Faillissement doet pijn bij oprichter Adrie Boddaert 5 ONTSLAGEN POSTORDERBEDRIJF Een herstart van Pabo is nodig, maar die kost 70 mensen hun baan. Directeur Michael Specht geeft toe dat het bedrijf de boot gemist heeft. Michael Specht, directeur van Pabo - onderdeel van de Nederlandse tak van moederconcern Beate Uhse - geeft toe dat het bedrijf de boot ge mist heeft. Pabo (nu BU, naar Beate Uhse) blijft bestaan, maar in klei nere vorm. Specht: „We gaan verder met een kernbezetting. De mensen krijgen snel te horen hoe dat er uit gaan zien. We moeten keuzes ma ken wat we echt niet kunnen mis sen en wat misschien wel. Bij de IT- afdeling denk ik bijvoorbeeld niet dat er mensen uit kunnen, bij an dere afdelingen ligt dat weer an ders. Sommige dingen kunnen we ook outsourcen." Hij schat dat van de 170 huidige werknemers er zo'n honderd over blijven voor het nieuwe bedrijf. De vier Beate Uhse-winkels in Hulst en Sluis blijven gewoon bestaan. Deze zijn ondergebracht in een an dere bv. Sinds vorig jaar april staat Mi chael Specht aan het roer bij Pabo in Walsoorden. Hoewel hij eerder suc cessen boekte, moest hij nu toch in Middelburg het faillissement van zijn bedrijf aanvragen. Hoe kon het zo ver komen met zo'n grote naam als Pabo? De directeur maakt de vergelij king met andere grote namen. „Net als IBM of Nokia, hoe konden die nou de boot missen? In Duitsland heeft Beate Uhse een naamsbe kendheid van 96 procent. Toch heeft het bedrijf in Duitsland ze ventig procent van de markt uit de vingers laten glippen. We hebben daar zware concurrentie van twee andere bedrijven." Lening „In 2005 had Beate Uhse nog een omzet van 300 miljoen, in 2015 was dat nog 100 miljoen. We gingen in die tien jaar van 1.500 werknemers naar 488. In 2014 sloten we een le ning voor 30 miljoen tegen een rente van 7,75 procent. Die zou in 2019 terugbetaald moeten worden. Hoe kun je als bedrijf met een om zet van 100 miljoen dan nog een le ning van 30 miljoen aflossen? Dat gaat niet." Beate Uhse slaagde er niet in voor het jaar 2018 aan te tonen dat het aan de zware financiële verplich tingen kon voldoen waardoor een faillissement van het moedercon cern onontkoombaar was. In de tussentijd werd in Walsoorden steeds hard gezocht naar nieuwe investeerders. Een maandenlang proces en intussen raakte het laatste geld op. Dinsdag ontving het perso neel een mail van de baas dat er nog net genoeg geld was voor de maand Een oud en betrouwbaar imago is niet per se goed op internet maart maar daarna... Specht restte geen keus dan de rechtbank om faillissement te vra gen. Een noodzakelijk kwaad om met nieuwe investeerders in zee te kunnen. Maar hoe kan een postorderbe drijf dat decennia ervaring heeft met thuiswinkelen de slag verlie zen in de tijd dat internet als markt steeds belangrijker wordt? „Een oud en betrouwbaar imago is niet per se goed op internet", denkt Specht. „Vandaar ook dat we nu de naam BU voeren." Nergens op de gevels in Walsoor den staat de bekende naam Pabo. In plaats daarvan Beaute Uhse, afge kort als BU. Uitgesproken als Be You; ben jezelf. Directeur Michael Specht zou er graag een slag mee maken in de marketing maar zon der geld is het lastig. „Zonder geld kunnen we die keuzes niet uitvoe ren. Dat is net als rijden met de handrem er op." Zo zag Pabo - een verbastering van de twee namen van de broers - in 1984 het levenslicht. Het bedrijf, ge specialiseerd in seksartikelen en erotische lingerie, ontstond bij pa en ma op zolder. Al snel namen de broers intrek in een pand aan de Houtmarkt in de binnenstad van Hulst. Beneden was de lingeriewinkel, boven het kan toor. „De omzet lag op 87.000 gul den", vertelt Adrie Boddaert. Het concept sprak aan. Twee jaar later opende de winkel in Sluis. Pabo gunde verhuizers maar geen rust. Het pand aan de Houtmarkt in Hulst werd verruild voor de Gent sestraat. Het magazijn ging naar de Beestenmarkt. In 1989 werd de voormalige huishoudschool het nieuwe thuis. De winkels werden afgestoten, Pabo legde zich toe op de catalogus, waaruit klanten hun ar tikelen konden bestellen. „Toen werkte er 25 man, de omzet was ge stegen naar 8 miljoen gulden." Werkgever In 1992 toog Pabo naar Walsoorden. Het werd een van de grootste werk gevers van Zeeuws-Vlaanderen. Ook in België, Oostenrijk, Engeland en Frankrijk kon personeel aan de slag. „De meisjes aan de telefoon na men de bestelling op, die seinden ze door naar Walsoorden. Die kwa men ze met de vrachtwagen opha len." Zeven jaar na de verhuizing, verkochten de broers Pabo aan Beate Uhse. De omzet lag inmiddels op 80 miljoen euro. FiftyShades In 2005 kreeg Pabo er 15.000 vier kante meter aan magazijn- en kan toorruimte bij. Daarna brandde het kaarsje langzaamaan uit. Vanwege internet waren de bekende Pabo catalogussen voor veel klanten niet meer nodig. In 2010 was er een grote ontslagronde om het hoofd boven water te houden. Toch ging het roer weer om. De focus lag meer op de vrouwen, die vanwege de film 'Fifty Shades of Grey' plots zeer geïnteres seerd waren in dat bedrijf aan de Westerschelde. De opleving van een paar jaar ge leden blijkt nu van korte duur. En dat doet pijn bij oprichter Adrie Boddaert. „Het is mijn kindje dat wegvalt. We hebben veel mensen een baan verschaft, er was altijd een goede sfeer. Het is vooral voor de medewerkers heel erg." donderdag 29 maart 2018 PC Pabo gaat afgeslankt verder Guido van der Heijden Walsoorden Directeur Michael Specht: „Net als IBM of Nokia, hoe konden die nou de boot missen?" fotocamileschelstraete - Michael Specht, directeur Pabo „Ik zat eerst in de verzekerin gen, maar dat vond ik eigenlijk niet leuk. In Amerikaanse blaad jes zag ik reclame voor frivole lingerie. Toen dacht ik: dat werkt in Nederland misschien ook wel." Adrie Boddaert hoefde broer Patrick niet over te halen, ook hij was meteen enthousiast. Bob Maes Walsoorden Nergens op de gevels in Walsoorden staat de bekende naam Pabo. In plaats daarvan Beaute Uhse, afgekort als BU. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 33