1 o\\\\\\\v a STEDENTRIPS in JULI S AUGUSTUS BOEK NU! mm effeweg.nl 4 daagse Omzet verschuift van tankstations en tabakswinkels naar AH's en Jumbo's /summersale C 088 10 30 800 17 PRAAG P PARIJS LUXEMBURG BERLIJN «dsUjmPkdu LONDEN I KOPENHAGEN Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Merken Top too van Foodmaga- zine en onderzoeksbureau IRI. Weinig mensen zullen het besef fen, maar sigarettenlabels behoren tot de allergrootste merken in de Nederlandse supermarktschappen. Marlboro is met afstand het groot ste A-merk: het label voert Foodma- gazine's jaarlijkse Merken Top too aan met een omzet van 455,5 mil joen euro. Nummer twee Coca- Cola moet het met 'slechts' 298,3 miljoen euro doen. Marlboro is niet het enige tabaks merk: Camel staat nummer vijf en groeide zelfs 6 procent. Op plek dertien tot en met zestien staan al leen maar sigarettenmerken: L&M, John Player Special, Lucky Strike en Pall Mali. De omzetgroei van siga retten in de supermarkt komt ener zijds door hogere prijzen en accijn zen. Maar er is ook een andere voor name reden, zegt Sjanny van Beek- veld van bureau IRI, die het onder zoek met Foodmagazine deed. „Lan gere openingstijden van super markten en de populariteit van To Go-achtige concepten zorgen er voor dat langzaam veel omzet wordt ingepikt van benzinestations en kleine tabakszaken." Wat de groeiende verkopen stuwt, is dat onder meer Kruidvat en Trekpleister onlangs bekend maakten te stoppen met tabaksver koop. „Zo ver is het supermarktka naal nog lang niet", zegt Van Beek- veld. „Zij blijven dus profiteren." KWF Kankerbestrijding is kri tisch over de groei. „Het is zorgelijk en absurd dat Marlboro het grootste A-merk bij supers is", zegt woord voerder Mischa Stubenitsky. Hij stelt dat Albert Heijn, Jumbo en al die andere supers veel meer doen jeanss om de tabaksverkopen terug te dringen. „Zij hebben een verant woordelijkheid. Tabak is geen nor maal product. Het is legaal, maar dodelijk. Een op de twee rokers overlijdt aan de gevolgen van siga retten. In heel Nederland 20.000 mensen per jaar." Gelukkig ziet KWF een positieve tendens. Per 2022 geldt bijvoor beeld een 'uitstalverbod' en mogen supermarkten sigaretten niet lan ger zichtbaar in de winkel hebben liggen. „De rol van tabak is veran derd. Laatst nog hebben Transavia en KLM bekendgemaakt te stoppen met de verkoop aan boord. Ook Kruidvat haalt de sigaretten uit de schappen. Op steeds minder plek ken is tabak te koop." Ook het Trimbos Instituut, dat actief voorlicht over de gezond heidsgevaren van roken, reageert bezorgd op de groeiende sigaret tenverkoop bij supermarkten. „De aanschaf van tabak heeft een hoog impulsgehalte, blijkt uit onderzoe ken", vertelt Esther Croes, die als arts-epidemioloog bij de gezond heidsorganisatie werkt. „Doordat supers langer open zijn is de kans groter dat mensen geen weerstand kunnen bieden. Zeker omdat roken een verslaving is." Het Trimbos In stituut vindt net als KWF Kanker bestrijding dat supermarkten een maatschappelijke verantwoorde lijkheid hebben. „Minder verkoop punten en hogere accijnzen zijn zeer effectief in de strijd tegen ro ken. Kruidvat en Trekpleister stop pen met sigarettenverkoop, supers zouden dat ook moeten doen." En als ze niet meteen stoppen, kunnen ze meer haast maken met het uit stalverbod, meent Croes. „Niets be let hen dat al eerder dan in 2022 in te voeren." A-merken Niet alleen de opmars van tabak valt op in de nieuwe Merken Top 100. Een andere interessante ont wikkeling is dat A-merken steeds meer terrein winnen op de huis merken. De 100 grootste merken groeiden vorig jaar met 2,6 procent: de grootste stijging in negen jaar. Opvallende stijger is Heineken. De biergigant zag zijn omzet dank zij slimme promotieacties en de in troductie van Heineken 0.0 met bijna 8 procent groeien naar 263,3 miljoen euro. In de top 100 steeg de brouwer van plek vijf naar vier. De 100 populairste merken zet ten in 2017 gezamenlijk 8,3 miljard euro om. Dat is bijna 20 procent van de 37,4 miljard euro die de super markten omzetten. ///a iiiiimm st Hotel ILF 3* Opstapplaatsen bij u in de buurt! 'ui zaterdag 31 maart 2018 GO Tabaksverkoop in super stijgt De sigarettenverkoop verschuift van tankstations en kleine ta bakszaken naar de supermark ten. Marlboro zette vorig jaar een slordige half miljard euro in supers om, een groei van bijna 3 procent. Camel groeide 6 pro cent. David Bremmer Doetinchem Tabakswaren in de schappen bij een tankstation, fotohh/l.vanderlee De verkoop van het sigarettenmerk Camel groeide afgelopen jaar met 6 procent. 3 p*' y IncL. overnachting, ontbijt en vervoer y IncL. overnachting, ontbijt en vervoer Hotel Campanile - Argenteuil VERTREKGARANTIE y IncL overnachting, ontbijt en vervoer y IncL. overnachting, ontbijt en vervoer V Hotel Ibis Esch Belval 3* y Hotel Inn Berlin-Schönefeld 4* VERTREKGARANTIE y IncL. overnachting, ontbijt en vervoer y IncL. overnachting, ontbijt en vervoer y Hotel Jurys Inn Watford y Hotel Lautrup Park 4* Blij;; aii i' jïKjd Fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaF en per persoon. ExclusieF reserverings- kosten en calamiteitenFonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17