'MISSCHIEN
BEN IK EEN
OUDE LUL
AAN HET
WORDEN'
Vandaag is hij soms toeschietelijk, dan
weer afgemeten, en één keer ronduit pis
sig. „Waarom zit ik opeens over Job Gos-
schalk te praten; heb ik helemaal geen zin
in", zegt hij halverwege een uitgebreid
antwoord op de vraag wat hij van de 'af
faire Job Gosschalk' vindt. Net als alle
beroemde Nederlandse acteurs kent ook
Fedja van Huêt de producent/regisseur
die in opspraak is geraakt omdat hij jon
gens tijdens een casting zou hebben
gevraagd zich uit te kleden. „Ik heb er
gewoon niks over te zeggen, klaar."
Felle ogen, armen op tafel: „Als je het zo
wilt spelen, loop ik nu naar buiten en wil
ik geen interview meer."
„Nu niet de onschuldige journalist uit
hangen. Je hebt van tevoren toch uitge
dacht wat je gaat vragen? En jezus, waar
hebben we het over? Oud nieuws."
„Ik wil gewoon niets over hem zeggen."
Op dicteersnelheid: „Alléén het volgen
de: dat ik zelf van niks wist en het in en
in triest vind.
Maar je moet ook vermelden dat ik
vind dat de media hier slecht mee om
gaan. Er is zoveel bagger over hem uit
gegooid en dat is niét de manier om
zoiets aan te kaarten."
„Nou, dan schrik je snel."
Wat hij 'in algeméne zin' over #metoo
gezegd wil hebben: dat hij het gevoel
heeft dat vooral de mensen die de film
en toneelwereld niet zo goed kennen, te
maken hebben gekregen met misbruik.
„Sommigen in deze industrie hebben
geprofiteerd van mensen die niet goed
bekend waren met deze wereld en het
heel graag wilden maken. Want het is
natuurlijk totaal bizar als iemand je bij
een casting of auditie vraagt je uit te kle
den. Ik heb zo'n verzoek nooit gekregen
en als ik zo'n verzoek had gekregen, was
ik eigenwijs genoeg geweest om te zeg
gen: ja, daaag.
Het is goed dat deze verhalen naar
buiten komen, het moet stoppen. Het is
machtsmisbruik, niks anders. Ik weet dat
zoiets op de loer kan liggen. Ik geef zelf
les, in Maastricht, en dan is er al snel een
vertrouwensband met leerlingen. Acte
ren is een beroep waarbij je je kwetsbaar
opstelt. Ik ben me daar zeer bewust van
en neem als leraar nadrukkelijk afstand."
Hij staart uit het raam en maakt pas
weer oogcontact als de vragen over zijn
vak gaan. Over acteren heeft hij het graag.
Het is na al die jaren, 'nog steeds het
fijnste dat er is'. „Met een leuke groep
mensen of een crew iets moois maken,
daar gaat het om."
„Ik heb voor Kessels mijn haargrens moe
ten terugscheren, maar dat was iets kleins.
Kwestie van op het schoolplein een pet
op. Ik ben er vrij voorzichtig in. Is het
voor een rol echt - écht - nodig dat je veel
dikker of dunner bent? Vaak valt dat mee.
Ik herinner me dat ik voor de film
Wolfsbergen enorm moest aankomen,
daar lamlendig van werd, en de regisseur
heb gevraagd of ik mocht stoppen. Bleek
geen probleem. Ik denk altijd: als je een
dikke man wilt, cast dan een dikke man.
Daarbij: in Nederland is er vaak geen
budget om acteurs door een goede trainer
te laten begeleiden."
„Ik ga niks noemen, want dan lijkt het
misschien alsof ik het beter had gedaan
dan de acteur die is gekozen en dat is zel
den zo. De keuze klopt meestal wel. Hoe
ik het zie: dit is een vak van teleurstellin
gen en als je daar niet tegen kan, moet
Paspoort
Fedja van Huêt
Privé
Maar je hébt er net van alles over
gezegd.
Wacht even. Waarom word je opeens
zo boos?
Het debat is niet afgerond. De affaire
Job Gosschalk ook niet.
Goed. Maar ik schrik dat je opeens
zo boos wordt.
Heb je veel over voor een rol?
100 kilo aankomen bijvoorbeeld?
Zijn er rollen die je graag wilde, maar
niet hebt gekregen?
Geboren
21 juni 1973 in Den
Haag.
Opleiding
Toneelacademie
Maastricht (1992-
1996).
Loopbaan
Debuteert in de
film Terug naar
Oegstgeest (1987)
en speelt onder an
dere in Karakter
(1997), Wilde Mos
sels (2000), Nacht
rit (2006), Soof
(2013), Bloed,
zweet en tranen
(2015) en J. Kes
sels (2015). Zit in
tv-series Penoza
(2010-2012), Over
spel (2011-2015),
Dlvorce (2014-
2016), Nieuwe
Buren, (2016) en
De 12 van Olden-
heim (2017-2018).
Speelt in de toneel
stukken Oedipus/
Antigone (RO
Theater, 1997),
Ongebluste kalk,
De bitterzoet,
Richard III (Thea
tergroep Hollandia)
en Romeinse
Tragedies, Glen-
garry Glen Ross en
Angels in America
(Toneelgroep Am
sterdam). Hij wint
een Gouden Kalf
als beste acteur
voor Amnesia
(2001), een Gou
den Kalf voor beste
mannelijke bijrol
voor Nachtrit
(2006), een Gou
den Kalf/Speciale
juryprijs (2007) en
de Mary Dressel-
huys Prijs (2013).
Karakter, waarin
hij het personage
Jacob Willem Kata-
dreuffe speelt,
krijgt in 1998 de
Oscar voor beste
niet-Engelstalige
film.
Getrouwd met
actrice Karina
Smulders, dochter
van 7.
magazine 11