23 Over werk, geld en consumentenzaken problemen achteraf. Communicatie is altijd, bij elk bedrijf cruciaal." „Misschien had ik dingen anders ge daan, maar dat vind ik lastig om te zeggen. Want ik ben er niet meer bij betrokken en weet dus niet wat er gebeurt. Maar het is natuurlijk jam mer als gasten of restaurants daar door teleurgesteld zijn. Wat ik altijd heel belangrijk vond, is volledigheid. Gasten moesten alle restaurants kunnen beoordelen. La ter kwam daar dus SeatMe bij. Ik heb in die tijd veel overlegd met Horeca Nederland, want ik vond het belang rijk een goede band te houden met horecaondernemers. Wij wilden nooit een Booking.com worden, een bedrijf dat de naam heeft hoteleige naren uit te buiten. Of althans, dat gevoel hebben die mensen." „In mijn ogen valt dat wel mee. Res taurants betaalden in mijn tijd 1,50 euro per couvert voor een reservering via de site. Volgens mij is dat nu on geveer hetzelfde. Ze betalen dat be drag alleen als mensen via IENS re serveren. Als ze het telefonisch doen of via de website van het restaurant, betalen ze niks. Ik vind het een faire prijs. IENS levert concreet gasten aan WIE: voor dat bedrag. En die besteden ge middeld tussen de 40 en 50 euro in het restaurant. Booking.com vraagt veel meer aan hotels, percentages tussen de 15 en 25 procent. Daarbij kost het geld om de boe kingen te kunnen verzorgen. Wij zijn begonnen als recensiesite. Maar toen wij SeatMe erbij kregen, moesten er jaarlijks tonnen bij om het up to date te houden." „Het valt me natuurlijk wel op dat za ken veranderen. Zo mis ik opties die er eerst wel waren. Vroeger kon ik apart 'lunch in Amsterdam' selecte ren en dan kreeg ik alle plekken waar ik kon lunchen. Nu kan ik 'lunch' al leen in het boekingssysteem vinden en daar maken niet alle restaurants gebruik van, dus ik krijg niet de vol ledige lijst. De chatfunctie werkt daarentegen juist weer heel goed. En ik ben blij dat IENS eindelijk is verbonden met recensiesites in andere Europese ste den. Mensen vroegen altijd wanneer er een 'IENS Berlijn' kwam en een 'IENS Barcelona'. Nu is het er, onder de overkoepelende naam The Fork. Maar inderdaad, het is wel gek als je eigen naam wordt gebruikt door een bedrijf waar je niet meer bij bent be trokken. Daar moet je wel tegen kun nen. Gelukkig staat het steeds verder van me af." IENS Uit onvrede over de macht en stijgende kosten van sites als IENS, lanceerde Horeca Nederland een eigen reserveringssite: BookDinners.nl. Oprichter en naamgever lens Boswijk beziet het van een afstandje. wilden ze van de site af. Toen ik IENS verkocht, schrokken veel mensen: 'O jee, IENS hoort nu bij een groot commercieel bedrijf.' Maar ze vergaten dat wij ondertussen al een groot commercieel bedrijf wa ren. IENS had in mijn tijd al 45 men sen in dienst. Ik denk dat het grote probleem vlak na de overname communicatie is ge weest. Blijkbaar worden restaurants Als je zaken verandert, moet je betrokkenen altijd goed informeren die je met SeatMe direct via IENS kunt reserveren, boven restaurants geplaatst die het systeem niet gebrui ken. Als je dingen verandert, moet je betrokkenen vooraf op de hoogte stellen over wat je gaat doen en waarom je dat doet. Dat voorkomt „Het verbaast me een beetje. Want ik weet uit eigen ervaring dat het niet makkelijk is om zo'n site te maken en te onderhouden. Aan de voorkant ziet het er simpel uit, maar aan de achterkant is het een ingewikkeld, geavanceerd systeem. En er moeten ook bakken geld in om het systeem te blijven ontwikkelen." woensdag 28 maart 2018 Geld&Soed Wat vindt u ervan dat restaurants die meedoen aan SeatMe worden bevoordeeld? Is dat niet wat er juist nu aan hand is? Want de horeca vindt dat IENS te hoge reserveringskosten rekent. A lens Boswijk: „Restaurateurs vonden het eerst belachelijk dat gasten zomaar commentaar mochten geven." FOTO MARCO OKHUIZEN lens Boswijk (53) stelde in 1998 een restaurantgids voor Amsterdam samen. Al snel richtte ze de website IENS.nl op: een reviewsite met landelijke dekking. Begin 2015 verkocht Boswijk IENS aan Tripadvisor. Ze bleef nog acht maanden verbonden aan het be drijf. Sindsdien geeft ze lezingen en doet advies werk. Ze werkt nu aan een boek en heeft plan nen om een nieuw be drijf op te richten. IENS draagt nog steeds uw naam. Voelt dat niet raar nu het een eigen koers vaart? Arwen Kleyngeld oninklijke Horeca Nederland is niet blij met de macht van IENS. Best slim toch, dat het een eigen reserve ringsplatform begint? U verkocht IENS driejaar geleden aan Tripadvisor. Sindsdien kwam er steeds meer kritiek. Het zou van een eerlijke reviewsite zijn veran derd in een commerciële reserve ringssite. Wat vindt u daarvan? „Voordien kreeg ik ook al veel kritiek, hoor. Dat hoort bij een groeiend bedrijf. In het begin vonden restaura teurs het belachelijk dat eters zomaar commentaar mochten geven op het eten en de bediening. Daarom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23