'Jongeren houden van de vormgeving' 'En dan heb je ineens een laadbak' zoveel rekening is gehouden met de praktische wensen van de beroeps chauffeur. Goed bed, veel opberg ruimte en fijn rijdend. Een typische chauffeurswagen. Later kreeg ik ook belangstelling voor de personenauto's en werd ik lid van Daf Club Nederland. Ieder een is welkom, hoog en laag. Zo hoort het, zo is de Daf ooit bedoeld. Sinds 2013 ben ik voorzitter. We tellen ruim 1.700 leden, onder wie ook jongeren. Zij bekijken de Daf met een andere blik dan veel men sen vroeger deden. Toen had de auto een truttig imago. Maar jonge ren houden van de vormgeving, waarderen de Daf als een typisch Nederlands product en vinden het leuk de weg op te gaan. En dat laatste blijft ons hoofddoel: de Daf rijdend houden. Daarom hebben we in Geldrop een magazijn met wel 14.000 ver schillende onderdelen. Daar zijn we trots op." „Ik kom uit een chauffeursfamilie. Mijn vader reed op de vrachtwagen en als kind mocht ik met hem mee. Later ben ik als chauffeur in dienst geweest bij een transportbedrijf, maar ik miste het handwerk. Net voor de crisis van 2008 kon ik als monteur aan de slag bij DAF Trucks. Een bewuste keuze, want ik kom uit America. Inderdaad, daar komt de band Rowwen Hèze van daan, maar ook de oprichter van Daf, Hub van Doorne. Inmiddels ben ik demonstratiechauffeur. Ik laat vakmensen, relaties en journa listen zien hoe de nieuwste trucks rijden. Ik ken geen andere wagen waarin „De Daf waarin ik rijd, ben ik hele maal in Zuid-Frankrijk wezen halen. Hij was van een oud boertje dat woonde aan de grens met Italië. Van het model, een combi 32 uit 1966, zijn er in twee jaar tijd 2.427 van de band gerold. Dat is niet veel. Nu rijden er nog drie rond, waar onder de mijne. Hij was intensief gebruikt. Mooi toch, dat zo'n man niet kiest voor een 2C V of Renault, maar voor een auto uit Nederland? Ik snap het wel. Compact, handig en toch ruim. Dat heeft te maken met de achterbanken die je kunt inklap pen. Dan maak je met een enkele beweging van een vier- een twee- zits en heb je een mooie laadbak achterin. En verder is alles eenvou dig te bedienen. Geen ingewik kelde versnellingen of koppeling, maar gewoon voor- of achteruit. Ik heb hem thuis gerestaureerd. En hij doet het nog altijd. Nog niet zo lang geleden ben ik ermee naar Oostenrijk geweest. Zonder pro blemen klom ik naar een hoogte van 2.800 meter en met evenveel gemak reed ik de berg weer af. Mijn liefde voor de Daf heeft alles te maken met mijn vader. Hij reed voor zijn werk in de witgoed branche in een 750 bestel-Dafje. Later begon hij voor zichzelf en kocht hij een oude, rode 33-bestel- wagen die van de PTT was geweest. Onze buurvrouw had een gele 33. Ik vond hem zo mooi dat ik vroeg of ik hem elke zaterdag mocht wassen." Niek Vervoort (32) Woonplaats: America Beroep: demonstratiechauf feur/testrijder Daflief hebber sinds: 2002 Heeft: een DAF 55 Marathon (1972) Hennie Zuidwijk (54) Woonplaats: Teteringen Beroep: buschauffeur Dafliefhebber sinds: 1990 Heeft: een Daf 32 combi (1966) en een Daf 55 coupé (1970) 361 zaterdag 31 maart 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 100