ÉWÉUMIIi#!##l# Ondanks campagnes meer verkeersslachtoffers 3 J als wij naar Vlissingen zijn gedepor teerd. Echt Mar, daar gaat mijn enige lichtpuntje van die verhuizing. Dat je eens een keertje op vrijdag op tijd thuis zou zijn voor het eten. Ik heb dat lijstje er eens bijgepakt. Er zijn daar net zoveel kroegen als hier. Oh mg God. 650 kilometer kust lijn. Weetje hoeveel Duitsers daar op afkomen? Wat een schatje. Echt leuk, hoor Mar. Effe kijken op Funda, geen cen trale verwarming, tuintje van 10 vierkante meter, betaald parkeren. Wel leuk die naam De dry verloren schapen'. Zo zullen de kids en wij ons voelen. Ja hoor. Kijk nou, Mar: dat pandje van de schapen staat al meer dan een halfjaar te koop. Leuk om te weten Mar, maar met ons salaris... Fijn Mar, maar ik heb al werk. Nou, nou. Iemand die Zeeuwen niet stug vindt. Die moest van ver komen. Een Engelse uit Brussel die zegt dat Zeeuwen zo vriendelijk en makkelijk benaderbaar zijn. Elke dag vallen er bijna twee doden en ruim 58 gewonden in het Neder landse verkeer. In 2016 waren dat 629 doden en 21.400 gewonden. Nu al is duidelijk dat het doel van 500 ver keersdoden en 12.600 gewonden in 2020 niet wordt gehaald. 85 procent van de slachtoffers valt op provinci ale en gemeentelijke wegen. In 2017 vielen op de Zeeuwse wegen 18 do den. „Onze campagnes zijn goed en de slaan wel aan", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. „Maar om nou te zeggen: 'Die maken het verschil...' Nee." Hij verwijst naar het onderzoek van RTL Nieuws van afgelopen weekeinde, waaruit blijkt dat zeven Zeeuwse wegen behoren tot de ge vaarlijkste van Nederland. Het gaat om de N252 (Terneuzen - Sas van Gent), de N689 (Perkpolder - Kui taart) de N654 (Brouwershaven - Zonnemaire), de N655 (Zierikzee - Nieuwerkerke), de N656 (Tholen - Sint Philipsland), de N673 (Kruinin- gen - Yerseke) en de N667 (Hein- kenszand - 's-Heerenhoek). Ook het kabinet maakt zich zor gen. In het regeerakkoord is afge sproken deze N-wegen samen met de provincies aan te pakken. Verder wordt gewerkt aan een Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Dat moet eind dit jaar klaar zijn. Als por tefeuillehouder verkeer in het Inter provinciaal Overleg (IPO) en kern groeplid van de verkeersveiligheids- Om nou te zeggendat onze campagnes het verschil maken. Nee coalitie van de ANWB is Van der Maas daarbij betrokken. Gisteren stuurde het dagelijks provinciebestuur een gezamenlijke brief van het IPO en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten naar de Staten. Daarin wordt beschreven hoe het aantal verkeersslachtoffers moet worden teruggedrongen. Er komt een studie naar verbete ring van de weginrichting. Daar wordt vooral gekeken naar plekken waar autoverkeer en fietsers met el kaar in aanraking kunnen komen. Als duidelijk is waar de kans op een ongeval het grootst is, kan ook de ef fectiefste maatregel worden geno men. Nu wordt vaak achteraf beleid gemaakt op basis van het aantal slachtoffers dat valt en de plekken waar dat gebeurt. Door risico's in de weginrichting te combineren met gegevens over de omgeving (zoals de aanwezigheid van scholen), en gedragsrisico's als snelheidsovertre dingen en alcoholgebruik per loca tie, wordt geprobeerd met gerichte investeringen slachtoffers te voorko men. „Het is verbazingwekkend dat door nieuwe technieken die we heb ben het aantal slachtoffers niet te rugloopt, maar weer stijgt. We moe ten nieuwe technologieën dus beter We moeten nieuwe technologieën beter gebruiken om de veiligheid te vergroten gebruiken om de verkeersveiligheid te vergroten", aldus Van der Maas. Op verzoek van de gemeenten wordt ook onderzocht of bijzondere opsporingsambtenaren meer be voegdheden kunnen krijgen om te bekeuren. woensdag 28 maart 2018 Mariniers tijdens een oefening in Vlis- sing. foto anp Volgens de laatste Gelukmeting van het CBS zijn de verschillen erg klein in Nederland. Utrecht zit precies op het landelijk gemid delde van 7,1. Geluk hangt vooral samen met gezondheid. Lekker veel kroegen en eetca fés in Zeeland. Volgens het antwoord zijn er in Zeeland 10,5 (eet)cafés per 10.000 inwoners en in de provin cie Utrecht 4,4. Ingezoomd op Vlissingen en de Utrechtse Heu velrug, waar Doorn ligt, is er nau welijks verschil, namelijk 8,1 (Vlis singen) en 8,2 (Utrechtse Heu velrug). Al kan die verhouding na verhuizing van de mariniers na tuurlijk in het voordeel van Vlis singen veranderen. Zeeland heeft een kustlijn van 650 kilometer, twee keer zo veel als België, Zuid- en Noord- Holland samen. Rustig maar Ineke. Om aan die 650 kilometer te komen heeft de quizmaster elke meter waar water tegenaan klotst meegere kend. Havens, dijken, dammen en het Verdronken Land van Saefthinge, alles is kust. In werkelijkheid heeft Zeeland zo'n 80 kilometer strand aan zee. Meer dan Doorn, dat dan weer wel. Lage huizenprijzen, monumen tenpandje in Middelburg voor slechts 270.000 euro Wie zijn koopwoning in Doorn verkoopt kan in Zeeland voor hetzelfde geld een grotere, be tere woning kopen. De prijsver schillen zijn groot, volgens de NVM-gegevens. Een hoek- en tussenwoning kostte eind vorig jaar op de Zeeuwse eilanden gemiddeld rond de 170.000 euro, in de regio Doorn deed de gemiddelde hoekwoning 343.000 euro en tussenwoning 292.000 euro. Ge rekend per vierkante meter ben je in Zeeland zo'n duizend euro goedkoper uit. Huizen staan in Zeeland niet veel langer te koop dan in de regio Doorn In de NVM-regio Zeeuwse Eilan den is de verkooptijd gemiddeld 67 dagen. In de regio Doorn ge middeld 44 dagen. De verschil len bij tussen- en hoekwoningen zijn groter, respectievelijk 55 en 26 dagen en 47 en 31 dagen. Zeeland grossiert in Michelin- sterren Zeeland heeft de laagste werk loosheid van Nederland Eerlijk is eerlijk, Ineke zou zich eens goed moeten oriënteren. Dikke kans dat ze een baan vindt en gezien de vergrijzing in de provincie dikke kans dat ze in Zeeland sneller carrière kan maken dan in de Randstad waar de concurrentie veel groter is. Zeeuwen zijn helemaal niet stug, zegt Leonie uit Bristol die nu in Brussel woont. Even googlen leert dat deze Britse Leonie driejaar in Middel burg studeerde en daarna in Wa- geningen. Ze spreekt dus uit er varing. Als Ineke het van een ander wil horen zou ze bijvoor beeld eens moeten kijken op de site www.zeeuwze.nl van Ra- chelle Verhage: „Inburgeren in Zeeland? Dit moetje weten!" De campagnes voor meer ver keersveiligheid zetten te weinig zoden aan de dijk, ook in Zee land. Gemeenten, provincies en het Rijk slaan de handen ineen om de trend te keren. Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Harry van der Maas, gedeputeerde - Harry van der Maas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35