Enquête: mensen in de zorg willen meer verdienen 9 Nederlandse rijders klagen over oneerlijke buitenlandse concurrentie Camera's van milieuzones controleren alleen Nederlandse auto's. Oost-Europese truckers met oude, vuile vrachtwagens kunnen ongestraft doorrijden. Met de aanleg van de Tweede Maas vlakte is afgesproken om net als in veel stadscentra maatregelen te nemen voor de luchtkwaliteit. Alle diesel vrachtauto's moeten over een mo derne Euro Vl-motor beschikken. Sinds 2015 hangen camera's boven de weg naar de Maasvlakte, de N15, die de kentekens van de vrachtwagens die de Maasvlakte oprijden, filmen. Zo moe ten ze de oude, meer vervuilende er uit pikken. De buitenlandse voertuigen die niet aan de regels voldoen, zijn alleen te controleren door agenten en toezicht houders die een speciale app op hun telefoon hebben. „Maar het aantal controleurs is de afgelopen jaren sterk ingekrompen", zegt Vetron-bestuur- der Van der Perk. Hoewel TLN zegt dat het in de bin nensteden om 'een enkele vrachtwa- Het gaat hier om een gelijk speelveld en om het milieu gen' gaat, ziet Frank Hensen geregeld walmende Roemenen en Litouwers voorbijkomen in zijn woonplaats Rot terdam. Tot zijn frustratie, want met zijn eigen Citroen CX mag de oprich tervan de stichting Rotterdamse Klas siekers het stadscentrum niet in. „Ne derlanders krijgen een bekeuring, zij niet. Hier is sprake van rechtsongelijk heid." VVD-parlementariër Remco Dijk stra zegt dat de milieuzone op de Maasvlakte beter opgeschort kan wor den. „Totdat die goed en eerlijk gere geld is." Hij heeft Kamervragen ge steld aan de staatssecretaris van Infra structuur Stientje van Veldhoven. Wat hem betreft, maakt zij direct met de landen waar veel truckers vandaan komen afspraken over de informatie uitwisseling. „Dit is urgent, want hier worden Nederlandse ondernemers benadeeld." Advocaat Voor wat betreft de milieuzones in de steden hoeft die opschorting van hem nog niet. Wel vindt hij dat de gemeen ten 'voorlopig pas op de plaats moeten maken'. Vetron overlegt met een advocaat welke vervolgstappen zij moet nemen om alsnog controles af te dwingen. „Zoals het nu gaat, is het discrimina tie", zegt Van der Perk. „Iedereen moet gelijk behandeld worden." TLN zegt met de gemeenten op te trekken in de lobby bij de Europese Unie. Het probleem speelt niet alleen in de steden, maar ook in het Rotterdamse havengebied waar de Maasvlakte een milieuzone is. Nederlandse transport ondernemers constateren daar tot hun onvrede dat zij hebben moeten inves teren in nieuwe, schonere trucks om daar te mogen werken en hun concur renten uit het Oostblok niet. „Alweer oneerlijke concurrentie", zegt Anton van der Perk. Hij is ook bestuurslid van belangenorganisatie Vetron die het probleem aanhangig maakt. Transport Logistiek Nederland (TLN) maakt eveneens werk van de kwestie, net als verschillende gemeenten al aan de bel hebben getrokken bij de Tweede Kamer en in Brussel. Vetron is een belangenorganisatie van eigen rijders. Deze zelfstandige chauffeurs ondervinden al concurren tie van de lagerbetaalde buitenlandse collega's uit Oost-Europese landen als Roemenië en Hongarije. „Dit komt daar weer bij", zegt Van der Perk. De reden waarom de camera's de buiten landse nummerborden niet kunnen controleren, is dat er geen Europese af spraken zijn over het uitwisselen van kentekengegevens voor milieuover tredingen. In een briefwisseling met Vereni ging Transport Ondernemers Neder land (Vetron), die bij de gemeente Rotterdam heeft geklaagd over de ge brekkige controle op de Maasvlakte en handhaving eist, stelt de gemeente dat de eigenaren van vrachtwagens met niet-Nederlandse kentekens daardoor 'nauwelijks te traceren' zijn. Uitwisseling gegevens De gemeente Rotterdam, andere ge meenten met een milieuzone en ook transportbrancheorganisatie TLN lob byen voor de Europese uitwisseling van gegevens. Tot nu toe zonder resul taat. „Het gaat hier om een gelijk speel veld en niet te vergeten ook om het milieu", zegt Quinten Snijders van TLN. „In de stadscentra gaat het om een enkele vrachtwagen, maar in de haven rijden veel buitenlandse chauf feurs rond." Volgens schattingen komt 40 procent van de vrachtwagens op de Maasvlakte uit het buitenland. Dat blijkt uit een peiling van be roepsvereniging V&VN onder ruim 2.100 leden. De ondervraag den vinden dat het salaris niet op weegt tegen de zwaarte en de hoge werkdruk. Omgerekend naar een fulltimebaan varieert het brutosa laris van 2.700 euro voor een verzor gende tot 4.000 voor een verpleeg kundig specialist. „2.700 euro is een heel aardig bedrag, maar een ver zorgende die net begint, verdient ruim 1.000 euro minder. Deze me dewerkers zeggen: wij zijn écht meerwaard", benadrukt Sonja Ker sten, directeur van V&VN. De toe slag voor werk in de avond, nacht of weekenden is in veel gevallen geen luxe: 72 procent noemt dit een noodzakelijke aanvulling op het in komen. Uitdaging Minister Hugo de Jonge (Volksge zondheid) zei onlangs in deze krant 'dat geld niet het probleem was' in de zorgsector. Vooral het vinden van 190.000 nieuwe mensen de ko mende jaren was de grootste uitda ging. Uit de enquête blijkt het te gendeel, zegt Kersten. „Ik neem aan dat de bonden dit signaal mee zul len nemen naar de onderhande lingstafel." Zelf onderhandelen over salaris lijkt overigens niet suc cesvol. Een derde van de onder vraagden zegt daar geen mogelijk heid toe te hebben. En als het dan eenmaal lukt, hebben mannen bijna twee keer zo vaak succes als vrouwen. Mannen onderhandelen bovendien ook vaker over hun loon. V&VN heeft bedenkingen bij het plan van het kabinet om het con tract van iedere parttimer in de zorg met een uur uit te breiden. Dit zou omgerekend 20.000 fulltime- banen opleveren. De enquête laat zien dat 63 procent een klein con tract heeft, maar nu al gemiddeld 11 uur meer werkt dan is afgesproken. Kersten: „Ik begrijp dat de minister de suggestie doet om parttimers imeer uren aan te bieden. Dat helpt op de lange termijn en veel zorg- medewerkers willen dat ook best, maar we moeten ons niet rijk reke nen. De realiteit is dat veel mensen De realiteit is dat veel mensen extra werken om de huidige gaten in roosters te dichten nu al extra werken om de huidige gaten in de roosters dicht te lopen." Meer dan een kwart van de men sen zou niet opnieuw voor deze sector kiezen vanwege het salaris en de hoge werkdruk. Om de hui dige werknemers te behouden, moet er volgens de beroepsvereni ging meer aandacht zijn voor car rièremogelijkheden. De helft van de mensen wordt niet gesteund door de werkgever, wanneer ze een nieuwe stap wil zetten. Kersten: „Carrièreperspectief, loopbaan planning óf onderhandelen over je contract moeten in de zorg net zo vanzelfsprekend zijn als daarbui ten. Daarmee maak je het vak ook aantrekkelijker voor jonge mensen en zij-instromers." vrijdag 23 maart 2018 GO „Zoals het nu gaat, is het discriminatie", vindt trucker Anton van der Perk, tevens bestuurslid van belangenorganisatie Vetron. fotoqphoto -Quinten Snijders (TLN) Vuile truck omzeild milieuzone Leon van Heel Rotterdam ►A Volgens schattin gen komt 40 procent van de vrachtwagens op de Maasvlakte uit het buitenland. Die zijn alleen handmatig te controleren. Ruim twee derde van de ver pleegkundigen en verzorgenden vindt dat ze te weinig verdient. Het gros kan alleen rondkomen door de toeslag die ze krijgt voor het draaien van zware avond-, nacht- of weekenddiensten. Hanneke van Houwelingen Utrecht - Sonja Kerstens (V&VN)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9