KIEK SPANNEND
Opgepoetst Zeeland
10 ZE
Monnikenwerk
Er stond muziek op en het
stof op de kast verdween
onder mijn doek en
ineens dacht ik, verhip ik
ben gelukkig. Afgelopen dinsdag
berichtte de PZC over caravans die
voor de Pasen van stal komen en
worden afgesopt en opgehaald.
Monumenten zijn in een nieuw
licht gezet en een vriendin bij ons
aan tafel rept opgetogen over de
drukte in de winkel waar zij
werkt. Onze horecazoon vult aan
dat het hotel waar hij werkt tot de
laatste kamer is volgeboekt. De
gasten komen! Zeeland is bedrij
vig opgepoetst voor het seizoen.
Het lijkt of de eilanden zich uit
rekken als een kat na een was
beurt. Als de zon gaat schijnen, zal
ik het spinnen horen.
Zou schoonmaken tot geluk lei
den? Ik kan me voorstellen dat de
ondernemers de eerste gasten met
meer enthousiasme ontvangen
dan dat zij de laatste gasten van
het seizoen uitzwaaien. Is het
week na week zorgen voor frisse
kamers, gepoetste huisjes uitein
delijk gewoon vermoeiend en ten
slotte vervelend? Goedgemutst
schoonmaken hoort bij het voor
jaar. Het is de tijd voor iets nieuws
en fris.
Schoon schip maken en op
nieuw beginnen kan ook spiritu
eel, religieus of godsdienstig zijn.
Bij reinigingsrituelen denkt de
een aan wassingen ter voorberei
ding op een godsdienstoefening
(zoals gebed), een tweede aan een
onderdompeling in een wellness-
resort al dan niet met ontgiftings-
kuur en een derde aan een geeste
lijk proces van leegmaken en ont
hechten. Zelfs losgeraakt van reli
gieuze wortels zijn het riten die
betekenis geven. Hoppa, weg met
de ballast, weg met die grauw
sluier over het bestaan.
Traditionele godsdienstige rei
nigingsrituelen zijn er natuurlijk
ook. In het katholicisme wordt de
tijd voor Pasen ingeluid op As
woensdag, met een boeteviering.
Gelovigen worden aangespoord
tot bezinning, boete en bekering.
De veertigdagentijd is ook wel een
vastentijd, waarin mensen afzien
van genots- of voedingsmiddelen.
Dat heeft evengoed iets te maken
met schoonmaken. Biechten, het
woorden geven aan wat niet goed
is (gegaan), is een geestelijk reini
gingsritueel. Je kunt het - met de
zegen van meneer pastoor - losla
ten. De doop is een spetterend
symbolisch ritueel, dat ten diepste
alles te maken heeft met schoon
maak. Uiteindelijk kennen alle
wereldgodsdiensten wel mogelijk
heden om ook met het goddelijke
in het reine te komen. Maar niets
is zo ingewikkeld als wanneer er
met Pasen (in sommige kerken)
wordt gepreekt over reinigend
bloed. Ik lees op internet: 'Het is
nodig dat het reinigend bloed van
Christus, door het werk van de
Heilige Geest, gestreken wordt aan
ons hart'. Ik word somber van de
zwaarte en het passieve. Wat er
wordt bedoeld is voor insiders ge
sneden koek, maar geheimtaal
voor seculier Nederland. Het geluk
van een nieuw begin met Pasen
ontgaat mij in dergelijke zinsne
den. Ik denk dat een Zeeuwse on
dernemer die caravans van stal
haalt toegankelijker kan verhalen
over het geluk van een nieuwe
ronde en nieuwe kansen.
vrijdag 30 maart 2018
WA
foto Ruben Oreel
PULSAR
Als je het goed wil zien, dan moet je er de tijd voor nemen. Even je rollator opzij zetten. Drie paar ogen zien meer dan één. Is het voor een
cadeau? Ligt daar de halsketting die lijkt op het sieraad dat al jarenlang binnen de familiekring wordt gekoesterd? Spannend. Het is overi
gens wel frisjes in Westkapelle.
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk