IjfPnl Het nhalen wordt bemoeilijkt, funest volgens de kenners 21 Brunei leidt in Ocean Race Golden State zonder Curry Nu geen stunt Kokkinakis Sport zonder spanning is funest. De Grand Prix van Australië was saai en het belooft niet de laatste kleurloze race van het jaar te zijn. Geslaagde inhaalacties gehalveerd UITSLAGEN De cijfers logen niet, Daniël Ricci- ardo was sneller dan Kimi Raikkö- nen, vlak voor hem. Max Verstap pen had op plek 6 ongetwijfeld meer power dan nummer 5 Fer nando Alonso. En de snelste man van allemaal, Lewis Hamilton, zat vast achter de toevallig voor hem belande Ferrari van Sebastian Vet- tel. In Melbourne, zo weet iedere coureur, doet het er allemaal niet toe. Sneller of niet, inhalen gaat simpelweg niet. Het logische gevolg was een saaie parade. Of, zoals Ver stappen zei: ik had de tv uitgezet. Jan Lammers zag het met lede ogen aan. Hij weet dat de Grote Prijs van Australië niet de laatste zielloze race van dit jaar zal zijn. Op meer circuits is inhalen moeilijk tot haast onmogelijk. Dat ligt aan het ont werp van de baan, maar meer nog aan de technologische veranderin gen van de afgelopen jaren en strik tere regels. „Je wordt er niet goed van", verzucht Lammers, tussen 1979 en 1982 actief in de konings klasse van de autosport en in 1992 voor even terug. „De Formule 1 is truttig geworden. Er mag en kan bijna niets meer. Als een bokswed strijd zonder slaan." Inhalen is door de bredere wa gens, met hun betere wegligging en complexe aërodynamica die vorig jaar zijn geïntroduceerd moeilijker geworden. En dan is er nog het re- gelboek. „Je mag nog maar één keer van je lijn afwijken bij het blokke ren, onzin. Het verdedigen is aan banden gelegd. Nog zoiets: de track limits, dat je niet buiten de baan mag komen. Daardoor werd een briljante inhaalactie van Verstap pen vorig jaar in Amerika bestraft. Het slaat nergens meer op. Inhalen is een kunst, afhouden ook." Achtervleugel Lammers vindt de voordelen van de invoering in 2011 van de DRS, het drag reduction system, beperkt. Op een paar zones van het circuit kan een coureur de achtervleugel van zijn auto open zetten om de luchtweerstand te verkleinen en de snelheid te verhogen. „Maar van een inhaalactie op het rechte stuk, spring ik niet van de bank." Toch komt hij met een oplossing in hetzelfde genre, het push to pass systeem. Met een druk op de knop schroeft de coureur een aantal ke- ren per race het aantal pk's van zijn bolide op. In de AiGP en de Indy- Car-series werd het met succes in gevoerd. „Het is ook inzichtelijk te maken voor het publiek. Die rijder heeft nog twee pushes, die nog één. Er komt strategie bij kijken: wan neer zet je ze in?" Giedo van der Garde, in 2013 rij dend voor Caterham Ft, is niet met een enthousiast. „Die knop kan je net zo gebruiken om te verdedigen, dan gebeurt er nog niets." Hij ziet wel iets in verbreden van een aantal bochten op bestaande circuits, iets waar de FIA onderzoek naar doet. „Dan kan iedere coureur zijn eigen draaihoek maken. Ga je van breed naar binnen, of houd je hem kort? Een gaaf idee om te proberen, het kan heel gevarieerd worden met veel inhaalacties." Alle kanten op Andere oplossingen lijken simpeler dan ze zijn, zegt Van der Garde. „Een paar jaar geleden hadden de coureurs veel minder downforce, door andere banden en vleugelaf stellingen. Dat was spectaculair, in halen ging een stuk gemakkelijker. Maar coureurs klaagden: de auto ging alle kanten op, ze moesten langzamer rijden om hun banden sparen. Dus dat werd aangepast. Nu zijn de coureurs blij, ze hebben veel grip, maar is inhalen moeilijker en kan het saai worden voor het pu bliek. Er is niet echt een midden weg." Dat de sport een probleem heeft gaat Van der Garde veel te ver. „We hebben één weekeinde gehad en Australië is altijd saai geweest. Vo rig jaar hebben we een aantal min der leuke races gehad, maar net zo goed een paar spectaculaire. Als we over vijf Grands Prix alleen maar saaie wedstrijden hebben gehad, moeten we het onderwerp echt be spreken." IN 2017 3 dagen top hotel nabij Arnhem incl. 3-gangendiner dinsdag 27 maart 2018 ZEILEN Schipper Bouwe Bekking gaat met Team Brunei in de zware zevende etappe van de Volvo Ocean Race voorlopig aan de lei ding. De Nederlandse boot heeft op weg naar de be faamde Kaap Hoorn een voorsprong van iets meer dan 50 zeemijl (ruim 90 ki lometer) op het Dongfeng Race Team. BASKETBAL Golden State Warriors gaat de play-offs van de NBA in zonder Ste- phen Curry. De ster van de regerend kampioen kampt met een knieblessure. Coach Steve Kerr wil geen risico's nemen en houdt Curry in de eerste ronde, die op 14 april begint, aan de kant. „Hij gaat dan zeker niet spelen", zei Kerr. TENNIS Thanasi Kokkina kis heeft zijn sensationele zege op de Zwitserse favo riet Roger Federer in Miami geen passend vervolg kun nen geven. De 21-jarige tennisser uit Australië moest in de derde ronde zijn meerdere erkennen in Fernando Verdasco. Na een gevecht van bijna drie uur stapte de als 31ste ge plaatste Spanjaard als win naar van de baan: 3-6 6-4 7-6 (4). Bij de vrouwen schakelde US Open-winna res Sloane Stephens de als derde geplaatste Wimble- don-kampioene Garbine Muguruza uit: 6-3 6-4. Tennis Miami. Mannen, 3de ronde: Car- reno Busta (Spa/16) - Johnson (VS) 6-4 6-4, Verdasco (Spa/31) - Kokki nakis (Aus) 3-6 6-4 7-6 (4). Dubbelspel, 2de ronde: McLach- lan/Struff (Jap/Dui) - Rojer/Tecau (Ned/Roe/5) 6-7 (5) 6-410-7. Vrouwen, 4de ronde: Pliskova (Tsj/5) - Dijas (Kaz) 6-2 2-1 opg, Stephens (VS/13) - Muguruza (Spa/3) 6-3 6-4. Schaken Kandidatentoernooi, Berlijn. Ronde 13: Mamedjarov (Aze) - Grisjoek (Rus) 1-0, Ding (Chi) - Kramnik (Rus) 0,5-0,5, So (VS) - Karjakin (Rus) 0,5-0,5, Caruana (VS) - Aronian (Arm) 1-0. Stand voor de laatste ronde: 1. Caruana 8,2. Mamedjarov, Karja kin 7,5, 4. Ding 7. Winnaar in novem ber tegen Carlsen om wereldtitel. 'Formule 1 is truttig en saai geworden' A Fernando Alonso rijdt voor Max Verstappen in Melbourne en de Nederlander komt er simpelweg niet langs, foto peter van egmond Rik Spekenbrink Rotterdam BIJNAINHAALVERBOD De 21 circuits van 2018 on derverdeeld in 3 categorieën (op volgorde van de kalen der): O Dit worden waarschijn lijk optochten: Australië (al geweest), Monaco, Rus land, Abu Dhabi. Een expert als Max Ver stappen komt er wel uit: Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije, Singapore, Japan, VS, Mexico. Ruim baan: Bahrein, China, Azerbeidzjan, Ca nada, Groot-Brittannië, Duits land, België, Italië, Brazilië. ROTTERDAM Voor wie Formule 1 kijkt voor het inhalen, viel er vorig jaar de helft minder te ge nieten dan in 2016. Uit cijfers van bandenfabrikant Pirelli blijkt dat het aantal geslaagde inhaal acties op de baan halveerde. Werd er in de 21 races van 2016 nog 866 keer met succes inge haald, in de nieuwe auto's van vorig jaar gebeurde het in 20 Grands Prix nog maar 435 keer. In Australië (twee keer) en Rus land (één keer) was het op dit vlak het slechtst gesteld. In Mo naco werd drie keer ingehaald. hoteldeal.nl/K03271 hoteldeal I dagelijks tot 23:00 uur 088-0331506 Hotel Gieling 2 overnachtingen incl. ontbijtbuffet 1 x 3-gangendiner t.w.v. 27,50 p.p. Gratis Wi-Fi en parkeren bij het hotel Op Zoover beoordeeld met een 8,4! Gratis fiets- en wandelroutes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21