'Jongeren houden van de vormgeving'
'En dan
heb je
ineens een
laadbak'
zoveel rekening is gehouden met de
praktische wensen van de beroeps
chauffeur. Goed bed, veel opberg
ruimte en fijn rijdend. Een typische
chauffeurswagen.
Later kreeg ik ook belangstelling
voor de personenauto's en werd ik
lid van Daf Club Nederland. Ieder
een is welkom, hoog en laag. Zo
hoort het, zo is de Daf ooit bedoeld.
Sinds 2013 ben ik voorzitter. We
tellen ruim 1.700 leden, onder wie
ook jongeren. Zij bekijken de Daf
met een andere blik dan veel men
sen vroeger deden. Toen had de
auto een truttig imago. Maar jonge
ren houden van de vormgeving,
waarderen de Daf als een typisch
Nederlands product en
vinden het leuk de weg op te gaan.
En dat laatste blijft ons hoofddoel:
de Daf rijdend houden.
Daarom hebben we in Geldrop
een magazijn met wel 14.000 ver
schillende onderdelen. Daar zijn
we trots op."
„Ik kom uit een chauffeursfamilie.
Mijn vader reed op de vrachtwagen
en als kind mocht ik met hem mee.
Later ben ik als chauffeur in dienst
geweest bij een transportbedrijf,
maar ik miste het handwerk.
Net voor de crisis van 2008 kon
ik als monteur aan de slag bij DAF
Trucks. Een bewuste keuze, want
ik kom uit America. Inderdaad, daar
komt de band Rowwen Hèze van
daan, maar ook de oprichter van
Daf, Hub van Doorne. Inmiddels
ben ik demonstratiechauffeur. Ik
laat vakmensen, relaties en journa
listen zien hoe de nieuwste trucks
rijden.
Ik ken geen andere wagen waarin
„De Daf waarin ik rijd, ben ik hele
maal in Zuid-Frankrijk wezen
halen. Hij was van een oud boertje
dat woonde aan de grens met Italië.
Van het model, een combi 32 uit
1966, zijn er in twee jaar tijd 2.427
van de band gerold. Dat is niet veel.
Nu rijden er nog drie rond, waar
onder de mijne.
Hij was intensief gebruikt. Mooi
toch, dat zo'n man niet kiest voor
een 2C V of Renault, maar voor een
auto uit Nederland? Ik snap het
wel. Compact, handig en toch
ruim. Dat heeft te maken met de
achterbanken die je kunt inklap
pen. Dan maak je met een enkele
beweging van een vier- een twee-
zits en heb je een mooie laadbak
achterin. En verder is alles eenvou
dig te bedienen. Geen ingewik
kelde versnellingen of koppeling,
maar gewoon voor- of achteruit.
Ik heb hem thuis gerestaureerd.
En hij doet het nog altijd. Nog niet
zo lang geleden ben ik ermee naar
Oostenrijk geweest. Zonder pro
blemen klom ik naar een hoogte
van 2.800 meter en met evenveel
gemak reed ik de berg weer af.
Mijn liefde voor de Daf heeft
alles te maken met mijn vader. Hij
reed voor zijn werk in de witgoed
branche in een 750 bestel-Dafje.
Later begon hij voor zichzelf en
kocht hij een oude, rode 33-bestel-
wagen die van de PTT was geweest.
Onze buurvrouw had een gele 33.
Ik vond hem zo mooi dat ik vroeg
of ik hem elke zaterdag mocht
wassen."
Niek Vervoort (32)
Woonplaats: America
Beroep: demonstratiechauf
feur/testrijder
Daflief hebber sinds: 2002
Heeft: een DAF 55
Marathon (1972)
Hennie Zuidwijk (54)
Woonplaats: Teteringen
Beroep: buschauffeur
Dafliefhebber sinds: 1990
Heeft: een Daf 32 combi (1966)
en een Daf 55 coupé (1970)
361 zaterdag 31 maart 2018 WG