IjfPnl
Het nhalen wordt bemoeilijkt, funest volgens de kenners
21
Brunei leidt in
Ocean Race
Golden State
zonder Curry
Nu geen stunt
Kokkinakis
Sport zonder spanning is funest. De
Grand Prix van Australië was saai en het
belooft niet de laatste kleurloze race van
het jaar te zijn.
Geslaagde inhaalacties gehalveerd
UITSLAGEN
De cijfers logen niet, Daniël Ricci-
ardo was sneller dan Kimi Raikkö-
nen, vlak voor hem. Max Verstap
pen had op plek 6 ongetwijfeld
meer power dan nummer 5 Fer
nando Alonso. En de snelste man
van allemaal, Lewis Hamilton, zat
vast achter de toevallig voor hem
belande Ferrari van Sebastian Vet-
tel. In Melbourne, zo weet iedere
coureur, doet het er allemaal niet
toe. Sneller of niet, inhalen gaat
simpelweg niet. Het logische gevolg
was een saaie parade. Of, zoals Ver
stappen zei: ik had de tv uitgezet.
Jan Lammers zag het met lede
ogen aan. Hij weet dat de Grote Prijs
van Australië niet de laatste zielloze
race van dit jaar zal zijn. Op meer
circuits is inhalen moeilijk tot haast
onmogelijk. Dat ligt aan het ont
werp van de baan, maar meer nog
aan de technologische veranderin
gen van de afgelopen jaren en strik
tere regels. „Je wordt er niet goed
van", verzucht Lammers, tussen
1979 en 1982 actief in de konings
klasse van de autosport en in 1992
voor even terug. „De Formule 1 is
truttig geworden. Er mag en kan
bijna niets meer. Als een bokswed
strijd zonder slaan."
Inhalen is door de bredere wa
gens, met hun betere wegligging en
complexe aërodynamica die vorig
jaar zijn geïntroduceerd moeilijker
geworden. En dan is er nog het re-
gelboek. „Je mag nog maar één keer
van je lijn afwijken bij het blokke
ren, onzin. Het verdedigen is aan
banden gelegd. Nog zoiets: de track
limits, dat je niet buiten de baan
mag komen. Daardoor werd een
briljante inhaalactie van Verstap
pen vorig jaar in Amerika bestraft.
Het slaat nergens meer op. Inhalen
is een kunst, afhouden ook."
Achtervleugel
Lammers vindt de voordelen van
de invoering in 2011 van de DRS,
het drag reduction system, beperkt.
Op een paar zones van het circuit
kan een coureur de achtervleugel
van zijn auto open zetten om de
luchtweerstand te verkleinen en de
snelheid te verhogen. „Maar van
een inhaalactie op het rechte stuk,
spring ik niet van de bank."
Toch komt hij met een oplossing
in hetzelfde genre, het push to pass
systeem. Met een druk op de knop
schroeft de coureur een aantal ke-
ren per race het aantal pk's van zijn
bolide op. In de AiGP en de Indy-
Car-series werd het met succes in
gevoerd. „Het is ook inzichtelijk te
maken voor het publiek. Die rijder
heeft nog twee pushes, die nog één.
Er komt strategie bij kijken: wan
neer zet je ze in?"
Giedo van der Garde, in 2013 rij
dend voor Caterham Ft, is niet met
een enthousiast. „Die knop kan je
net zo gebruiken om te verdedigen,
dan gebeurt er nog niets." Hij ziet
wel iets in verbreden van een aantal
bochten op bestaande circuits, iets
waar de FIA onderzoek naar doet.
„Dan kan iedere coureur zijn eigen
draaihoek maken. Ga je van breed
naar binnen, of houd je hem kort?
Een gaaf idee om te proberen, het
kan heel gevarieerd worden met
veel inhaalacties."
Alle kanten op
Andere oplossingen lijken simpeler
dan ze zijn, zegt Van der Garde.
„Een paar jaar geleden hadden de
coureurs veel minder downforce,
door andere banden en vleugelaf
stellingen. Dat was spectaculair, in
halen ging een stuk gemakkelijker.
Maar coureurs klaagden: de auto
ging alle kanten op, ze moesten
langzamer rijden om hun banden
sparen. Dus dat werd aangepast. Nu
zijn de coureurs blij, ze hebben veel
grip, maar is inhalen moeilijker en
kan het saai worden voor het pu
bliek. Er is niet echt een midden
weg."
Dat de sport een probleem heeft
gaat Van der Garde veel te ver. „We
hebben één weekeinde gehad en
Australië is altijd saai geweest. Vo
rig jaar hebben we een aantal min
der leuke races gehad, maar net zo
goed een paar spectaculaire. Als we
over vijf Grands Prix alleen maar
saaie wedstrijden hebben gehad,
moeten we het onderwerp echt be
spreken."
IN 2017
3 dagen top hotel nabij
Arnhem incl. 3-gangendiner
dinsdag 27 maart 2018
ZEILEN Schipper Bouwe
Bekking gaat met Team
Brunei in de zware zevende
etappe van de Volvo Ocean
Race voorlopig aan de lei
ding. De Nederlandse boot
heeft op weg naar de be
faamde Kaap Hoorn een
voorsprong van iets meer
dan 50 zeemijl (ruim 90 ki
lometer) op het Dongfeng
Race Team.
BASKETBAL Golden State
Warriors gaat de play-offs
van de NBA in zonder Ste-
phen Curry. De ster van de
regerend kampioen kampt
met een knieblessure.
Coach Steve Kerr wil geen
risico's nemen en houdt
Curry in de eerste ronde,
die op 14 april begint, aan
de kant. „Hij gaat dan zeker
niet spelen", zei Kerr.
TENNIS Thanasi Kokkina
kis heeft zijn sensationele
zege op de Zwitserse favo
riet Roger Federer in Miami
geen passend vervolg kun
nen geven. De 21-jarige
tennisser uit Australië
moest in de derde ronde
zijn meerdere erkennen in
Fernando Verdasco. Na
een gevecht van bijna drie
uur stapte de als 31ste ge
plaatste Spanjaard als win
naar van de baan: 3-6 6-4
7-6 (4). Bij de vrouwen
schakelde US Open-winna
res Sloane Stephens de als
derde geplaatste Wimble-
don-kampioene Garbine
Muguruza uit: 6-3 6-4.
Tennis
Miami. Mannen, 3de ronde: Car-
reno Busta (Spa/16) - Johnson (VS)
6-4 6-4, Verdasco (Spa/31) - Kokki
nakis (Aus) 3-6 6-4 7-6 (4).
Dubbelspel, 2de ronde: McLach-
lan/Struff (Jap/Dui) - Rojer/Tecau
(Ned/Roe/5) 6-7 (5) 6-410-7.
Vrouwen, 4de ronde: Pliskova
(Tsj/5) - Dijas (Kaz) 6-2 2-1 opg,
Stephens (VS/13) - Muguruza
(Spa/3) 6-3 6-4.
Schaken
Kandidatentoernooi, Berlijn.
Ronde 13: Mamedjarov (Aze) -
Grisjoek (Rus) 1-0, Ding (Chi) -
Kramnik (Rus) 0,5-0,5, So (VS) -
Karjakin (Rus) 0,5-0,5, Caruana
(VS) - Aronian (Arm) 1-0.
Stand voor de laatste ronde:
1. Caruana 8,2. Mamedjarov, Karja
kin 7,5, 4. Ding 7. Winnaar in novem
ber tegen Carlsen om wereldtitel.
'Formule 1 is truttig
en saai geworden'
A Fernando Alonso rijdt voor Max Verstappen in Melbourne en de Nederlander komt er simpelweg niet langs, foto peter van egmond
Rik Spekenbrink
Rotterdam
BIJNAINHAALVERBOD
De 21 circuits van 2018 on
derverdeeld in 3 categorieën
(op volgorde van de kalen
der):
O Dit worden waarschijn
lijk optochten: Australië
(al geweest), Monaco, Rus
land, Abu Dhabi.
Een expert als Max Ver
stappen komt er wel uit:
Spanje, Frankrijk, Oostenrijk,
Hongarije, Singapore, Japan,
VS, Mexico.
Ruim baan: Bahrein,
China, Azerbeidzjan, Ca
nada, Groot-Brittannië, Duits
land, België, Italië, Brazilië.
ROTTERDAM Voor wie Formule
1 kijkt voor het inhalen, viel er
vorig jaar de helft minder te ge
nieten dan in 2016. Uit cijfers
van bandenfabrikant Pirelli blijkt
dat het aantal geslaagde inhaal
acties op de baan halveerde.
Werd er in de 21 races van 2016
nog 866 keer met succes inge
haald, in de nieuwe auto's van
vorig jaar gebeurde het in 20
Grands Prix nog maar 435 keer.
In Australië (twee keer) en Rus
land (één keer) was het op dit
vlak het slechtst gesteld. In Mo
naco werd drie keer ingehaald.
hoteldeal.nl/K03271
hoteldeal I dagelijks tot 23:00 uur 088-0331506
Hotel Gieling
2 overnachtingen incl. ontbijtbuffet
1 x 3-gangendiner t.w.v. 27,50 p.p.
Gratis Wi-Fi en parkeren bij het hotel
Op Zoover beoordeeld met een 8,4!
Gratis fiets- en wandelroutes