KIEK SPANNEND Opgepoetst Zeeland 10 ZE Monnikenwerk Er stond muziek op en het stof op de kast verdween onder mijn doek en ineens dacht ik, verhip ik ben gelukkig. Afgelopen dinsdag berichtte de PZC over caravans die voor de Pasen van stal komen en worden afgesopt en opgehaald. Monumenten zijn in een nieuw licht gezet en een vriendin bij ons aan tafel rept opgetogen over de drukte in de winkel waar zij werkt. Onze horecazoon vult aan dat het hotel waar hij werkt tot de laatste kamer is volgeboekt. De gasten komen! Zeeland is bedrij vig opgepoetst voor het seizoen. Het lijkt of de eilanden zich uit rekken als een kat na een was beurt. Als de zon gaat schijnen, zal ik het spinnen horen. Zou schoonmaken tot geluk lei den? Ik kan me voorstellen dat de ondernemers de eerste gasten met meer enthousiasme ontvangen dan dat zij de laatste gasten van het seizoen uitzwaaien. Is het week na week zorgen voor frisse kamers, gepoetste huisjes uitein delijk gewoon vermoeiend en ten slotte vervelend? Goedgemutst schoonmaken hoort bij het voor jaar. Het is de tijd voor iets nieuws en fris. Schoon schip maken en op nieuw beginnen kan ook spiritu eel, religieus of godsdienstig zijn. Bij reinigingsrituelen denkt de een aan wassingen ter voorberei ding op een godsdienstoefening (zoals gebed), een tweede aan een onderdompeling in een wellness- resort al dan niet met ontgiftings- kuur en een derde aan een geeste lijk proces van leegmaken en ont hechten. Zelfs losgeraakt van reli gieuze wortels zijn het riten die betekenis geven. Hoppa, weg met de ballast, weg met die grauw sluier over het bestaan. Traditionele godsdienstige rei nigingsrituelen zijn er natuurlijk ook. In het katholicisme wordt de tijd voor Pasen ingeluid op As woensdag, met een boeteviering. Gelovigen worden aangespoord tot bezinning, boete en bekering. De veertigdagentijd is ook wel een vastentijd, waarin mensen afzien van genots- of voedingsmiddelen. Dat heeft evengoed iets te maken met schoonmaken. Biechten, het woorden geven aan wat niet goed is (gegaan), is een geestelijk reini gingsritueel. Je kunt het - met de zegen van meneer pastoor - losla ten. De doop is een spetterend symbolisch ritueel, dat ten diepste alles te maken heeft met schoon maak. Uiteindelijk kennen alle wereldgodsdiensten wel mogelijk heden om ook met het goddelijke in het reine te komen. Maar niets is zo ingewikkeld als wanneer er met Pasen (in sommige kerken) wordt gepreekt over reinigend bloed. Ik lees op internet: 'Het is nodig dat het reinigend bloed van Christus, door het werk van de Heilige Geest, gestreken wordt aan ons hart'. Ik word somber van de zwaarte en het passieve. Wat er wordt bedoeld is voor insiders ge sneden koek, maar geheimtaal voor seculier Nederland. Het geluk van een nieuw begin met Pasen ontgaat mij in dergelijke zinsne den. Ik denk dat een Zeeuwse on dernemer die caravans van stal haalt toegankelijker kan verhalen over het geluk van een nieuwe ronde en nieuwe kansen. vrijdag 30 maart 2018 WA foto Ruben Oreel PULSAR Als je het goed wil zien, dan moet je er de tijd voor nemen. Even je rollator opzij zetten. Drie paar ogen zien meer dan één. Is het voor een cadeau? Ligt daar de halsketting die lijkt op het sieraad dat al jarenlang binnen de familiekring wordt gekoesterd? Spannend. Het is overi gens wel frisjes in Westkapelle. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38