ÉWÉUMIIi#!##l#
Ondanks campagnes meer verkeersslachtoffers
3
J
als wij naar Vlissingen zijn gedepor
teerd.
Echt Mar, daar gaat mijn enige
lichtpuntje van die verhuizing. Dat
je eens een keertje op vrijdag op tijd
thuis zou zijn voor het eten. Ik heb
dat lijstje er eens bijgepakt. Er zijn
daar net zoveel kroegen als hier.
Oh mg God. 650 kilometer kust
lijn. Weetje hoeveel Duitsers daar
op afkomen?
Wat een schatje. Echt leuk, hoor
Mar. Effe kijken op Funda, geen cen
trale verwarming, tuintje van 10
vierkante meter, betaald parkeren.
Wel leuk die naam De dry verloren
schapen'. Zo zullen de kids en wij
ons voelen.
Ja hoor. Kijk nou, Mar: dat pandje
van de schapen staat al meer dan
een halfjaar te koop.
Leuk om te weten Mar, maar met
ons salaris...
Fijn Mar, maar ik heb al werk.
Nou, nou. Iemand die Zeeuwen
niet stug vindt. Die moest van ver
komen. Een Engelse uit Brussel die
zegt dat Zeeuwen zo vriendelijk en
makkelijk benaderbaar zijn.
Elke dag vallen er bijna twee doden
en ruim 58 gewonden in het Neder
landse verkeer. In 2016 waren dat 629
doden en 21.400 gewonden. Nu al is
duidelijk dat het doel van 500 ver
keersdoden en 12.600 gewonden in
2020 niet wordt gehaald. 85 procent
van de slachtoffers valt op provinci
ale en gemeentelijke wegen. In 2017
vielen op de Zeeuwse wegen 18 do
den. „Onze campagnes zijn goed en
de slaan wel aan", zegt gedeputeerde
Harry van der Maas. „Maar om nou
te zeggen: 'Die maken het verschil...'
Nee."
Hij verwijst naar het onderzoek
van RTL Nieuws van afgelopen
weekeinde, waaruit blijkt dat zeven
Zeeuwse wegen behoren tot de ge
vaarlijkste van Nederland. Het gaat
om de N252 (Terneuzen - Sas van
Gent), de N689 (Perkpolder - Kui
taart) de N654 (Brouwershaven -
Zonnemaire), de N655 (Zierikzee -
Nieuwerkerke), de N656 (Tholen -
Sint Philipsland), de N673 (Kruinin-
gen - Yerseke) en de N667 (Hein-
kenszand - 's-Heerenhoek).
Ook het kabinet maakt zich zor
gen. In het regeerakkoord is afge
sproken deze N-wegen samen met
de provincies aan te pakken. Verder
wordt gewerkt aan een Strategisch
Plan Verkeersveiligheid 2030. Dat
moet eind dit jaar klaar zijn. Als por
tefeuillehouder verkeer in het Inter
provinciaal Overleg (IPO) en kern
groeplid van de verkeersveiligheids-
Om nou te zeggendat
onze campagnes het
verschil maken. Nee
coalitie van de ANWB is Van der
Maas daarbij betrokken.
Gisteren stuurde het dagelijks
provinciebestuur een gezamenlijke
brief van het IPO en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten naar
de Staten. Daarin wordt beschreven
hoe het aantal verkeersslachtoffers
moet worden teruggedrongen.
Er komt een studie naar verbete
ring van de weginrichting. Daar
wordt vooral gekeken naar plekken
waar autoverkeer en fietsers met el
kaar in aanraking kunnen komen.
Als duidelijk is waar de kans op een
ongeval het grootst is, kan ook de ef
fectiefste maatregel worden geno
men. Nu wordt vaak achteraf beleid
gemaakt op basis van het aantal
slachtoffers dat valt en de plekken
waar dat gebeurt. Door risico's in de
weginrichting te combineren met
gegevens over de omgeving (zoals
de aanwezigheid van scholen), en
gedragsrisico's als snelheidsovertre
dingen en alcoholgebruik per loca
tie, wordt geprobeerd met gerichte
investeringen slachtoffers te voorko
men. „Het is verbazingwekkend dat
door nieuwe technieken die we heb
ben het aantal slachtoffers niet te
rugloopt, maar weer stijgt. We moe
ten nieuwe technologieën dus beter
We moeten nieuwe
technologieën beter
gebruiken om de
veiligheid te vergroten
gebruiken om de verkeersveiligheid
te vergroten", aldus Van der Maas.
Op verzoek van de gemeenten
wordt ook onderzocht of bijzondere
opsporingsambtenaren meer be
voegdheden kunnen krijgen om te
bekeuren.
woensdag 28 maart 2018
Mariniers tijdens
een oefening in Vlis-
sing. foto anp
Volgens de laatste Gelukmeting
van het CBS zijn de verschillen
erg klein in Nederland. Utrecht zit
precies op het landelijk gemid
delde van 7,1. Geluk hangt vooral
samen met gezondheid.
Lekker veel kroegen en eetca
fés in Zeeland.
Volgens het antwoord zijn er in
Zeeland 10,5 (eet)cafés per
10.000 inwoners en in de provin
cie Utrecht 4,4. Ingezoomd op
Vlissingen en de Utrechtse Heu
velrug, waar Doorn ligt, is er nau
welijks verschil, namelijk 8,1 (Vlis
singen) en 8,2 (Utrechtse Heu
velrug). Al kan die verhouding na
verhuizing van de mariniers na
tuurlijk in het voordeel van Vlis
singen veranderen.
Zeeland heeft een kustlijn van
650 kilometer, twee keer zo
veel als België, Zuid- en Noord-
Holland samen.
Rustig maar Ineke. Om aan die
650 kilometer te komen heeft de
quizmaster elke meter waar
water tegenaan klotst meegere
kend. Havens, dijken, dammen
en het Verdronken Land van
Saefthinge, alles is kust.
In werkelijkheid heeft Zeeland
zo'n 80 kilometer strand aan zee.
Meer dan Doorn, dat dan weer
wel.
Lage huizenprijzen, monumen
tenpandje in Middelburg voor
slechts 270.000 euro
Wie zijn koopwoning in Doorn
verkoopt kan in Zeeland voor
hetzelfde geld een grotere, be
tere woning kopen. De prijsver
schillen zijn groot, volgens de
NVM-gegevens.
Een hoek- en tussenwoning
kostte eind vorig jaar op de
Zeeuwse eilanden gemiddeld
rond de 170.000 euro, in de regio
Doorn deed de gemiddelde
hoekwoning 343.000 euro en
tussenwoning 292.000 euro. Ge
rekend per vierkante meter ben
je in Zeeland zo'n duizend euro
goedkoper uit.
Huizen staan in Zeeland niet
veel langer te koop dan in de
regio Doorn
In de NVM-regio Zeeuwse Eilan
den is de verkooptijd gemiddeld
67 dagen. In de regio Doorn ge
middeld 44 dagen. De verschil
len bij tussen- en hoekwoningen
zijn groter, respectievelijk 55 en
26 dagen en 47 en 31 dagen.
Zeeland grossiert in Michelin-
sterren
Zeeland heeft de laagste werk
loosheid van Nederland
Eerlijk is eerlijk, Ineke zou zich
eens goed moeten oriënteren.
Dikke kans dat ze een baan
vindt en gezien de vergrijzing in
de provincie dikke kans dat ze in
Zeeland sneller carrière kan
maken dan in de Randstad waar
de concurrentie veel groter is.
Zeeuwen zijn helemaal niet
stug, zegt Leonie uit Bristol die
nu in Brussel woont.
Even googlen leert dat deze
Britse Leonie driejaar in Middel
burg studeerde en daarna in Wa-
geningen. Ze spreekt dus uit er
varing. Als Ineke het van een
ander wil horen zou ze bijvoor
beeld eens moeten kijken op de
site www.zeeuwze.nl van Ra-
chelle Verhage: „Inburgeren in
Zeeland? Dit moetje weten!"
De campagnes voor meer ver
keersveiligheid zetten te weinig
zoden aan de dijk, ook in Zee
land. Gemeenten, provincies en
het Rijk slaan de handen ineen
om de trend te keren.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Harry van der Maas,
gedeputeerde
- Harry van der Maas