3 Lente op je servies Deze egel prikt niet Poetsen met bamboe ten en leunen. Je moet er niet door heen zakken, maar hij moet er ook aantrekkelijk uitzien. En dan wil je als ontwerper ook nog iets nieuws toevoegen aan die honderdduizend stoelen die er al zijn." Hutten onderwerpt zichzelf con tinu aan die ontwerptest. In 1991 be dacht hij de Table Chair, een stoel die bestaat uit een bijzettafeltje met losse leuning. Sindsdien ontwierp hij tientallen zitmeubels; van zakelijke gebruiksvoorwerpen tot flamboyante statements als de 250 kilo zware Lay- ers Cloud Chair die is gefreesd uit 840 vierkante meter textiel. Rietveld Hutten maakt niet alleen stoelen, hij verzamelt ze ook. Zijn privécollectie beslaat zo'n honderd stuks, vaak bij zondere prototypen, en behoort in ternationaal tot de bijzonderste in zijn soort. Voor de tentoonstelling Richard Hutten: Zit! heeft de ontwer per eigen creaties gecombineerd met stukken uit zijn verzameling. De enige niet meer levende ont werper in Huttens collectie is Gerrit Rietveld. „Precies honderd jaar gele den ontwierp hij de Rood-blauwe stoel die wij nu Rietveldstoel noe men. Dat is de allereerste moderne stoel. Hij breekt radicaal met de deco ratieve meubelmakerij die tot dan toe dominant was. Indirect heeft Riet veld met die stoel mijn werkgebied vormgegeven." De bulk van Huttens verzameling is van recentere datum en loopt gro tendeels parallel met zijn eigen car rière. Als een van de aanjagers van Droog Design en later artistiek direc teur van Gispen heeft hij in de afge lopen 25 jaar alle ontwerpers van be lang leren kennen. Vaker nog dan dat hij voor stoelen betaalde, kreeg hij ze cadeau of in ruil voor eigen werk. Zo pikte hij een krukje van Wieki Somers op bij haar afstudeerpresen- tatie, ver voordat zij internationaal doorbrak. De befaamde Voddenstoel van Tejo Remy, uit de eerste Droog- collectie, ontbreekt niet in zijn col lectie. Dat geldt ook voor de Endless Chair van Dirk Vander Kooij, de eer ste stoel ter wereld die geproduceerd wordt met een 3D-printer. Het maken van een goede stoel is moeilijker dan het grootste gebouw „Ik heb er niet één gekozen omdat ie zo lekker zit", zegt Hutten la chend. „Het gaat om de persoonlijk heid die uit het werk spreekt. Ik hou bijvoorbeeld erg van het stoelen- oeuvre van Jerszy Seymour. Hij heeft een frisse blik, ook als hij een klassie ker herinterpreteert. Zijn Amateur Master Chair is gebaseerd op de over bekende kuipstoeltjes van Charles en Ray Eames, maar de zitting is heel slordig met de hand geboetseerd en de poten zijn hoekig. Dit is zijn hom mage aan de meesters." Verwijzingen en citaten zijn on vermijdelijk in een ontwerpdisci pline met zo'n rijke geschiedenis. Maar de manier waarop Maarten Baas dat deed is zeldzaam brutaal. „Hij nam mijn No Sign of Design (NSOD) Chair, stak hem in de fik en maakte er zo zijn eigen Smoke NSOD-stoel van", zegt Hutten. „Dan kun je je na tuurlijk afVragen: wie heeft die stoel nou gemaakt?" Het is vele malen moeilijker om een stoel van 114 euro te maken dan eentje van een halve ton. Dat dure exemplaar is meer kunst dan ge bruiksvoorwerp, hij moet vooral ex pressief zijn, je hoeft er eigenlijk niet eens op te kunnen zitten. Bij het mo dale zitmeubel is comfort het belang rijkste. Daarnaast moet hij liefst sta- pelbaar zijn en licht, waardoor hij compact te vervoeren is. Innovatief ontwerp Een stoel ontwerpen die voldoet aan dat eisenpakket kost snel twee, drie jaar, weet Hutten uit ervaring. Als voorbeeld geeft hij zijn This, een op het eerste gezicht bescheiden meu belstuk. „Een houten schaal op een metalen frame - een meer uitge kauwde typologie bestaat bijna niet", geeft Hutten toe. Inmiddels zijn er niet alleen al zestigduizend van ver kocht, de stoel zit ook in verschil lende museumcollecties als voor beeld van innovatief ontwerp. Dat vernieuwende zit in de zitting, legt Hutten uit. „Geperst hout is doorgaans 14 millimeter dik. Wordt het dunner, dan is het niet stevig ge noeg. Ik kwam echter een piepklein bedrijf op het spoor in Oost-Duits- land. De professor die het runde had een techniek ontwikkeld waarmee je fineer veel extremer kunt buigen. De zitting van This hebben we hiermee 5,5 millimeter dik kunnen maken, waardoor hij nog maar een derde van zijn gewicht heeft. Dat betekent: minder bomen kappen, minder ver vuiling door transport en een ex treem comfortabele stoel." Wijdbeens Hutten heeft naast de sobere This ook genoeg uitgesproken ontwerpen ge maakt. De Sexy Relaxy is zo'n icoon. Als je plaatsneemt op de lage stoel met V-vormige hap uit het zitvlak, ga je automatisch een beetje onderuit en wijdbeens zitten. Hutten: „Ik had toen net Basic Instinct gezien, met die beroemde ondervragingsscène. Deze stoel is voor Sharon Stone." Controversieel is de stoel die Hut ten in 1994 bedacht voor een ten toonstelling in Italië waar toen de openlijk fascistische Movimento So ciale Italiano sterk in opkomst was. S(h)iton it bestaat uit vier gescha kelde stoelen met armleuningen die samen de vorm van een hakenkruis vormen. „Die stoel verbeeldt wat fas cisme doet. Het pretendeert mensen samen te brengen, maar iedereen zit met de rug naar de ander." Het protestmeubel haalde alle de signbladen en ging daarna op tour nee langs musea. In Duitsland kraste een boze bezoeker de woorden Nie wieder in het hout. Hutten: „Vermin king in een museum! Maar eigenlijk vind ik het ook wel mooi dat een stoel zo veel emotie kan opwekken. Toen hij terugkwam in het atelier heb ik een schroevendraaier gepakt en de letters extra diep uitgestoken. Die tekst is nu deel van het werk." WIE? l vrijdag 23 maart 2018 GO zit wel snor 44 Richard Hutten Richard Hutten, Zit!, tot en met 19 augustus te zien in het Gemeente museum Den Haag 1. Krukje, Wieki Somers 2. No Sign of Design Chair, Richard Hutten en de Smoke-versie, Maarten Baas 3. This, Hutten 4. Endless Chair, Dirk Vander Kooij 5. The Cross, Hutten 6. Lemonade, Michael Young 7. Muff Daddy, Jerszy Seymour 8. Table Chair, Hutten 9. Enterprise Chair, Seymour FOTO'S RICHARD HUTTEN STUDIO er? Richard Hutten (50) werd geboren in Zwollerkerspel. Na zijn opleiding aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven begon hij zijn eigen studio. Zijn werk is te vinden in musea over de hele we reld. De naam van dit servies van Villeroy Boch zegt al genoeg. Op de bor den, kopjes en schalen van 'Spring Awakening' zie je de lente ontluiken. Op de onderdelen van het porselei nen servies (vanaf 9 euro) staan nar cissen, tulpen ;i„. en andere len- tebloemen. De ronde vormen t* doen denken aan bloem blaadjes. Wees gerust, deze egel prikt niet. Het is een kinderpoef (52,95 euro) uit de serie 'Edvin' van het Zweedse merk Kids Concept. Je kunt erop zitten, je kunt je voeten erop te rusten leggen als je televisie aan het kijken bent, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon mee knuffe len. En als je niet genoeg kunt krijgen van dit vriendelijke prikkelbeest: Kids Concept heeft ook een koddig, klein knuffeltje in egelvorm uitgebracht (te koop voor 20,95 euro). Zie voor meer informatie ook: grasonderjevoeten.nl De nieuwe schoon- maakcol- lectie van Rixx belooft niet alleen goed te zijn voor je huis, maar ook voor onze planeet. De stoffer en blik, afwasborstel, trekker, plumeau en poetsdoek zijn gemaakt van bamboe. Bamboe groeit snel en is ijzersterk. Het is een alternatief voor hout en een goede remedie tegen ontbossing. Ook breekt het snel bacteriën af.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 55