3
Lente op je servies
Deze egel prikt niet
Poetsen met bamboe
ten en leunen. Je moet er niet door
heen zakken, maar hij moet er ook
aantrekkelijk uitzien. En dan wil je
als ontwerper ook nog iets nieuws
toevoegen aan die honderdduizend
stoelen die er al zijn."
Hutten onderwerpt zichzelf con
tinu aan die ontwerptest. In 1991 be
dacht hij de Table Chair, een stoel die
bestaat uit een bijzettafeltje met
losse leuning. Sindsdien ontwierp hij
tientallen zitmeubels; van zakelijke
gebruiksvoorwerpen tot flamboyante
statements als de 250 kilo zware Lay-
ers Cloud Chair die is gefreesd uit 840
vierkante meter textiel.
Rietveld
Hutten maakt niet alleen stoelen, hij
verzamelt ze ook. Zijn privécollectie
beslaat zo'n honderd stuks, vaak bij
zondere prototypen, en behoort in
ternationaal tot de bijzonderste in
zijn soort. Voor de tentoonstelling
Richard Hutten: Zit! heeft de ontwer
per eigen creaties gecombineerd met
stukken uit zijn verzameling.
De enige niet meer levende ont
werper in Huttens collectie is Gerrit
Rietveld. „Precies honderd jaar gele
den ontwierp hij de Rood-blauwe
stoel die wij nu Rietveldstoel noe
men. Dat is de allereerste moderne
stoel. Hij breekt radicaal met de deco
ratieve meubelmakerij die tot dan toe
dominant was. Indirect heeft Riet
veld met die stoel mijn werkgebied
vormgegeven."
De bulk van Huttens verzameling
is van recentere datum en loopt gro
tendeels parallel met zijn eigen car
rière. Als een van de aanjagers van
Droog Design en later artistiek direc
teur van Gispen heeft hij in de afge
lopen 25 jaar alle ontwerpers van be
lang leren kennen. Vaker nog dan dat
hij voor stoelen betaalde, kreeg hij ze
cadeau of in ruil voor eigen werk.
Zo pikte hij een krukje van Wieki
Somers op bij haar afstudeerpresen-
tatie, ver voordat zij internationaal
doorbrak. De befaamde Voddenstoel
van Tejo Remy, uit de eerste Droog-
collectie, ontbreekt niet in zijn col
lectie. Dat geldt ook voor de Endless
Chair van Dirk Vander Kooij, de eer
ste stoel ter wereld die geproduceerd
wordt met een 3D-printer.
Het maken van een
goede stoel is
moeilijker dan het
grootste gebouw
„Ik heb er niet één gekozen omdat
ie zo lekker zit", zegt Hutten la
chend. „Het gaat om de persoonlijk
heid die uit het werk spreekt. Ik hou
bijvoorbeeld erg van het stoelen-
oeuvre van Jerszy Seymour. Hij heeft
een frisse blik, ook als hij een klassie
ker herinterpreteert. Zijn Amateur
Master Chair is gebaseerd op de over
bekende kuipstoeltjes van Charles en
Ray Eames, maar de zitting is heel
slordig met de hand geboetseerd en
de poten zijn hoekig. Dit is zijn hom
mage aan de meesters."
Verwijzingen en citaten zijn on
vermijdelijk in een ontwerpdisci
pline met zo'n rijke geschiedenis.
Maar de manier waarop Maarten Baas
dat deed is zeldzaam brutaal. „Hij
nam mijn No Sign of Design (NSOD)
Chair, stak hem in de fik en maakte
er zo zijn eigen Smoke NSOD-stoel
van", zegt Hutten. „Dan kun je je na
tuurlijk afVragen: wie heeft die stoel
nou gemaakt?"
Het is vele malen moeilijker om
een stoel van 114 euro te maken dan
eentje van een halve ton. Dat dure
exemplaar is meer kunst dan ge
bruiksvoorwerp, hij moet vooral ex
pressief zijn, je hoeft er eigenlijk niet
eens op te kunnen zitten. Bij het mo
dale zitmeubel is comfort het belang
rijkste. Daarnaast moet hij liefst sta-
pelbaar zijn en licht, waardoor hij
compact te vervoeren is.
Innovatief ontwerp
Een stoel ontwerpen die voldoet aan
dat eisenpakket kost snel twee, drie
jaar, weet Hutten uit ervaring. Als
voorbeeld geeft hij zijn This, een op
het eerste gezicht bescheiden meu
belstuk. „Een houten schaal op een
metalen frame - een meer uitge
kauwde typologie bestaat bijna niet",
geeft Hutten toe. Inmiddels zijn er
niet alleen al zestigduizend van ver
kocht, de stoel zit ook in verschil
lende museumcollecties als voor
beeld van innovatief ontwerp.
Dat vernieuwende zit in de zitting,
legt Hutten uit. „Geperst hout is
doorgaans 14 millimeter dik. Wordt
het dunner, dan is het niet stevig ge
noeg. Ik kwam echter een piepklein
bedrijf op het spoor in Oost-Duits-
land. De professor die het runde had
een techniek ontwikkeld waarmee je
fineer veel extremer kunt buigen. De
zitting van This hebben we hiermee
5,5 millimeter dik kunnen maken,
waardoor hij nog maar een derde van
zijn gewicht heeft. Dat betekent:
minder bomen kappen, minder ver
vuiling door transport en een ex
treem comfortabele stoel."
Wijdbeens
Hutten heeft naast de sobere This ook
genoeg uitgesproken ontwerpen ge
maakt. De Sexy Relaxy is zo'n icoon.
Als je plaatsneemt op de lage stoel
met V-vormige hap uit het zitvlak, ga
je automatisch een beetje onderuit
en wijdbeens zitten. Hutten: „Ik had
toen net Basic Instinct gezien, met die
beroemde ondervragingsscène. Deze
stoel is voor Sharon Stone."
Controversieel is de stoel die Hut
ten in 1994 bedacht voor een ten
toonstelling in Italië waar toen de
openlijk fascistische Movimento So
ciale Italiano sterk in opkomst was.
S(h)iton it bestaat uit vier gescha
kelde stoelen met armleuningen die
samen de vorm van een hakenkruis
vormen. „Die stoel verbeeldt wat fas
cisme doet. Het pretendeert mensen
samen te brengen, maar iedereen zit
met de rug naar de ander."
Het protestmeubel haalde alle de
signbladen en ging daarna op tour
nee langs musea. In Duitsland kraste
een boze bezoeker de woorden Nie
wieder in het hout. Hutten: „Vermin
king in een museum! Maar eigenlijk
vind ik het ook wel mooi dat een
stoel zo veel emotie kan opwekken.
Toen hij terugkwam in het atelier
heb ik een schroevendraaier gepakt
en de letters extra diep uitgestoken.
Die tekst is nu deel van het werk."
WIE?
l
vrijdag 23 maart 2018
GO
zit wel snor
44
Richard Hutten
Richard Hutten, Zit!, tot en met 19
augustus te zien in het Gemeente
museum Den Haag
1. Krukje, Wieki
Somers
2. No Sign of Design
Chair, Richard Hutten
en de Smoke-versie,
Maarten Baas
3. This, Hutten
4. Endless Chair, Dirk
Vander Kooij
5. The Cross, Hutten
6. Lemonade, Michael
Young
7. Muff Daddy, Jerszy
Seymour
8. Table Chair, Hutten
9. Enterprise Chair,
Seymour
FOTO'S RICHARD HUTTEN STUDIO
er?
Richard Hutten
(50) werd geboren
in Zwollerkerspel.
Na zijn opleiding
aan de Academie
voor Industriële
Vormgeving in
Eindhoven begon
hij zijn eigen studio.
Zijn werk is te
vinden in musea
over de hele we
reld.
De naam van dit servies van Villeroy
Boch zegt al genoeg. Op de bor
den, kopjes en schalen van 'Spring
Awakening' zie je de lente ontluiken.
Op de onderdelen van het porselei
nen servies (vanaf 9 euro) staan nar
cissen, tulpen ;i„.
en andere len-
tebloemen. De
ronde vormen
t*
doen denken
aan bloem
blaadjes.
Wees gerust, deze
egel prikt niet.
Het is een kinderpoef
(52,95 euro) uit de
serie 'Edvin' van het
Zweedse merk Kids
Concept.
Je kunt erop zitten,
je kunt je voeten erop
te rusten leggen als
je televisie aan het
kijken bent, maar je
kunt er natuurlijk ook
gewoon mee knuffe
len. En als je niet
genoeg kunt krijgen
van dit vriendelijke
prikkelbeest:
Kids Concept heeft
ook een koddig, klein
knuffeltje in egelvorm
uitgebracht (te koop
voor 20,95 euro).
Zie voor meer
informatie ook:
grasonderjevoeten.nl
De
nieuwe
schoon-
maakcol-
lectie van Rixx belooft niet alleen
goed te zijn voor je huis, maar ook
voor onze planeet. De stoffer en blik,
afwasborstel, trekker, plumeau en
poetsdoek zijn gemaakt van bamboe.
Bamboe groeit snel en is ijzersterk.
Het is een alternatief voor hout en
een goede remedie tegen ontbossing.
Ook breekt het snel bacteriën af.