gouden Kalf als beste acteur voor Amnesia (2001), een Gou den Kalf voor beste mannelijke bijrol voor Nachtrit (2006), een Gou den Kalf/Speciale juryprijs (2007) en de Mary Dressel- huys Prijs (2013). Karakter, waarin hij het personage Jacob Willem Kata- dreuffe speelt, krijgt in 1998 de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Getrouwd met actrice Karina Smulders, dochter van 7. magazine 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 75