Enquête: mensen in de zorg willen meer verdienen
9
Nederlandse rijders klagen over oneerlijke buitenlandse concurrentie
Camera's van milieuzones controleren
alleen Nederlandse auto's. Oost-Europese
truckers met oude, vuile vrachtwagens
kunnen ongestraft doorrijden.
Met de aanleg van de Tweede Maas
vlakte is afgesproken om net als in veel
stadscentra maatregelen te nemen
voor de luchtkwaliteit. Alle diesel
vrachtauto's moeten over een mo
derne Euro Vl-motor beschikken.
Sinds 2015 hangen camera's boven de
weg naar de Maasvlakte, de N15, die de
kentekens van de vrachtwagens die de
Maasvlakte oprijden, filmen. Zo moe
ten ze de oude, meer vervuilende er
uit pikken.
De buitenlandse voertuigen die niet
aan de regels voldoen, zijn alleen te
controleren door agenten en toezicht
houders die een speciale app op hun
telefoon hebben. „Maar het aantal
controleurs is de afgelopen jaren sterk
ingekrompen", zegt Vetron-bestuur-
der Van der Perk.
Hoewel TLN zegt dat het in de bin
nensteden om 'een enkele vrachtwa-
Het gaat hier
om een gelijk
speelveld en
om het milieu
gen' gaat, ziet Frank Hensen geregeld
walmende Roemenen en Litouwers
voorbijkomen in zijn woonplaats Rot
terdam. Tot zijn frustratie, want met
zijn eigen Citroen CX mag de oprich
tervan de stichting Rotterdamse Klas
siekers het stadscentrum niet in. „Ne
derlanders krijgen een bekeuring, zij
niet. Hier is sprake van rechtsongelijk
heid."
VVD-parlementariër Remco Dijk
stra zegt dat de milieuzone op de
Maasvlakte beter opgeschort kan wor
den. „Totdat die goed en eerlijk gere
geld is." Hij heeft Kamervragen ge
steld aan de staatssecretaris van Infra
structuur Stientje van Veldhoven.
Wat hem betreft, maakt zij direct met
de landen waar veel truckers vandaan
komen afspraken over de informatie
uitwisseling. „Dit is urgent, want hier
worden Nederlandse ondernemers
benadeeld."
Advocaat
Voor wat betreft de milieuzones in de
steden hoeft die opschorting van hem
nog niet. Wel vindt hij dat de gemeen
ten 'voorlopig pas op de plaats moeten
maken'.
Vetron overlegt met een advocaat
welke vervolgstappen zij moet nemen
om alsnog controles af te dwingen.
„Zoals het nu gaat, is het discrimina
tie", zegt Van der Perk. „Iedereen moet
gelijk behandeld worden." TLN zegt
met de gemeenten op te trekken in de
lobby bij de Europese Unie.
Het probleem speelt niet alleen in de
steden, maar ook in het Rotterdamse
havengebied waar de Maasvlakte een
milieuzone is. Nederlandse transport
ondernemers constateren daar tot hun
onvrede dat zij hebben moeten inves
teren in nieuwe, schonere trucks om
daar te mogen werken en hun concur
renten uit het Oostblok niet. „Alweer
oneerlijke concurrentie", zegt Anton
van der Perk. Hij is ook bestuurslid
van belangenorganisatie Vetron die
het probleem aanhangig maakt.
Transport Logistiek Nederland (TLN)
maakt eveneens werk van de kwestie,
net als verschillende gemeenten al aan
de bel hebben getrokken bij de
Tweede Kamer en in Brussel.
Vetron is een belangenorganisatie
van eigen rijders. Deze zelfstandige
chauffeurs ondervinden al concurren
tie van de lagerbetaalde buitenlandse
collega's uit Oost-Europese landen als
Roemenië en Hongarije. „Dit komt
daar weer bij", zegt Van der Perk. De
reden waarom de camera's de buiten
landse nummerborden niet kunnen
controleren, is dat er geen Europese af
spraken zijn over het uitwisselen van
kentekengegevens voor milieuover
tredingen.
In een briefwisseling met Vereni
ging Transport Ondernemers Neder
land (Vetron), die bij de gemeente
Rotterdam heeft geklaagd over de ge
brekkige controle op de Maasvlakte en
handhaving eist, stelt de gemeente dat
de eigenaren van vrachtwagens met
niet-Nederlandse kentekens daardoor
'nauwelijks te traceren' zijn.
Uitwisseling gegevens
De gemeente Rotterdam, andere ge
meenten met een milieuzone en ook
transportbrancheorganisatie TLN lob
byen voor de Europese uitwisseling
van gegevens. Tot nu toe zonder resul
taat.
„Het gaat hier om een gelijk speel
veld en niet te vergeten ook om het
milieu", zegt Quinten Snijders van
TLN. „In de stadscentra gaat het om
een enkele vrachtwagen, maar in de
haven rijden veel buitenlandse chauf
feurs rond." Volgens schattingen komt
40 procent van de vrachtwagens op de
Maasvlakte uit het buitenland.
Dat blijkt uit een peiling van be
roepsvereniging V&VN onder
ruim 2.100 leden. De ondervraag
den vinden dat het salaris niet op
weegt tegen de zwaarte en de hoge
werkdruk. Omgerekend naar een
fulltimebaan varieert het brutosa
laris van 2.700 euro voor een verzor
gende tot 4.000 voor een verpleeg
kundig specialist. „2.700 euro is een
heel aardig bedrag, maar een ver
zorgende die net begint, verdient
ruim 1.000 euro minder. Deze me
dewerkers zeggen: wij zijn écht
meerwaard", benadrukt Sonja Ker
sten, directeur van V&VN. De toe
slag voor werk in de avond, nacht of
weekenden is in veel gevallen geen
luxe: 72 procent noemt dit een
noodzakelijke aanvulling op het in
komen.
Uitdaging
Minister Hugo de Jonge (Volksge
zondheid) zei onlangs in deze krant
'dat geld niet het probleem was' in
de zorgsector. Vooral het vinden
van 190.000 nieuwe mensen de ko
mende jaren was de grootste uitda
ging. Uit de enquête blijkt het te
gendeel, zegt Kersten. „Ik neem aan
dat de bonden dit signaal mee zul
len nemen naar de onderhande
lingstafel." Zelf onderhandelen
over salaris lijkt overigens niet suc
cesvol. Een derde van de onder
vraagden zegt daar geen mogelijk
heid toe te hebben. En als het dan
eenmaal lukt, hebben mannen
bijna twee keer zo vaak succes als
vrouwen. Mannen onderhandelen
bovendien ook vaker over hun loon.
V&VN heeft bedenkingen bij het
plan van het kabinet om het con
tract van iedere parttimer in de
zorg met een uur uit te breiden. Dit
zou omgerekend 20.000 fulltime-
banen opleveren. De enquête laat
zien dat 63 procent een klein con
tract heeft, maar nu al gemiddeld 11
uur meer werkt dan is afgesproken.
Kersten: „Ik begrijp dat de minister
de suggestie doet om parttimers
imeer uren aan te bieden. Dat helpt
op de lange termijn en veel zorg-
medewerkers willen dat ook best,
maar we moeten ons niet rijk reke
nen. De realiteit is dat veel mensen
De realiteit is dat veel
mensen extra werken
om de huidige gaten
in roosters te dichten
nu al extra werken om de huidige
gaten in de roosters dicht te lopen."
Meer dan een kwart van de men
sen zou niet opnieuw voor deze
sector kiezen vanwege het salaris
en de hoge werkdruk. Om de hui
dige werknemers te behouden,
moet er volgens de beroepsvereni
ging meer aandacht zijn voor car
rièremogelijkheden. De helft van
de mensen wordt niet gesteund
door de werkgever, wanneer ze een
nieuwe stap wil zetten. Kersten:
„Carrièreperspectief, loopbaan
planning óf onderhandelen over je
contract moeten in de zorg net zo
vanzelfsprekend zijn als daarbui
ten. Daarmee maak je het vak ook
aantrekkelijker voor jonge mensen
en zij-instromers."
vrijdag 23 maart 2018
GO
„Zoals het nu gaat,
is het discriminatie",
vindt trucker Anton
van der Perk, tevens
bestuurslid van
belangenorganisatie
Vetron. fotoqphoto
-Quinten Snijders
(TLN)
Vuile truck
omzeild
milieuzone
Leon van Heel
Rotterdam
►A Volgens schattin
gen komt 40 procent
van de vrachtwagens
op de Maasvlakte uit
het buitenland. Die
zijn alleen handmatig
te controleren.
Ruim twee derde van de ver
pleegkundigen en verzorgenden
vindt dat ze te weinig verdient.
Het gros kan alleen rondkomen
door de toeslag die ze krijgt voor
het draaien van zware avond-,
nacht- of weekenddiensten.
Hanneke van Houwelingen
Utrecht
- Sonja Kerstens (V&VN)